Fråga om speciell reklam.
Vad heter sådan reklam som bara syns en ruta, tex under bio ... som bara hjärnen registrerar men inte synen ...
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!
Toastare
2007-09-15 18:47
subtila budskap?
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2007-09-15 18:47
produktplacering?
Yepp, subtil marknadsföring. Jävligt intressant faktiskt.
spliff macht frei
Inte subtil, sublim.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
Toastare
2007-09-15 18:49
nej subtil
Vafan, nej. Sublim. Sluta käfta emot.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz "Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum." -QanA
Toastare
2007-09-15 19:00
varför skulle det vara sublimt? på vilket sätt?
Subliminal då :P Jävla ord att vara lika varandra...
Toastare
2007-09-15 19:05
sublim och subliminal är rätt stor skillnad.. och det kan jag gå med på. :) men ordet är subtil marknasföring.. dold alltså. Men samtidigt är den ju psykologisk.. kanske heter subliminal marketing på engelska?
Nej, det är stor skillnad på subtil och subliminal marknadsföring. Han säger ju själv att det handlar om saker som hjärnan registrerar men inte synen, det du talar om är snarare produktplacering :) Du är gammal nog att googla det ;)
Toastare
2007-09-15 19:10
ah det är iof sant.. subtila budskap är väl mer när de dricka coca cola än en filmruta som visar en colaburk.. sant sant.. du vann :)
*crip walkar i triumf*
Toastare
2007-09-15 19:13
nej snälla gör inte det..
Subtil reklam håller jag fast vid att det är, då subtil betyder knappt märkbar.
Blasta: Men din facker. Vi har redan fastslagit att det är subliminala meddelanden som söks, inte subtila. Googla det.
Blasta X2 Är professorn säker på att han är i rätt klassrum?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
jumpcut För mig betyder det samma sak, bara för att "minimal" adderas till "knappt märkbart" så gör det väl inte ett skit förutom att det klyddar till?
Toastare
2007-09-15 19:24
det är subliminal.. subtil, knappt märkbar.. det är ju t.ex coca colan i bakrunden eller diskmedelmärket som används.
Bounty, det är väl vad man tolkar det som? Det där med frame-snutten på bion är ju knappt märkbar.
Blasta X2 : Vad du talar om är som att jämföra ett träd med en buske, för det är ju "typ samma sak" :P
Jumpcut, ja faktist. Men det jag syftade på var inte den omedvetna reklamen (subliminal), utan att att reklam som är subliminal ofta är subtil reklam i de anseendet att det är knappt märkbart.
Det måste väl anses svårt att göra någonting subliminalt och sublimt på samma gång? Men jag hajar vad du menar, även om du är fel ute ;)
jumpcut Varför? Den subliminala reklam jag har hört talas om är också subtil, så som "Drink Coke" rutorna på filmrullen till någon biofilm, och gömda ljudfrekvenser i låtarna i mataffären, det är ju knappt märkbart, alltså är jag fuckt up inte fel ute, läs innan du skriver.
Blasta: Drink Coke-rutor är inte subliminalt, det är subtilt. Dolda ljudfrekvenser i låtar är inte subtilt, det är subliminalt. Okej?
jumpcut Du förstår verkligen inte vad jag snackar om. "Drink Coke" är verkligen subliminal reklam, undermedveten reklam till max, men samtidigt knappt märkbar (subtil). Varför yttrar du dig om reklamen i högtalarna i affärerna när du inte vet ett skvatt om det? Den är dåld på ett sådant sätt (den varianten jag har hört talas om) som om det där med "Drink Coke", att de säger någon slogan eller liknande mitt under t.ex. en låt.
som bara hjärnen registrerar men inte synen som det omedvetna registrerar men inte det medvetna. hjärnan har svårt med synintryck utan ögats hjälp ;D Det är förövrigt inte vad man tolkar det som Blasta, Kan du uppfatta den medvetet är den inte subliminal, då det subliminala meddelandet just är subliminalt när det inte uppfattas. Däremot kan ju ett avsett subliminalt budskap uppfattas, men då är det ju somsagt inte subliminalt även om det var avsikten. När det gäller tex produktplacering så är det kanske inte förvisso entydigt så att den inte är subliminal, och absolut inte heller så uppenbar som i Truman Show. Likväl tycks den sällan vara menad att vara just subliminal (visst, svårt att veta). Varumärken och produkter exponeras ofta väldigt tydligt, räcker någon över en cola-burk är alltid loggan vänd rätt osv. Att produktplaceringen upplevs naturlig hos betraktaren tycks visserligen vara av intresse för både filmskapare och marknadsförare, men det centrala tycks snarare vara att just tydligt exponera produkten och inget annat. Ska ni titta på Bourne Identity ikväll tex kan ni ju titta efter hur många tydliga / kontra otydliga produktplaceringar ni ser.. (självklart också svårt att avgöra vad som är en PP och vad som bara är där av en slump)
cry me a river! --> thcrew
Drink Coke grejen var ju förövrigt bara en scam som aldrig fungerade.. utan endast en marknadsföringsplojj i sig.
joda Det har inte varit någon vetenskaplig studie om det, så vad vet vi?
Jag menar när dom klipper in en bildruta med en bild av en coca cola eller typ mc donalds. under en film, detta är olagligt i Sverige i alla fall ... inte gömmer en produkt i bakgrunden, det är produktplacering som någon skrev.
Bara för att d..d..d..dduuuu är rädd ff.f...förrr miiiig!
RättEnkelt P26 : Det är rätt enkelt faktiskt *fniss*, det är subliminala meddelanden som du talar om.
Blasta, Drink Coke grejen i sig VAR en vetenskaplig studie, eller snarare utgavs för att vara det. Upphovsmannen har senare erkänt att han bara hittade på och resultaten har aldrig lyckats upprepas. Det var rent och skärt påhitt. Huruvida själva grejen ägde rum eller ej, är mindre känt, dock vet man att det inte fick några märkbara effekter.
joda Ja, men jag skulle vilja se ett riktigt sådant test. Det kanske skulle trigga folk som egentligen vill ha Cola (eller vad det nu kan tänkas vara i den sublimala reklamen), men som har glömt det, så påminner reklamen dem att köpa det. Ska kolla runt lite senare ifall jag hittar någon form av test kring detta.
Blasta X2 : Jag skulle ju vilja påstå att det finns en anledning till att subliminal marknadsföring är mer eller mindre bannlyst :P
Grejen med reklam är ju inte att du måste se den för att påminnas om att köpa det på direkten (eller, ja, den vill ju skapa ett visst sug iaf) utan att när du står där i valet och kvalet mellan två produkter så tar du den du känner igen...
Blasta, tester har gjorts. Dom har aldrig gett mätbara resultat.. urban legends ftw. Det dock tester har utvisat är tex ett test kring Te där de som redan VAR törstiga i större utsträckning drack teet, men inga undersökningar har visat att budskapet i sig triggar ett beteende. I övrigt är det som reklam i allmänhet, den påverkar vårat val när vi väl väljer, men den sublima reklamen har inte lyckats skapa beteenden enligt de tester som utförs.
jumpcut Ja, men det är inte det jag pratar om. Jag menar att jag hade viljat se en vetenskaplig reglerad test. Det jag tog upp var bara en triggning av reklamen, i t.ex. biosalonger, det handlar inte om att jag vill se att den sortens sublimal reklam ska bli en every day verklighet.
Blasta, somsagt sådana tester har redan gjorts.. budskapet har adlrig påvisats trigga beteenden, utan endast styra val i viss riktning.
Joda Ifall det nu har utförts en vetenskaplig studie kring ämnet, varför sade du då föröljande? "Drink Coke grejen i sig VAR en vetenskaplig studie, eller snarare utgavs för att vara det. Upphovsmannen har senare erkänt att han bara hittade på och resultaten har aldrig lyckats upprepas."
SJURÖVARE P19 : I mina subtila texter har jag subliminala meddelanden som bara de som är mottagliga för dem förstår.
Blasta X2 : Du kanske borde läsa citatet ett par gånger till? Haha.
HoppSkuren Ja, men denna biten "Upphovsmannen har senare erkänt att han bara hittade på och resultaten har aldrig lyckats upprepas. " säger ju att han bara hittade på resultaten, alltså en helt värdelös studie.
Blasta X2 : Ja, DEN studien var värdelös och DE resultaten har aldrig lyckats upprepas. Det innebär inte att det inte finns andra studier som uppnått andra resultat.
"Drink Coke grejen i sig VAR en vetenskaplig studie, eller snarare utgavs för att vara det. Upphovsmannen har senare erkänt att han bara hittade på och resultaten har aldrig lyckats upprepas." Vad menar du? Coke grejen, var eller utgavs för att vara en vetenskaplig studie, poängen är att han som gjorde den ljög om resultaten, dessa var påhittade. Huruvida han hittade på allt, dvs även själva budskapsförmedlningen eller bara hittade på resultaten är jag inte säker på, men inte heller intressant. Resultaten som han påstod sig ha fått av undersökningen har aldrig i liknande undersökningar lyckats upprepas. Dvs undersökningar har aldrig kunnat påvisa att denna typen av subliminala medellanden kan trigga beteende. Vad förstår du inte? Vetenskapliga studier leder inte alltid fram till att något bevisas vettu =) a, men denna biten "Upphovsmannen har senare erkänt att han bara hittade på och resultaten har aldrig lyckats upprepas. " säger ju att han bara hittade på resultaten, alltså en helt värdelös studie. Ja, en helt värdelös studie. Ja säger ju det. Det var bara bluff alltihop, hela den där coca-cola grejen är en myt! Och ingen annan har heller lyckats påvisa att det fanns någon somhelst sanning i det han påstod, varken före eller efter erkännandet.
jumpcut Självklart, men varför tog han då upp det över huvud taget? Ska söka lite på göögle efter sådana undersökningar.
Varför jag tog upp det? Därför att du pratade om Drink Coca-cola grejen som att den fungerade. JAg påvisade bara att så inte är fallet. Ingen har någonsin lyckats vetenskapligt bevisa att subliminala meddelanden kan trigga beteende. De resultat som har framkommit är att budskapet kan påverka ett beteende i viss riktning, men inte skapa det.
joda Tack för att du klargjorde. Jag uppfattade det som du sade emot dig själv.
se där..
Toastare
2007-09-30 16:24
Subliminal är det.. kolla på svt de visade Hjärnstorm precis där hela programmet tillägnades detta. Jävligt intressant. tror det går att se på svt.se
BountyBoo F27 : Det där med klockan var kul, för när man såg det utifrån hajade man ju direkt alla grejer han gjorde och sa för att trycka mot klockan, men jag kände mig ändå mest dragen till klockan :)
såg det där också.. ska man se sånna program tittar man på de engelska.. minns när en av dom hade gett en snubbe ett kuvert med typ en krumelurgrej på.. så fick han inte titta i kuvertet.. sen möttes dom typ en vecka senare i en mataffär, då fick han till uppdrag att gå runt i butiken sen välja den första vara som liksom kändes "rätt".. Han gick runt ett tag, kom tillbaka med varan.. så sa han åt honom att öppna kuvertet.. han hade köpt vinäger.. och i kuvertet stod det, ja självklart vinäger. Det sjukaste av allt var att krumeluren på kuvertet var en "skattkarta" och han hade gått exakt i gångarna i butiken som linjerna på kuvertet va.. Det va fett :) power of suggestion ftw ;)