Rått kött
Jag köpte en förpakning ica kotlettbacon, skivorna var runda så jag började äta på mackor utan att tänka mig för. Sen ser jag en liten rad där det står att produkten kräver tillagning. Får man inte trikiner eller vad det heter av rått kött, bör man testa sig innan man fått några symtom?
inte nödvändigtvis av en gång. Om du börjar må dåligt får du testa dig, men jag tror det är lugnt eftersom du inte åt så mycket.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Hur fan kan du äta det rått, smakade det inte försjävligt?
DIF!
Haha, det var runda skivor och dom låg i en skinkförpackning, inte i en vanlig baconförpackning. Och det smakade gott.
Toastare
2007-10-30 20:47
bacon är ju tillagat genom att det är rökt, men man steker ju det... det är väldigt liten risk att du får trikiner.
Jag skyller allt på Emma!
tänk att nåt så fint kan komma av något dåligt :D
haha du kommer få mask !!!!!!!!
Toastare
2007-10-30 22:41
AgeliC, trikiner dödar folk.. så du vetEn infektion av trikiner går till på följande sett. En individ, som senare blir värddjuret, konumerar infekterad muskelvävnad. Det vill säga att köttet innehåller inkapslade trikinerlarver. När vävnade når magsäcken så frigörs larverna och de börjar vandra mot tunntarmen. Här växer de till sig och blir sedemera könsmogna. De parar sig och honorna börjar producerar avkomma. De fullvuxna maskarna förblir i tunntarmen och upprepar parningsskeddet, emedan larverna vandrar genom tarmväggen och blodomloppet ut till tvärstrimmig muskulatur. Tvärstrimmig muskulatur är till exempel ögonen, tuggmuskeln samt axel-, andning- och hjärtmusklerna. Inuti muskulaturen tränger larverna in i muskelcellerna. Runt sig så bildar de sedan s.k. cystor vilka är skyddande kapslar. Larverna kan ligga kvar i muskelcellerna under flera år, redo att för smittan vidare. De kommer slutligen att förkalkas och dö. De fullvuxna maskarna producerar fortfarande nya larver så köttet tillförs hela tiden ny smitta.
BountyBoo F27 jo, det vet jag. Men det borde fler veta.. rått kött e la inte bra.
jag står alltid och småäter av köttbullesmeten
Hur vet man om man har det då? Måste man testa sig eller händer det något speciellt som gör att man kan misstänka det? Är väldigt nojjig för detta då jag suger på att laga mat och det händer att jag äter halvråa grejer
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
fan vad roligt det hade varit om du skrivit ihop "rått kött"....
when Im first you dont go next<br>myspace.com/askinovic
trikiner , det låter lite som goa'uld systemet, alltså ni som har sett stargate, vet=)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jonka F18 du skojar? det är fan det godaste som finns. käkar mig hellre mätt på köttbullesmeten än själva köttbullarna haha
Att äta köttfärs är ju inget nytt, det gör folk hela tiden. Råbiff och sånt är ju i princip rått. Ska vara en riktig gourméupplevelse.
Toastare
2007-10-31 10:13
Råbiff är malen oxfilé... och det är riktigt gott. Inte fransk..det åt jag i sommras och det var en kräkupplevese. jag älskar rått kött.. äter min oxfilé blodig när jag käkar ute. Å tar jag gärna lite rå köttfärs när jag gör köttfärssås.. min mamma varnade mig nu dock och så att nått statligt verk gått ut med att man ska låta bli att nalla på det råa köttet över huvudtaget. men om vi säger så här. Jag har ätit rått kött sen jag fick tänder och jag har inte fått trikiner.. Sen kan man ju ha otur, det var ju nån tjej som var på TV och hade fått en hjärnskada för att hon ätit korv och då var det påläggskorv. Man får se till att vara försiktig och köpa svenskt kött, från sverige, packat i sverige.
jo men nötkött är väl okej att käka... men det är fläskkött man inte ska käka rått..
rått kött ftw. finns inget godare än lite otillagad köttfärs då o då
Toastare
2007-10-31 10:24
AngeliC, nej tydligen ska man inte äta kött längre... rått. jag tror att vissa av oss är närmre rovdjuren och därför gillar rått kött...
Inkubationstiden en till flera veckor. När det upptäcks har ju fan maskarna tagit över..
så länge det handlar om nötfärs ska det inte vara någon fara. trikiner kommer från råttor, som dom glada grisarna i brist på föda sparkar ihjäl och sedan äter upp. så nu vet ni. man kan få det av hästkött också har jag för mig.
Rehab is for quiters.
när jag va liten så åt jag rå köttfärs med salt & vitpeppar. jag tog dem från köksbänken innan mamma hann steka dem. minns att jag tyckte det var fettgott och sjysst konsistens.
fakie? ok!!
Problemet med trikiner, som man för övrig endast kan få genom att äta otillagat fläskkött är att det inte finns något botemedel mot skiten. Får man trinkiner får man leva med inneboende husdjur resten av sitt liv, eller tills dom äter upp en.
”There's a very thin line between dogs and cats.”
köttbullssmet är fan det godaste som finns.
SKU - SKU - SKULASON!
svenskt kött ska man kunna äta rått.
Har ätit rå bacon ett par gånger på fyllan, rätt gott, aldrig blivit sjuk..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
Jag rekomenderar er alla att tillaga er kött väl eftersom kött kan innehålla mikroorganismer (bakterier, virus, mask och andra parasiter) vissa märks av knappt andra kan få en att må riktigt dåligt. så tänk på vad ni stoppar i er.
Tizzle Tazz
Käkar rått kött sen jag var liten och det har inte varit något problem, bara det är dagsfärskt så..
Jag skakar i dockskorna... Kriget kommer!
Toastare
2007-11-01 17:46
bacon är inte rått, bacon är rökt...
man behöver inte ha oxfille för att göra råbiff
nötfärs går utmärkt och är smarresmaskens det också, det är något som alla borde smaka!
vadå? jag dyster?
gris och isbjörn är de djuren man bör undvika att äta om man inte vill ha trikiner. andrée-expeditionen dog f.ö. troligtvis av trikininfektion efter att ha ätit isbjörn
http://www.kommandot.se/wp/
Lite offtopic, men ar det sant att det ar rattkott (alltsa kott fran en ratta) som ligger pa pizzorna under namnet skinka? Horde det fran en polare vars farsa jobbar pa en pizzeria. Han drev sakert med mig, men jag vill veta sakert.
jag skulle tro att han derv med dig rätt hårt
http://www.kommandot.se/wp/
wendol varför äter du rått kött för?
Tizzle Tazz
hahaha, råttan i piazzan!
fullfjädrad när jag kickat en gås..
fan nu är jag rädd för att äta rått och få trikiner,ni gjorde mej nojjjig så nu letar jag mask i mitt bajs efter toabesöket
Toastare
2007-11-02 15:35
Booo, det är ju sjukt gott..
whaaat? vad äckligt! asså jag rekomenderar er att läsa mikrobiologi ;) heheheh
Tizzle Tazz
mmm spyr nästan av den här tråden.. köttbullesmeet? what the fuck.. blir sugen på att bli vegetarian..