Vilket språk?
När min farfar var ung så hade dom ett gäng krigsfångar från ukraina som jobbade på deras gård under ett flertal år. Farfar gick aldrig i skola för han var tvungen att arbeta hemma på gården, ofta med dessa krigsfångar och så småningom kunnde han deras språk så väl att han fungerade som tolk mellan dom och dom andra på gården. Grejjen är att min farfar alltid har trott att han lärde sig ryska för att krigsfångarna kom från ukraina. Så jag frågade om han kunnde säga några ord på ryska till mig för jag ville säga några ord på ryska till min kompis. Så sa han att Liepuska betydde Bröd och att Chopaka betydde Katt. Så skulle jag säga det till han som kunnde ryska och han fattade inget, han sa att bröd hette chebre och katt hette coth eller nått sånnt. Så till frågan, på vilket språk är Liepuska bröd och Chopaka katt? (är inte säker på stavning på dessa ord, vissa bokstäver kan vara helt fel)
Haters gon' hate...
kom han från ukraina snackade han väl nåt östsslaviskt språk, och dom kan väl inte vara så många?
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
They call me....BBQ Lou, i got a thing for BBQ ribs :D R.I.P. Whoa !
min farfar kom inte därifrån, utan krigsfångarna. detta utspelade sig i finland. ok, då har vi kommit in på en språkgrupp, alltid en början :)
Haters gon' hate...
ja ukrainska kan det ju vara, haha trodde att man snackade ryska där. nån som kan styrka att det är ukrainska?
Haters gon' hate...
det är inte ukrainska. Kollade på en translater.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Chopaka betyder hund på ryska. Kan inte bara vara så att han blandat ihop där? Snackade språk med en kille från ukraina en gång. Han pratade ryska, men det borde la finnas en satans massa dialekter inom ryskan...
"Even so, there's no excuse for putting pineapple on pizza."
Detritus: jo det kan stämma. han börjar bli ganska gammal nu så det skulle inte förvåna mig om han har blandat ihop några ord. så det kan vara ryska ändå. du vet inte va liepuska är då? det var ju tydligen inte bröd...
Haters gon' hate...
skulle inte liepuska kunna vara estländska för bröd då det påminner litegranna om det finska ordet för det? kan inte estländska men vet att det ska påminna om finska.
sökte på liepuska på google kom till finska sidor
Åh. Ni kan ju inte söka på orden han skrivit för ukrainska och ryska har kyrilliska bokstäver och hur folk stavar hur det låter kan ju skilja sig. - Ukrainska och ryska här väääldigt många lika ord och språket är väldigt snarlikt. Jag pratar flytande ryska och förstår väldigt mycket ukrainska bar p.g.a det. På ryska: - Finns olika ord för bröd, precis som på svenska. Bröd, limpa, toast, ni fattar? Liepuska (jag skulle skrivit ljipjushka..typ.) är mer som ett tortilla bröd, eller mjukt tunnbröd. Bara vanligt bröd heter chleb. Ungefär. Det GÅR ju inte att stava dom orden ordentligt med vårat alfabet! - Katt heter Koschka eller Kot, kattunge heter katjonok
- Hund heter Sabaka, valp heter chinok. Okej?
Superflajj. http://aakermans.wordpress.com
Med kyrilliska bokstäver: ???? - Bröd ??? - Katt ?????? - Hund
Oj. Haha.. det gick inte :)
Flaaajejest Då får han skriva en liten parantes så alla vi som inte pratar ukrainiska eller ryska också förstår ååh förlåt du allsmäkitge lingvist
men så det kan vara ryska då, så liepuska är nån slags bröd och chopaka var hund och inte katt?
skulle kunna tänka mig att dom kallade brödet för liepuska om det är ett mjukt tunnbröd. för det var typ det enda sorts brödet man åt förr i norra finland var rieska och det är ett precis sånnt bröd. jag kan fråga efter några fler ord senare så kan vi se om det stämmer överens med ryska eller ukrainska eller vad det kan vara.
Haters gon' hate...
LVR; haha sorry. Roade mig bara lite åt att folk faktiskt googlade orden.. :D Kaal; Ja det kan mycket väl vara ryska.. han kanske bara har blandat ihop hund och katt! Det jag inte fattar är varför din kompis fått för sig att bröd heter chebre? Finns inte ens nåt sånt ord..
Flaaajjest Det kanske uttalas olika kom ihåg det ryska språket går inte att skriva med det vanliga alfabetet..
flaaajjest F20 Det finns ju visserligen ofta officiellt fastslagna regler för hur man transkriberar ord från ett alfabet till ett annat, vilket iofs är en annan diskussion eftersom jag gissar att väldigt få här har koll på det...
Men det är ju iallafall inte så att folk som översätter sitter och översätter lite som just de tycker det låter, here goes:
Transkribering Ryska_till_svenska
"jag har fin hår. som en waterfall."
Okej, eftersom jag vet hur orden stavas kan jag ju transkribera korrekt då. Hund: sobaka Katt: kot / kosjka Bröd: chleb Okej nu får jag vara jobbig men, tycker vissa transkriberingar blir helt fel vad gäller uttal. T.ex. chleb. Ser man den stavningen tror nog många svenskar det uttalas ch som i .. eehhh.. ljudet i engelska ordet chess eller chunk... fast det uttalas som ljudet i schysst. Men nu är jag bara jobbig. :D
Karova ska tydligen vara Ko. Är det ryska då? :)
Haters gon' hate...
"Okej nu får jag vara jobbig men, tycker vissa transkriberingar blir helt fel vad gäller uttal. T.ex. chleb. Ser man den stavningen tror nog många svenskar det uttalas ch som i .. eehhh.. ljudet i engelska ordet chess eller chunk... fast det uttalas som ljudet i schysst." ja, men om man sedan tänker efter så uttalas b:et som ett "p". Prova att säga ord som Krab Chleb (givetvis) Rab Du kommer att finna att alla dessa B:en uttalas mer eller mindre p-ljud. Ang Ch-ljudet, den låter mer som tyskans "Ach" eller att säga "Loch Ness" odjuret på skotska. Ordet "Schyst" motsvarar mer som ryskans sjtj/sj som "Sjtjutka" Även omjag själv inte är ryss så strävar jag att kunna tala det språket varje dag. Tebe soglasna? :)
"Karova ska tydligen vara Ko. Är det ryska då? :)" Ja, men anledningen till varför den ibland stavas "korova" är för att betoningen ligger i slutet "Koro va" dvs att alla O som ligger för och efter betoningen skall uttalas som ett "a" medan e uttalas som ett "i" Teper´ = Tiper Samma sak med hund "Sabaka" men skrivs som "Soba ka"
kan ju vara tattarspråk också?