I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är en blatte?

Övrigt - Blandat

2007-07-19 00:01

Vad är en blatte?

Det är en livlig diskution om skälsordet neger just nu och där har ordet blatte kommit upp minst 10 gånger.
Jag vet att det kommer från det latinska ordet för kackerlacka, så jag behöver inte få höra det, det jag undrar är vad en blatte är i dina ögon?

För enligt vissa är negrar i en grupp, och blattar i en annan, och muslimer i en och judar i en annan etc.
Och för andra är allihopa blattar med invandrarbakgrund.

Så hur står det till för dig? Vad menar du när du säger en blatte?
För mig är det en invandrare som vägrar att inse att dom faktist inte behöver köra med brytning, en macho attityd och bara hålla sig till andra invandrare. Visst, inget fel på att umgås med andra invandrare, men när dom sitter och lattjar och jävlas med andra utländska för att dom, vi, umgås med svenskar så blir dom blattar i mina ögon.

Så ge mig er tolkning på ordet blatte, skulle vara intressant att veta om man blir kallad det någon gång och för en gångs skull förstå vad  han/hon kanske menar.

whoopzidoo

2007-07-19 00:04
En blatte e en ickesvensk men inte för mörk person som bryter
nämen fy fan karln!! gå och klipp dig
Producent

om man ska generalisera sådär så tycker jag att det är folk (ungdomar) från mellanöstern typ..
mörkt hår men vit hy..
dock så är ju ordet så använt att det inte längre känns rasistiskt på något speciellt sätt, om man inte sätter ett jävla innan..
men det är samma sak med svenne, det ordet känns inte antisvenskar så mky, om man inte sätter ett jävla innan..

heheeeeeee
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se
Producent

dufwooa sa de lite bättre
Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se

2007-07-19 00:07
Ord är rasistiska om det pekar ut en person pga deras härkomst, tycker då jaag..
whoopzidoo

2007-07-19 00:10
så svenne är också rastistisk ?

2007-07-19 00:25
Som sagt, en brytande icke-svensk person från mellanöstern någonstans. Mörkt hår men som är ganska ljus till hyn.

2007-07-19 00:25
En blatte är en "bakåtslickat svart hår tajjtabralla med eckligtt kaxig attityd vit hy, med en jävla massa mörkt hår (gärna unibrown)"
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2007-07-19 00:41
vad är en blatte vad är en mullat vad är en neger vad är en svenne

Jisses ord skulle jag tippa på typ

Ord som man använder för att beskriva folk på ett generaliserande sätt.

Ord som man använder för att det är enklare än att ta reda på om människan i fråga man beskriver är berber arab kurd syrian.

PÅhittade Samlingsbegrepp som kan använvadas med olika motiv.

FREE Ayatolla.

2007-07-19 01:30
nej latinos är basilusker, det sa alltid dom jag kände när dom skulle klanka ner på latinos. det kanske var ngt intert? hahahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-19 01:30
waah på tal om blatte, det är en DT!
hahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-19 01:32
min vän från syren är min blatte...
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic

2007-07-19 01:46
bakåtslickat svart hår tajjtabralla med eckligtt kaxig attityd

nej nej, det är en jalla
STICK YOUR DISCO UP YER ARSE!

2007-07-19 01:51
haha en Jalla.

vad faller jag under? ;)
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-07-19 01:54
blatte: mörkhårig person, ursprung spelar ingen roll.

2007-07-19 01:56
jennie-is-back du har ju inte ens nån bild så hur ska man veta

2007-07-19 01:59
MickMästarn P19
ok. Here we go.

2007-07-19 02:06
oh shit. jag skulle satsa på zigenare
fast om man säger så till folk som inte är det tar dom typ illa upp av nån anledning
hoppas jag har rätt då

2007-07-19 02:07
annars chansar jag på kurd

2007-07-19 02:12
Inget av dom ;)

2007-07-19 02:13
Btw... zigenare och kurd är det första jag har fått höra. Alltid hört latinamerikan.

2007-07-19 02:14
Denna kanske ser bättre ut. Jag själv tycker att det är skitlätt att gissa. haha :)

2007-07-19 02:15
jugge = katoliksvenne?

2007-07-19 02:16
mexikan ? arab ? egyptier ?

2007-07-19 02:16
haha nej.

2007-07-19 02:17
eller jo arab och egyptier kanske man kan säga. mammas förfärder är från gamla egypten. Jag är syrier ;)

2007-07-19 02:19
jag tänkte säga syrier men tänkte att det är samma sak som kurd !

2007-07-19 02:21
nej det är det verkligen inte :)

Poet

2007-07-19 03:07

En blatte för mig är den där stereotypa invandraren som både vi invandrare och ni svenskar ogillar.

Om det är en han, så talar han oftast dålig svenska. Snackar fede mycket slang. Allmänt outbildad och ignorant. Säger saker som "ey fuck Sverige, jävla skitland!!!", men har självklart inga planer på att flytta tillbaks där han kom ifrån. Hatar Sverige och svenskarna, men har ändå en svensk flickvän och älskar märket "Tiger of Sweden". Klär sig helst i kläder från MQ och om han var gammal nog att ha upplevt 90-talet, så hade han garanterat Buffalo skor eller "Ahmed Allstars". Han missar aldrig ett avsnitt av Efterlyst, då han vet att minst en av hans polare är med varje vecka. Plus att han kan få hata lite extra på polisen. Har drömmar om att bli antingen fotbollsproffs eller rapstjärna, men bygg och fordonsprogrammet är det som ligger närmast i framtiden.

Om det är en hon, så har hon också Sverige-hatet gemensamt som han-blatten, men till skillnad från han-blatten så träffar hon inte svenska killar alls, för de är "äckliga och töntiga". Helst gillar hon att ragga på blattekillar på Playahead, genom att skriva gulliga saker som "ey vikken katt!!!". Älskar "Sex & City" men har sällan ens sett sin vid egen stad vid nattetid, då hon oftast inte får vara ute sent om kvällarna. Hon gillar att spela Akon's "Smack that" högt på sin mobil i bussen (så alla kan höra vilken "god" musik smak hon har) och hennes favorit ringsignal är den där gråtande baby som låter som en arabisk melodi. Hon är helt övertygad om att hon hade kunnat vinna både Idol och "So you think you can dance" om hon hade fått deltagit i programmen för sin pappa. Men tills dagen det händer, så sjunger hon på skolavslutningar där alla tycker hon är "bäst".

Där har ni "blattar".

At the gates of Eternity...
Poet

2007-07-19 03:08
Och för att jämna ut det.

En svenne för mig, är den där stereotypa svensken som både vi invandrare och ni svenskar ogillar.

Om det är en han, så talar han inte särskild bra svenska heller. Visst uttalar han orden rätt, men hans vokabulär är inget att hurra för. Allmänt outbildad och ignorant. Säger saker som "Bevara Sverige Svenskt" men går samtidigt och äter kebab hos Hassan (som "svennen" förövrigt tycker är en schjysst kille, för att vara invandrare alltså). Är inte så politiskt medveten, mer än att han vet att allt elända i Sverige är pga av den okontrollerade invandringen. Han ger hellre upp sin rätt att få fira Midsommarafton än att sluta säga "negerboll". Han hade aldrig kunnat tänka sig att hans döttrar kommit hem med någon invandrare, för han vill inte ha några blattar i släkten. Men han utesluter inte idéen om att åka till Thailand igen för att hälsa på den där 28 år yngre servitrisen som flörtade med han sist han var där. Han snusar jävligt mycket och älskar "bira" och äger en "öl-byggde-denna-kropp" t-shirt. Modevetande för "svennen" är något endast för "fruntimmer och bögar", så urtvättade jeans och skabbiga huvtröjor är det han äger mest av. I sitt tonåriga liv ägde han flera mopeder, varav minst en blev stulen (förmodligen av någon jävla "blatte"). Svennen har inga större drömmar mer än att få ett jobb, vilket han hade kunnat fixat, om det inte vore för att alla svartingar redan tagit alla jobben ifrån han.

Om det är en hon, så är hennes vokabulär heller inte hennes starkaste sida. Allmänt outbildad och ignorant. Gillar inte att läsa böcker, men missar aldrig ett nummer av "Hänt Extra". hon-svennen är antingen helt emot invandrare eller älskar de mer än något annat. Om hon hatar invandrare, så är det för att hon vet att alla blattekillar är potentiella våldtäcksmäns och hustrumisshandlare. Och att "negrer" luktar konstigt. Om hon älskar (älska är fel ord, då det snarare är en perversion) invandrare så vill hon inget annat än att ha små gulliga mulattbarn. Svenska killar gillar hon inte alls, eftersom de är mesiga och fula. Plus att hon vet att invandrarkillar oftast har större snablar. Gemensamt för både hon-svennarna, är att de oftast har piercings. Antingen i ögonbrynet eller tungan. Gärna en och annan bröstvårta. Mjukisbyxor är något som hon-svennen bär oavsett ålder. Annars är det överdrivet mycket mascara och ögonskugga som gäller, det brukar få killarna på fall. Hon dricker oftast alkohol till den gränsen att hon spyr som en hund och snackar dagen efter om hur mycket hon drack. Hennes dröm är att bli frisörska eller jobba på något café.

Där har ni de mest extrema stereotyperna ur bägge lägren.

Och nej detta reflekterar inte vad jag själv tycker, utan bara det jag hört under årens gång. Bara jag som tycker det är lustigt att både "blatten" och "svennen" har mer gemensamt än vad de sjävla tror?

2007-07-19 03:40
hehe, nä det är inte bara du.

2007-07-19 03:43

BC99

hahaha, det med buffalo skor och fotbollsstjärna var ju klockrent :D Fundreat på stå-upp nån gång?

Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*
Poet

2007-07-19 04:02
Bajsaren: Tror det redan finns för många kurder som kör stand-up här i Sverige hehe

2007-07-19 04:13
BC99 -  Haha kanske sant det, men kan inte sluta fnittra, tänker bara på mina polares äldre bröder osv, alla passar in på din definition/beskrivning av blatte
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-07-19 05:16
blatte e något som finns i oss alla, en blatte e den som e lite utstött av samhället. en blatte är en fin färgklick i betongen. betongen skapar blatten men blatten skapar även betongen.

sen växer blatten upp å blir som du å jag..

Vi är blatten, svennen, negern osv. vi är vad vi skapar.
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2007-07-19 05:17
å jag snackar gojja, godnatt.
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2007-07-19 06:43
BC hahaha din jävel! Helt klockrent :p

2007-07-19 08:17
BC99

haha,. jag visste inte att det var möjligt att vara sådär otroligt on point. jävla underbart :)

Men, bygg och fordonsprogrammet är ju linjer som är extremt svåra att komma in på, (kanske inte fordons) vilket jag inte tror att någon av de du beskriver kommer in på, varken svennen eller blatten. Då passar Hotell & Restaurang/Barn & Fritid bättre ;)
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare.
Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
Manager

2007-07-19 08:31
Jag delar inte BC's syn på svenne. I min värld är en svenne en medelklass man/kvinna som är fin i kanten och vägrar på något sätt integrera sig med invandrare. De är nödvändigtvis inte rasister, utan vill bara inte ta till sig allt det nya.

De äter saker som falukorv, köttbullar, pölsa och rotmos. KEbab skulle aldrig gå hem, men pizza en fredagkväll är inte helt främmande.

Jag tycker BC's beskrivning mer faller in på whitetrash (jag vill hitta ett bättre ord, men just nu kommer jag inte på nåt).
Redline!

2007-07-19 09:43
Tack för en rolig läsning, BC99 :)
Dock måste jag nog hålla med Doktorns åsikt ang. svenne, det där är nog mer Whitetrash ...dock även rolig läsning där, då den är spot-on för en hel del individer. :)

2007-07-19 09:55
Min chef har rett ur det där begreppet, och jag inte göra anat än att hålla med både han, och Chris Rock. Återkommer till varför.

Min chef sa, som förövrigt är Serb och 35 år gammal...

Två killar på jobbet som bara satt och skratta och inte gjorde ett skit på typ 1 timme...

"Jävla blattar..."
"Ursäkta?" sa jag

"Ja, jävla blattar... bara förstör"
"Vadå menar du?"

"Så här är det, det finns två sorters folk som kommer till Sverige. Det finns invandrare, sånna som jag och min familj och släkt, som kommer hit, vi jobbar, sliter och vill egentligen bara vara lediga på sommaren för att åka hem fem veckor, det är det vi vill. Sen finns det blattar... blattar är dom som kommer till Sverige för att leva på systemet, tjuva, och allmänt bete sig som jävla idioter. Blattarna måste bort... förbannade parasiter på samhället... Förstår du?"
"Japp.."

Håller med honom också.

Chris rock säger samma ett ståupp gig ...
"There are two kinds of black ppl, there´s black ppl... and there´s niggers.... the niggers... have gotta go..."
Jack and Jill went up the hill, so Jack could lick Jill's fanny. Jack got a shock and a mouthful of cock, cos Jill was a pre-op tranny.

2007-07-19 10:09
BC99

Tummen upp! Däremot måste man nästan uppdatera med att honsvennar med mjukisbyxor nu för tiden även äger ett par Crocs (antingen rosa/lila eller valfri neonfärg) som de inte räds att cruisa runt i kring sitt lokala centrum .)

2007-07-19 10:22
blatte är person som har en utländsk påbrå ( spelar ej roll från vilket land han/hon härstammar från) då vi alla ändå fallar under en och samma katagori dvs blatte , utlänning , invandrare etc  , sen att peka ut nån enskild folkgrupp och kalla dom blattar förstår jag mig inte på whats all the fuss?

vi är alla samma oavsett om det är en markant skilland på hur vi beter oss, but at the end of the day om du är en utlänning med kostym och anpassad dig till de sociala förhållande med jobb och the hole nine eller invandrare med mjukisbrallor och hoodtröja som tuggar i centern hela dagarna är vi i båda fallen just precis  blattar och därmed basta! one love..
Gotta kick somethin that means somethin

2007-07-19 10:25
tycker blatte är mer än attityd än ett utseende, men bc beskrev det ganska bra.

2007-07-19 10:52
BC99s version var fan underbar!.. Det är så det är!
hej

2007-07-19 11:51

de sitter ofta o spelar musik högt i sina mobiler eftersom de tror att alla vill höra the voice hits rnb.
oftast i åldern 13-18 sen spenderar de resten av dagen med att hänga i centrum o tugga med sitt crew.
så ser det ut i min hood i alla fall..

2007-07-19 12:33
Men, bygg och fordonsprogrammet är ju linjer som är extremt svåra att komma in på, (kanske inte fordons) vilket jag inte tror att någon av de du beskriver kommer in på, varken svennen eller blatten. Då passar Hotell & Restaurang/Barn & Fritid bättre ;)

det är extremt lätt att komma in i både bygg och fordon. iallafall i Malmö.

2007-07-19 12:41
Jag ser inte blatte som skällsord, det är en invandrare helt enkelt, subjektiv..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-07-19 12:42
jag är halv engelsk och halv finsk... enligt vissa personer i denna tråden är jag blatte....
Get Random!

2007-07-19 12:46
Japp, du kvalificerar som blatte, grattis!
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-07-19 13:52
BC99 P24

Haha... Många roliga och klockrena poänger :)

För mig är dock inte svennen SÅ rasistisk... Inget "bevara Sverige svenskt-uttalande" i alla fall.
Men men.

Sen tycker jag snålhet är typiskt för en svenne också.
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly