I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Handla fan inte från USA ! ! !

Övrigt - Blandat

2007-06-21 10:43

Handla fan inte från USA ! ! !

Holla!

Blev tipsad om en sida på nätet där de sålde brallor jag ville ha - sidan heter bewild.com

När beställningen var klar godkände jag att bolaget drog 1250 sek från mitt konto (handlade till en kompis också), varav 45$ för frakt - dagen därpå hade de dragit ytterligare 45$ för frakten utan att ens fråga mig, med motiveringen att jag bodde avsides... (detta pris var inkl shipping & tax fees)

I morse anlände packetet till sthlm och jag blev uppringd av UPS (fraktbolaget) och då ville dom ha 452 kr till för tull och införsel moms....

Mina byxor som kostade 65$ i grunden ~ 400sek kostar, har nu på måndag när det anländer kostat mig 1000sek

SÅ titta förjävla noga så ingen jävla fotnot säger att dom ifrånsäger sig allt ansvar angående typ allt - för det har tydligen de jag beställt av gjort - tur att man har en advokat i familjen, så vi får se hur det här slutar!

Trevlig midsommar! :D

- "breaka... är de när man är ute och slåss med polisen?
du är väl inte ute och slåss eller...."
/momma

2007-06-21 10:44
haha dumt att inte kolla upp allt sånt där innan ;)

2007-06-21 10:49
Jag läste ordentligt, då det är min första beställning därifrån - men missade tydligen det mest finstilta som de hade formulerat sjukt skumt - och så klart till deras fördel....
/momma

2007-06-21 10:55
störigt.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-06-21 10:56
sånt är ju självklart när du handlar från utlandet.

Du får ju alltid räkna med tullen och momsen.

Sen att dom "lura" dig på en extra frakt är ju enbart bullshit. Sånt ska inte gå att genomföra utan din tillåtelse. Plus att du sa att dom dragit frakten en gång till från ditt konto korrekt?

I så fall så kan dom ju fan dra alla dina dollares pang bom....verkar sjukt skumt...Att du bor avsides spelar ju ingen roll alls...har de angett ett pris inkl. frakt avgifter så är det ju det som gäller och inget annat. Helt klart upp till dom att kolla upp med UPS vad det är för fraktavgifter till just din destination. Sånt kan man ju inte komma och kräva i efterhand.

helt enkelt...ångest!

tut!
Manager

2007-06-21 10:56
Haha, skönt att uppmana alla att inte handla från USA, för att ett företag har hustlat dig.

Att UPS vill ha massa deg är inte konstigt, för de måste gå via tull. Om de kunde skickat på annat sätt, typ airmail, så hade du i nio fall av tio sluppit tullavgiften (de gör stickprover på måfå).

Det enda konstiga är just den ytterliga avgiften de tog på företaget.
Redline!

2007-06-21 11:08
tur att man har en advokat i familjen, så vi får se hur det här slutar!

Han är nog väl medveten om att alla varor som kommer in från länder utanför EU ska tullas för, och vad gäller den dubbla frakten så bör du maila dem och begära att de betalar tillbaka det andra beloppet.

Nästa gång kan du se till att säljaren skriver ner värdet på paketet till under motsvarande 200 kr, 10-15 dollar brukar vara lagom. De har en inofficiell policy att släppa igenom grejer värda mindre än 200, även som sådant egentligen är tullförpliktigat också.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-21 11:18
Mmm, inte särskilt smidigt att använda UPS som är stenhårda när det gäller proforma fakturor, de flesta fraktbolagen är nog dock det. Köpte lite kläder nyss, men då skrev de i alla fall ner värdet till $15 i stället för $90.
jagvillocksåhaenblog.com

2007-06-21 11:25
en polare till mig sa att om man ber dom skriva gift/paket på paketet så blir det ingen tull avgift. men om paketet skulle komma fel eller något skulle hända det då blir det svårt att få tillbaka det.

2007-06-21 11:32
Mja, det blir svårt att få det egentliga värdet ifall man köpt en dyr produkt som man sedan sagt är värd $20. :)
jagvillocksåhaenblog.com

2007-06-21 12:12
Värt att bli arg på internetbutiken när det är EUs tullbestämmelser som är fucked up. De tror jag inte din advokat kan göra ett skit åt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-06-21 13:13
Refused Sant - men det är inte den som irriterar mig för den skiten fick jag nästan räkna med - det var att dom skrev inkl tax fees + att dom drog 45 $extra för frakt - efter att jag fått kvitto på beställningen - de drog alltså pengar i två omgångar...

det är ju som om man skulle köpa en kebab för 50 kr men när man kollar på bankkontot sen så har dom tagit betalt 50 + 25 för att de ändrat priset - det  är iaf inte mitt fel :)
/momma

2007-06-21 14:00
leonelli:

Ja, extra fraktkostnad (om det inte anges på sajten) ska du definitivt ryta till om.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2007-06-21 15:32
asså det där att det skulle gå igenom om man skriver "gift" eller ett lägre värde funkar nog inte så bra längre, har en polare som jobbar på TNT, dom kollar typ alla paket just för att förhindra mygleriet.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-06-21 15:43
det där var ingen nyhet.. ha ren polare som fick betala typ 1000 för en basket jersey som skulle kostat typ 300.. haha
Västkust Rockerz

2007-06-21 15:57

Någon borde göra en FAQ för sådana här ändamål eftersom dom flesta verkar vara noviser på området.

Och skall man prompt ha grejerna snabbt så använd EMS istället som 90% av fallen är snabbare än UPS.

2007-06-21 16:05
Äh sånt gör vi med amerikaner hela tiden på mitt jobb. Vi har iofs ett fast fraktpris men lägger på extrapris om det väger för mycket. Dom har alldrig klagat.
Shooo bree

2007-06-21 16:44
detta är väl inget specifikt för att handla från usa.. borde gälla alla länder utanför EU

2007-06-21 16:47
wackcent: yup.

2007-06-21 17:54
Köp grejerna på Ebay istället. Paketen skickas som presenter d.v.s. ingen tull / moms. Woop!
A Profound Hatred of Man

2007-06-21 18:40
Skyll inte ditt slarv på ett helt land.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-06-21 20:23
Skell P20:
Ebay skickar inga paket, och att skriva tex. Gift är inget säkert kort.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-06-21 20:51
Rixton: Delge dina egna fria fantasier är sällan speciellt intelligent, gift + lågt värde så skall man råka ut för ett stickprov för att det skall gå åt skogen, och gör det de så finns det fortfarande väldigt simpla lösningar för att slippa betala.

2007-06-21 21:05
Be dom skicka som gåva då slipper man tull o skatt typ:=

2007-06-21 22:59
inte mycket du kan göra..
jiddrar du säger dom åt dig att skicka tillbaks varan så får du tillbaks dina pengar - tullavgift :D
cry me a river!
--> thcrew
Producent

2007-06-21 23:03
Jag har beställt saker från USA förr, och har gjort en mega beställning nu, har inte betalt någon tullavgift elle nått innan
När Posten hade egna serviceställen fick ja dock ggöra det, men inte nu längre
Since 1984
@realgizlee // twitter

2007-06-21 23:17
Woho jag ska handla hund från usa!
413