Använd inte lightprodukter..
För mig har det länge varit känt att aspartame och andra sötningsmedel är giftiga och kan orsaka många sjukdomar. Nu har aftonbladet tagit upp det: "Råttor som fick sötningsmedlet aspartam i maten fick också cancer. Men något EU-förbud mot aspartam i livsmedel blir det inte."http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1131520,00.html För övrigt förbjöds Aspartame av amerikanska Food and Drug Administration, FDA, 1980, efter rapporter om att det orsakade hjärntumörer. Så välj inte lightcola eller osockrade produkter som är sötade med sötningsmedel istället och tro att ni är på något sätt är hälsosammare då, tvärtom. Bless
THE MUSIC IS A MISSION NOT A COMPETITION
och ät inte smör, mjölk, bröd, chips. Ska du äta kött stek det inte för mycket. Var absolut inte i solen och sitt inte framför datorn. Använd för guds skull inte mobiltelefonen, rör den helst inte alls. Förlåt, blir bara bitter på alla varningar. Om det stämde skulle jag haft cancer 418 gånger vid det här laget.
"...om alla stämde..." borde jag väl skrivit
Dom hade ett par artiklar häromdagen också om det märkliga i sockerhetsen, tycker det är underbart att se att vinden vänder lite nu. Alltid undrat vad fan folk tänker på när dom kallar socker för onaturligt och farligt, som om alla helt glömt bort den 10 år gamla diskussionen om risken med sötningsmedel. En annan grej aftonbladet tog upp var att det kanske inte alls är så att du blir mindre tjock av sötningsmedel jämfört med socker, då de ockå kan skapa ett otillfredställt sockersug.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Man blir INTE lika tjock av att dricka lightläsk istället för vanlig läsk. Börjar man äta massa sött godis istället för man skylla sig själv. Sen att aspartam råkar va lite onyttigt...so what. Allt verkar ju ge cancer nu för tiden..
Ni borde alla ha lärt er att nötter och blad är det enda som fungerar i längden.
din mamma - man blir inte tjock av äta socker heller, man förbränner det direkt. Enda argumentet mot socker har varit att det får en att äta mer. Och det visade sig alltså vara samma sak med sötningsmedel. Fast till syvende och sist är det bästa argumentet mot lightprodukter att dom smakar skit.
neurook: För mig har det länge varit känt att aspartame och andra sötningsmedel är giftiga Hur fick du in "andra sötningsmedel" i bilden? T ex Sucralose och aspartam är ju inte ens besläktade? För övrigt är det inte bara Coca Cola som granskat den där studien - det har naturligtvis en hel forskarvärld gjort. Om den underkänts på felaktiga grunder hade det blivit rabalder. Nej, jag tror mer på att detta är ett exempel på hur media håller oss under kontroll genom skräckpropaganda. Eller?dundermannen: man blir inte tjock av äta socker heller, man förbränner det direkt. Öh. Nej? Du skojar va?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Är det bra att dricka light drycker om man vill undvika hål i tänderna?
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
dundermannen: Ett, länka inte till AB som vetenskaplig referens. Två, rubriken har inte ens stöd i artikeln! Det Aftonbladet har gjort är att ta ett fiktivt påstående utan att ens säga vem (om någon) som påstår det: " inte på grund av kaloriintaget utan på grund av att det just handlar om socker". Påståendet är naturligtvis helt nys. Du blir fet av ett stort sockerintag - just pga kaloriintaget. Socker är kodhydrater som i sin tur är energi. Får du i dig mer energi än du förbrukar blir du fet. Enkelt. chico: Ja. Fast helst kan du ju dricka vatten. Lightcola är också dåligt för tänderna, om än inte lika som vanlig.
Chico P12 Allt med kolsyra är dåligt för tänderna. Samt allt med socker. Så all läsk och kolsyrat mineralvatten är dåligt för tänderna, sockersötad läsk ännu värre.
Cyclones
oj, blev fet text ;)
Cyclones
asså, tror nog att det finns värre saker för tänderna än socker för tänder i coca cola...... läsk fö är egentligen ren skit men vill man skräpa ner sin kropp så....kallt kristalklart vatten är annars oslagbart när man lär sig uppskatta värdet i det. socker gör nog dom flesta svenskar tjocka då inte för många rör sig tillräckligt. sen så orsakar väl socker en hel del problem för lederna vid ålderns höst....(har jag helt fel?) Clap.
"It is the prohibition that makes anything precious" -Mark Twain
Det har iofs inte med lederna att göra kanske. Men man kan ju få diabetes om man äter för mycket socker. Speciellt om man har anlag för diabetes. Och det är inte speciellt kul...
Kan sötningsmedel resultera i diabetes likt socker?
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
"Kan sötningsmedel resultera i diabetes likt socker?" Nej, det kan de inte. Sötningsmedel påverkar inte insulinnivåerna.
Cyclones
Hangaround
2007-08-02 18:29
Dem borde börja leta efter grejer man inte får cancer av istället.
da tappar man massa intakter i sjukhus och lakemedelsindustrin sa det gar itne. man tjanar grova cash pa cancerbehandlingar.
back like cooked crack
Hangaround
2007-08-02 18:48
Det kanske är en konspiration? De fixar cancerframkallande ämnen i mat och dryck och olika material så att de kan håva in alla pengar.
shit. vi ar natt stort pa sparen.
back like cooked crack
dundermannen förutsätter inte det att du har en diet helt fri från fett? Jag menar käkar du 6000 kcal socker om dagen och sen 100 g smör på det så kommer sockret att förbrännas innan smöret....
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Men för in i helvete. DET ÄR FARLIGT ATT DRICKA VATTEN OCKSÅ! Man blir så trött, så trött...
Delam tange barat
Jo det är klart. Men skyll inte på sockret, det är ju fettet som är boven. Rent socker kan man äta hela dagen om man vill.
- svar till gröna jätten alltså.
Producent
2007-08-02 19:16
allt är en långsiktig plan för ett kortare liv......
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
yes jag undviker saker med aspartam... men det är bara för att jag är lite känslig mot det plus att jag ogillar att allt är konstgjort nu förtiden, syntetisk skit. Give me the real shit. Om jag dricker läsk så ska det f-n vara riktigt socker i.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
dundermannen: Jo det är klart. Men skyll inte på sockret, det är ju fettet som är boven. Rent socker kan man äta hela dagen om man vill. Nej det kan du inte, eftersom kroppen behöver fettintag för att fungera. En balanserad kost mellan fett, kolhydrater och protein är nödvändig. Äter du för mycket av någon av dessa (eller alla) leder det till fettinlagring, dvs du blir fet. Läste du förresten ens hela texten?Att det inte finns någon kvantitativ relevant ombildning av kolhydrater till fett har emellertid missuppfattats och tolkats som att man inte kan bli fet av att äta kolhydrater och proteiner. Hur gick det ihop med ditt påstående "man blir inte fet av socker"?
dundermannen Det finns ju ingen som mår bra som äter en helt fettfri kost? Men visst du har rätt i att det är inte själva sockret som man blir fet av precis på samma sätt som det inte är själva vapnet man blir skjuten av utan kulan som flyger ur patronen....
Martian Ambassador: Ack! Ack! Ack!
Faktum kvarstår ju att om man intar stora mängder socker så blir man fet. Hur metabolismen mer exakt går till tror jag man skiter i i det läget.
Enligt LCHF så är det kolhydraterna som är boven till fetma och andra problem, inte bra fett som kroppen behöver. Många är fettskrämda idag av all nyckelhålspropaganda.
Alltså borde man minska kolhydraterna och socker så mycket som möjligt för viktnedgång och hälsa.
LCHF
THE MUSIC IS A MISSION NOT A COMPETITION
Producent
2007-08-02 20:49
jag orkar inte läsa tråden. men att aspartam kan ge cancer är en riktig överdrift. för att aspartam ska vara hälsofarligt måste man dricka ungefär 10 liter aspartamläsk varje dag i några år. och som på alla test så hade dom självklart överdoserat djuren RIKTIGT REJÄLT. däremot höjer man matlusten om man dricker sötad läsk iom att kroppen tror att sockervärdet höjs. (eller något liknande) men personligen tycker jag att om man väl ska dricka läsk, och gör det rätt ofta så är lightläsk bättre än vanlig. däremot om man dricker kanske 33 cl läsk/öl i veckan (ordinat av tandläkaren) så kan man väl hålla sig till vanlig läsk.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent
2007-08-02 20:50
oops menar sötad läsk = aspartam/sucaros-sötad läsk
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Copyright © 1980-2006 Bmo. All rights reserved.
Producent
2007-08-02 20:54
dundermannen - jag hoppas att du inte är alvlarlig. för att socker inte ska vara fettbildande så kan det inte innehålla mer än 0 kcal.. alltså påstår du att socker är lika fettbildande som vatten.
Rätt intressant av aftonbladet att vara så pass efter.. Dom publicerade ju rätt nyligt en artikel med nyare forskningsresultat där det kom fram att det inte gick dra några slutsatser kring cancer-risk hos människan utifrån de råttstudier som gjorts..
cry me a river! --> thcrew
dunder_mannen, mindre tjock av sötningsmedel jämfört med socker, då de ockå kan skapa ett otillfredställt sockersug. det finns det sackarider som gör också.. Här har du några rader ur din egen artikel.Ett högt kolhydratintag i kombination med ett energiintag som överstiger behovet kan dock hämma fettförbränningen och därmed leda till lagring av fett. Att påstå att fetma och socker inte har någon relation är bara löjligt. Mkt socker -> högt kaloriintag. Högre kaloriintag än behovet -> Hämmad fettförbränning och lagring av fett. Socker -> Lagring av fett. Står ju svart på vitt i din egen artikel.
Glömde att tillägga, det uppenbara utelämnandet i alla dessa resonemang är att sockerintaget i princip alltid innebär ett kaloriintag långt över det normala. Det är inte sockerbiten i kaffet som är boven i dramat, utan snarare just att vi pga av alla sötade livsmedel får i oss långt fler kalorier än vi gör av med. Likväl blir det dock meningslöst att kringå det hela genom att utelämna detta faktum, liknande resonemang kan, och förs kring fett. "Fett gör dig inte fet heller, det är det överdrivna energi-intaget som gör dig fet.." etc.
Gröna Jätten - A och O är väl en balanserad kost. Vad jag menar är bara att om man märker att man börjar bli lite rund så är det inte först sockret du ska tänka på. Refused - Jo jag läste hela texten, fast den var lite tråkig. Författaren, och många andra, verkar mena att om man äter en mängd socker och en mängd fett istället för att bara äta en mängd fett så blir man tjockare med sockret. Detta köper jag. Men det är ändå så att det inte är sockret utan fettet som gör dig tjock. I fettet ligger problemet. Från samma artikel: "Studier visar att det viktigaste för den som vill gå ned i vikt är att minska kostens fettinnehåll..." Jag hade kanske lite fel iofs, man kan kanske inte kan äta socker hela dagen, i extremfall omvandlas det tydligen till fett ändå (dock inte "kvantitativt relevant"). Men men, det slutar väl vara gott efter ett tag Fyra - 29 MJ (7 000 kcal) typ 17 liter cola, måste man tydligen äta för att sockret ska omvandlas till fett.
Ytterligare något du missade i din egen artikel. Att det inte finns någon kvantitativ relevant ombildning av kolhydrater till fett har emellertid missuppfattats och tolkats som att man inte kan bli fet av att äta kolhydrater och proteiner.
GrönajättenDet finns ju ingen som mår bra som äter en helt fettfri kost? Ingen som vill stanna vid liv iallafall, tar inte så lång tid innan du dör utan fettintag..
Fyra, det finns inget socker som innehåller 0 kcal =)
joda - Jo, författaren kommer faktiskt fram till att man med högt sockerintag, framförallt av läsk, lider större risk att bli tjock. Men vad det du citerar handlar om är ju bara att kolhydraterna förbränns innan fettet, detta fett som faktiskt är det som gör dig tjock.
Dundermannen, Gröna Jätten - A och O är väl en balanserad kost. Vad jag menar är bara att om man märker att man börjar bli lite rund så är det inte först sockret du ska tänka på. Du har logik som dunderklumpen. Det kanske är precis sockret man ska tänka på. Om du har ett normalt fettintag, men ett för högt intag av kolhydrater så kommer du att gå upp i vikt. Av vilken anledning är alltså inte sockret värt att ha i åtanke? Din logik matchas av texten jag såg på en förpackning marschmallows.. "...FAT FREE FOOD.." Vi kan ju testa, jag käkar oliver en vecka och dricker mjölk, och du käkar marschmallows och dricker cola..
joda - Jo, författaren kommer faktiskt fram till att man med högt sockerintag, framförallt av läsk, lider större risk att bli tjock. Men vad det du citerar handlar om är ju bara att kolhydraterna förbränns innan fettet, detta fett som faktiskt är det som gör dig tjock. Ta bort kolhydraterna så blir du inte tjock, Lägg till för många så blir du tjock. Som att säga att det inte är personen som skjuter vapnet som dödar utan vapnet i sig.
Fuck, har druckit upp halva min Pepsi MAX nu.. Så läste jag detta, fan I HELVETE!! Vad ska jag göra för att förhindra att jag får hjärntumör? shit också.. :/
Joda - Äh lägg av med den där märkliga vapenliknelsen, den håller dåligt. "Studier visar att det viktigaste för den som vill gå ned i vikt är att minska kostens fettinnehåll...". Visst om man har ett onormalt sockerintag kanske man får prioritera om man vill dra ner på sockret eller dra ner på sitt normala fettintag. Det är ändå fettet som gör dig tjock i slutändan. Men jag gillar din lilla utmaning... Jag är pank just nu men om du tillhandahåller läsk och marshmallows så är jag helt med.
Om ombildningen av kolhydrater till fett ska öka så att det verkligen hjälper, krävs ett stort energiintag där energin från kolhydrater – och enbart från kolhydrater – överstiger den samlade energiomsättningen över en period. Därmed täcks kroppens hela förbränning av kolhydrater så att kroppen tvingas börja ombilda kolhydrater till fett, helt enkelt för att bli av med överskottet på kolhydrater. En sockerrik diet, som inte alls i dagens samhälle är absurd klarar utan problem att överstiga det dagliga behovet enbart genom kolhydrater. Således är det inte alls absurt att tala om socker som fettbildande, snarare tvärtom. Det är idag tex inte allt för ovanligt med ungdomar som dricker 2liter läsk per dag, bara där täcks mer än en tredjedel av basbehovet. Lägg därtill socker i flingor, sylt, godis och det är inte alls särskilt främmande med ett kaloriintag där kolhydrater ensamma täcker mer än basbehovet och därmed leder till fettbildning.
Producent
2007-08-02 21:57
dundermannen, nä. det räcker med att du dricker ett glas cola när du redan har fått i dig den mängden kcal som du ska ha i dig max per dag samt inte tränar.. för att det ska omvandlas till fett.. 7000 kcal = 1 kilo 2 liter coca cola är 1000 kcal. dricker du en tvålitare varje dag i en vecka så har du gått upp ett kilo. 1000 kcal är ungefär hälften av vad du behöver äta UTSPRITT varje dag. 2 liter coca cola är mer fettbildande än 100 gram rent fett. och rent socker är ännu värre.. för det är inte utblandat med vatten
dundermannen: Du hade ju inte "lite" fel, du hade helt fel. Du sa att man inte blir tjock av att äta socker, artikeln du länkar säger att man visst blir det. Hur metabolismen går till är ointressant, vad som spelar roll är orsak och verkan.