Jag tror fan jag är Hypkondriker
Ja,det är fan sant,jag nojjar för minsta lilla asså.Jag vet att många antagligen kommer skriva "men ta de bara lungt" . Jag har försökt,men de går fan inte. Någon som har tips på hur fan man kan lugna sig lite ? Jag inbillar mig alltså saker,som en gång trodde jag på fullt allvar att jag hade HIV (Hade det inte) bara för att ja vart förkyld 2 dagar efter. Vad fan ska ja göra ? Vill inte gå till non läkare för att få piller
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
kognitiv beteendeterapi, alltså snacka med en psykolog, kanske låter segt, men för vissa funkar det.
Du får börja intala dig själv att det inte är så helt enkelt. Och sluta läsa massa skit och inbilla dig att du har det. Personligen är jag totala motsatsen (vilket heller inte är bra) jag drar typ bara till läkaren om jag är halvdöd eller om jag bryter något.
At the gates of Eternity...
BC99 P24 Jo,Om jag inbillat mig nott så läser jag ju om det osv osv,läser symtom o skit. O då känns det nästan som att jag ger mig själv symtom._Chili_ F0 I know,men som sagt,det är segt som fan o ja vill verkligen inte alltså
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Vad är det du inbillar dig att du har?
hehe mannen jag e likadan, alltid haft tvångstankar(smutsiga lysknappar o fjärkontroller o så), men senaste åren har det blivit mer inriktiat på sjukdomar o grejjer.tex idag har jag ont i ryggen o kan inbilla mig att det e nån lungcancer för att man röker... sen när ryggsmärtan avtar så glömmer man det o inväntar nästa tecken på sjukdom... asjobbigt jag vet, man får försöka lära sig att man inte kan kontrollera allt som händer... jag går hos psykolog, testa det du med. funkar halvbra ibland, jag har ett brev jag har skrivit till mig själv som jag lan läsa när jag mår kasst. ( lider visserligen av annat shit också) men men
Jag fiser THC !
Clajlo F21 Det varierar,men mestadels dödliga sjukdomar såsom aids osv.Rest Vad har du skrivit i brevet då? Du kan skicka ett meddelande.Tror det kanske skulle hjälpa mig med.Jag ska avvakta,blir de värre eller fortsätter så går ja till psykolog
det blir bara värre, mitt brev e ju personligt.... men typ grejjer som lugnar mig.... vet inte om du behöver träffa läkare eller så, men jag träffade min genom vårdcentralen o payar bara 80 kr per gång, tfäffas typ en gång på 1 och en halv månad, inte ofta alls... men det e inte bara det vi snackar om som sagt... lycka till
Jag fiser THC !
Tack så mycket Rest
Sluta knarka! Ellerja, när jag kmr upp Topic då ska vi ha det soft:D
Lätt att vi ska :D
haha jag känner likadant. Nojjar för förkylningar, huvudvärk, vanlig värk i muskler och leder o.s.v. Sjukt jobbigt är det !
Pepper_Jack Det är sjukt jobbigt. Jag är precis likadan,finns de nott man kan göra ?
första steget är erkännandet
NoreOne P18 Andra då ?
saturnus I know,men det är ändå så sjukt jobbigt att inbilla sig vara sjuk hela tiden.Det suger
Topic haha, nej det känns inte så. Gå till en läkare med jämna mellanrum o få bekräftat att man är frisk :P
saturnus Oftast att jag har dödliga sjukdomar såsom Hiv osv. Så fort jag får ont i muskler eller något så tänker jag direkt att det är symtom på hiv,samma sak när de gäller ont i lymfkörtlarna som man får vid förkylning osv osv
Du kan börja med att sluta att kolla alla doktor/läkar sidor på internet. Sen så kanske du ska snacka med dina föräldrar eller någon på skolan. Många problem löser sig bara så fort man snackar ut om det, det kan släppa direkt.
Topic jag förstår hur du känner dig, jag är likadan. Mina kompis blir skitsura på mig när jag nojjar inför hiv och sådant där vilket jag gör när jag får feber eller har ont i halsen (typiska aidssyndrom) Men du får försöka tänka logiskt. Varför skulle du ha HIV? Och om du oroar dig är det enda sättet att testa dig så vet du och slipper tänka på det.
"Vad fan ska ja göra ? Vill inte gå till non läkare för att få piller" hehe, egentligen ska man väl inte garva, men att avsluta en tråd som handlar om att man är hypokondriker med den där kommentaren är ju för skönt. =)
felixnr2 F19 Samma här,jag försöker tänka logiskt.Men det kommer alltid en tanke som säger att ja fortfarande kan ha det. O man kan ju bara testa sig efter 3 månader för att få ett klart resultat,så de är skitjobbigt
felixnr2 F19 haha är feber och hallsont dom vanligaste hiv symptomen? fan illa asså.. inte konstigt att det sprid så snabbt då :P fan inte ofta man går och hiv checkar när man har feber och snuva :P
http://www.danasoft.com/sig/Rttis.jpg
bojjarn haha nej alltså inte dom vanligaste men när jag googlade på aids stod det att de är symptomen man brukar få när man insjunkar i aids, typ det tidiga stadiet eller nåt sånt..
MARCUS1 P18 Lät som ett bra tips,tack!
Jag har haft ont i min fot nu i cirka en månad, sen jag ramlade på skiten..., inte orkat pallra mig till sjukan ändå, tänk så olika man kan vara..
Vikktorius P20 haha vilken jämförelse. De som är hypokondriker oroar sig för farliga sjukdomar. Vad är det värsta som kan hända med dig liksom ? En operation ?
aa är du tobbe i "en annan del av köping"?
Jag har också lidit av hypokondri under många år. Det började när jag var i 20-årsåldern. Plötsligt fick jag en fix idé att jag hade fått HIV och hela världen rasade samman. Jag ägnade all ledig tid åt att läsa om sjukdomen, ringa till sjukvårdsupplysningen och på att förbereda mig på livets ände. Efter ett tag kom jag i kontakt med nån snubbe på nån förening för HIV-positiva och fick till ett möte med honom. Han avfärdade mina farhågor helt och hållet och intalade mig dessutom att om man nu fick sjukdomen så gick den att leva hyfsat normalt med. Efter det avtog nervositeten och sedan gick jag även för att testa mig och det hela kunde läggas ner. Sedan var allt igång. Varje gång jag hörde om nån underlig sjukdom eller hade ont på ett visst ställe i kroppen så var jag svårt sjuk. Cancer var det vanliga och flera ggr var jag på vårdcentralen och fick kollat mig. Jag gick upp om nätterna och surfade på netdoktor.se och varje gång slutade det med att jag kunde ställa min egen dödsdom. När man berättade för andra så förstod man att ingen som inte själv lider av hypokondri fattar hur man faktiskt har det. Folk skojar om det eller bara säger åt en att "sluta fjanta sig". Men hypokondri är ett fruktansvärt jobbigt tillstånd och det är jävligt nedbrytande. Idag är jag nästan fri från det hela. Nån gång händer det att jag får tankar om nån sjukdom och jag tycker fortfarande det är jobbigt att behöva läsa/höra om folk i egen ålder som dött i nån sjukdom för så fort det går att relatera till så skenar jag iväg. Men jag låter det inte äta upp min tillvaro längre och jag försöker att prata med mina närmaste och få bekräftat att det är jag som överdriver. Den stora skillnaden numera är kanske rentav att jag faktiskt litar på andra när de avfärdar mina faror. Jag har inte gjort nåt särskilt för att bli av med det utan det handlar om att arbeta med sig själv och att försöka väga upp argumenten med varför man skulle vara sjuk med sådana argument som dumförklarar det hela.
www.plaingold.com
Rubio Det känns jävligt bekant. Började nojja när jag var 16 för HIV och hjärntumör. Har nog läst om symptom o.s.v ang. de båda ett tiotal gånger. Sjukt jobbigt är det. Har även varit hos läkare o kollat om jag hade nån tumör i hjärnan, men svaret blev såklart nej. Glad för det.. tills en månad fram då jag började misstänka det igen p.g.a huvudvärk. Sen malignt melanom är jag jävligt nojjig för också. kollar alltid leverfläckar för att se om det finsn någon förändring o.s.v Hur som helst, ja, det är sjukt jobbigt.. o jag känner mig inte på bättringsvägen från det. Varje gång någon ringer kommer tankar på hjärntumör upp i skallen, med jämna mellanrum (ofta nör jag är förkyld) dyker tankar på hiv upp och varje gång jag solar kommer tankar på malignt melanom upp. Detta är då de tre vanligaste sakerna jag oroar mig för.
Rubio Det är EXAKT så jag har det.Ska göra som du gjorde för att försöka ställa allt till rätta,men jag är rädd att det aldrig går över helt ?
Jag hatar verkligen när kvällstidningarna har sin årliga "sommarlöpsedel" med en massa bilder på hur malignt melanom kan se ut. De säljer några lösnummer extra och jag får i värsta fall hela sommaren förstörd, bara för att jag inte kunnat blunda för en jävla löpsedel. Topic: Försök verkligen se all statistik som talande för att du verkligen löper extremt liten risk att insjukna i nån allvarlig sjukdom. Nog för att cancer är vanligt, men det drabbar sällan ungdomar och det är i allt högre grad dessutom möjligt att bota. Försök att snacka med nån närstående och få folk att förstå att hypokondri inte är löjligt, det är ett jävligt besvärligt tillstånd att vara i och det är absolut inget att skoja om. Om du verkligen inte blir bättre så tror jag du bör kontakta en psykolog och be om kognitiv beteendeterapi, det lär vara väldigt effektivt.
www.plaingold.com
Rubio Okej,tusen tack för all hjälp
sant rubio, folk förstår liksom inte, sen när man har en bra dag när kroppen känns bar kan jag själv tycka att det e lite larvigt med tankarna, sen kan dom komma när som helst igen pga vad som helst... satans irreterande
Jag fiser THC !
Sjukt jobbigt
Jag uppar pga att jag nojjar igeeeeeen
Ok. Vad tror du att du har för fel nu?
de va nån som sa till min polare att man kunde dö av batterisyra när hon en gång råka ta på ett batteri.. det var där det hela började. hon blev nojig och kunde inte ta på batterier, det fortsatte och ju längre det gick desto allvarligare blev det. till slut så trode hon att hon skulle bli sjuk av allt, det var ett helvete för henne i flera pr, hon slutade äta för hon trode att hon skulle dö av diskmedel, så hon blev anorektiker, och kunde inte vistas i solljus, för hon trode hon var alergisk mot solljus. hon fick söka hjälp.. men hon e fortfarande i gränsen för hypokondriker. hon trode hon hade fått hiv eller nåt på nyår, då en tjej pussade henne på munnen, och hon kände ett stick i läppen (hon trode att hon stack in en kanyl och gav henne dödligt virus) .. hon grinar varje gång hon haft sex, för hon tror hon fått nåt.. det är synd om såna asså... sök hjälp innan de går för långt.
jag levde för kicken , precis som du
Hannich F1 Ska göra det,fyfan va jobbigt :(