I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skaffa katt problem

Övrigt - Blandat

2007-09-23 21:57

Skaffa katt problem

Jag har haft katt i hela mitt liv kan man säga. Nu har jag flyttat hemifrån för några veckor sedan, & det känns tomt utan en misse :(

"jamen skaffa en katt då!?"

- jojo, men jag skulle aldrig i hela livet vilja ha en "innekatt". Det är djurplågeri i mina ögon (Nu ska inte tråden handla om det.)

Jag bor på 3dje våningen mitt i huset, har alltså grannar under och åt båda sidorna, så jag kan inte skaffa en sån där stege/ramp min misse skulle kunna klättra upp för. (det är nog lite för högt dessutom)

Så hur bär man sig åt? Ska man bära ner katten å försöka lära den att sätta sig utanför porten när den vill in igen? (ser porten från min franskabalkong) Men då finns ju risken att någon ska in å min katt blir instängd i trapphuset tills jag upptäcker det?

Någon som har erfarenhet eller tips?
Vill verkligen ha en missssse!

work some magic

2007-09-23 22:01
Jo, du kanske bör flytta, kommer nog vara ganska kefft att låta den sitta där nere, o då kanske nån annan tar katten och plågar den eller vad som helst.. Så en flytt eller en innekatt skulle jag säga, det går ju dock med en såndär stege kanske, katter kan klättra bra :)
be the change

2007-09-23 22:03
tror jag hellre skippar flytta för skaffa katt när jag precis flyttat in för 2 veckor sedan (: tack för tipsen iaf!
work some magic

2007-09-23 22:07
Lär den att gå i koppel?

Jag har exakt samma problem. Åt helvete att helt plötsligt inte ha katt. Haft katt hela livet liksom.

Jag bor förvisso på bottenvåning ut mot en stor fin(-ish) park... men jag tycker om att skämma bort min katt med fin mat och lyx och det har jag inte råd med på csn-stöd.
Dessutom känns det ondskefullt att lämna missen ensam långa dagar på bara 36 kvadrat.

Hursomhelst håller jag på å bli knäpp av katt-abstinens så jag tänker i banorna "skaffa hankatt, lära den gå koppel, kastrera den och göda den med leverpastej så den blir fet och lat"
"Even so, there's no excuse for putting pineapple on pizza."

2007-09-23 22:08
Min kompis har katt och bor i lägenhet. Hon brukar släppa ut katten nån timme eller två. Sen ropar hon namnet när den ska in. För den brukar bara traska omrking i närheten.
God will forgive them. He'll forgive them and allow them into Heaven. I can't live with that.

2007-09-23 22:09
Alla katter som bor i lägenheter mår inte bra, finns inte mycket plats för den att gå runt kring i. Och alla som har en sådan där stege på balkongen brukar inte ha katten så värst länge.

2007-09-23 22:17
Skaffa en sånhär: http://www.youtube.com/watch?v=D9JCW-YtaqQ

2007-09-23 22:19
Ta kontakt med Sän, hon har katter i lägenhet som struttar omkring utomhus hela tiden.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-09-23 22:20
min syster hade katt i lght. dock på andra våningen. men det gick bra.
när den ville in så höll den sig i närheten och när syster eller hennes pojkvän kom ut så sprang den fram direkt. det är enkelt så fort de vet att det är där dom bor.
vänj de först med att vara ute med dem några gånger innan för att de ska veta att det verkligen är deras hem.
katter är inteligenta djur så dom vänjer sig och förstår ganska fort vad de ska göra.

/B
www.myspace.com/danielbylund

2007-09-24 00:39
Om du vill ha katt så har jag två stycken söta 4-månaders som bortskänkes! :)
Ja, det är sant! Det är sant!

2007-09-24 01:05
säger oxå koppel om du inte vill att den ska sitta inne jämt, eller så släpper du ut den en timme om dan eller nått så får du springa och hämta den haha vet inte hur långt dom springer har aldrig haft nån
Konse''

2007-09-24 01:45
När jag bodde i lägenhet brukade vi bara släppa ut katten på gården när hon ville ut. Sen kollar man ut då och då, och ser om hon vill inte. Men oftast var det bara att gå ut och ropa som kom hon om hon ville. Det är egentligen inget problem.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-24 02:05
> Brodin1
Har nog inget att tillföra till tråden egentligen, mer än att jag inte hade en aning om att du hookat lya. Grattis! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-24 06:19
Haha katt i koppel alltså, de är fan illa.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-09-24 08:57
Man kan släppa ut dom genom att gå med dom ner till porten? och dom behöver inte bäras. Lika bra att dom lär sig knalla upp och ner själva.

Men jag tycker väl att det är lite sisådär med att ha utekatt om man inte bor på landet. Min katt blev påkörd, fick benet brutet och höften krossad, men lyckades ta sig hem iaf.  Han var för skadad dock och fick avlivas. Han var 9 år och var en riktigt intelligent fightercat. Men mot en bil har en streetsmart katt ingen chans

Jag har sett alldeles för många katter bli dödade i trafiken och av andra djur/ av kattpest,  frysa ihjäl etc etv. för att tycka att det är värre att ha dom som innekatter. Men bor du långt ifrån bilvägar osv, så kör på det. Men tänk dig för. Ska du ha en innekatt ska du ha två. Dom behöver stimulans och sällskap.

2007-09-24 10:27

Jag brukar kasta ner dom i busken under min franska balkong. Bor iofs på första våningen.
När jag tar hunden en svängs senare så kommer katterna efter automatiskt.

Jag har två bonnkatter som jag hade inomhus i runt 1 ½ månad och bar om runt huset och så lite då o då för att dom skulle lära sej var dom bor.
Funkar skitbra.

2007-09-24 10:38
min katt lärde sig öppna dörrar själv, bor själv på andra våningen, den öppnar antingen ytterdörren och traskar ut själv eller hoppar ner på port-taket från ett fönster och springer ut, sen när den vill hem så väntar den bara på att någon öppner porten så springer den upp för trappan och öppner ytterdörren själv och kommer in :)

kan dock vara lite problematiskt om man bor på 3'e våningen men att gå ut och släppa ut den då och då ser jag inget problem i..
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2007-09-24 10:50
vi flyttade från landet in till en lägenhet på 3e våningen och då kunde man inte hålla inne en katt som är van att vara ute. så den fick vara ute när den kände för det. var dock jobbigt att springa upp och ner till porten för att se om han ville in eller inte. men efter ett tag så lärde alla sig att vi hade katt och plingade på dörren när dom såg att katten ville in. så bli polare med grannarna.

tyvärr bodde vi brevid en rätt trafikerad väg och katten blev överkörd  av en spårvagn efter 2 år
Din hojtlåda är tom.

2007-09-24 11:23
Hähä... själv funderade jag på att smuggla in en perserkatt från rumänien... fast det skulle väl bli lite för omständigt också.
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2007-09-24 14:34
det finns de katter som faktiskt trivs som innekatter, fast de kräver ju mer uppmärksamhet. Googla lite på innekatter.
"it's not england you fairy fart, it's the ukay!"

http://starbuck.blogg.se

2007-09-24 16:42
Fan, du hade ju en balkong sa du. Whats the problem?
Stål från Göteborg: http://www.fotolog.com/jahjahknow