I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sänk straffåldern till 13!

Övrigt - Blandat

2007-11-22 21:59

Sänk straffåldern till 13!

Ja och dom som tycker annat är ju skadade?
Grejen är.. Om vi hade sänkt straffåldern till 13 istället för 18 som det är nu hade en del gärningsmän som tex, de som dödade Ricardo i sthlm åkt dit på det.
Att några släpps, en får inget straff osv.. eller att straffet kommer när de är 18 är meningslöst. Om straffet ändå väntar ge dom det nu?
Finns ingen ide att vänta eller att låta bli och ge dessa ynglingar ett straff. Folk som begår misshandel, rån, våldtäkt osv, kryper ner i åldrarna och är nu runt 13 14 och uppåt. Att de sedan kan döda eller göra hurfan de vill och slinka undan, för att Svergies lag suger, är inte rätt.

Nej kopiera USA MER, TACK. Då lovar jag att betala skatt;)

Även om jag gör det.. men ändå;)

2007-11-22 22:01

Man hör ju om hur mycket misshandel, rån osv som folk i den åldern begår så det borde verkar rimligt. Men meningen med straffmyndighet är att folk under 15-18 åldern har mognat och förstår konsekvenserna av vad de håller på med. En 13-åring kanske inte vet vad han håller på med. Ska han åka in i fängelse då?

- Sarcasm is the lowest form of wit!
- Aha, but its still a form of wit.
- Darn, you got me there.

2007-11-22 22:05
Folk under 15 får ju andra slags straff, de får ju ungdomsvård/sluten ungdomsvård. Jag ser inte hur det skulle göra det bättre så som du menar.

Visst hade vi kunnat utväckla straffsystemet och göra det mer effektivare och verkligen ta reda på varför folk gör brotten och hur man kan hindra det. Inte bara smälla in dem i en cell och be dem hålla käfen.

2007-11-22 22:08
du är ju straffmyndig som 15åring.
jag tycker det är lagom
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-22 22:09
Jag tycker definitivt inte att man skall sänka straffåldern. Dock tycker jag att åtgärder man tar vid när minderåriga begår grova brott behöver ses över.

Straff är inte en hållbar preventiv effekt på brott. Man kan höja straffen till extrema höjder, utan att brottsligheten skulle minska expotentiellt. Det som dock har visat sig ha en preventiv effekt, är vård. Jag tycker därmed att vården behöver ses över och förbättras, samt att man skall även se till grund och botten varför dessa ungdomar valde att ta till denna typ av våld. Något är ju fel i samhället, då människor begår brott; i synnerhet så pass unga.

Om man tror på att enbart hårdare straff som skall gå lägre ner i åldrarna är lösningen, så är det som om man tror att om man ger sig på symptomen så försvinner sjukdomen.
Delam tange barat

2007-11-22 22:18
julian-c X1

Kunde inte sagt det bättre, folk ser 13-14 årignar smo hjärnlösa babianer som inte "förstår" vad dom håller på med. Sänk åldern till 13 och HÖJ själva straffen för alla brott. Det kanske inte skrämmer dom som håller på med tunga kriminella grejjer men alla småttingar som härjar på stan och har ihjäl varandra så kommer det skrämma skiten ur.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-11-22 22:20
tycker du inte att vi ska nuka alla brottslingar över 13 tillsammans med nordkorea?

2007-11-22 22:22
du kanske borde kolla upp lite mer om usas straffsystem innan du utalar dig eller du kanske vill ha våldsamma, överbefolkade fängelser utan rehabilitering som bara bidrar till mer våld.

det skulle dock inte vara så förvånande med tanke på dina andra åsikter.

2007-11-22 22:24
Dagens straff är ju sjuka, det finns andra lösningar. Blir lack på hela systemet.

2007-11-22 22:24
 502 X0  tillomed det låter inte helt illa ibland

2007-11-22 22:38
Jag är 17 år.. Har lätt kunnat begå ett mord om jag hade haft det hatet osv.. Jag skulle aldrig kunna ta en människas liv, men straffet skulle jag fan ta. Vad är det liksom? 3 år på anstalt?

Om jag verkligen hade önskat livet av någon så hade jag lätt gjort det om straffet som väntade var 3 år.
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2007-11-22 22:41
vem är den där riccardo du snackar om?

2007-11-22 22:43
Lillfrida

Jag är 21 år.. Har lätt kunnat begå ett mord om jag hade haft det hatet osv.. Jag skulle aldrig kunna ta en människas liv, men straffet skulle jag fan ta. Vad är det liksom? 3 år på anstalt?

Om jag verkligen hade önskat livet av någon så hade jag lätt gjort det om straffet som väntade var 3 år.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2007-11-22 22:54
Men du är gangster och det är därför
FÖRORT

2007-11-22 23:16
det har inte med det att göra, det har med systemet som helhet att göra
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2007-11-23 13:08
sätt alla som brytit emot lagen på en öde ö och låt dom sitta där och tänka över sina handlingar, dagens ungdom är ett problem för samhället... sanna mina ord

2007-11-23 13:09
sen finns ju socialtjänsten som låser in folk på löpande band endå..
en 13åring som mördar en annan går knappast fri med tanke på att han hamnar i soc-snurran fram till 18 års ålder.
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-23 13:14

joda har du helt rätt i, soc är mycket knepiga människor att ha och göra med.. har ju hellre med blåvit att göra än med dom.. soc ska veta allt om människor.. hur ofta du går på muggen om dagen, vad du har för storlek på dina kalsonger osv, är mest bara ett par griniga gamla kärringar som läst dr phils bok och förstår inte ens vad dom läst och försöker sedan predika om hur man ska leva och inte leva.. bless

2007-11-23 13:23
en fungerande och exekutiv socialtjänst ska se till att vi inte behöver sänka straffåldern
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2007-11-23 13:25
nyckelordet är fungerande.
cry me a river!
--> thcrew
DJ

2007-11-23 13:33
julian-c:

Varför 13? Varför inte 10? Eller 5?

Vad skulle bli bättre av att låsa in 13 åringar i fängelse?

"Nej kopiera USA MER, TACK."

Ja, det är ju allmänt känt att USA har mindre brottslighet än Sverige. Speciellt när det gäller ungdomsvåld, gängbrottslighet, skolmassakrer, etc. har man mindre problem... Eller vänta nu?

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2007-11-23 15:00
NickeMannen word!

Kunde inte sagt det bättre, folk ser 13-14 årignar smo hjärnlösa babianer som inte "förstår" vad dom håller på med. Sänk åldern till 13 och HÖJ själva straffen för alla brott. Det kanske inte skrämmer dom som håller på med tunga kriminella grejjer men alla småttingar som härjar på stan och har ihjäl varandra så kommer det skrämma skiten ur.

Jag va en hjärnlös babian, minst hälften av mina kompisar va hjärnlösa babianer! Alla förstog väl vad vi höll på med vid 13års ålder men man brydde sig inte av olika anledningar, dom flesta sökte väl uppmärksamhet antar jag. Jag gjorde det iaf, jag tyckte om att få skäll av en lärare eller en polis, det kändes som att dom brydde sig.

Hade jag fått fängelse för grejer jag gjorde i 13,14,15 års åldern hade jag börjat bry mig ännu mindre. Och uppmärksamheten hade ju stigit med 100% om man som 14 åring kom efter ett 10månaders straff för väpnat rån och grov misshande.. Nej fy fan, jag vill inte ens tänka på vart jag hade varit idag isåfall
MeckGyver

2007-11-23 15:10

Grabben din syn på saker och ting verkar behöva aningen mer perspektiv. De argumenten du verkar ha gör mig inte äns sugen att lägga ner tid på att motargumentera.

Freedomfighter In War?

2007-11-23 17:14
Varfor ska man sanka straffaldern? Vad hade man tankt astadkomma med det??
Rappare

2007-11-23 17:37
julian-c

Jag förstår inte vad NÅGON tjänar på att 13åringar placeras utanför samhället.

2007-11-23 17:46
"Nej kopiera USA MER, TACK"

Du har ännu engång visat din intelligens på whoa...

2007-11-23 18:03
Ja för fan, sätt dit barn vettja, sen gör vi mer saker olagligt också, och sen lever vi i vårt drömsamhälle, WOHOO WOHOOOOO!

Idiotjävel..
fullfjädrad när jag kickat en gås..

2007-11-23 20:01
straff ska inte vara avskräckande!

som vanligt är alla som tror det efterblivna folkpartister som inte litar på forskning och läser aftonbladet.

2007-11-23 20:02
orkar inte argumentera men du är ju dum i huvudet barn ska straffas som barn

2007-11-23 20:04
13 e lite väl lågt, däremot 15-16 vore nog en bra ålder

2007-11-23 21:58
Det är 15 som är nu..
Hey