I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sydamerikansk folkmusik

Övrigt - Blandat

2007-02-25 18:13

Sydamerikansk folkmusik

Jag och en polare var i stocktown häromdan och så knallade  vi förbi ett gäng gatumusikanter, tror dom var colombianer. Och dom spelade ruskigt skön musik. jag tror det är nån form av sydamerikansk folkmusik.Med panflöjtar och sådär, Jag har letat överallt på internet men jag hittar inte ett skit.

Frågan är då om nån här på whoa som känner till nåt band som gör den här typen av musik?
skriv det här isåfall är ni snälla!!

Peys

Säg O a Antifa. Säg O a ANTIFA!!!

2007-02-25 19:06
jag vet inte de borde gå å kolla upp..
men cumbia är ju bra annars de e från colombia.

de brukar vara bolivianer o peuaner som kör å så på centralen dom kanske säljer sin skivor.. ask them

2007-02-25 21:07
om det är de som brukar stå vid sergels torg så har jag för mig att de brukar sälja sina skivor på plats..
yadayadaalottanada

2007-02-25 21:37
Los Kjarkas

Sen är det bara ta det därifrån
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor

2007-02-26 00:25
hahaha jasså det finns faktiskt folk som diggar alla dom här jävla låtsasindianerna som står och blåser i sina panflöjter på svenska torg, det trodde jag inte! :)

2007-02-26 01:24

Du tänker på folkmusik från anderna

Finns en massa grupper dom flesta fr Bolivia, men också Peru & norra Chile.

Tips på grupper:

Kjarkas <-- kändast
Illapu
Grupo Aymara
Inti-Illimani
Quilapayun

& så min favorit Los Jaivas som blandade andiskt med rock.

Checka ut caporal dansen också, den är tung.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-02-26 01:33
Aa, Illapu och Los Jaivas är faktiskt galet bra!

Men om du just diggade det du hörde, åkt tillbaka dit ngn helg och leta reda på panflöjts-blåsarna och tjacka en skiva :)
There must be a beginning of any great matter, but the cuntinuing unto the end until it be thoroughly finished yields the true glory.

2007-02-26 21:40
Ah tack alla!
skit nice..

Någon som vet nåt mer?
Lite mera instrumentalt kanske?
Säg O a Antifa. Säg O a ANTIFA!!!
Groupie

2007-02-26 23:50
Illapu är riktigt softa!

Men allt som är värt att lyssna på är ju redan nämnt ovan, tunga grejer!

2007-02-27 01:52
hahaha jasså det finns faktiskt folk som diggar alla dom här jävla låtsasindianerna som står och blåser i sina panflöjter på svenska torg, det trodde jag inte! :)

Dilated Peoples - The Platform
Shyheim - Manchild

...är 2 ex på hip hop låtar med samples fr andisk folkmusik.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2007-02-27 01:55
Såg några indianer i ullared en gång som var riktigt duktiga.
bra tips.

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2007-02-27 02:05
Dom som gör det på gatan går ju inte att jämföra med dom stora grupperna. Det är som att jämföra Krazee grandma med b-boy junior.

2007-02-27 02:28
Quilapayun är nice men favoriten är annars Victor Jara ;)

Kolla in Quilapayun - La muralla den är nice
Victor Jara - El tinku med, när det gäller lite mer livlig musik...annars allting Victor jara någonsin gjort
Follow the dao, right about....NOW!

2007-02-27 02:32
Annars btw finns, Violetta Parra och Congreso som är nice med, alla chilenare.

2007-02-27 02:33

2007-02-27 02:35
Demento
Tror han syftade på Yun_Di