I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Deja vu? Konstig teknik för inlärning? Finns gud?

Övrigt - Blandat

   

2007-03-16 02:21

Deja vu? Konstig teknik för inlärning? Finns gud?

Jag har något som jag funderat på sen jag var i 13-14 års åldern.
Något mycket konstigt händer vid de tillfällen jag lär mig nya saker. Som om gud uppdaterar mig för att jag lättare ska komma ihåg. Ska försöka förklara:

Ofta när jag lär mig/hör helt nya saker så lär jag mig den "en gång till" direkt efter (med direkt efter menar jag 2-7 dagar efter) och tack vare det så kommer jag ju ihåg det helt fantastikt bra. Några exampel för att göra förklaringen lättare:

ex 1.
En dag fick jag höra om "Ribban" i Malmö, ingen aning vad det var men jag la det lite sådär halvt på minnet. 2-3 dagar senare sa dom på radion "solen skiner här nere på riberborgsstrand eller som det i folkmun kallas, Ribban". Ytterligare en vecka efter det fråga min syster migo m jag skulle med till Ribban och chilla lite

ex2.
Såg en film en dag och fick lära mig det engelska ordet för kryphål "loophole/loopholes". detta är kanske inget vanligt ord och vart därmed helt nytt för mig. Återigen cirka en vecka senare Fick jag höra samma ord igen i en ny film. En tid senare blev jag påmind om ordet ytterligare en gång när det togs upp på en engelskalektion.

Saker som detta händer gång på gång, skulle vilja påstå att jag har cirka 1-2 sån här grej i månaden. Deja vu? Min hjärna som uppmärksammar detta för att det är så nytt? Någon extrem medfödd sak? Utomstående krafter som hjälper mig?

Vad är detta?
Är det någon mer som har vatt med om samma fenomen?
Kanske rentav har det som jag 1-2 gånger i månaden?

b0b0b0b0