två flickor skär sig i varje klass?

Övrigt - Blandat

två flickor skär sig i varje klass?

har ni sett reklamen på tv om att ungdommar är mer och mer deprimerade osv. De säger att två flickor i varje skolklass skär sig och en har ätstörningar i varje klass. Det tycker jag låter som liiite väl mkt,  någon annan som reagerat på det? tror ni verkligen det kan stämma?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
tänkte också på det.. men ja tror nog att det stämmer.. procentuellt alltså..
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Två tjejer i varje åttondeklass kanske. Och ätstörningar absolut det tror jag på
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
nej det stämmer inte, inte i min klass iallafall, för där går det bara en tjej:) Men det blir säkert ett större problem.. Jag förstår dock inte hur dom tänker, dom som skär sig dvs..
Vila i frid Daniel ! 091030
men ja kan inte tänka mig att två tjejer i min klass skärde sig, och så måste det vara i ännu fler klasser, då måste andra klasser kompensera med typ 4 tjejer som skär sig. eller hur är det man ska tänka ?
det stämmer nog...

Vad får man ut av o skära sig?
Kan man inte slå huvedet i väggen istället?
Highfive anyone, anyone?
Tänker samma som dig Niito: vad får dom ut av det, dom kan ju inte må bättre direkt eftersom att dom skär sig..
Vila i frid Daniel ! 091030
det handlar om att man känner smärta som man inte kan förstå eftersom man inte kan se den. om man skär sig kan man koppla smärtan till något fysiskt.
hade en tjej i min klass som gjorde det.

såg en tjej på bussen för ett tag sen, hon kanske va i 20 års åldern. hela armarna var fulla med små ärr. riktigt hemskt

Härligt iq-befriad tråd.

men ja kan inte tänka mig att två tjejer i min klass skärde sig, och så måste det vara i ännu fler klasser, då måste andra klasser kompensera med typ 4 tjejer som skär sig. eller hur är det man ska tänka ?

...
de lägger fram statistiken på det här sättet för att sådana som du ska haja till lite mer. Klart som fan att det inte alltid är två som skär sig per klass. Zzzzzzz
Devv har såklart rätt!

dom har väl statestik på att typ 98500 unga flickor skär sig. utslaget på hela sverige blir det ungefär två per klass i snitt. trodde det gick without saying
devv, um jag fattar att det inte är två i VARJE klass? det var därför jag skrev det att i vissa klasser finns det kanske ingen som skär sig men då måste det finnas ännu mer i någon klass för att genomsnittet ska stämma, och jag finner det svårt att tro att det finns klasser med 4 tjejer som skär sig.
Jag kan fan tro att det stämmer. Det var just två stycken i min klass (högstadiet) som gjorde det (som var "känt").
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
kan ju vara två klasser med 3 i också...för att kompensera mot en klass med 0 i.

jag har inte sett den här reklamen och vill absolut inte ta bort fokus från problemet med tjejer alltså, men hur är det med killar då?

angående sakfrågan så känns det inte helt orimligt att upp till 30% av tjejerna har antingen ätstörningar eller/och självskär sig.
speciellt när det gäller ätstörningar, det krävs ju inte mkt för att det skall ses som en sådan, egentligen.
whoa.nu - siten där snillen spekulerar...
humankind: a big russian roulette, no bullets, instead h.i.v.
"behind every beautiful thing, there's been some kind of pain"
3 tjejer i min förra klass skar sig och en vara otroligt no anorexier. Inget att skojja om att ha ätstörningar med orka med sig att skära och ha sig.

lär stämma. en jävla epedemi. en tår för alla jag lärt känna som skurit sig. jag förstår, men ändå inte. själv använder jag mat o sömn som utpressning mot mig själv.

"God, give us the serenity to accept what cannot be changed,the courage to change what should be changed, and the wisdom to distinguish one from the other."
Traditionellt så skär sig inte killar. självklart finns det fall där det har hänt men inte i närheten av i samma utsträckning. Det samma gäller ätstörningar.

Killar brukar oftast vända sin inre smärta utåt och bli så kallade "våldsamma problembarn".
fel. ätstörningar är extremt representerade av killar i sport sammanhang, glöm inte bort det, vet dock int eom de väger över procentiellt, men have it in mind.
pojkar brukar även ta ut störningar i form av våld och alkohol, allt förstör ju lika mkt, why bother jämnföra allt.

alla skadar sig på ngt sätt om de mår dåligt, oavsett kön.
"God, give us the serenity to accept what cannot be changed,the courage to change what should be changed, and the wisdom to distinguish one from the other."
friktion:
det har jag klurat ut, faktiskt. bara undrar om det inte finns statistik på det as well, för som du påpekar, det finns onekligen killar med såväl ätstörningar som självskärare.

fast nu var det visserligen tjejerna tråden handlar om och det är onekligen ett stort samhällsproblem man önskar sig kunna se en lösning till problemet på. kan inte vara sunt att folk plågar sig på sådana här vis. blir eg inte så mkt bättre bevis på hur sjukt dåligt dagens moderna samhälle behandlar sina invånare. :(
Jag fattar inte varför dom skär sig för att tillfälligt dämpa sin ångest som ändå kommer tillbaka efter 5 minuter..

Tror defentivt på den statistiken att 2 i varje klass skär sig
jag tycker det låter som en väldigt låg siffra, speciellt det där med  en i varje klass har en ätstörning.

fast nu utgår jag från att det är högstadiet vi snackar iof.

Begge P17

"Jag fattar inte varför dom skär sig för att tillfälligt dämpa sin ångest som ändå kommer tillbaka efter 5 minuter.."

ångest är inte logikens bästa polare direkt...
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
begge- alla tar ut sina känslor på sitt sätt- vare sig det är alkohol, mat, aggressivitet, isolering etc eller att skära sig, nog måste du kunna koppla till att om man mår dåligt "gör" man ngt.

it's all the same shit
Niito P18

"Vad får man ut av o skära sig?
Kan man inte slå huvedet i väggen istället?"

det är inte så ovanligt det heller ska du veta.

Priyan 

det är vanligare än man kan tro bland lkillar också med självskadebeteenden, men det är fortfarande vanligare bland tejer, som någon redan sagts så tenderar snubbar att bli utåtagerande istället för självskadande oftare än tjejer
zangenen P16

du förstår väl att de inte menar att det finns exakt två tjejer som skär sig i precis varje klass?
sen lär ju mörkertalet här vara helt groteskt.
menade de bara högstadiet hade det inte varit svårt att säga det med för att tydliggöra. har de bara tatt sitt antal tjejer som skär sig o delat på antal skolklasser öht så lär ju siffran vara ännu större eg i högstadiet eftersom den lär vara lägre och obefintligt i låg-mellanstadie. eller så menade de högstadie/gymnasie men struntade bara i o säga det i reklamen.
visst är det hemskt att folk skär sig i armarna men tror mer att det är "trend"grej som har kommit med emorörelsen. För kan inte minnas mig att folk skar sig i armarna när jag gick i skolan.

Men det stämmer nog att två  varje klass skär sig

kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet
zangenen P16

så...du tror inte på någonting som står i tidningar för att vädret ibland är fel, eller hur menar du?
alltså uttryckte jag mig så dåligt att det inte framgick att jag redan klurat ut det? allt jag bad om var typ...en siffra på det hela.

men tack iaf. googlade lite men fick inte riktigt upp särskilt bra statistik. allt jag fick upp var en loggad chat på aftonbladet med nån expert som angav siffran att endast 5% av anorexifall är av manligt kön.

nu är ju dock inte anorexia allt inom ätstörningar och självskärelse kommer ju in. återkommer i ärendet om jag finner något vettigt.
har bara 1 som skär sig i min klass. förut va de många fler som gjorde de.. men nu finns det andra saker dom gör när dom e deprimerande
Med en påse över huvet så kan allt funka...

Jag kommer ihåg att när jag gick i sjätte klass så var det ett fåtal personer som skärde sig bara för att det var "kul" dom tog det där bladet ur pennvässare och satt och skärde sig.

Jag "förstår" dom som gör det för ångesten eller liknande men varför gör man det för att det är kul.. ?

zangenen

Det är det jag har försökt få sagt till dig men du skriver hela jävla tiden att du inte tror på det som dom säger i reklamen för att det kan inte vara så att det är exakt 2 som skär sig och 1 som har ätstörningar. Du drog till och med paralleler till vädret. Vädret och ett snitt som är taget ur ett (vad jag tror) fråge formulär är INTE samma sak.

kan vi återgå?
Nu har jag rensat en hel del inlägg som mest är tjaffs om statistikens trovärdighet, vilket jag inte tycker innefattar diskussionsunderlaget för den här tråden.

Visst kan ni ifrågasätt trovärdigheten, men gör det utan att kalla varandra diverse tillmäten.

/Mod
Jag tycker det är ganska allvarligt att påstå att skärning är en modegrej. För det första förstår jag inte vart det kommer ifrån...mode att ha ärr på armarna? Jag har aldrig hört att det skulle vara modernt. Bara för att emo's har blivit vanligt så betyder inte det är skärning har blivit vanligt. Långt ifrån alla emo's skär sig, och jag tror det är lika "vanligt" bland klassiska utseende som på utstickande utseenden.
För det andra tror jag inte att någon skulle skära sig för att det sägs vara modernt. Det gör ont att skära sig, och gör man det så tror jag att det finns ett problem, någonstans.
emci_emma.
jo det klart jag blir lika sur varje gång snuten eller krogvakter frågar var jag jag har haschet eller vad jag rökt i kväll bara för jag har draeds.

Men det jag menar är att många skär sig säkert i armarna för att dom är emos och lite av emo vibben är att vissa sina känslor.Men sen tror jag att musiken man lyssnar på och idolerna man skapar har en stor del i hur man uppför sig när man är 14-15 och försöker skapa sig en identiet.

Sen tycker jag att det är väldigt skrämande att det är så Många som, mår dåligt. och ycker att välfärdstaten sverige borde göra något åt det
inte målaren tillståndet
kaos
jag håller med dig, men jag tycker fortfarande att skärning är allvarligt och tycker inte att det bör accepteras eller förmildras för att många fler gör det nu än förr.
det är fruktansvärt sorgligt att det sjunker så mycket i åldrarna.13,14 åringar ska inte behöva skära sig själv för att folk ska fatta att dom mår dåligt (eller kalla dom emos eller modehoror)
Kan inte tänka mig att nån i min klass skär sig.
Det har du rätt i va så upp i mina egna tankar självklart är det skitläskigt att folk skär sig armarna överhuvudtaget
inte målaren tillståndet
Tror absolut att det kan stämma,.! Tyvärr alltså,.
kikk ass
sewsis och de som inte hajjat det...

...de utgår ifrån ett resultat de fått av att räkna ut i snitt per klass. Nu är det inte heller så att jag har skriven fakta på det, men det är väl ett ganska logiskt antagande eftersom det brukar vara snittresultat som presenteras vid diverse undersökningar.
19

Din IQ beräknas vara 126 - 135. Detta motsvarar 96:e till 99:e percentilen, dvs 96% av befolkningen har en IQ mindre än eller lika med 126. 98% har en IQ mindre än eller lika med 135.
Jag tror det kan stämma väldigt bra. Jag känner väldigt många som har ätstörningar, varav ett par stycken även har fått det diagnoserat. Sen så skär sig en nära vän, en från min klass gjorde det på gymnasiet samt två klasskamrat i högstadiet...

Sorgligt men sant.
Delam tange barat
EmCi_Emm F18

Nej, modernt har det ju aldrig varit att ha ärr på armarna och jag tror mode är helt fel ord på fenomenet. Man skulle hellre kalla det en trend, men en negativ sådan, isf. Det skulle även kunna vara så att det är något som har en tendens att smitta av sig. Jag är dock ingen expert kring ämnet, men det är en nöt att suga på iaf. :)
19

Din IQ beräknas vara 126 - 135. Detta motsvarar 96:e till 99:e percentilen, dvs 96% av befolkningen har en IQ mindre än eller lika med 126. 98% har en IQ mindre än eller lika med 135.
Vi har tre!
413
jag har skärt mig typ i 1½ år;S , sen så äre en till som skär sig i min klass,, men hon är typ 'emo' . så jag vet inte om det är drf som hon skär sig, sen så är det en som har ätstörningar . för hon äter då knappt .. och i dom andra klasserna så vet jag också att det finns folk som skär sig, men inte i alla då.. så det stämmer nog ..

umeG P1

det är väldigt sällan den här typen av självskadebeteende handlar om självmordsförsök.
det är inte för att dö man skär.

och att inte ha aptit är inte samma sak som att ha en ätstörning
umeG P1

det kan man ju iof visst göra, men inte så ofta att man kan utgå från att alla som misslyckats verkligen varit 100% på att de verkligen ville dö.

däremot så bör ju även halvdana försök tas på allvar, bättre att fånga upp de här personerna så tidigt sm möjligt.
och jag säger att det stämmer inte, visst är det säkerligen rätt ofta rop på hjälp, men att det inte finns misslyckade seriösa självmordsförsök är ju bara strunt, intoxer är det till exempel rätt lätt att misslyckas med om man inte vet vad man gör, att skära handlederna av sig är mycket svårare än man kan tro, och dessutom så är man inte alltid vettigast i stan när man är desperat och självmordsbenägen, jag har sett flera riktigr seriösa försök till självmord, som varit sorgligt ovettiga och helt omöjliga att lyckas, därmed inte sagt att personen inte verkligen ville dö.
logik och ångest är inte direkt bästisar.
tjejer alltså... inga killar skär sig, fast en i min klass är 185 typ och väger 50kg... ätstörningar? han är dude också!
Get Random!
KinG-PhiL

okej att fler tjejer än killar gör det, men att inga killar skär sig är verkligen inte sant.

och hur vet du vad dude väger, går han runt och talar om det för folk?
umeG P1

irrationell kanske, men för den sakens skull behöver man ju inte vara korkad.