I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Tatuera in hakkors och liknande tecken.

Övrigt - Blandat

2007-07-06 01:09

Tatuera in hakkors och liknande tecken.

Jag har fått för mig att det är mot lagen att springa omkring med hakkors och andra provocerande symboler.

Eftersom det är olagligt, får man då tatuera in sådana symboler?
Hörde en tjej sitta och prata om att hon ville ha det på sin högerarm, och då kom det upp två frågor i mitt huvud:

Vem skulle göra det på henne när det strider mot många människor princiiper att stödja såna fasoner?
Och är det lagligt?

whoopzidoo

2007-07-06 01:11
det kan inte vara olagligt. Det är väl upp till varje enskild individ att göra vad dom vill med deras kropp oavsett vad det är. Skulle nog iaf vara svårt att sätta dit någon för att den tatuerat in en symbol på kroppen...
Hur tänker du nu?

2007-07-06 01:13
Det är hets mot folkgrupp tror jag, är säker på att det är olagligt iaf, finns rätt många symboler som man inte får tatuera in, eller åtminstone inte visa för någon, if my memory serves me right.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-06 01:22
Dork: Är det upp till varje enskild individ att göra vad dom vill med deras kropp oavsett vad det är? Hur ser lagen på självmord eller narkotika exempelvis?

Dessutom tror jag knappast att du kan hitta en tatuerare som skulle gadda något sådant...

Sedan vill jag fråga vad det är för intelligent vän du hänger med...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-07-06 01:23
Klart det finns tatuerare som gör sådant, finns ju massor av människor som har såna tatueringar
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com

2007-07-06 01:23
äh, jag tycker det skulle vara värt. Om man inte har några sådana åsikter alltså. Nazisterna var inte de första att använda en geometrisk figur, varför skulle de vara de sista?

2007-07-06 01:24
Min vän? Jag undrar var jag skrev att det är min kompis som ska skaffa den här gaddningen?
whoopzidoo

2007-07-06 01:25
Felicijah: Haha, sry, läste fel...

2007-07-06 01:29
äh, jag tycker det skulle vara värt. Om man inte har några sådana åsikter alltså. Nazisterna var inte de första att använda en geometrisk figur, varför skulle de vara de sista?

För när den här symbolen sist användes så var det i ett så pass hemskt och rått syfte att det nästan enbart kan kopplas hemska tankar och minnen till den här symbolen.
whoopzidoo

2007-07-06 01:29
Askin P20: Jag syftade på ytliga förändringar såsom tatueringar, plastikoperationer osv..
Hur tänker du nu?

2007-07-06 01:31
Narkotika är ju ett exempel på att man inte får göra vad man vill med sin kropp, och hets mot folkgruppslagen står ju motsats till yttrandefrihetslagen så jag kan mycket väl tänka mig att det är olagligt. Men intressant fråga, är det kanske ok att ha dom så länge man inte visar dom?
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2007-07-06 01:34
Felici-JAH: symbolen har genom tiderna betytt mer för andra kulturer, och gör fortfarande.

Det är väl löjligt att ge bort nåt bra till ett gäng idioter?

2007-07-06 01:36
I västvärlden och många andra delar av världen symboliserar den ett massmord på minst 12 miljoner judar. Och om man ska koncentrera sig på detaljer så ska korset vara snett om det ska stå för andra saker som exempel solguden.
whoopzidoo

2007-07-06 01:37
Johnny: Ett gäng idioter? Haha...

Visst, om man tatuerar symbolen i annat syfte tycker jag att det är OK...

2007-07-06 01:38
Felici-JAH: Gör den det eller är det vi som väljer att göra det?

2007-07-06 01:39
och vad du menar med snett är ett stort frågetecken.

2007-07-06 01:39

ifall det är olagligt för en legitimerad läkare att tattuera in ett hakkors?

.. eller i en svettig källare i rönninge, helt shitfaced med nio tjackade boneheadgrabbar som skriker i takt med screwdriver.

2007-07-06 01:41
Svastika (sanskrit: "lyckobringande (tecken)"), hakkors, typ av asymmetriskt kors. Svastikan pekar medurs. Om förhållandet är det omvända, kallas symbolen sauvastika.

Om man offentligt visar upp svastikan i Sverige idag kan det räknas som förargelseväckande beteende eller falla under lagen om hets mot folkgrupp och därmed vara straffbart. Förbud mot symbolen finns i flera länder i Europa, exempelvis Tyskland.
whoopzidoo

2007-07-06 02:02
swastika betyder välgång till dig på sanskrit. det finns i många olika kulturer i asien.

nån skrev att det ska va snett om det ska symbolisera solkorset.. hitlers kors var också snett..

2007-07-06 02:12
Jag skre det för att det var det jag hörde när jag var liten. "snett kors blabla rakt kors blabla."
Men är det olagligt att tatuera in det hrä tecknet eller inte?
whoopzidoo

2007-07-06 06:45
Vad är mysteriet? Det luktar naivitet här...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-06 10:16
vill man få ingaddat ett hakkors är det nog inga som helst problem att få det.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-07-06 10:35

Det kristna korset är ju också på sätt och vis en symbol för folkmord och allt möjligt elände. Sånt djävla jox borde också döljas.

Intressepenisen hårdnar!

2007-07-06 10:49
Hur som helst, det är säkert olagligt att tatuera in symboler som någon mer eller mindre har stulit och använt som logotyp i ett vidrigt syfte, men däremot har vi i sverige Linné-året, multimiljonjubileum för rasbiologins förfader. Vilket jippo ska dedikeras helt till den "äran"?

2007-07-06 10:50
jag undrar hur det är för hindueer som använder swastikan som symbol för nåt, måste kännas rätt jobbigt att den är "förbjuden"...
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.

2007-07-06 10:55
Tvivlar på att indierna förknippar den med nazism...

2007-07-06 11:20
inte för att vara petig men var det inte 6miljoner judar som Hitler tog kål på?
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-07-06 11:24
Hitler var ju knappast ensam, folk glömmer att han hade ett helt parti bakom sig och en ruskigt stor armé och mer eller mindre hela Tyskland.

Tror typ att inklusive zigenare och diverse politiska ovänner så var det 10 miljoner eller något, sen finns säkert mörkertal.

Off-topic som vanligt.
Intressepenisen hårdnar!

2007-07-06 11:28
Hakkors finns sen gammalt i Sverige också. På Frösön har jag fått höra det satt kvar ett gammalt bomärke på ett hus port ända in på 60-talet. Tydligen dröjde det innan det vart riks-ärke-tabu på swastikan.

Sen en Härjedalsk stolthet, den s.k. Överhogdals-väven, heter den väl om jag inte missminner mig, från typ 800-talet är ju vartenda mönster ett snitsigt hakkors mer eller mindre.

Symboler tappar och får nya meningar. I väst är ju knappast hakkorset ett solkors eller bara en fin symbol som är lätt att rita längre, hoppas denna idiot till fruntimmer som vill ha den på högerarmen växer upp en vacker dag och inser vad fan hon har gjort egentligen.
Intressepenisen hårdnar!

2007-07-06 11:39
Har en polare med solkors på armen. det är ju en swastika

2007-07-06 11:42
Legenden säger ju att det var p.g.a. en Sverige-semester som en av nazi-topparna fick upp ögonen för svastikan som snygg logga. Hans älskarinnas hus var ganska utsmyckat med det.

Carlsberg-bryggeriet i Danmark hade den i loggan fram till andra världskriget (finns fortfarande att beskåda som en del av fasadutsmyckningen på en del ställen i köpenhamn).

Till sakfrågan så: nej, det är inte förbudet att tillverka den symbolen.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2007-07-06 11:45
Var det inte Göring som hade en svensk fru? De brukade väl "hänga" vid någon mustig herrgård utanför Stockholm nånstans?
Intressepenisen hårdnar!

2007-07-06 12:29
Är olagligt att som tatuerare att tatuera det men det är inte olagligt att ha tatueringen på sin kropp.
Shooo bree

2007-07-06 12:30
Eller?
Shooo bree

2007-07-06 12:36
borde vara tvärtom, eller inte ha på kroppen men att visa den in public...

2007-07-06 12:39
Falun Gong använder sig av hakkors också, dock den spegelvända varianten.

det skulle inte förvåna mig om man kan bli fälld för hets mot folkgrupp med den symbolen, då det är den endimensionstänkande majoriteten som har makten.

2007-07-06 13:18
Felici-JAH
Har aldrig hört något om snett eller rakt.
Däremot så "brukar" det sägas att det handlar om symoblen pekar motsols eller medsols.
Vilket också är bull...

Medsols är svastikan och en symbol för nazism, medans motsols är sauvastikan och en valanvänd symbol för typ sol i Asien, är något man skulle kunna ha hört någon säga.

Men en medsols svastika används även den i Asien. Främst inom Hinduism.

I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2007-07-06 13:26
Elefanterna utanför carlsbergbryggeriet i Köpenhamn smyckas av feta jävla hakkors.
SKU - SKU - SKULASON!

2007-07-06 13:58
Tror inte det är olagligt, kan ju vara hets mot folkgrupp men vi har ändå yttrandefrihet i sverige.
haha fan va småkåt jag blev!<br><br>Brodin1

2007-07-06 14:24
12 miljoner? Get your facts right!
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2007-07-06 14:37
wasteapa01 - Just ja! Göring var det :)

farbrorbla - I så fall borde det vara olagligt för tryckerier att framställa hakkors även om de bara ska användas som rekvisita. Men det är det som sagt inte.

Johnny-V8 - Helt beroende av i vilken situation som en symbol används så är den laddad med olika mening.
På samma sätt som du inte får avfyra en pistol på allmän plats får du inte knalla omkring och heila med ett solkors.

10-4, over...

2007-07-06 14:48
Sett i nån historie eller religionsbok att samerna hade svastikor på sina trummor, samma sort som fantomens goda märke! RESPEKT

2007-07-06 15:10
Vad ni hakar upp er på detaljer, jag skrev judar istället för människor (vad hemskt det här lät).
12 miljoner människor, give or take, slaktades.

Om ni ser någon med ett hakkors på armen, är er första tanke då: Vilken härlig prick som hedrar solgudarna. :)

Och när ni ser hakkors, vad är er första tanke?
whoopzidoo

2007-07-06 15:46
Ahh, de första tankarna som oftast är helt avgörande för mänskligheten ;)

Mabande: ja självklart... men jag får inte ha en tröja med ett "standardhakkors" på offentligt i sverige oavsett vilken situation det handlar om?

Avfyrande pistoler är jag inte säker på om de hör hemma i diskussionen dock...?

2007-07-06 15:50
Det är faktist rätt jävla skit samma om det står för en massa andra saker, i västvärlden står den symbolen för en jävla massa hemskheter. Och bara av att se den symbolen känner jag obehag, och det jag fortfarande undrar och vill ha ett rakt av seriöst svar, med fakta som kan backa upp det ni berättar är : FÅR man tatuera in den här symbolen eller andra liknande hemska symboler? Som i de flestas ögon står för folkmord?
whoopzidoo

2007-07-06 16:09
Felici-JAH - Om du vill ha exakta lagtexter så kanske det är bättre att kolla i Svensk FörfattningsSamling än fråga i Whoas blandatforum?

Johnny-V8 - Så du menar alltså att du kommer bli arresterad om du agerar bonehead i en pjäs?

Avfyrade pistoler var en extremliknelse med poängen att: du kan få transportera en pistol på allmän plats, men när du börjar använda den där så är det (i en överväldigande majoritet av fallen) ett direkt lagbrott. På samma sätt får du inneha ett hakkors, men om du börjar "använda" det offensivt (d.v.s. verkligen visar upp att du har det i "rashetsande" syfte) så är det ett lagbrott.

10-4, over...

2007-07-06 16:27

wasteapa01 P19

Om det kristna korset skulle stå för folkmord, vad ska då inte den islamska halvmånen stå för? Folkmord och terrorism? Eller den judiska Davidsstjärnan? Samma sak?

Det är människor som handlar i religionens namn, men det har knappast ngt med själva religionen att göra.

Skåne!

2007-07-07 02:39
Mabande: nä jag tänkte såklart privat. Och med pistolen tänkte jag  skadeverkan och inte lagenligt...

2007-07-07 10:57
Senaste jag var hos tatueraren så kom det in en och ville göra ett hakkors. Min tatuerare sa att han inte gjorde det. Jag fråga honom när vi satt och snacka under gaddningen varför han inte ville göra det. Då sade han att tatuerare som är med i SPT (Sveriges Professionella Tatuerare) inte gjorde den tatueringen eller andra rasistiska motiv. Har för mig han nämde något om att det var olagligt också eftersom man inte får bära hakkors på kläder tex.

Men han sade även att det finns ju alltid någon som skiter i det och tatuerar det ändå. Precis som när det gäller minderåriga.

2007-07-07 11:10
Jag har ingen aning om det hela. Skrev bara ner vad min tatuerare berätta för mig. Det är ju heller ingen åldersgräns på tatueringar, men om man är med i SPT, som i stort sätt alla seriösa tatuerare är, så får man inte tatuera på personer under 18 år. Så tror iaf det är samma sak med rasistiska motiv.

2007-07-07 11:21
Hakkors borde man få ha eftersom det va ett indiskt parti som hade loggan för nazisterna
http://www.herrbitter.blogg.se/