I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

2007-04-11 20:01

Bulimi

En enkel fråga om bulimi - tas inte näringsinnehållet av maten man kräks upp av kroppen, innan man kräks? Eller går den "förlorad" när personen i fråga väl kräks? hur mycket stannar kvar i kroppen (om man nu skulle få upp tex en hel måltid) och hur mycket går förlorad?

Och är det skillnad i psyke mellan bulimiker och anorektiker?

Ehh jag är bara nyfiken, that's all.

2007-04-11 20:12
sorligt, jag lyssnade på ett föredrag om det här förra veckan, kommer inte ihåg nånting:(
PAO!

2007-04-11 20:13
maten måste komma till tarmarna för att energin ska tas tillvara på...
What would macgyver do?

2007-04-11 20:15
Pilsner: Och hur lång tid tar det?

Redaktionschef

2007-04-11 20:20
En måltid lämnar matsäcken efter 2-4 timmar och går då ner i tunntarmen. Efter ungefär 8 timmar har maten kommit fram till tjocktarmen. Passagen genom tjocktarmen tar ungefär 1-2 dagar.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2007-04-11 20:21

All näring går i stort sätt ur kroppen i och med att man spyr på en gång, direkt efter man har ätit de vill säga, som sagt så går näringen inte ner i maten eftersom de brukar inträffa precis efter man har förtärt.

Skillnaden på bullemi och anorekia:

Bullemi - Man hättsäter och spyr sedan ut de i rädsla över att bli tjock.
Man tycker om mat och äter de gärna. Men i skillnad från en "vanlig" människa som äter man inte tills man är mätt, vräker man itsället i sig maten (speciellt godis och onyttigheter!). Efter de får man en otrolig ångest och spyr upp de.

Anorexia - Man äter ingenting för att man tycker att man är tjock. Hjärnan/ögonen ser att man är tjock när man egentligen är smal. Man är nästan som hjärntvättat liksom.

Tycker de är så otroligt tråkigt att de är så många unga tjejer som har de. Det är verkligen en sjukdom som man får drass med i hela sitt liv om man väl har fått det.

Trodde du ja!

2007-04-11 20:22
*bullimi
Trodde du ja!

2007-04-11 20:22
Oracle: Jag ser att studierna har varit till nytta ;)
Så egentligen tas inte näringen upp förrän efter 2-4 eller 8 timmar?

2007-04-11 20:23
om man däremot tex skulle dricka en coca cola på tom mage så kommer energin fram jävlit snabbt...
What would macgyver do?

fan va hungrig jag blev!
JMD, Jag Måste Dansa!

sofia1: okej men finns det inga "vanliga" bulimiker som typ äter normalt och sen spyr upp? eller är det lightbulimi?

2007-04-11 20:24
*magen
Trodde du ja!

2007-04-11 20:24
ninosh...
den gyllene regeln är att kolhydrater plockas upp snabbt snabbt av kroppen, medans fett och protein tar längre tid...
What would macgyver do?

2007-04-11 20:27
ahh I see. så om man inte vill gå upp i vikt så gäller det att spy fort som satan? ja, rent teoretiskt då.

2007-04-11 20:28
ninosh

Jo de finns de absolut! Jag tog de "extrema" fallet.

De finns också dom som har riktiga tvångstankar. Äter väldigt nyttigt och strickt på bestämda tider (kan också träna mycket!) men spyr sedan upp de iaf.
Tror att de kan ha att göra med att man vill ha kontroll över allt. Tvångstankar som sagt!
Trodde du ja!
Redaktionschef

2007-04-11 20:28
ninosh> haha tack :P... jag är inte helt säker nu men jag tror det är så att maten - som bearbetats och brytits ned i magsäcken - lämnar magsäcken för tunntarmen lite åt gången under dom här 2-4 timmarna (det är främst i tunntarmen näringsupptaget sker). Så lite energi kanske personen i fråga hinner få i sig om det går ett antal minuter innan denne sätter fingrarna i halsen. Det är ju dock långt ifrån tillräckligt, så vi snackar ju ändå undernäring och bristsjukdomar och annan skit på lång sikt. Men sen är det lite som Pilsner säger också, äter man snabba kolhydrater som socker så går det ut i blodet nästan direkt, så handlar det bara om att behöva få i sig snabb energi kan socker vara bra.

2007-04-11 20:29
ninosh

Usch skämta inte om sånt där!
De är en väldigt allvarlig sjukdom som bryter ner en starkt både psykiskt och fysiskt!
Trodde du ja!

2007-04-11 20:32
sofia1: vilket skämt?

2007-04-11 20:33
sofia1
* "Man tycker om mat och äter de gärna. Men i skillnad från en 'vanlig' människa som äter man inte tills man är mätt, vräker man itsället i sig maten (speciellt godis och onyttigheter!). Efter de får man en otrolig ångest och spyr upp de."
- Lite fel i att de "tycker om och äter gärna". Bulimiker har (i många fall) ett så ångestfyllt förhållande till mat att de vill undvika att äta eftersom de vet att de inte kan hindra sig från att hetsäta och sen kräkas.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-04-11 20:33
ahh I see. så om man inte vill gå upp i vikt så gäller det att spy fort som satan? ja, rent teoretiskt då.

Fast de kanske inte va ett skämt... My bad!
Trodde du ja!

2007-04-11 20:34
Mabande

Ah jag förstår vad du menar och du har helt rätt

Men de finns överviktiga bullimiker också...
Trodde du ja!

2007-04-11 20:35
Bara för att man är överviktigt betyder det inte att man gillar att äta...

10-4, over...

2007-04-11 20:36
jag skämtar inte någonstans..

och Mabande - ja jävlar i min lilla låda. det var inte igår. får bjuda dig på bärs nån gång!

2007-04-11 20:37
En bärs låter mycket trevligt :)

10-4, over...
Skivsamlare

2007-04-11 20:38
its a great way to loose weight before a show

-Derek Zoolander
fair enough..

2007-04-11 20:39
Mabande: inte en - obestämd artikel innan! ;)

aja men jag har fått svar på min fråga, tråden kan tas bort om inte folk vill fortsätta diskutera.
tack för alla svar!

2007-04-11 20:40
Är väl svårt att veta skillnaden mellan hur det känns för en anorektiker om man är bulimiker själv.

Jag har fått diagnosen bulimim, vet inte riktigt hur jag ska förklara hur det känns. Maten vart som ett sätt att kanalysera mina känslor på..

2007-04-11 20:41
läste nånstans att man bara spyr upp ca 50% av kalorierna man fått i sig.
Wisdom is wonder

2007-04-11 20:42
_babyphat: spydde du efter varje måltid eller binge:a du och sen spydde?

2007-04-11 20:43
ninosh - Det låter ännu bättre =)

Men apropå bulimi som bantningsmetod så är det definitivt inte att rekommendera eftersom det:
1. kan gå överstyr och resultatet blir dödsfall.
2. tänderna tar stryk av all magsaft. De fräts helt enkelt sönder.

10-4, over...

2007-04-11 20:44
_babyphat

usch va hemskt! hur är de med dig nu då?
Trodde du ja!

2007-04-11 20:44
"det låter ännu bättre" var alltså p.g.a. erbjudandet om öl, inget annat. Blev lite märkligt efter att det kom in fler inlägg emellan  ;)

10-4, over...

2007-04-11 20:45
Mabande: Jag hoppas inte att någon på denna jord använder bulimi som bantningsmetod..

Tråden är bara ett resultat av en diskussion jag hade med en bekant.. ingen av oss visste hur lång tid det faktiskt tar för kroppen att ta upp näring :)

Redaktionschef

2007-04-11 20:57
Mabande P30> japp och sen är det ju värt att tillägga att kroppen kommer i rejäl obalans när den inte får i sig energi, både fysiskt och psykiskt. Värst är väl den dåliga blodcirkulationen och den ökade risken för svikt/problem med inälvorna i kroppen.

2007-04-11 20:57

hur funkar det med fruktsocker? går inte det in i levern direkt har jag för mig? betyder det isf att de med bulimi tillgodogör sig de kalorierna ändå?

back like cooked crack

2007-04-11 21:20
om man har en ätstörning, och inte äter eller äter ibland & spyr upp det ofta så blir det så att när kroppen väl får i sig något så skyndar den sig att ta upp näringen i det som den får i sig, eftersom att den inte vet när den får någon mat nästa gång.

hos en "normal" person däremot så tar inte kroppen upp näringen lika snabbt, då den vet att den kommer få mat igen.
don't tell me the sky is the limit when there's footprints on the moon..

2007-04-11 22:33
Så synd för tänderna blir ju helt sönderfrätta av magsyran
Wa wa wee wa!

2007-04-11 22:37
Dessutom samlar kroppen på sig vatten eftersom man förlorar extremt mycket vätska genom att spy, vilket leder till att man blir svullen, tjock och får fula tänder. Helt värdelöst!

2007-04-11 22:57
Ninosh

Kriterierna för att fastställa bulimi är

Du hetsäter stora mängder mat minst två gånger i veckan under tre månader.
Du tycker dig ha förlorat kontrollen över ätandet under
  hetsätningsepisoderna (t ex du kan inte sluta äta eller kontrollera vad eller hur mycket du äter).
Du är fixerad vid din vikt och kropp
Du använder någon metod för att motverka viktökning: kräkning, laxermedel eller annat vätskedrivande preparat, sträng diet, fasta eller intensiv motion.

Jag uppfyllde alltså dessa för att få min diagnos, dvs. jag hetsåt och framkallade sedan kräkning. Fanns liksom inget mellanting när jag var som sjukast, kunde inte äta en normal måltid utan att känna att jag inte dög och därför började hetsäta för att till sist rensa kroppen genom kräkning.

Sofia1

Jo det är bättre med mig.  Har fått hjälp och är på klart mycket bättre, även om det ibland känns jobbigt.

2007-04-11 23:38
_babyphat: jag hoppas att du frisknar till helt och hållet väldigt snart. har du fått nån så kallad awakening call då du kände att du ville sluta? eller är du på bättringsvägen av andra skäl?

2007-04-12 00:21
_babyphat

Ah jag förstår att de är jobbigt för dig! Tycker de är så hemskt att de ska gå så långt så att man inte änns kan äta en normal måltid som för andra är de mest naturliga som finns!

Men ge inte upp bara!
Hoppas att du blir bättre så att du kan leva ett hyffsat normalt liv.

Keep on fighting sister!
Trodde du ja!

2007-04-12 02:13
Störd lärare en gång som trodde att jag hade bullimi.. tyckte han att jag var tjock eller :O
då jävlar :O
Sariiiiiiiish

2007-04-12 05:33
Alltså näringen tas ju upp om du väntar länge innan du spyr upp maten, annars hinner den ju inte "brytas ner"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-12 07:52

jo kroppen tar upp lite. men man ska kräkas precis precis efter man ätit så tar den inte upp lika mycket...

2007-04-12 08:32
det är klart att kroppen tar upp alla ämnena.
men du förlorar mycket vätska när du kräks. och very important minerals. plus att du fräter sönder dina tänder, not so fresh.
efter ett tag kommer det lukta aceton ur munnen på dig.hot stuff likosm.

man brukar säga att det finns 4 sorters grundinriktningar inom ätstörningar.

anorexia(självsvält)
hetsätning med kompensatoriskt arbete(bulemia)
hetsätning utan kompensatoriskt arbete(sk over-eating)
UNS(ätstörning utan vidare specifikation)

uns ska väl föreställa ätstörningarnas borderline, det är ett ständigt pendlande mellan bulemi och anorexia.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-04-13 02:39
* "efter ett tag kommer det lukta aceton ur munnen på dig"
- Detta orsakat av att kroppen gått in i svält, d.v.s. du har inte fått i dig ens i närheten av tillräckligt med näring. Så: nej, kroppen tar inte upp alla ämnen om du kräks.

10-4, over...