Socialen vs Arvorde?
Hej, det är såhär att min farmor gick bort för ett par veckor sen och vad vi vet så finns det en del pengar på hennes bankkonto vilket jag och 4 andra kommer ärva, summan är väl x0k så att det är en del och därför behöver jag hjälp med vad jag ska göra. Jag jobbar just nu som kock assistänt på en restaurang i göteborg, jag fick jobbet genom min morbror fast det var utan lön då, dvs dom lär upp mig som en utbildning, så då gick jag till soc och dom sa att man får bidrag om man praktiserar så det var inga problem, så jag lever numera på soc och klarar mig precis i månaden, jag har utöver det en del skulder "från sin unga och dumma tid" i livet.. och därför undrar jag vad soc kommer säga och får göra när dom får reda på att jag kommer ärva en del pengar, har dom rätt i att stänga av mig från soc och säga att jag ska leva själv på dom pengarna? även fast det är arvode, eller kan jag säga till socialen att jag avsäger mig mitt arvode och ger det till min bror istället så att han kan ge det till mig via annan väg, hur funkar detta? ni kanske säger att man ska ringa soc men då vet dom ju om det och då är det kört :S Jag kan påpeka att jag inte vill lura systemet, men känner att jag inte ska behöva leva på dom pengarna jag kommer ärva när socialens ide är att få ut mig i arbetslivet, ska jag då jobba för inga pengar och leva på pengar man ärvt? det är lite fel tycker jag när man ska ut i arbetslivet, jag hadde behövt dom pengarna för att få lite fart i mitt liv, Betala skulder, köpa lite kläder etc.. Jag kan ju säga att jag lever ganska fattigt, kläder är inget jag köper mer än 1 gång per år om jag har tur.. ungefär, Iaf jag vill bara veta hur jag ska göra :s någon av er som har suttit i samma sits och vet vad socialen får göra och inte göra? Tack.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
dom kommer strypa dit bidrag snabbare än du hinner säga apeshit
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Varför ska du inte behöva leva på dina ärvda pengar? Känns det mer rätt att du ska leva som en parasit på dina medmänniskor?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Du kanske ska läsa igen, Jag gillar inte att lura systemet, men vafan om jag nu råkar ärva lite pengar då jag kan ta mig ut ur mitt fucking jäva liv så ska jag väl kunna göra det utan att soc kommer och sparkar på en som redan ligger ner eller? inte så att jag ska köpa massa skit för pengarna utan betala av skulder, skaffa kläder och diverse till hushållet som jag inte annars har råd med, och läs det igen där jag sa om socialens ide om att få ut folk i arbetslivet, det ska ju kännas lönt eller hur?
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden? * Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk. * Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
du får skriva över dom på nån. tex dina föräldrar eller liknande vad är det för fel att lura systemet? systemet lurar dig hela tiden
asså man ska jobba och klara sig själv, men i detta fallet så gör jag inte det.
Om du får en större summa pengar klarar du dig på egen hand, även om det bara gäller för en begränsad tid. Socialens uppgift är att stödja dem som inte klarar sig själva, i och med arvet är du inte en av dem. Inte så krångligt, eller hur.
Klart som fan jag skulle kunna klara mig på det med mat etc, Men inte det jag frågade eller är ute efter.
Är det inte bara å ta emot arvet, få soc strypt, betala av alla skulder, fixa lite dräglig levnadsstandard tills pengarna tar slut och gå på soc igen då? Ifall inte livet redan fixat sig av självförtroendekicken by then... Vet inte riktigt hur det funkar men kan lätt tänka mej att soc blir sura även om du överlåter din del av arvet till nån annan. För du Skulle ju kunna haft lite pengar om du Ville då typ... Eller nåt...
"Even so, there's no excuse for putting pineapple on pizza."
Jag tror att dom kommer räkna ut att på vi säger 40 tusen så ska man klara sig i x antal månader för dom räknar ut vad jag kostar i månaden, jag får nu ca 4800kr och det ska jag betala mat/hyra/el/busskort/kläder och skulder på, det är inte mycket =/ och om jag nu får 40 tusen så blir det att jag ska leva själv på dom i 8 månader =/ det är orättvist tycker jag, ska jag då jobba gratis i 8 månader när iden var att få ut mig i arbetslivet, Aldrig! det är jävligt fel tycker jag, när jag fortfarande kan få soc, betala av mina skulder och köpa kläder etc. Jag har 1-2 t-shirts, 1 par byxor med hål i, inga hela kalsonger och typ 2 par strumpor, ni kanske säger att jag kan köpa kläder billigt, men nej det kan jag inte, är ganska stor så större kläder kostar mycket mer.. sjukt men vafan ska jag göra åt det :S Soc har nekat mig klädes pengar, och visst kan jag köpa det själv när jag får pengarna. Men för att få frågan besvarad, Vad kan soc göra om jag avsäger mig mitt arvode? någon som vet
ptja, börja motionera och sök jobb där du faktiskt får lön ?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Att du inte ringer soc och frågar istället? hmm. Men ja, som Misery säger, sök ett jobb där du faktiskt får lön, då kan du betala av skulderna du har, betala hyra, mat osv utan att behöva lida! Och du slipper soc. :) Lycka till!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Jag drog mig för att säga det innan men det heter inte arvode. Arv, min vän, arv.
Johnny alltighy, var osäker själv men men. Misery_chick, jag har en unik changs att bli upplärd av en kock personligen och det är en changs man inte missar, har ingen utbildning så att hitta jobb är inte lätt, och även om jag fick så skulle det vara något jävla skitjobb på Station eller något sånt och jag ger inte upp denna changsen för det. D-beck, Jag har funderat på det men kan man ringa anonymt då? tänk så kollar dom tele nr och så :S ne vet inte men inte vågat :P
Fatcaesar Klart du kan ringa anonymt, eller så ber du någon av dina vänner att ringa åt dig. Tror knappast dom har en nummerpresentatör på varje sockontor heller iofs.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
Hade jag varit du hade jag sett till att pengarna hamnade hos någon annan familjemedlem som sedan ger dig pengarna utan att Soc får reda på det. Att gå ut och leta efter ett bättre betalt jobb när man ändå har en ganska bra chans att bli något i framtiden på det man redan gör, bara för att man "inte ska lura systemet" är skitsnack. Det är att dräpa mer än att hjälpa. Hade du dock varit i en annorlunda situation så hade jag inte gjort så, men jag tycker du gott kan göra så nu. Jag har själv fått trixa med Soc för att få det jag anser att jag har rätt till, och jag lyssnar inte på en jävel som försöker få mig att få dåligt samvete. Man känner till sin egen situation bäst, varken jag eller dom som känner till min situation tycker jag är en blodsugare och det skulle inte jag tycka du var heller. Inte som att man vill leva på Soc, men man gör det man måste göra. Det handlar ju bara om en övergångsperiod.
orkade inte läsa så mkt, men om det har med cash o soc o göra, så sätt in pengarna hos nån annan så länge.
Vad är det för fel på folk i dagens Sverige? ett arv är ju fortfarande en inkomst. Varför ska jag betala pengar till dig för att du vill köpa saker till dit hus och ta hand om dina skulder? Socialen är till för folk som inte klarar sig själva, så enkelt är det. Hur länge ska du jobba utan att få cash föresten? I Danmark får du ett liknande jobb utan större erfarenhet och helt ok med cash på det.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
Skaffa dig ett nytt konto så att dom inte kommer in på det kontot du har nu. Sen antar jag att dom inte kollar det nu när du redan får bidrag, och om du inte ska ha bidrag så länge så tror jag att dom inte kommer se något. Jag förstår vad du menar och om du får pengarna nu så kan dom inte se det förens nästa år då det kommer stå att du har fått arvode i din skattesedel. Good luck
Ät mig
Sätt dom i ett bankfack annars också, där syns dom inte.
okej, tack för förslagen, jag har tänkt att gå på soc tills absolut sissta maj nästa år ungefär, då borde jag vara färdig utbildad och ha skaffat jobb :)