I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

AA - Har du erfarenhet därifrån? Behöver nämligen hjälp kring det där.

Övrigt - Blandat

2007-08-04 00:15

AA - Har du erfarenhet därifrån? Behöver nämligen hjälp kring det där.

God afton.

Nu är det såhär, jag tänker fatta mej relativt kort: Jag har problem med alkohol.

Ur egen synvinkel så köper jag inte ursäkten med att "det går i släkten", även om det förekommer en heeeeel del alkoholism på både morsan och farsans sida, själv känner jag att det är upp till var och en om man vll supa sej redlöst dag ut och dag in. Men skit i det, det är en annan diskusion... eller? (om någon i detalj måste veta vad exakt detta handlar om så fråga enbart om det känns nödvändigt)

Hursomhelst, jag måste fråga er en sak, och jag uppskattar verkligen om ni kan vara ärliga med era svar och gärna kan vara så hjälpsamma som möjligt. För det är såhär...

Jag har bestämt mej, jag vill sluta supa. Vare sej jag lyckas göra det av en mirakelprodukt, via Gud eller via AA. Men jag utgår först och främst via AA, men jag är så himla nervös, så, du som läser detta och har erfarenhet av att gå på AA-möten så vore det jättebra om du kunde komma med bra tips samt berätta lite hur det ser ut och vad man gör under själva mötena.

Självklart tar vi allt snack via privata meddelanden här direkt på Whoa. Inget av det vi skriver till varandra kommer ens talas högt om, det har ni mitt ord på. För just nu är så är jag så desperat verkligen, jag klarar verkligen inte det här längre, jag mår så dåligt verkligen.

mvh - Charly

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2007-08-04 00:19
Får jag fråga, utan att ha någon som helst erfarenhet av det, varför du är rädd för att gå till AA, alla där har samma problem som du? De gäller bara att ta sig i kragen och bestämma sig att nu jävlar ska jag sluta.

Önskar verkligen lycka till! Keep it nyktert

Toastare

2007-08-04 00:26
VeCn för det är enkelt att erkänna sitt problem, men ett jävla stort steg att söka hjälp och det krävs mod.

Jag har själv bara varit på Alanon mötet (anhöriga till alkoholister) och de går till på ungefär samma sätt. Man sitter där vid ett bord och dricker kaffe. Det enda du berhöver göra är att presentera dig. Sen kan du välja att vara tyst och du kan välja att prata när du vill.
Det finns alltid folk där som gått en längre tid och vet att du är ny och kan hjälpa dig om du har frågor.

Min pappa har gått på AA i 15 år..
Jag skyller allt på Emma!

2007-08-04 00:28
> VeCn
Jag vet inte ärligt talat inte varför jag är rädd, någonting inom säger "Stopp på belägg!" när jag ska ta mej till mötena, eftersom dessa möten är till för att motverka alkohol, men jag känner så stort begär av alkohol att jag istället får för mej ibland att jag borde skita i det - gå ner till affärn och handla ännu mer öl så jag kan sitta sen och tycka synd om mej själv.

För att inet tala om min fysiska hälsa som är helt åt helvete. Många vänner har påpekat detta flera gånger. Jag får för mej många gånger att tillochmed dricka mej mätt på alkoholdrycker istället för att äta normalt osv, dvs jag är i så stort behov av att behöva bli av med mitt problem att jag MÅSTE hitta NÅGONTING som kan få mej att gå till AA, för som det ser ut just nu så rä jag bara så anti-AA man bara kan bli, fasten jag någonstans vet att det är det bästa jag egentligen borde göra.

Tack för ditt "Lycka till!", det värmer!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-04 00:28
Det enda jag har att säga är att den nyktra sidan av livet är fruktansvärt skrämmande, så jag förstår att du är rädd.
Det är inte mötena som är farliga, utan att uppleva livet.
Toastare

2007-08-04 00:30
EmCi_Emm, kände du att det var några stärkande ord?

2007-08-04 00:32
Bounty
I en situation som hans så är det dagens sanning. Jag kan bara prata utifrån mina egna erfarenheter, och som jag upplevde det så var tiden efter missbruket värre än tiden under missbruket.

2007-08-04 00:34
> BountyBoo
Jag vill bara säga dej först att du verkar vara en mycket mycket stark person - utan att överdriva, jag beundrar sånt där verkligen, speciellt när det kommer från en person som går på möten för att ta reda på mer om alkoholist som ligger hos vänner, det är vänskap, verkligen.
Toastare

2007-08-04 00:35
EmCi_Emm

dricker du idag? och hur mår du idag? För visst är det svårt precis när man blir nykter.. man har ju druckit för att fly verkligeheten på ett eller annat sätt. Men i det långa loppet så mår man ju bättre.

2007-08-04 00:37
> EmCi_Emm
Alltså, jag är inte rädd för att vara nykter och se världen som den egentligen ser ut, tvärtom, jag är hellre nykter än skadar mej själv genom att vara onykter. Men, visst, jag håller med, visst är det kul att supa, men hur jävla kul mår kroppen efter åratal av supande? Jag mår inte bra, jag har kommit så pass långt att jag nu insett jag jag MÅSTE till AA, nu behöver jag bara den där anledningen som ska kännas som en skänga i arslet som får mej att verkligen ta mej dit och åtminstone ha försökt bli av med mitt ständiga supande.

Men jag uppskattar att du läste igenom tråden, men jag vill i dagsläget inte bedöva mitt behov genom att bedöva mej.

2007-08-04 00:38
Bounty
Jag uttryckte mig kanske dåligt, men det var precis det jag ville komma fram till;För visst är det svårt precis när man blir nykter.. man har ju druckit för att fly verkligeheten på ett eller annat sätt.
Det är därför det är läskigt,menade absolut inte att han inte ska söka hjälp om det är det han vill, mest att det är läskigt att söka hjälp. Det är helt naturligt att vara skitskraj och rädd.
Toastare

2007-08-04 00:40
EmCi_Emm

då är jag med :)

2007-08-04 00:41
Jag vill bara säga en sak: Tack som fan alla ni som hittils skrivit till mej i PM's, ni ska bara veta hur jävla mycket det betyder verkligen. Jättekul verkligen att jag fått sån himla respons på så kort tid.

Sköt om er och ha en supertrevlig helg!

2007-08-04 00:46
Texten är hämtad ur broschyren "Är AA något för dig" - finns att beställa i webbshoppen.
Bara du själv kan avgöra om AA:s program verkar vara något som kan hjälpa dig.

Det är ett beslut som du själv får fatta. Ingen i AA kan göra det för dig. Vi som nu är med i AA gick dit för att vi insåg att vårt drickande blivit ett problem som vi själva inte kunde hantera. I början förnekade många av oss att vi inte längre kunde dricka som andra. Men när erfarna AA-medlemmar talade om för oss att alkoholism (enligt deras uppfattning) är en sjukdom som kan hejdas så började vi observera dessa sjukdomssymptom hos oss själva.

Vi insåg fakta och angrep vår sjukdom precis som vi skulle angripit varje annat allvarligt hälsoproblem. Vi gav ärliga svar på realistiska frågor om våra alkoholvanor och om effekten av dessa i vårt dagliga liv.

Klicka på länken till höger. Där hittar du några av de frågor vi blev ställda inför. Vår egen erfarenhet visar att den som svarar JA på FYRA eller fler av dessa tolv frågor är på väg att få eller kanske redan har ett alkoholproblem.

1. Har du någonsin försökt att sluta dricka en vecka - eller längre - utan att lyckas med det?

2. Tar du illa upp när andra försöker påverka dig att sluta dricka?

3. Har du någonsin försökt att kontrollera ditt drickande genom att övergå från en spritsort till en annan?

4. Har du tagit en återställare under det sista året?

5. Avundas du folk som kan dricka, utan att råka ut för svårigheter?

6. Har dina alkoholproblem gradvis blivit värre under det sista året?

7. Har ditt drickande skapat problem i hemmet?

8. Försöker du skaffa dig extra drinkar på bjudningar?

9. Hävdar du fortfarande trots bevis om motsatsen, att du kan sluta dricka av dig själv, närhelst du önskar?

10. Har du under det senaste året varit borta från ditt arbete därför att du druckit?

11. Har du någonsin haft minnesförluster när du druckit?

12. Har du någon gång haft en känsla av att du skulle kunna göra mera av ditt liv om du slutade dricka?

Kanske kan motivera dig lite..
Har aldrig varit med själv på något möte men kan tänka mig att alla är helsjyssta och är allämnt förstående (alla har ju en första gång) tror att en sten kommer släppa bara av o komma dit, säga hej liksom..
Hoppas du hittar styrkan inombords, har för mig att meditation ska va vettigt om man vill rensa skallen och fokusera. Ljusmeditation, typ 150:- på någon random record/dvd sida på nätet.
Hoppas det kunde hjälpa något..
Kika in på AA's hemsida, kanske kan hitta något.

2007-08-04 00:50
Jag har inga erfarenheter eller så men lycka till Challe, hoppas det löser sig!
Lookin at you through the glass..

2007-08-04 00:52
> Olik
Tack! Ska försöka svara 100% ärligt på dom där frågorna och se vad jag kommer fram till. Hade för övrigt Googlat fram AA's sida om inte bara Google hade strulat. Hursomhelst, tack!

2007-08-04 00:52
> Priljans
Tack som tusan, känns skönt att höra!

2007-08-04 00:57
klockan12
det tar ett tag, och den första tiden är jobbig. det första jag gjorde var att säga hej, sen började jag stortjuta. när jag började så började resten. nu kommer jag låta illa, men det var nåt utav det coolaste jag någonsin varit med om. man sitter och känner igen sig bland helt okända människor, människor som man aldrig förut träffat och inte vet ett skvatt om. Mammor,chefer,kassörskan på ica,folk i din egen ålder...Är du såpass modig att du vågar erkänna att du behöver hjälp, så har du absolut ingenting att förlora. Det är en jävla upplevelse att träffa andra människor som går igenom samma sak som en själv, fastän man är helt olika.
Toastare

2007-08-04 00:57

2007-08-04 01:13
> Kingsize
Nej du, den är helt allvarlig, det är rakt av en självbekännelse om mitt ständiga supande - så långt ifrån en plojgrej man kan komma ifrån. Men, det känns skönt att rappa om det, blir som en slags självterapi utav det hela - därav tror folk att jag mer skojade när jag släppte den, vilket jag tycker är ganska wierd, men men... en del känner den, andra inte.

> EmCi_Emm
Det där var oerhört skönt att läsa, verkligen! Fan, jag blev galet peppad nu verkligen att ta itu med det här. Tack så jättemycket för dina väl valda ord.

2007-08-04 01:13
Tack Bounty för länken, ser ut att vara en givande sida informationsmässigt det där :)
Toastare

2007-08-04 01:17
Klockan12.. det bästa är ju att det finns möten överallt. Min pappa brukar alltid gå på ett möte när han är ute och reser. Han har varit på flera i Sverige, sen LA, Italien, Frankrike, Schweiz osv.

2007-08-04 01:20
> BountyBoo
Jo jag såg det på AA.se där! Verkar vara rejält utbrett det där, hade verkligen inge aning om det där, trodde det mer var en grupp på max 100 pers som hade möten á la turné runt i Sverige (iallafall vad jag hade hört att det skulle vara).
Toastare

2007-08-04 01:24
det finns i det flesta städar och är som sagt utbrett världen över. Vissa kallar det sekt, men det är långt ifrån det.. det hjälper en att rensa tankarna, känna stöd att inte dricka och om man vill kan man få andras tankar om ens egna problem.

det har gjort min pappa till världens bästa pappa (eller ja, han själv gjorde största biten) och han var långt ifrån bra fram till jag var 12.

2007-08-04 01:26
Klockan12

Jag tycker det är skitbra att du lyckas erkänna för dig själv att du har problem med alkohol. Det är det första steget mot ett tillfrisknande.
Även om du känner ett obehag ochj en del skräck inför ditt första möte så är det något du ska kämpa emot och bara gå dit. Sätt dig ner, lyssna på vad som sägs och ta till dig det du kan. Försök att inte dömma personerna och kom ihåg att ALLT är anonymt. De kommer inte säga till någon att du varit där eller föra ett ord vidare om du säger något. Det är en av de 12 principerna som AA har.

Lycka till med ditt liv och jag hoppas du lyckas lägga ner spriten.
Vi kanske syns nån gång på ett möte nån stans i världen isåfall

2007-08-04 01:30
> AtZo
Tack så mycket för ditt inlägg! Jag kan själv säga att själva rädlsna för att inte gå dit är för att mitt suparproblem är för obetydligt för att ens gå bemärkt bland dom som sitter där just när jag är där, dvs att jag framstår som någon slags "rookie" och inte har tillärckligt med problem för att passa in där, fasten jag själv anser att jag har det. Vill du veta mera om vad exakt det handlar om så skriv gärna ett PM så kan vi pratas vidare där!

Kram / KL12

2007-08-04 01:32
jag gör så, har skickat ett tidigare också

2007-08-04 01:37
Jag känner inte igen mig i det eller något sådant. Det enda jag kan ge dig är ett lycka till. Om du nu bara bestämmer dig för att, "NU ska du dit", och bara går dit utan att tänka på hur du ser ut eller ett skit, så tror jag att, bara du kommit dit en gång så kommer det nog flyta på sen och allt blir bättre.

Jag är extremt lat och jag skjuter upp saker osv,

jag vet inte hur eller om det här på något sätt kan jämföras med din grej men, jag fortsätter,

jag känner att det här gör jag imorgon osv, och när det inte händer något osv så är det ingen big deal, jag är inte någon som bryr sig så mkt om det händer nu, även om det kanske är viktigt.

Men om du tänker bara, okej, "Nu jävlar händer det!", och sen bara går dit kommer du nog känna en lättnad i hela kroppen, att nu är du på väg, nu löser det sig. När du väl är där, så kommer det nog, som sagt, gå väldigt bra framöver. Lycka till, verkligen, lycka till!

Och fortsätt göra musik och skriva texter! :)

Toastare

2007-08-04 01:39
Klockan12

Så ska du absolut inte tänka, är det ett problem för dig så är det så. På AA finns det alla sorters människor från de som varit bänkliggare till de som tycker de tar sig ett glas för mycket ibland.

2007-08-04 01:48
BountyBoo

när du var 12 så måste du haft en av dina bästa stunder i ditt liv alltså. Dagen du fick tillbaka din far

jag har hört om en liknande händelse av en kompis. på hans dotters bröllop sa hon att det var den näst mest lyckligaste dag i hennes liv. 1:a låg dagen hon fick sin far tillbaka.

Måste kännas skönt att ha en nykter far.
Själv är jag tacksam över att jag var ärlig med mig själv om mtt eget problem innan livet han spåra ur totalt
Toastare

2007-08-04 01:55
AtZo, nja.. ta några månader framåt.. för som sagt var det ju svårt för honom precis när han blivit nykter. Men helt klart det året.. att plötsligt kunna lita på sin pappa. Att han alltid, alltid ställer upp. Att veta att jag kan säga att jag fuckat upp något och han blir inte sju jävla förbannad, utan kan hitta en lösning. Det är guld värt.. plötsligt blev det roligt att göra saker med honom.
Även om jag haft en relativt bra barndom..

2007-08-04 02:01
> teN
Tack för ditt inlägg, det värmer jättemycket! Jag har fått en översvämmad inbox nu med sjuuukt bra tips, peppningar och anledningar till att gå till AA, så "Nu jävlar händer det!"-tanken dunkar i skallen som Spindelmannens spindelsinne i närheten av The Punisher :)

Haha, kul forumssignatur du har också :) Trevlig helg!

> BountyBoo
Aha, så pass, ett tag så var jag helt inställd på att det enbart var supande föräldrar som gick på sådana möten - därav min misstanke till om jag ens skulle passa in på ett sådant möte. Ibland önskar jag att jag fick tillbaka min farsa också, helst hade man ju aldrig velat separeras från honom. Tycker du verkar en skitstark person, stpå på dej verkligen.

> AtZo
Precis som jag skrivit till Bounty, du är verkligen sjukt peppande, hoppas jag kan stå på din plats en dag.

Fan va sentimental jag blev då...

Toastare

2007-08-04 02:02
Klockan12

Tack, jag säger det samma till dig. Jag hoppas du finner din innre styrka och kan bryta mönstret!

2007-08-04 02:10
Tack så hemskt mycket.
Och du ska veta en sak, bara att kunna vara så ärlig med sig själv som du varit kräver väldigt mycket av en. Jag hoppas att allt kommer lösa sig för dig.
Och en sak till, bara för att man är nykter betyder det inte att man inte har motgångar, men de blir lättare att hantera med hjälp av att gå på möten.
Tro mig jag vet!! mycket skit som har hänt mig i sommar som hade fått mig att ta till sprit i ofantliga mängder för bara ett år sedan men som nu är hanterliga

Lycka till

2007-08-04 03:45
Att erkänna är det stora steget min vän, sen blir det lättare, gå dit när du själv känner att du är redo, annars kan det bli väldigt jobbigt...hoppas allt löser sig
Upp i snoken ska det!
Graffare

2007-08-04 15:56
gå bara till läkaren och be om antabus/campral/aoal så klarar du det med en klackspark så länge du verkligen bestämt dig
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2007-08-04 16:11
'så klarar du det med en klackspark' - du får det att låta som det handlade om ett läxförhör på gymnasiet.
tror du inte vet vad missbruk eg. innebär.

Manager

2007-08-04 16:42
Vare sej jag lyckas göra det av en mirakelprodukt, via Gud eller via AA.

Bara så du vet, AA och NA drivs av kristna som blandar in sitt budskap/propaganda i processen. Det är ett perfekt sätt för de att värva medlemmar, med tanke på att man kommer dit när man är väldigt utsatt och ofta har känslan av att gripa efter halmstrån.

Jag känner en som blev frälst efter att ha blivit tvingad att gå till N/A, och jag vet fler som fått nog av propagandan efter första mötet.

Det ska finnas andra organisationer som inte är religiöst kopplade, men jag vet inte vad de heter eller var de håller till tyvärr.

Dock tror jag inte riktigt på andra sätt att sluta (med vilket missbruk som helst) än att bestämma sig för att sluta. Det kan man dock inte göra utan insikten över att man måste sluta, vilket du verkar ha funnit. Så fråga dig själv, varför behöver du hjälp och till vad? Varför kan du inte sluta självmant?
Redline!
Toastare

2007-08-04 16:45
Dr.Octagon, fel. AA är inte kristet och heller inte bundet till någon annan religon. Det som förekommer är att man ska erkänna att det finns en makt högre än en själv, att man inte kan ha kontrollen över allt. Sen om kan man välja själv om man vill att den makten ska vara Gud, slumpen eller Usama Bin Laden.

Sluta är enkelt, men att bryta ens levnadsmönster är svårare. En alkoholist som slutar dricka är fortfarande alkoholist, men nykter. Det man får hjälp med inom AA är ju att bryta det invanda mönstrena och handlingsätten man har.

Toastare

2007-08-04 16:46
Från hemsidan

Är AA religiöst?

Många tror att AA är religiöst. Men AA har ingen anknytning till någon religion. AA måste fungera såväl för den som har en religion, vilken den vara månde, liksom för den som inte vill ha någon. Tack vare att AA inte är religiöst så fungerar AA i 180 länder.

Alkoholism är själsligt, moraliskt och socialt utarmande och därför behöver vi bygga upp oss i "anden" igen (själslig utveckling). Det är vad AA:s tolvstegsprogram handlar om.
AA:s program är andligt i den meningen, men har ingenting med någon religion (troslära) att göra. AA uppmanar medlemmen att söka en tro på en kraft större än han själv, men AA har ingen uppfattning om hur den kraften ser ut. Det är varje AA-medlems privata angelägenhet. För många nykomlingar fungerar AA-gruppen i början som en högre kraft.

Manager

2007-08-04 16:55
BountyBoo: Jag såg ett reportage på 60 minutes (inte den mest trovärdiga källan kanske, men det är inte AA's hemsida heller) där de kom fram till att det visst är en plats där de propagerar för kristendom, även om de själva förnekar det.

Nu var det iofs. i USA, där de är lite mer kristna än vi i Sverige, men ändå.

Och jag finner hela grejen med att man måste tro på en högre makt som oväsentlig för sin tillnyktring och allmänt sjuk.  Vafan har de med att göra vad jag tror och inte tror på?

Och som sagt, har flertalet vänner som känt att det är väldigt mycket predikande på mötena.

Jag säger nu inte att AA är dåligt, för de hjälper trots allt många att bli nyktra. Jag skulle dock inte gå dit, utan söka mig till andra föreningar som kan erbjuda samma hjälp utan att pracka på mig värderingar jag inte vill ha.
Redline!

2007-08-04 17:06
Inte kristet då, men måste erkänna sig lyda under högre makter låter religiöst nog för mig ...

Det handlar väl främst om den sociala kontakten, det terepeutiska i att få prata med folk med samma problem, och också att bara få snacka av sig, känna gemenskap, och allt som hör ett föreningsliv/flocktillhörigheten till -- där har vi nyckeln till varför det kan vara ett framgånsrikt koncept.

2007-08-04 17:14
det är inte ett religöst program, utan ett andligt.
ordet GUD används men då sägs också "så som du uppfattar han" typ.
det kans stå för Glag Utan Droger eller vad som helst. Inget religiöst alls med programmet. Och om det propageras för kristendommen på möten så är det av medlemmar och inte av program litteratur eller liknande.
Manager

2007-08-04 17:16
AtZo: Det är alltså en plats där order GUD används (som för de flesta i sverige förknippas med kristendom) och där andra medlemmar propagerar kristendom. Det låter jävligt illa i mina öron.
Redline!
Lyricist

2007-08-04 17:37
Jävligt bra att du tänker styra upp det här jågge, verkligen!

Alltså skit i om din hjärna säger stopp, blås bort den med en remington, sen efteråt kan du gå hemifrån! Ge dig ner på AA-Mötet där du får möta dina galna bröder vars öl är den enda sak dom köper. Hälsa och presentera dig själv, säg "ölen skall aldrig segra mot mig" hatar drycken, tänker fan ge den en smäll (tillbaka) sen beger du dig hem. Sen börjar du gymma som fan, resultat uppstår
och du blir lycklig och glad...Sen dricker du vatten och läsk och innan du fattat det själv så har det onda ölet slutat snacka med dig!

Det är min guide till nykterheten, sen att du sparar en och annan mynt och sedel är ju inte fel väl?

Kör hårt jågge, så blire fett nice!

2007-08-04 17:50
Dr.Octagon - Serri det är en gemenskap som grundades på 30-talet av 2 amerikaner. det var runt de tiderna traditionerna och stegen skrevs. Klart det ordet används. Men bara för att nån brud eller kille säger ÅHHH GUD så skönt när du knullar han/henne så är han/hon väll inte kristen för det? eller?

Jag själv har aldrig stött på en medlem som propagerar för kristendom. jag har stött på många som är kristna i gemenskapen men det betyder inte att de försöker pracka på mig den kristna tron för det.

2007-08-04 18:38
Vill inte verka otrevlig eller så, men går inte hela "steg-proceduren" ut på att erkänna att man är en patetisk jävla noll, bli påtvingad tron om att man är totalt hjälplös utan guds hjälp, få sitt självförtroende knäckt och sedan acceptera att bara gud kan rädda en? Iaf om man ska tro på "bullshit"
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-08-04 18:41
Jag är 12-stegare AA är najs allt sker på dina vilkor. NA också najs.
Gå på möten, skaffa sponsor, tror det finns internetmöten också.

FREE Ayatolla.

2007-08-04 18:42
AA
är det inte som min beskrivning då? Även om den va lite extrem?
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-08-04 19:12
men du svarade ju på det själv.
"BULLSHIT" det programmet går ut på att de vill få sina egna åsikter hörda och skiter i om det är sant eller inte. de ÄLSKAR att köra över andra och snackar bara en massa skit.

håller med AA-negation

2007-08-04 19:29
Kristet är det väl  inte, jag frågade samma sak och de sa att det var mer andligt men jag köpte det inte riktigt, rätt stor gråzon där för andligt.