I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bra schemalagd matkost för elitidrottare?

Övrigt - Blandat

2007-06-03 13:05

Bra schemalagd matkost för elitidrottare?

Tja.

Undrar om folk har något schema liggande eller så till en nyttig matkost som man går upp i kilo ganska fort? En vän till mig är elitidrottare, snarare fotboll vid elitnivå, men det enda problemet är att han är ganska smal och behöver tjocka upp sig lite. Skulle vara skit skönt om någon kunde göra ett mat-veckoschema som kan hålla sig till. Tanken är att han ska tjocka upp sig under sommaren, så tid finns.

Tacksamt med svar:)

- Shizzle

2007-06-03 13:05
Bira och chirre
Aldrig mer....

2007-06-03 13:07
Kan påpeka att han är vid min ålder, 17 år.

Seriösa svar tack :)
- Shizzle

2007-06-03 13:09

Lättöl och chips

Aldrig mer....

2007-06-03 13:31
mycket protein och styrketräning blir man tung av iaf.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-03 14:23

"min polare"... den där e ny!

Producent

2007-06-03 14:25
skaffa kreatin....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2007-06-03 14:58
ät var 3:e timme, 2g protein per kg/din kroppsvikt, dock tar bara kroppen upp ~30g åt gången så du får dela upp det.

Alex2001, med styrketräning och protein växer du inte så mkt alls, du måste ha kolisar med. imängder vid rätt tidpunkt.

2007-06-03 15:56
Deno:
Jag är fullt seriös nu. Har en kompis som hade samma problem. Han blev tillsagd att alltid äta när han är hungrig, gärna lite extra chips och godis ibland. Ta ordentliga portioner.
Sen är kanske protein tillskott som psk skrev om smart. Kolla på någon hälsokostaffär.
suck it up!

2007-06-03 16:07
psk: kolisar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-03 16:10
jaha, du menar kanske kolhydrater.
Förra våren tog jag på mig 5-7 kg ofrivilligt. Tränade som ett svin (cykling) och åt stora mängder spaghetti och tonfisk (bla a). Så då gick jag från att vara en tunnis till "normalbyggd".

2007-06-03 16:48
Det är ganska enkelt. Räkna först ut hur många kalorier han bränner ungefär på en dag. Sedan ser han till att äta fler än han bränner. Självklart ska det inte vara vilka kalorier som helst; mycket protein och kolhydrater, men även bra fetter.

Här kan din vän kika för att se vad som innehåller vad:
http://192.121.81.11/livsmedelsok/
Vem är du, tjänsteman?

2007-06-03 17:14
Smutt: Yes mayne jag e normalviktig :) åt mycket när morsan tvinga mig i ung ålder :)

Psk: Det verkar väldigt komplicerat.. 2g protein per kg kroppvikt / alltså ungefär 140 protein då han ligger runt 70 kg? Per dag eller per måltid?

Kind: Ok man får tacka.

Alex: ok :)

Soheil: Dedär var ett väldigt stort frågetecken, då jag inte förstår någonting av länken, kan visa honom med tur så kanske han är aningen smartare angående sådant.

--------------------------------------------------------

Stora portioner, var 3e timma? (Vad ska dessa portioner innehålla, smörgåsar eller? Liksom man blir ju inte hungrig var 3e timma? iaf inte jag :)

Tackar för svar hittils!
- Shizzle

2007-06-03 17:25
gå in på www.body.se och sök i forumen. Där finns allt du vill veta.
Skåne!

2007-06-03 17:30
Menar du på allvar att en elitfotbollsspelare ska satsa på att lägga på sig fett? Det låter lite konstigt.

Hård styrketräning och rejäla jävla portioner mat funkar. Ett speciellt kostschema är inte helt nödvändigt, ät mycket och ofta och bra. Mycket proteiner, långsamma kolhydrater, bra fetter och lite skräp då och då.
"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2007-06-03 18:32
Låter lite konstigt att din elitidrottande vän måste vända sig till whoa genom dig, istället för att fråga någon av sina tränare som borde ha denna kunskap.
 biffko to di world

2007-06-03 18:40
som psk säger, mycket kolhydrater, kött o.s.v..Lite fetare mat lär han ju oxå gå upp i vikt.istället för dem där " 0.6% fett, så kan han ju ta " normala " kötbullar / yoghurtar o.s.v "

2007-06-03 19:54
Alex; Kolhydrater.

Deno; dedär är ett xtremt upplägg för maximal muskeltillväxt.
Du får käka var 3:e timme under dagen, vissa går tillomed upp på natten och äter/dricker ett mål mat.

Kearl, köttbullar är skit.

Bra protein, kött, fisk, linser.
Bra kolisar: fullkornspasta, råris, fullkornsris osv.

2007-06-03 20:25
Torre: Han säger att han inte vågar, det kan ändra tränares syn på spelaren.

Haha är yoghurt bra? =-)..

psk: Thanks mayne!
- Shizzle

2007-06-03 20:40
Deno: Låter ju verkligen skummt asso. Om det nu stämmer så borde han ju ifrågasätta sin situation, då han tränar i ett lag flera gånger i veckan och ändå inte har något tillit till sin tränare för en så pass liten sak. Tränare har väll ändå som uppgift att hjälpa sina spelare?
 biffko to di world

2007-06-03 20:55
Få i dig mer än vad du gör dig av med, ät som vanligt fast ät mer av det du äter.
"Gud skapade inte människan, människan skapade gud"

2007-06-03 21:46

kolla www.kolozzeum.com där kan du hitta grejor

R.I.P sixten.. <br> #"¤%"%#¤&/&%&(&/()(/(/%¤/¤¤&%#%"¤# " ¤%%<br>

2007-06-03 21:50
Även keso, kesella, ägg och fågel är bra proteinkällor.

Säg åt killen att äta och styrketräna som en tok helt enkelt.

"Nazisterna hade kontakt med aliens under andra världskriget och fick tillgång till galen teknik, tefatt fanns även då. Tyskland var ju världens framgångsrikaste land på den tiden. Efter kriget bytte tyska forskarna sida och anställdes av USA. Business as usual!" - Dirty-Dave P25

2007-06-03 22:44
Är han på elitnivå så ska lagets tränare veta allt om det där. Jag spelar i div. ett och vi har fan rådgivare om kost och grejer, så han kanske ska fråga dom?..
VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!

2007-06-04 00:24
"En vän till mig" fetaste jarin