I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Varför får man håll?

Övrigt - Blandat

2007-11-22 21:43

Varför får man håll?

jag kollade på wikipedia och det stod så här...

det verkar ju ganska konstigt att de inte vet varör?
det borde väl inte vara så svårt att ta reda på, om man är typ forskare, läkare elr nåt.
det står ju oxå att man kan hålla i en sten och så går det över...
för att man typ förvirrar hjärnan eller nåt, de verkar ju oxå lite weird...

jag tycker iaf att det verkar lite intressant, så om nån har nåt förslag på varför man får håll så äre bara o skriva...

2007-11-22 21:47

Tror mest på att det orsakas av att syreomsättningen i muskulaturen är bristfällig samt om man ätit för nära inpå träningen. Att hålla i en sten fungerar som en slags psykisk hjälp då man tror att det faktiskt hjälper.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-11-22 21:48
men vadå? det där med stenen, funkar det bara för att man tror att det funkar??

2007-11-22 21:53

Antagligen, psykologiska faktorer har en stor inverkan när det gäller det mesta. Under min gymnasietid hade jag en del utbildning i "mental träning" där vi fick lära oss hur man kunde "lura" kroppen på olika vis för att t.ex. ta bort smärta(håll).

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-11-22 21:59
okej, så det funkar alltså bara på smärtor och sånt, inte på sjukdomar...

men om man typ bryter armen/benet, kan man lura hjärnan då oxå så att man slipper ha ont??

2007-11-22 22:00

Att bryta en arm/ben krävs det smärtstillande för. Det gör alldeles för ont för att kunna lura med hjälp av psykiska medel.

2007-11-22 22:04
okej, fan du är smart potatis! jag såg dig i existensiella frågor-tråden ocksåxD jävligt filosofisk och sånt...

2007-11-22 22:06

Kolla i andra trådar. Där drar jag dåliga skämt om kiss.

2007-11-22 22:07
potatissuger

Eftersom smärta är en illusion går det absolut att kontrollera. Lär inte småbarnen skit :P
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-11-22 22:08

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen ;)

2007-11-22 22:09
haha jag såg den också:P "johnblundsandstråden"
jag trodde nästan att det var sant först :P

2007-11-22 22:10
Haha var försiktig med vad du tror på, skapa dig en egen uppfattning ;P

2007-11-22 22:12
En huskur är hålla en sten i handen. Det påstås att detta hjälper till att förvirra hjärnan och gör därmed att man får mindre smärta.

låter det logiskt? om jag skär mig i fingret betyder det då att jag kan hålla en sten i handen och få mindre ont för att hjärnan blir "förvirrad"?

det är bullshit...
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-11-22 22:13
 ZoO-Man P20

har du provat??

2007-11-22 22:16
Går det överhuvudtaget att jämföra håll med att skära sig i fingret? Hur som helst så går det att "lura" hjärnan på många sätt t.ex. genom bilder och med hjälp av droger. Varför skulle det då inte gå att lura hjärnan på andra sätt?

2007-11-22 22:20
asså vafan, man tar itne bort smärta. Smärta är som sagt en illusion, man kan indirekt  påverka det autonoma nervsystemet (smärtan), genom att låta hjärnan fokusera på något annat än smärtan, dvs hålla i stenen och klämma hårt.

Med andra ord, man tar hjärnans fokus på smärtan och kanaliserar den på att klämma stenen.
Bajsets färger exploderar i ett crescendo av glädje! Runda av bajsandet då känslan av njutning når sitt ClimaX! ---------*

2007-11-22 22:37
Vem påstod att man tar bort smärta? Det handlar, precis som du säger, om att få hjärnan att fokusera på annat. Men det är inte alltid möjligt vid allvarligare skador då kroppen fokuserar all sin energi på att rädda vitala organ.

2007-11-22 22:44
risfaktor P13

det är i så fall inte stenen som gör det, utan det är man själv som genom att TRO att det hjälper "känner" viss effekt...

YOU wont be disapointed.

2007-11-22 22:45
det är alltså själva "inbillningen" som ger efekt, inte stenen i sig

YOU wont be disapointed.

2007-11-23 00:15
Men ingen här kan svara på varför man får håll. Det vet jag eftersom inte äns doktorer mm. vet exakt varför man får håll. Med andra ord så vet ingen exakt varför man får håll, självklart har man vissa "idéer" om varför men inte exakt.... Heeej
fan va rolia

2007-11-23 00:27

Kan det inte vara så att det är som mjölksyra, fast i magtrakten?

VI ÄR ÖVERALLT!
Dubbeln 2lax9!