I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

upp på socialen ner på systemet?

Övrigt - Blandat

2007-08-30 11:47

upp på socialen ner på systemet?

Nu är det så här att jag är arbetslös och inskriven som arbetssökande på arbetsförnedringen. Tråkig inrättning det där. Jag har pluggat och har min kandidatexamen i handen, men det är svårt att hitta jobb. Nu till kruxet, jag får inte stämpla och det finns ingen annan ersättning som jag kan få. 

Sista utvägen är alltså socialen, eftersom jag måste ha nåt att leva på medan jag söker jobb. 

Nu vill jag veta vad du vet om socialen, jag vill verkligen inte gå dit jag känner sämst. Men det är jag inte, jag har fan aldrig bara suttit på min söta lilla röv.

Vad har du för erfarenheter av socialen? 
Har du varit i nån liknande situation?

socissi.wordpress.com

2007-08-30 11:49
gick på soc i några få månader för ungefär ett år sedan. En ganska positiv upplevelse. Det var inte samma vansinniga maskinerikännsla som man lätt får av arbetsförmedlingen.

2007-08-30 11:53
låter ju bra att du säger så, vad fick du för ersättning?
socissi.wordpress.com

2007-08-30 11:55
har du inte ens rätt till alfakassa?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-08-30 11:56
celia det beror på var du har för hyra osv. det är inte mycket, och jag kommer inte ihåg exakt vad det vart

2007-08-30 12:00
Låter konstigt att arbetsförmedlingen inte kan hjälpa dej alls, iofs beror det ju på hur länge du vart arbetsökande.
Känns som du ändå borde kunna få alfa-kassa?

Arbetsförmedlingen var fett bra mot mej, dom skaffade jobb till mej på första besöket och gav mej ett papper med ett annat jobb jag skulle söka, fick det också! : )
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2007-08-30 12:01
de sa att jag kunde gå med i alfakassan, men att jag inte skulle få nån ersättning...varför skulle jag då gå med är då frågan...blah.

bostadsbidrag, hur funkar det?

socissi.wordpress.com

2007-08-30 12:02
*..emelie..* 

vad var det för jobb? 

de sista dom sa till mig när jag gick därifrån var, det är svårt.
tack för den, jag vet att det är svårt.
socissi.wordpress.com

2007-08-30 12:03
cilia: du får efter 3 månader. Det är 3 månaders karenstid när man har pluggat. ring alfakassan och snacka med dom.

2007-08-30 12:04

Låter ju konstigt som fan att du inte kan få någon alfa-kassa, dom menade inte a-kassan då? För där måste du ju vart med i ett år och arbetat 6 månader för att kunna få ersättning. Men hmm..

Tidigare kunde du, efter avslutade studier och utan att ha arbetat, bli berättigad till arbetslöshetsersättning genom att uppfylla det så kallade studerandevillkoret. Den möjligheten finns inte längre. För rätt till arbetslöshetsersättning måste du nu ha arbetat i minst 6 månader (arbetsvillkoret) före eller under studierna, eller ha en ersättningsperiod som du påbörjat före studierna och kan fortsätta på

Så står det iofs på www.ams.se, du har inte jobbat 6 månader tidigare då? hmmm.

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2007-08-30 12:06
cilia
Det ena var ett städjobb 6 timmar i veckan, inte mycket men alltid någonting! : )
Det andra är arbete som personlig assistent 85tim/mån.

Vilken arbetsförmedling är du inskriven på? Hur länge har du vart arbetssökande?

2007-08-30 12:06
alfakassan verkar vara körd, de var dom på arbetsförmedlingen som sa det. surt

usch va mörkt det här känns.

jag är rädd att jag ska börja gråta om jag går upp på socialen =/
socissi.wordpress.com

2007-08-30 12:08
cilia
Förstår precis vad du menar!! Jag gick arbetslös närmare ett år innan jag fick dessa arbeten, känns så jääävla surt när man inte kan få hjälp någonstans ifrån! : (

2007-08-30 12:08
Jag fick pengar av dom några månader för ett par år sedan, gick bra och dom var jättetrevliga, ville typ bara veta om jag sökte jobb och hur det gick osv.
Dom sa att dom eventuellt kunde komma att kräva igen pengarna, men det gjorde dom aldrig. Hade trott att det skulle vara svårare att få pengar av dom, men det gick asbra. Fick väl typ 10 lök över tre månader om jag minns rätt.
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2007-08-30 12:09
jag har varit inskriven sen i tisdags 
och nej jag har aldrig jobbat sammanhängande i 6 månder, eftersom jag gick nästan direkt från gymnasiet till universitetet.

vi som är högutbildade ska ha smisk! 
socissi.wordpress.com

2007-08-30 12:17
ajdå, då blir det kanske lite svårare ja! Oftast vill dom väl att man ska ha vart inskriven på ams i ca 3 månader innan man kan få bidrag.
Jag fick börja något som heter "Jobb- och utvecklingsgarantin" på min arbetsförmedling, det är jag och 40taggare! yeah! det ger mej iofs berättigat aktivitetsstöd under ett år, känns soft! Du kan inte få börja något sånt? hmm.

Annars så är väl soc ett bra alternativ under tiden du söker arbete? Man är inte sämst för man går på soc, alla behöver vi hjälp på vägen ibland! : )

2007-08-30 12:18
och, när jag hade soc så gick det bra bra bra! : ) Hade kanske tur, men jag gick på ett möte och babblade med nån tanta, sen fick jag ett nytt möte hos en annan tant några dagar efter första mötet. Ett par dagar efter andra mötet hade jag 2900kr på mitt konto! Jag bodde hemma då, så du borde ju få mer.

2007-08-30 12:25
*..emelie..* 

okej vad babblad du om då? tips tips tips =)
ska man bre på att det är så synd om en, eller ska man vara cool?
socissi.wordpress.com

2007-08-30 12:27
riksnormen ligger på 3600 sen plus hyra och så.du får inte ha ett öre sparat eller liknande, då får du inga pengar.
Dear God give us what you gave Moses, a burning Bush.<br> <br> 413 änna!

2007-08-30 12:39
cilia
Jag gick dit och sa som det var. Att jag inte hade någon inkomst och att min mamma inte hade råd att betala för mej då hon inte hade 100% fast jobb.
Gå dit och förklara läget liksom, så gör dom en bedömning efter det antar jag!
Men som palestinavän säger så får du inte ha några pengar sparat eller så + att för mej kollade dom upp massa om jag hade fått pengar någon annanstans ifrån också. Hade jag tjänat 7000kr 2 månader innan, fick jag inga pengar då de tyckte att jag skulle spara 3000kr till kommande månad.

2007-08-30 18:12
Vaf har du examen i, ekonomi?
 DIF!

2007-08-30 19:37
hehe när inte ekonomi =/
jag har en kandidat examen i mediedesign.
socissi.wordpress.com

2007-08-30 21:22
Jaha ok, men arbetsmarknaden är inte vidare ljus för media designerna?
 DIF!

2007-08-30 21:29
bob
"Ska ni fortsätta plugga media efter trean eller vill ni ha jobb i framtiden?" -Fotolärare
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2007-08-30 21:29
alltsa jag är ledsen att säga det, men när du gar pa soc.. eller det beror väl iofs pa vart du bor. men i stockholm är dom iallafall väldigt strikta med jobbsökande. dom kommer kräva att du ska söka jobb sasom MCdonalds,städerska, konsum osv. och jag tror att med din utbildning sa kommer det vara dig MCdonaldspersonalen tar först. sa du kommer förmodligen hamna pa nagot konstigt jättejobbigt jobb innan du hittar ett bra, vad du än gör.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2007-08-30 21:37
EmCi_Emm F18

Haha ja media är ju det gymnasieprogrammet är ju det som alltid hamnar sist ihop med de estetiska.
 DIF!

2007-08-31 09:31
fyra F24

ja risken är överhängande att det blir som du säger. Därför vill jag ha arbetspraktik och jag kommer tjata ihjäl tanten på arbetsförnedringen. 
socissi.wordpress.com