Mirtazapin - erfarenheter?

Övrigt - Blandat

Mirtazapin - erfarenheter?

Har precis fått Mirtazapin Arrow utskrivet men är väldigt osäker på om jag vill ta ännu mer piller.
Vad är era erfarenheter?
Vet att man går upp ganska mycket i vikt och blir allmänt trött och dåsig, stämmer det för er?
Berätta helt enkelt lite om de bieffekter - positiva som negativ som ni har fått. Har läst runt lite på nätet och de flesta verkar gå upp 10-15 kg..

Har tidigare tagit Remeron som i princip är samma sak och då sov jag hela dagar. Somnade efter 10 min o.s.v. Min psykiatriker säger att det beror på att det är för låg dos. Men jag orkar inte gå runt o vara trött...

ps. låt det inte bli någon tråd om huruvida medicinering är rätt eller fel utan enbart om mirtazapin/remeron.

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
shit, låter scary, vad tar man det mot :S

det där med viktuppgång är ingen direkt biverkning utan en indirekt pga av att söt-/matsuget ökar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
...precis. har du koll på vad du äter så behöver du nog inte oroa dig för det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Den där dåsigheten försvinner efter en stund för de flesta. I allmänhet tycker jag att mirtazapin är mindre obehagligt än SSRIpreparaten. Jag har käkat mirtazapin sen början av maj och upplever inte mycket bieffekter mer. Men å andra sidan upplever jag inga andra effekter heller. Inte ens viktökningen (vilket jag är ganska tacksam för). Jäkla sockerpiller. Hoppas att de funkar bättre för dig.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>
saken med all psykofarmaka (och annan medicin som påverkar nervsystemet) är ju att det är en hel del biverkningar, det får man räkna med. viktuppgången beror främst på, som många redan sagt, ökad aptit. kan även bero på att man samlar på sig vatten. min polare gick upp 20 kilo när hon började med ett antidepressivt medel. hon fick även massiva svettningar, men vet inte om hon tar nån av de mediciner som du har nämnt. sen så finns det antidepressiva som inte gör att man går upp / svettas, men de är ju inte lika starka.
We call them winerbrods.
Men å andra sidan upplever jag inga andra effekter heller.

word.
It's only gay if balls are touching
tack för alla svar.
grejen e ju att det inte bara är aptiten utan även vätska som gör att man går upp i vikt..brukar vara bra på att hålla mig till mat men man vill ju inte gå runt o vara sugen på saker hela tiden..

näär ja tog remeron sist provade jad bara i typ 1 månad, blev bara sjukligt trött så för mig har de fungerat som sömnpiller, har inte kunnat röra mig för att jag varit så trött. men läkaren säger att det bara är så i början...men alltså jag orkar verkligen inte med sånt.

bah, vilket jävla skit varför kunde man bara inte varit frisk?

Vad tar du det för? Testa elchocksterapi, fungerade för min vän. Eller ja, fungerade bättre än att ta den ena medicinen efter den andra.

Och går du upp i vikt så är det bara till att träna under tiden som du käkar piller, om det nu inte är så att du inte kan träna då du käkar dessa saker.
whoopzidoo
får sömnstörningar av den..
allt ja vet..

cry me a river!
--> thcrew
Min vän äter Efexor som fungerar på samma sätt att det påverkar både serotonin och noradrenalin. Bieffekterna han fick var att han i början kände sig full när han åt dom, och mådde väldigt väldigt illa. Han drömmer mardrömmar, men säger att dom inte är läskiga så utan mer konstiga och absurda. Mycket nattliga svettningar också. Han blir även lite dålig så fort han missar en dos. Men annars mår han jättebra psykiskt utav dom och vill verkligen inte byta bort dom. Men det måste ju gå hand i hand med terapi.

Någonting du bör se upp med är alkoholen. Han kan supa som ett djur när han äter Efexor. Han häller i sig två flaskor vodka på en kväll och när man umgås med honom så verkar han inte nämnbart påverkad och hade lätt kunna dricka två flaskor till. Han mår inte ens dåligt eller blir bakis, och kan fortsätta supa nästa dag. Som att hoppa och stampa på sin egen lever, så håll uppsikt med det bara.. Plus att han blir lite schizo när han dricker alkohol med medicinen. Svårt att förklara hur, men han blir personlighetsförändrad.

Annars har jag hört att serotonin och noradrenalin-medicin hjälper dom flesta som tar det men att bieffekterna oftast är jobbigare att ta sig igenom än med vanliga SSRI.
Hur ska tabletter kunna hjälpa mot att vara deppig egentligen? Är det inte som att ta värktabletter när man har ett brutet ben lixom?

Azziz F20

mitrazipin är den aktiva substansen i remeron. så det är i stort sett samma skit, det är väl antidepersivt och första dagarna blir man seg o rakt av trött på skiten, aptiten ökar o allt sånt.... men sen vetefan om d e något att ha... på mitrazipinen så blir du ju snarare pigg efter du använt den ett par dagar. men fortfarande inget ja skulle rekommendera, om du käkar det för att du mår dåligt så skulle jag nog rekommendera långa promenader osv istället, funkar tusen gånger bättre.

e d för humörsvängningar osv o sömnproblem BLZAE ONE an chill... fuck pills.

Clajlo F21

you hot buut skinny, you on crack or somethin'? driver bara.

"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change
ForceOne> Clajlo var nice ju, va gaggar du om?;P
Toastare

2007-08-02 20:51
steevoo

nej vissa föds med den här obalansen i hjärnan och för dem är piller det bästa. För andra, som mig, hjälper det oss att komma upp på normal nivå. Dvs. vårt allmäntillstånd ligger inte på deppig.. och man kan då se saker med andra ögon och med hjälp av samtalsterapi som t.ex kognitiv terapi lösa de andra problemen.
Jag skyller allt på Emma!
BountyBoo> Fan vad surt=/ Undra hur det var förr i tiden när det inte fanns piller då.
Toastare

2007-08-02 21:00
Stevoo

Förr i tiden fanns inte samma press som det finns i dagens samhälle. Förr i tiden visste de flesta att de skulle leva i samma by som de var födda i, gifta sig med lämplig person och jobba på lantbruk eller liknande för att försörja sig. Det fanns inget ord som hette "karriär"
Det var inte heller så att vi stoppade i oss samma saker. Det var inte lika stressigt som nu, dag och natt styrde våra liv mer än klockan osv.

Klimatet (nu talar jag inte om växthuseffekten och DERT klimatet) förändras.. vi människor mår allt sämre.

Jovisst gör vi det men vi blir också mer härdade. Men att man föds med en obalans i hjärnan nu och inte då låter märkligt, man vet ju inte vad som väntar en?
Toastare

2007-08-02 21:12
vad som väntar en? Det handlar om ett medicinskt tillstånd.. det fanns ju säkert folk som mådde dåligt då med, men mentaliteten var den löjliga "bit ihop". Men som sagt så evolutionerar människan allt eftersom den yttre miljön förändras. Vi skapas inte lika då och nu..

BountyBoo> Det var ju det jag menade med mitt första fråga. Kanske inte framgick, men tack för dina halvdryga svar;)

Toastare

2007-08-02 21:19
Förlåt om jag låter dryg, personliga saker gör mig deppig just nu..
ForceOne: crack is whack
stevoo: mer såpecifikt så är det alltså serotoninbalansen i det centrala nervsystemet som inte fungerar. cellerna med serotonin når inte fram till receptorerna och man blir då deprimerad. det är alltså en fysiskt sjukdom samtidigt som den är psykisk.
medicin hjälper cellerna att nå fram till receptorerna så att serotoninet tas upp igen.

clajlo: hon sa att jag kunde prova efexor också om mirtazapin inte fungerade. men hon sa att man fick konstiga biverkningar också. typ man kunde bli yr och se saker om man missade två tabletter..
känns lite väl alltså. inte för att jag brukar missa att ta dom men man vet ju aldrig tänk om de tar slut, jag tappar dom eller något sånt, känns inte så säkert. sen undrar man ju egentligen vad det är för tabletter som gör en cp om man inte tar dom.

har f.ö bestämt mig för att skippa dom vad hon än säger och öka min zoloft till 75g som hon också sa att jag kunde göra. Så får jag börja i terapi igen och se hur allt löser dig.

Sjukt att så många unga äter SSRI, sveriges mentala hälsa finns verkligen inte.

psk: ja, psykiatrikerna skriver ut mediciner väldigt lätt, men många behöver det faktiskt. andra behöver kanske egentligen terapi.
men de psykiatriker jag varit hos har bara skrivit ut saker utan problem - utan att förklara biverkningar. Man måste verkligen fråga om det och de skriver ut vad som helst till vem som helst. Sad but true.

Clajlo F21

just fuckin' with yo! look good thou but a bit skinny... i could help you out with that !

Steevoo 

why you sweatin' :P

Azziz F20

äldre psykiatriker o sånt älskar BENZO.... fattar nite att för vissa e d grovt kaos o käka sånt...
"who's callin' the shots? we hit that man first..."<br><br>Disatisfaction bring change