I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

stämma försäkringskassan!

Övrigt - Blandat

2007-11-06 01:30

stämma försäkringskassan!

Stämma försäkringskassan, ja eller allafall göra en
polisanmälan?.. Är det möjligt?

THE STORY:

Fick för 2 månader sedan brev från Polisen ang.
att jag blivit anmäld för bedrägeri samt bedrägligt betende.
Varför? Tänkte jag som inte är utav den typen. Skulle aldrig
över min döda kropp heller behöva göra ett bedrägeri för att få
pengar?
Anyway, gick på förhöret och fick reda på att det gällde följande:

Försäkringskassan hade anmält mig för bedrägeri samt bedrägligt betende, eftersom att jag HELA 2 ÅR TIDIGARE hade fyllt i FEL på ett papper ang. aktivitetsstöd. Gick någon jävla kurs för 2 år sedan, då man fick aktivitetsstöd på ca 3lappar varje månad.
Fyller i vilka dagar du varit på kursen samt vilka dagar du ej varit där, sjuk osv. Och lägger en kråka på för att underteckna att allt på pappret stämmer.

Nu hade jag skött hela denna grej perfekt, inga fel.
FÖRUTOM dom 2 sista månaderna (kursen pågick under ett halvår) där jag glömde 2 dagar samt en vecka på sista månaden.

Hade alltså fyllt i att jag varit där, en vecka och 2 dagar , fastän jag inte var det. Ok förhöret fortsatte och poliskvinnan undrade misstänksamt varför jag gjort detta? Var det en avsikt, var det med mening, var det någon baktanke? Varför förstod jag inget utav deras dumma formulär? Det borde jag ju göra? jaada,jaada,jaada..

Jag fick alltså ut 1500 kr för mycket, hade använt dom, men hade en vecka efteråt fått kravbrev , och betalade då tillbaka hela summan direkt. Tänkte inte mer på det.
Nu 2 år senare stod jag alltså där och hade bedrägeri samt bedrägligt betende på mig?.. Hmm.. inget hade varit med avsikt, hade helt enkelt glömt fylla i rätt.

Som ni säkert förstår valde åklagaren att lägga ned fallet.

Men nu till det hela..

I förhöret med mig, sa poliskvinnan det att när hon hade gått igenom fallet hade hon kollat upp olika dagar och jag hade tydligen fått betala tillbaka för mycket till Försäkringskassan då det var Påsk dagar osv. Vilket Försäkringskassan tydligen inte hade kollat upp, vilket hon sa att dom självklart måste göra. Så dom var alltså skyldiga mig pengar, fastän det var dom som gjort en anmälan. Anyway, poliskvinnan hade kontaktat Försäkringskassan och underrättat dom om läget och summan dom måste betala tillbaka. Hon frågade mig då om jag fått någon utbetalning hemskickad till mig än, vilket jag såklart inte hade. Inte hört ett smack från dom?
VILKET JAG INTE GJORT I SKRIVANDE STUND HELLER.
Och då har det ändå gått mer än 2 månader, plus 1 extra, eftersom hon hade kontaktat dom 1 månad innan jag blev kallad till mitt förhör.

Ingen stor summa, låg på ca 600, bryr mig inte om jag får dom eller inte. Inga pengar. Men det jag stör mig på är hela grejen, om ni förstår mig?

Ska man jävlad lite med dom nu i sin tur, när fallet är nere?
Ska man lägga en anmälan mot DOM istället?
Eller ska jag bara ringa in och puscha dom på mina cash jag har rätt att få?... Ge mig lite tips och ideer, vad skulle ni göra

2007-11-06 01:31
Tycker det bara är så kul att dom anmälde mig för en sådan jävla grej, när dom inte ens hade rent mjöl i påsen själv?

Poliskvinnan sa också det att om hon inte hade kollat upp dagarna hade
Försäkringskassan, till 90% ALDrig märkt av det där själv..

2007-11-06 01:42
Fråga fröken poliskvinna om du kan anmäla försökringskassan då.
Livet är ingen dans på rosor, tjejer jag vill dra ner era trosor

2007-11-06 01:59
Aa fy fan försäkringskassan är inte roliga att ha o göra med, är ju livrädd för att man ska uppge några siffror fel så att man måste betala tillbaka i efterhand eller som du, få en anmälan emot sig.
 DIF!

2007-11-06 07:40
FSk är riktigt vidriga, har svårt för myndigheteter som beter sig som allmäna poliser. Ring till polisen och hör efter hur du ska gå till väga.. hoppas du får ut dina pengar.

2007-11-06 07:49
Synd att vi inte lever i US då hade du nog fått en ganska smaskens slant om de fälldes... I Sverige får du väl tillbaka din 600 kr eller typ 2 000
http://www.herrbitter.blogg.se/

2007-11-06 08:16
Anmäl dem, givetvis.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-06 11:21
har nu ringt FSK och kvinnan i telefonen lovade att genast maila de som har med ärendet att göra att dom ska kontakta mig/göra en utbetalning till mig..

Inom 24 timmar skulle de höra av sig. Vi får väll se, kanske ska vänta och se vad som sker? Händer inget eller om något inte går vägen, anmäler jag?

Eller skulle ni göra det hur som helst, tex. på punkten att dom lika mycket har gjort bedrägeri då dom krävde pengar av mig på dagar som inte ens "fanns"? Jag menar, det är väll lika mycket bedrägeri de?

2007-11-06 12:36
spela in alla samtal och håll koll på alla eventuella papper
AIK

2007-11-06 12:41
Du kommer nog få dem där pengarna, men jag menar, ska de dra dig inför "rätta" så tycker jag du ska ge igen med samma mynt. Sedan kan man givetvis se det som en åtgärd i deras kamp att slippa myglare, och på så sätt bibehålla en viss förlåtande attityd. Jag personligen skulle nog ställa till lite oväsen åtminstonde...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-06 13:03
Varför inte bara ringa dem och få dina stålar? Den här härvan har redan kostat oss skattebetalare för mycket.

2007-11-06 13:07
Johnny K
Ja, fast det var inte trådskaparen som initierade den om jag förstått det hela rätt. Således kan det tyckas från det hållet att man vill smälla dem lite på fingarna; vilket inte är något fel i sig, om anledningen är den rätta; Det låter jag gärna mina skattepengar gå till, läxa upp myndigheter som tar sig för stora friheter.
Skivsamlare

2007-11-06 13:20
fair enough..

2007-11-06 15:29
Dekay  , härligt svar där! Kanske man borde göra så..

UPDATE:
Ringde till själva kvinnan på FSK som gjorde anmälan mot mig,
och fick ett inte minst dåligt bemötande. Kvinnan var sur och grinig redan efter att jag presenterat mig. Fick förklara för henne att jag menade allvar med att jag ville ha mina pengar jag hade rätt till. När hennes svar blev "ja vi får väll utreda det här och besluta hurvida vi ska göra eller ej.."
Jag: "så du menar att pengarna är inget jag ska räkna med?"
Hon: "Ja menar vi vet ju inte än, vi får helt enkelt besluta om vi gjort fel och verkligen ska betala tillbaka pengarna, det får vi helt enkelt besluta, men inget är ju säkert det måste ju vi besluta.."
Jag: "Hmm..aja jo men ta mitt nummer så kan ni kontakta mig när ni beslutat er då?"
Gav mitt nummer när jag sedan frågade när de hör av sig, fick jag svaret att ja det hade hon verkligen ingen aning om , och att det får vi helt enkelt se. Samtalet avslutas..

Hmm, ja nu har jag ju allafall gått till FSK igen och berättat hur allt ligger till. Nu till kvinnan som gjorde anmälan mot mig. Pengarna lär jag ju se, men tycker ni fortfarande jag ska vänta med allt, eller ska jag i det här fallet ändå gå till tidingen/ anmäla dom med samma mynt dom kastade på mig?

Kan gärna vänta för pengarna lär väll dyka upp, men samtidigt, vettefan om jag e nöjd innan jag gett igen på något sätt?

Ge mig lite nya tips om läget i skrivande stund

2007-11-06 15:35
Vänta en vecka sen ringer du tidingen och slänger in en anmälan.
>:D

I rz 3vul g33nuz

2007-11-06 15:45
okej.. ska jag inte ens ringa..?

2007-11-06 15:46
bara låta allt vara en vecka och se om dom hör av sig?

2007-11-06 17:25
Ring Sverker!

2007-11-06 17:37
jag tycker du ska anmäla FSK, så jävla mycket krångel och skit dom ställer till med så ska dom fan få smaka på sitt eget jävla beteende!
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2007-11-06 22:03
då blir det väll nog så =) tackför alla tips, fortsätt skriv, ja håller er uppdaterade .. och om något dyker upp i Aftonbladet

2007-11-14 19:55
UPDATE:

Inget har hänt och det har nu gått mer än en vecka sedan jag pratade med tanten på FSK.
 Nästan 2 veckor. Och hela 2 månader sedan allt skulle ske..

Vad göra? Det roliga är att idag fick jag en faktura från mobiloperatören 3 om att jag hade betalat in för mycket  till dom så de skickade en utbetalnings avi till mig på 300kr.
Roligt att en mobiloperatör som 3 har mer förstånd och ansvar än FSK.

Såå sugen på att springa till Aftonbladet, eller liknande + en polisanmälan..vad tycker ni jag ska göra nu efter all denna tid som gått..?

2007-11-14 20:02
Gör det, gå till aftonbladet och säg som det är. dra upp allt du sagt här o.s.v. jag hade gjort det no doubt direkt, blir sjukt lack på sånt här. tror dom kan göra en massa grejor sen som ngn sa där uppe har dom inte rent mjöl i påsen.
"kasta tillbaka myntet, fast dubbelt så hårdare säger jag"
jävla fjanteri att hålla på så tycker jag (inte dig, utan dom)
dom hade chansen att betala 600 kr, nu kan du dra dom inför rätta och få säkert dubbelt upp.

det med 3 tyckte jag va kul. hahaha.
HEJA 3! ska handla det imorn <3

2007-11-14 20:17
gör som amfetaminpsykos sa!

dom lurade mig på pengar förra sommaren då jag var sjukskriven (pga nackspärr). läkaren som intygade att jag var skadad skrev fel år (07 istället för 06) på pappret han skrev under. jag antog ju att jag skulle få ersättning för dom sista två veckorna också eftersom jag, enligt papperna, hade rätt att få ersättning så långt fram som till nästa år. men icke.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech

2007-11-14 20:44

går inte att anmäla men du kan kräva någon procents ränta. om alla gjorde det skulle det inte ske såna saker. det kanske blir några kronor du får i förseningsavgift. eftersom de har hållit dina pengar och tjänat ränta på dem själva.