I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Finska jaktplan/stridsplan

Övrigt - Blandat

2007-07-23 21:53

Finska jaktplan/stridsplan

Hej

Jag och farsan sitter å disskuterar om vad finland har för jaktplan till försvars om det skulle infalla krig. Han är en finne och han ger sig inte om att Sverige skulle knulla Finland i krig :D

Men han säger att finland har jaktplan från Usa som e mkt bättre än svenskt Jas 39 Gripen. men jag tvivlar lite på om de e sant som han säger att finland har amerikanska jaktplan.

Är det någon som vet?

2007-07-23 21:56
Flygvapnet har 63 F18 Hornet-flygplan och 51 Hawk-flygplan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-23 22:03
Okej det var som fan. att de hade F18 Hornet. Trodde jag inte.

2007-07-23 22:04

Ofta sverige lr finlad skulle kriga lr.. De bara händer inte..
Asså, då menar jag hamna i krig, med andra länder..

vilket är bra dÅ:P

Highfive anyone, anyone?

2007-07-23 22:11
Niito Nej, d skulle nog inte hamna i krig eller i några andra krig haha, men ja å farsan bråkar jämnt om vilket land som e bäst mellan sverige och finland :D

2007-07-23 22:36
Wahlen: Lyssna på din far, han vet bäst :D
Still in the bridge
Graffare

2007-07-23 22:38
Niito P18 Jodå, det var ju rätt nära förra året då Lordi vann eruovision...
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-07-23 22:41
Skulle bli ett dött lopp idag.

Skulle det varit för 60år sen så skulle finland knullat oss hårt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-07-23 23:21
dött lopp idag? knappast.

finalnd har styrkor way över sverige.
soldater alltså. finland satsar ganska mycket stålar på försvaret.
Ni kanske undrar varför kvaliteten på filmen är som den är... ja, det är ju bara för att det är så.

2007-07-23 23:28
"Wahlen: Lyssna på din far, han vet bäst :D"

Ja, det tycker jag också :)

2007-07-23 23:42
haha får väll göra det :P :(

Men btw, varför tar inte sverige in mer folk in till försvaret? i finland får ju alla som vill typ komma in. i sverige ere typ max 15 000 som kommer in :S tycker det e lite fel. ÄR det för vi har så dåligt med pengar?

2007-07-24 00:35
Wahlen, eller så är det och bör inte vara en prioritet.

2007-07-24 00:44
det ar det som ar sa dumt att det inte satsas nagra pengar. hade vi satsat mer pengar pa militaren hade vi ganska latt kunnat ta over norge och darmed fa tag pa deras olja.
back like cooked crack

2007-07-24 00:54
jag tycker att norge hade vunnit, dom är bra motståndare!!!
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"

2007-07-24 01:03
Jag har jobbat en del med finnarna. dom är rätt rutinerade faktiskt. och jävligt kärva. MEn dom har inte alls lika mkt erfarenhet som vi. Iaf inte nu för tiden iaf.  Så min röst går för sverige
Walk an live, talk and bum a claat ded´

2007-07-24 01:03
fan att invadera norge hade ju inte vart dåligt hmm

2007-07-24 01:10
Skulle det varit för 60år sen så skulle finland knullat oss hårt.

Och skulle det varit 50 år sen hade situationen varit omvänd, då Sverige omkring den tiden hade ett stycke brutalt flygvapen. Har något i bakhuvudet gällande 700-årsfirandet av Stockholm och att det då var just 700 flygplan i luften (förvisso det mesta militära som kunde flyga), men fortfarande ingen dålig siffra på 50-talet. Om jag fått några siffror om bakfoten är det fritt fram att rätta mig :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2007-07-24 01:11
haha säg ett jävla krig sverige har vunnit dom på dom senaste 100åren? Vi finnar skulle knulla sverige i armhålan om det skulle komma till kritan. Min morfar tjänstegjorde och dog i finska vinterkriget we got it in our blood.

2007-07-24 01:12
Eh, Sverige hade ju ett brutalt försvar under ww2 och kalla kriget, yo
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"

2007-07-24 01:13
Jeffi P2

OK, nu är det ju dock som så att de som deltog i finska vinterkriget inte är så stridsdugliga längre. De som befinner sig i det finska försvaret i dagsläget borde således inte ha sett strid på rätt många år? Men ja, du är säkert väldigt modig du också!

2007-07-24 01:16
Nej men vi har det i bloodet och det kallas sisu, det ni svenskar har är det som kallas för "Sissy" end of my point. Visst det finns säkert mesiga finskar också men dom flesta har det i bloodet. Alla har hört talas om det och det kallas sisu.

2007-07-24 01:17
Du borde verkligen sluta kolla på Yippe-Ki Yay :/ Jarmo har förstört dig.

2007-07-24 01:18
Men ja, vi kan ju börja diskutera hur tuffa alla är i länder istället, det känns relevant! Sömn, tja!

2007-07-24 01:19
Pendragon
dom har sett strid
Walk an live, talk and bum a claat ded´

2007-07-24 01:20

Vilken yippie-ki yay? Jarmo är en utskämming för oss finnar. Om du vill så gärna veta vart jag fått allt ifrån så borde du kolla in filmen "Tunntematon Sotilas". Där får du se hur vi finnar levde under vinter kriget medans ni svennar satt hemma och gotta er på alla pengar ni tjäna av tiden då ni hjälpte hittler under andra världs kriget.

2007-07-24 01:23
Ja, men vi slogs inte med tyskarna mot ryssarna iaf.

2007-07-24 01:36

Tyskarna hjälpte inte finland ett skit, dom våldtog våra kvinnor och sköt finska soldater. Dom var i maskupi med ryssland. Back stabbing bitches och finskar krigade mest mot tyskarna sammtidigt innut i finland som dom kriga mot ryssarna. Det var inte ryssarna som brände ner "rovaniemi" det var tyskarna som brände ner den. Inom min släkt av dom som fårtfarande lever idag som tjänste gjorde i finska vinterkriget kallar alla tyskar för "rovanimen polltajia" alltså rovaniemes brännare.

2007-07-24 01:42
Jeffi: "Min morfar tjänstegjorde och dog i finska vinterkriget we got it in our blood."
Djävligt bra att dö för sitt land än att tjäna det på bättre sätt. Jag rustar hellre upp ett land än dör för ett udner ett meningslöst krig.

"Där får du se hur vi finnar levde under vinter kriget medans ni svennar satt hemma och gotta er på alla pengar ni tjäna av tiden då ni hjälpte hittler under andra världs kriget."
Det är en film grabben, inte verklighet, sverige tjänade inga stora pengar under andra världskriget, precis som i övriga europa var det svårt isverige att få tag på förnödenheter osv. Där emot så tjänade sveriges företag fina pengar under åren efter andra världskriget då vserige var ett av få länder som inte blivit bombat eller på andra sätt saboterat.

Om det var ett fegt sätt eller inte låter jag någon annan dömma. Jag vet att varken du eller jag är män nog att ens fundera över det.

2007-07-24 01:55
Wahlen P17
Men btw, varför tar inte sverige in mer folk in till försvaret? i finland får ju alla som vill typ komma in.

I Finland MÅSTE alla spendera ett eller ett halvt år inom det militära. Om man inte väljer 13 månaders civiltjänst, som jag, eller att totalvägra

Allmän kommentar till den här tråden:

Nationalism är avtändande.

2007-07-24 01:58
Finland skulle nog vinna. Dom har en helt annan mentalitet. Dom har krigserfarenhet. Dom tog ryssarna under kalla kriget!!!!

2007-07-24 02:06

Jeffi

"
Där får du se hur vi finnar levde under vinter kriget medans ni svennar satt hemma och gotta er på alla pengar ni tjäna av tiden då ni hjälpte hittler under andra världs kriget."

Har en fråga där när du skriver hjälpte hitler.

Ryssland gillade ju inte att tyskarna hämta malm eller fan det var från Sverige som vi tjänade pengar på. Då skickade ryssland en u-båt för att sänka de tyska båtarna som kom till sverige. Men den planen lyckades inte ryssarna med för att en finsk U-båt sköt ner den ryska u-båten.

Så man kan ju nästan säga att ni hjälpte tyskarna oxå, eller? ;)

2007-07-24 04:02
Många frivilliga svenskar stred på finlands sida
Street savvy

2007-07-24 04:06
Finland har ryssarna som grannar, vi har norge.. behöver jag säja mer?
Don't trouble trouble until trouble troubles you
Rätta mig om jag har fel.

2007-07-24 04:29
fast vi har peter forsberg, mats sundin och niklas lidstrom i hockey. de har i princip bara temu selanne som kan jamfora sig.

sa det ar inte glasklart att de vinner. fast jag vet inte sa noga. armen kanske inte korrelerar med hockeyn till 100%
back like cooked crack

2007-07-24 05:06
vadå, så alla svenskar ska ta fram sina könsorgan och penetrera alla finnar? finnarna har ju vapen så sverige lär ju bli nermejade om dom försöker knulla finländarna
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen.
// Dansk_BB

2007-07-24 06:59
Sugadaddy P0

Jasså? När då?

Jeffi P2

Ingen har diskuterat finnarnas modighet under finska vinterkriget. Jag pratar om hur du försöker leva på andras meriter. Vad dina mor/farföräldrar gjorde under kriget säger inte ett dugg om hur du och din generation skulle klara ett krig så lägg ner :)

2007-07-24 07:44
Lebanner P21

Finland skulle nog vinna. Dom har en helt annan mentalitet. Dom har krigserfarenhet. Dom tog ryssarna under kalla kriget!!!!

ja just det, kalla kriget.. det finska vinterkriget kallades så för att det var så kallt va?

2007-07-24 08:14
Jag gick in för att läsa hela den här tråden men tappade modet för det rätt snabbt. Väldans för mycket nationalism hit och svek dit som inte känns relevant alls, samt ett par för stora doser av vi-är-bäst-men-nej-jag-har-inget-konkret-understöd-för-mina-
argument-alls.

Och ytterligare en sak som verkade lite yrt; inte fasen tjänade sverige någon riktig summa pengar på andra världskriget? Under själva krigstiden gick vi ju på så lågvarv att vi fick ransonera ut den mat vi hade, och sedan levde vi väl relativt knapert ungefär en tio-femton år efteråt med?
Rätta mig gärna, var inte så hypad på historian har jag för mig.

2007-07-24 08:52
rätta mej om jag har fel, men finland skulle inte ha "vunnit" utan att svergie skulle ha hjälpt oss med mat och tagit hand om våra barn. så hur man än vänder det så är vi alla lika bra/dåliga i krig :)
däremot vill jag påstå att de finska skolorna är bättre än de svenska skolorna,men det är en annan historia.
bör ännu tilläggas att finland vann inte vinterkriget,vi lyckades behålla självständighet, men vi erkände förlust och hamnade att betala kigsskadestånd till ryssland.
(jag är finsk medborgare)

2007-07-24 09:19
vad har det med saken att göra? tråden handla om flygplan inte vilka som hjälpte vilka, eller vilka som hade vunnit i krig?
ser ut som du har fått moderators jobb i audio igen.
// Dansk_BB
Producent

2007-07-24 09:37
tror sverige skulle vinna om det vart en luftduell....med tanke på att vi har en bra omdöme att göra bra stridsplan....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2007-07-24 15:41
Den stora frågan i den här tråden var igentligen..

Ifall Jas 39 gripen skulle vinna över ett finskt F18 Hornet i en "luftduell" (osäker på om de har F18 Hornet) rätta mig om ja har fel.

2007-07-24 16:35
Wahlen

Du har helt rätt!

2007-07-24 16:41
Yeey :D

2007-07-24 17:14
Skulle det bli krig mellan Sverige och Finland nu, så skulle vi finnar vinna. Ni måste tänka hur många som bor här, som kommer ifrån finland eller har släkt här.

Det skulle bli slakt ;)

2007-07-24 17:19
Wahlen

Man hör väl jämt och ständigt att F-16 och uppåt tillhör bland de fräsigaste fightersen i världen (tillsammans med diverse MiG:ar och dylikt), men det kan mycket väl handla om att det finns en bredare referensram. I dagens läge kan man väl räkna antal länder som använder Jas 39 på en hand eller något sådant.

2007-07-24 17:23
amfetaminpsykos

Nu är det ju dock mycket mer som avgör vilket stridspan ett land väljer att köpa än vilket som faktiskt är det bästa planet :) MIG:ar är väl primärt kända för sina löjligt kraftfulla motorer dock?

2007-07-24 17:26
PenDragon

Mycket riktigt. Vissa gillar motorstyrka, andra gillar vapensystem, en tredje koncentrerar sig på smidigast manöverförmåga.

2007-07-24 17:28

2007-07-24 23:31
Wahlen: Lyssna på din far, han vet bäst :D

yao ;)

men orka snacka om ett krig som aldrig kommer att ske och att nått land skulle "knulla" det andra...
 Haters gon' hate...

2007-07-25 00:11
Kaal

Haha jag vet igentligen. Palla disskutera en sådan sak. men jag och farsan disskuterar och tjaffsar jämnt med alla möjliga saker. var bara tvungen att skriva den här tråden och se vad whoa folket tyckte också.