I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

för dig som åkt dit för shivveri

Övrigt - Blandat

2007-06-07 21:43

för dig som åkt dit för shivveri

jag o en polare hade en diskution i dag om vad som händer när man åker dit för snatteri. Är det så att man bara får en prick, eller är det böter på också, för ingen jag känner har fått böter för att målet har laggts ner, och därmed bara fått en prick.

så hur är det?

nyfiken är en snut..

2007-06-07 21:47
Jag antar att man får böter om fallet inte läggs ner. Jag åkte dit för att jag öppnade ett paket digestivekex i en butik, jag åt ett kex och ställde tillbaka paketet. Var ju fan tvungen när de har olika tillverkare. Kom inte ihåg om det var LU eller Göteborgskex som jag gillade. Det var Göteborgskex, om någon undrar.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-06-07 21:47
Det finns inga prickar, du får bara böter och ibland soc samtal.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-07 21:49
där ser man vad man lär sig.. men alla vet ju att göteborgskex är godast!

men en till fråga som vi diskuterade.. Om man inte har nån inkomst och får böter? hur gör dom då?
nyfiken är en snut..

2007-06-07 21:51
käft
då får du de lägsta dagsböterna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-07 21:52
Det finns ett minimibelopp som de räknar på.

Jag tänkte en gång i tiden, medan jag tog studielån, att de skulle betala mig eftersom att jag gick back varje dag. Men så funkar tydligen inte systemet.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-06-07 21:54

Har du en goodie bag du åker för så är det bara att säga "tjena pricken, vill du softa i mitt register?"

whoopzidoo

2007-06-07 21:55
När jag var 14 år åkte jag fast för snatteri, det enda som hände var att jag fick skjuts hem av polisen + att jag fick ett samtal med SOC typ 6 månader senare...
Sen har inte mycket hänt. Den enda nackdelen med att jag åkte fast för snatteriet var ju att mina föräldrar blev besvikna annars så har jag inte förlorat mycket på det. 

Men om du är över 15 har jag för mig att det blir böter på 500? (till brottsofferjouren?) Sen får du väl också ett samtal med SOC, inte mycket asså ...
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..

2007-06-07 21:57
Böter. 800-1000kr + en femhundring till brottsofferfonden.

2007-06-07 22:23
det är rätt olika. min kompis (som är 17) fick åtalet nedlagt, eftersom han sa att det var första gången (en baguette för 32 :-) och han inte fanns i polisens papper innan (jo, men inte som brottsmisstänkt).
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2007-06-07 22:31
Vi gick och erkände, eller jag och min kompis hade inte tagit nått. men vi hade typ 6 andra kompisar som hade plockat på sig för 3500 på 3 dagar i samma affär xD men dom kontakdade doms föräldrar sen sa dom "men dom är ju bara barn":)

2007-06-07 22:32
Kan också lägga till något som kan vara intressant. Det är alltid den som bär ut stöldgodset ur butiken som åker dit. Så om du är med en polare någonstans och han kör ner en massa skit i din väska och ni åker dit är det du som får skit.
A historian is a prophet in reverse

2007-06-07 22:44
så det är ingen som har erfarenhet av det själv a här asså?
nyfiken är en snut..

2007-06-07 23:10
käft läser du så ser du. Men jag är straffmyndig. Ingen aning om vad man får som minderårig.

2007-06-07 23:26
haha jag och en polare åkte fast och de vart tydligen klassat som grov stöld. ojrå liksom. vart rättegång och hela skiten, men dom ljög och sa att vi hade snott handdukar för typ tusen spänn..liksom VA? oofta!? vilken jävla 16åring snor handdukar??sen fick vi böta fem tusen var och göra massa bajssaker och drogtest och hela kittet. jävla bajskorvar fyfena :( fast man får la skylla sig själv

2007-06-08 00:01
tror det är obligatoriskt att dra till soc och snacka lite om man är minderårig, jag hade precis fyllt 18 när jag torskade så jag fick ett telefonsamtal från soc istället där dom frågade om jag ville komma dit, typ för att prata om att jag stjäl för att mina föräldrar är taskmörtar och sånt där som soctanter tycker om att prata om. kanske käka en bulle och gråta ut i deras famn eller så.

hursomhelst så fick jag böter, minns inte vad det blev exakt men inklusiva skadestånd för varorna som blev förstörda i processen, pengar till brottsofferfonden och själva bötessumman blev det under 2000 kr iaf. men sånt där är ju rätt godtyckligt, känns som att man kan få lite vad som helst i böter mer eller mindre. inom vissa ramar såklart.

2007-06-08 00:06
Fått 2000:- i böter, då var det brottsofferf. inräknat.
För några tröjor liksom, jävla äckel. plus rättegången var helt sjuk, alla sa att jag blivit otrevlig och velat döda dom och att dom har men idag haha! sen var det en gymnasieklass där så jag var ju tvungen att va iskall gangster. Gick ju åt helvete.

2007-06-08 01:58
Vi gick och erkände, eller jag och min kompis hade inte tagit nått. men vi hade typ 6 andra kompisar som hade plockat på sig för 3500 på 3 dagar i samma affär xD men dom kontakdade doms föräldrar sen sa dom "men dom är ju bara barn":)

Ni golade ner era kompisar med andra ord?
MeckGyver

2007-06-08 02:32
Det heter TJYVERI.
Idit.

Och ett vanligt snatteri..
Dvs varor till ett pris under 800 kr, om man inte har med sig en sax, en s.k "Boosterbag" eller en ryggsäck med ett "rackarfack"/"Snattar hål".
Då rubriceras det automatiskt till stöld/grov stöld.

Böter för ett Snatteri är dagsböter á la 30 kronor (minimum inkomst)/30 dagar.
900 kronor alltså. + 500 kr till brottsofferfonden.
Vid högre inkomst blir det 30 dagsböter/60 kr...
Ja, ni förstår...
Jag är trött.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2007-06-08 07:50
RandomHero 
Du låter fanemej erfaren! haha
nyfiken är en snut..

2007-06-08 08:14
åkte för ett tag sen fick 5000 i böter
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>

2007-06-08 09:06
 Hahaha, var det tjyveri han försökte skriva i rubriken? Trodde att det var nåt modernt slang som bara barn förstod sig på. Inte lätt att vara omodern.

2007-06-08 10:06
candide

Haha jag kände precis samma sak, hatar när sånt händer. Att man börjar bli gammal och jävlig.

2007-06-09 15:13
Käft
Ibland har man inget annat val än att vara en knyckare.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2007-06-09 15:26
jag tror han lallade när han skrev topicen
FuelDOg P23

har du aldrig halkat till, råkat greppa en öl som stog framme, öppnat den i fallet och landat på rygg med den i munnen? hände rmej varje helg..
Hangaround

2007-06-09 18:04
Hur länge sitter en prick kvar i registret? Är väll olika för olika brott. Men om man tar skadegörelse och stöld? Åkte fast för skadegörelse när jag var nio år (heavy shiiit, veta tt den inte finns kvar eller om jag ens fick någon. är bara nyfiken.

2007-06-09 18:27
som sagts innan, det finns inga prickar i något register, åker du fast är det kvar i ett antal år, tror det är 5, och har du inte åkt fast för nått nytt så försvinner det, men har du åkt dit för andra grejer under tiden ligger det kvar, ja ni fattar.
Japp! jag är en trollkarl!

2007-06-09 20:27
shivveri hahahah

2007-06-09 20:37

whoa hårdaste kriminella fo shoe! shu länn jag snodde hubba bubba igår leeen

Jag fiser THC !

2007-06-09 21:27
Ábo...
Rest knöck hubbabubba...
Jag har bara tjålat 50 öres tuggare...
Hårt len!

2007-06-09 22:16
RandomHero 
"..eller en ryggsäck med ett "rackarfack"/"Snattar hål".
Då rubriceras det automatiskt till stöld/grov stöld
."

Inte om man är bra på att ljuga ;)

SpT P20 & Xeodorf P24
Skadegörelse finns kvar i fem år. Och Xeodorf P24 det förlängs inte alls. SpT kunde åka fast igen vid 12 år ålder och då skulle den torksen stå med i registret fram tills samma datum fem år senare. Därefter skulle han vara "ren"..
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-06-09 22:58
jävla "prick"
finns ju inte ens nått sånt..

cry me a river!
--> thcrew

2007-06-10 01:29
misslyckas "candide p24" ständigt med att vara rolig eller är det någon sorts hjärnproblem som är orsaken till alla.. ehm.. idiotiska inlägg?

2007-06-10 01:35
Yazer

Inte nu för tiden.

2007-06-10 02:23
random hero:

vad kan jag säga, e man g så e man,
jag känner en snubbe, kalla honom X o han snodde folköl och ett daim en gång
Jag fiser THC !

2007-06-10 02:24
snacka om svettigt när han stod i kassan o det fanns en skylt om att man skulle visa upp medhavd väska, men han spelade det cool o kom ndan, iskallt som på vintern loo
Jag fiser THC !

2007-06-10 02:34
Rest
Shit...
Svettigt fan..
Jag vet inte om det här är sant... Men om det är det, då är han fan super man...
En kompis kompis gick en gång till en butik, vi kan kalla den Stadium, har gick in med en nagelsax... Och tog en tröja för 400 kronor... Och klippte bort larmet!
Han satte på sig den och gick ut..
Fast det stod en väktare där som kollade på han.
Sen kutade han hem och softade....

2007-06-11 14:02
RandomHero 
För ett år sen gick det
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-06-11 16:36
Xeodorf: "som sagts innan, det finns inga prickar i något register, åker du fast är det kvar i ett antal år, tror det är 5, och har du inte åkt fast för nått nytt så försvinner det, men har du åkt dit för andra grejer under tiden ligger det kvar, ja ni fattar."

om det inte finns några prickar i ett register.. hur kan dem då vara kvar i 5 år efter händelsen?