Jag behöver hjälp med smink!
Har kollat runt lite i olika trådar som handlar om smink, men inte riktigt funnit vad jag sökt.. Jag vill lära mig sminka mig! Jag har i hela mitt liv aldrig använt något annat än mascara, och under vinterhalvåret "Indian powder" för att försöka få bort vinterblekheten från ansiktet. & nu tänkte jag att det var dags att lära sig, och att det kanske finns en vänlig själ på whoa som kan sina grejer! Till vardags känns det lite skitsamma, eftersom jag skitar ner mig i stallet. Men när jag är ledig, och till helgen osv, hade det varit kul att göra ngt mer än bara kludda på lite mascara. Jag har bra hy och vill inte kladda ner ansiktet med concealer (eller vad man nu använder i ansiktet). Vad kan jag göra egentligen? Snälla Bullen, hjälp mig... =)
Skåne!
Redaktionen
2007-08-22 18:47
Pjuh, trodde det var en till "fällan"-tråd.. Lycka till!
namaste
Det finns så mycket att göra...men jag tycker absolut att du ska börja med ögonskuggor som kvällsmake :)
*Jag va bara inte gjord för dessa dar, dessa dar va inte gjorda för mig*
Ja, fast det är ju lite det som är problemet.. Hur gör jag!? =) & Vad ska man ha för färg?
Skåne!
Ooh, såg att sannish var utbildad make-up artist! =)
Skåne!
får en bild framför mig om hur Sannish kommer se ut runt 40
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
princessleija: Det absolut bästa du kan göra är att gå till nån sminkaffär där de har utbildad make up artist: Där kan du få rådgivning och dom visar även vad du passar i och hur du applicerar på ögonskuggan. När jag jobbade på Face Stockholm så hade vi make up rådgivningar och vi sminkade steg för steg ena sidan av ansiktet, så fick kunden göra exakt som vi gjorde. Vi gick även igenom färger. Det du gör när du applicerar ögonskuggor för kvällsmake är att du tar en mörkare skugga och applicerar runt globlinjen och en ljusare på ögonlocket. Svårt att förklara när jag inte kan visa. Men det finns bilder där de visar hur man gör, bla på kicks.se. Men som sagt, bäst om du går till nån make up artist som kan visa dig :)
http://www.kicks.se/templates/ArticleList____19.aspx Klicka på högra sidan där det står "bli vacker som en stjärna", där kan du se på ett ungefär hur man applicerar på ögonskuggorna...
Sannish Tack för hjälpen! Ska man ha typ en brun (nån slags mörk) ögonskugga som liksom försvinner in i den naturliga hudfärgen?
Skåne!
Hm, en fråga till om nån vill svara.. När jag lägger på (målar eller hur man uttrycker sig) mascara, kommer hälften på själva ögonlocket! Mina fransar är långa och stöter alltid i ögonlocken, hur kan jag göra för att inte kladda en massa på ögat?
Skåne!
princessleijla: Vad har du för ögonfärg? Plommonfärgat funkar alltid om man vill köra på ett säkert kort. Men har du färgade ögon är det alltid fint med mörka skuggor, lite sotig look för att framhäva ögonfärgen. Har du bruna ögon är det väldigt fint med lite guldiga färger, pärlemo är också nice :) Min absoluta favorit är när man tex har gröna ögon och tar en turkos skugga eller när man har blå ögon och tar grön ögonskugga. Och nu menar jag sån limefärgad grön med skimmer....sååå fint! Mina favorit ögonskuggor är från märket ID eller face sthlm/ make up store. Men när det gäller smink så älskar jag ID, 100 % naturligt smink.
princessleijla: Finns alltid tops :) Lägg på liiite vaselin där det brukar kladdas av mascara. Sen när du lagt på mascaran tar du bort vaselinet med tops. Eller så använder du bara tops.
Sannish Jag har väldigt starkt blåa ögon. Stora och ganska runda i formen. Jag är lite skeptisk till färgglad make up, men mest eftersom jag inte vet hur man ska göra och är rädd för att jag ska se ut som en clown! Det är just den sotiga looken jag är ute efter! Mkt mörkt med brunt och svart.. Men som sagt när jag väl försöker ser jag ut som en nerknarkad prostituerad.. inte så hett!
Skåne!
Med guldiga färger menar jag även lite bronsfärger med skimmer. Ska det va kvällsmake så ska det va skimmer :)
Sannish igen =) Så brukar jag göra.. Men jag tänkte att när man använder ögonskugga och kajal/eye-liner, är det inte bättre att ta mascaran till sist?
Skåne!
Men som sagt när jag väl försöker ser jag ut som en nerknarkad prostituerad.. inte så hett! correction: fruktansvärt hett..
Då du skriver att du har fin hy, så tycker jag att du för all del ska låta den vara. Eventuellt kan du ordna någon lättare primer bara, typ diors icon, eller id-puderfoundation (inga kemikalier, bara naturliga mineraler). I övrigt så är concealer det där som man använder för att täcka blemmor och sånt, så du vet i framtiden! :) Men rouge tycker jag att du kan använda! Själv använder jag en rouge från 'make up store' som är jättebra. Färgen tycker jag personligen att det är snyggast om man väljer den utifrån sin egen "rodnadsfärg". Typ nyp dig i kinden och välj sedan den färgen som kommer fram på rouget. Applicera kan man göra lite olika beroende på ansiktsform vad man vill framhäva, men vanligast är ju om man tar under kindbenen och applicerar med en stor borste med cirkelrörelser. Om du inte vill ta den naturliga färgen, så är lite åt aprikoshållet riktigt snyggt. Mascara är inget som jag har själv större behov utav, så är inte så insatt..Och du vet väl antagligen en del om det då det är det som du har använt? :) Själv varierar jag mellan min naturliga färg svartbrun i ett lager till vardags medan jag tar två lager med svart till fest (ser till att alltid torka av borsten från mascara innan jag börjar med första lagret, annars blir det lätt klumpar när man börjar med lager nummer två..). Ögonskuggor är det bara att leka med, matcha smyckena eller ett klädesplagg eller ha något som totalt sticker ut! Finns många olika sätt att applicera på och jag är inte den bästa att förklara, så jag råder dig att antingen plocka sånna där produktinformations-lappar som finns vid varje sminkmärke i affärerna (brukar visa tydligt hur man kan applicera ögonskuggor men även deras andra produkter!) och leta efter något som du tycker är fint eller att kolla sminksidor på nätet :) Det var iaf lite tips jag hade att komma med. Hoppas jag var till någon hjälp! Azziz här på whoa är annars rätt grym på smink och hår och sånt, så du kan ju alltid prova att fråga henne!
Delam tange barat
princessleijla: Eftersom du har stora och runda ögon ska du undvika att använda ljusa färger eftersom det förstorar upp ögonen (såvida du inte vill att dom ska se större ut). För att få ögonen att se mer dragna ut så ska du använda mörka skuggor. Sotig look är därför perfekt för dig!
I övrigt så underskatta inte biblioteket! Har hittat många grymma böcker där om smink, där de också tipsar vilka färger och typ av applicering som passar bäst beroende på hudfärg, ögonfärg och ansiktsform och så vidare!
Delam tange barat
princessleijla: Jag lägger alltid kajalen och skuggan innan mascaran. Men du kan ju lägga på mascaran först om du tycker den kladdar för mkt. Sen väntar du tills den torkar o sen lägger du på det andra. Ochsen kan du ta ett lager mascara efter allt. Men jag tycker ändå att det e bäst med macaran sist :)
princessleijla Personligen så tycker jag att dus ka köra på IDs puderfoundation eller liknande. Mineralsmink iaf som är 100% naturlig. Rouge har Face Stockholm. jag tycker att deras är bäst. färgen blissful tex är jättefin rosa nyans. Placera rouget på kindäpplet. Bara lite så att du får färg. Och ögonskuggor är ju ganska lätt att leka med. Den mörka färgen ska vara längst ut på ögat och in mot glorblinjen. Grunda gärna med en ljusare på hela ögonlocket upp mot ögonbrynet. överdriv inte bara. :) lycka till.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
sen kan du ju leka med olika look. För en mer vardaglig och nertonad look så kan du tex använda en lite brönzig skugga och liiite brunt längst ut på ögat tex. mixa ihop skuggorna och sudda alltid bort kanterna.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie -Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.
Tack för all hjälp allihopa! Ska bege mig till Face när jag får pengar och investera i lite ny make up!
Skåne!
måste dock säga att faces skuggor inte är så pigmentrika så om du vill ha skuggor med mycket pigment så tycker jag att du ska vända dig till Make-up store.
Jag rekommenderar ID make up. Har jobbat på Face o deras foundation är ingen höjdare. Men skuggor o så e helt ok.
sannish bäst hos face är deras rouge :D
ett bra tips jag såg i tråden som jag tycker du ska följa är att matcha ögonskugga med kläder eller smycken eller sånt, det är fett nice! Och det blir så mycket roligare effekt om man bara sminkar upp sig till fest så folk ser redan skillnad, lycka till!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
redig skillnad*
Ja rouge såldes det bäst av på Face när jag jobbade där. Folk har sina favoriter och kommer tillbaks och köper det :)
hehe som mig då :D och just det! Faces kajal i beige är skitbra.
Producent
2007-08-23 07:44
jag har sett sannish i verkligheten - relativt osminkad, och jag maste säga att hon är lika snygg i verkilgheten och utan smink (ps sag dig fran sparvagnen) nu en fraga. sannish använder du dig av rest till läpparna eller är dom sadär snygga by nature? om du nu gör det. vad kostar det runt?
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
några bra sminktips om man har dålig hy med rödheter etc?
åh du vore en dröm att sminka :D hursom så tycker jag du ska gå till makeupstore (utan tvekan det bästa sminkmärket) där de har utbildad personal. du får betala 495:- för en timmes kurs i hur du lägger smink, vad du passar i för färger o.s.v och sen får du välja produkter för samma summa. great deal! ett tips är dock att inte ta maskarorna för de suger. men ögonskuggorna, rouget osv är utmärkt. måste även tipsa om cover all mix som tar bort det blåa under ögonen och röda partier med hjälp av pigment. skitbra.
sök på youtube "make up tutorial" dom har skitgryma beskrivningar, steg för steg anvisngar.
får en bild framför mig om hur Sannish kommer se ut runt 40 bootlegger vad menar du ?
REJECT THE INDEPENDENCE OF KOSOVO!<br><br>http://www.thepetitionsite.com/takeaction/905791187/sign
Producent
2007-08-23 19:01
bootlegger jag antar att sannish kommer vara lika snygg som nu compared to us mortals.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Smink is for ugly people.. Kör utan istället.
Ok, ska bege mig på sminkkurs så fort ekonomin tillåter! Tack för hjälpen ännu en gång. Ni var snälla och väldigt hjälpsamma =)
Skåne!
fyra: Åh tack va snällt :) Bästa komplimangen ever måste jag säga! Känner mig lite smått generad...
Smink är roligt med ibland är det skönt utan smink... :D
fyra: Åh glömde att svara på frågan hehe. Jag använder ett läppstift från lancome och lancomes juicy tube...love it :)
Jag har asiatiska ögon och har skitsvårt att komma på nåt bra sätt att lägga ögonskuggan på ;( Tycker det verkar lättare om man har.. ehh "vanliga" ögon.
Liqorice = Lakris minus u & t
liqorice: ljusa skuggor längst ut och mörkare ju längre inååt ögat du kommer. kajal längst in men inget ute på sidorna.
Smink är roligt med ibland är det skönt utan smink... :D Det är alltid skönt utan smink :D Liqorice det är snyggt att ha ljusa skuggor längst in och mörkare längst ut, som Azziz skrev. Det ger en cat eye effekt. Kolla bara på Lucy .
Jag brukar
typ lägga så, men jag tycker det ser så konstigt ut från sidan..:S
azziz hur menar du ingen kajal på sidorna?
Jag gick på tipset o kolla på youtube och det fanns massa asiatiskor där hehe.. Den här tyckte jag var skoj
LÄNK men jag har iaf ett litet veck muhaha
Liqorice = Lakris minus u & t
jennie &Liqorice: nej jag skrev tvärtom. ljust längst ut om man vill ändra utseendet på ögat, alltså om man vill göra ett asiatiskt öga till ett rakare öga. om man vill få bort det ska man inte köra cat-eyeeffekten utan tvärtom. med ingen kajal på sidorna menar jag just att du inte ska förstärka ögat ännu mer utan förstärka andra sidan av ögat alltså det längst mot näsroten. det kan vara svårt att göra utan en makeupartist...så be ngn sådan gra det först eller förklara för dig.
varför ändra utseendet på sitt öga? man ser ju liksom ut som man gör. tycker att man ska sminka sig efter hur man ser ut. annars blir effekten som i den videon Liqorice visade.
jennie: ja det kan man fråga sig, det är rätt konstigt men när vi lärde oss så lär vi oss efter hur man ska göra saker så att de ser annorlunda ut. om man gör cateye effekt så ändrar man ju formen på ögat också. när man lär sig så ska man gå efter vissa former på både ansikte och ögon för att det ska bli "rätt". Ansiktsformen ska sträva efter oval t.ex. men ja, smink är ju att ändra på utseendet, inget annat. man förskönar. sen om mna inte vill det är det ingen som tvingar en till det.
Azziz men har man asiatiska ögon så är det ju nästan cat eye av sig självt. Jag har halvt asiatiska. Inte riktigt asiatiska, utan bara
lite (där har jag dock sminkar cat eyes). Och det blir
inte alltid cat eye. Beror på
hur man sminkar sig. Dock så är försköning och förändring inte samma sak. Att försköna är att göra något mer vackert eller lyfta fram dom vackra dragen, men att förändra är ju att ändra på utseendet.