I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Brytningsfel (?)

Övrigt - Blandat

   

2007-02-21 16:03

Brytningsfel (?)

Jag undrar om det finns någon synkunnig whoare som kan skingra mina misstankar mot min optiker. Det är nämligen så att jag skaffade linser för en tid sedan, efter att ha haft glasögon i 4-5 år.
Nu är det alltså så att jag ser felfritt i mina glasögon, men har bara tröttnat på att ha dem. Jag upplever ingen försämring av min syn på senare tid. Men vid synundersökningen säger optikern att jag har ett brytningsfel på ena ögat och därför måste använda en särskild lins på det ögat. Jag fick alltså två sorter, en för varje öga.

Nu när jag haft linserna ett tag så har jag inga tvivel: jag ser mycket sämre med den "speciella" linsen än med den "vanliga". Jag misstänker att optikern sjabblat och att jag inte alls har något brytningsfel - jag ser ju bra med det ögat i mina normala glasögon och upplever inget märkligt annars heller. Antingen har hon givit mig fel styrka på linsen eller så är det helt enkelt inget brytningsfel? Vad fan gör brytningsfelet för övrigt, om jag inte  märker av det?

Många virriga frågor blev det nu men kärnfrågan är:
Ska jag gå till en annan optiker?

You love New York / But New York don't love you