I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hjälp med svenska språket!

Övrigt - Blandat

2007-11-26 00:16

Hjälp med svenska språket!

"För den som dömts till skyddstillsyn löper en prövotid på tre år."
vad menas med detta?

it wasn´t me

2007-11-26 00:20

alltså vad menas med prövotiden?

it wasn´t me

2007-11-26 00:29

^^

it wasn´t me

2007-11-26 00:29
det är väl att du åker in om du klantar dej, dvs bryter reglerna som dom ahr satt upp för skyddstillsynen

men jag är dock inte säker

2007-11-26 00:33
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-11-26 00:36
jag har googlat din smartass men det finns ingen bättre förklaring där men om du hittade en så kan du ju visa den
it wasn´t me

2007-11-26 00:37

För den som dömts till skyddstillsyn löper en prövotid på tre år. Under prövotiden ska den dömde vara skötsam och försörja sig efter förmåga. Samtidigt med domen utser tingsrätten en övervakare, som ska hjälpa och stödja den dömde.

Tingsrätten kan i domen ge föreskrifter om till exempel läkarvård, arbete och bostad under prövotiden.

Om den dömde missköter sig kan han få ändrade eller nya föreskrifter eller en varning. Den dömde kan också i vissa fall omhändertas. Vid allvarlig misskötsamhet kan skyddstillsynen komma att upphävas och ersättas av en annan påföljd, till exempel fängelse.

Om den som fått skyddstillsyn begår nya brott under prövotiden kan tingsrätten i det nya målet bland annat förordna att både prövotiden och övervakningstiden förlängs. Skyddstillsynen kan också ersättas av en annan påföljd.

Vad är det du inte förstår?

I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2007-11-26 00:40
VAD ÄR PRÖVOTIDEN??
it wasn´t me

2007-11-26 02:24
Under den tiden du måste vara "extra" skötsam? Det är under den tiden du har en övervakare.. Gör du något under "prövotiden" så kan du få värre straff eller förlängt.. Förstår inte hur man inte kan förstå vad prövotiden är med hjälp av den där texten?
fan va rolia

2007-11-26 02:36
Förvånansvärt att du åkte dit med ditt fantastiska intellekt och förstånd.

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-11-26 02:46
bara på whoa
"I lay chicks like mother goose"

2007-11-26 04:29
qteepie det menas att om du döms till brott så kan tillsynen aktualiseras igen..

i praktiken både positivt och negativt..
men men..

rätt ironiskt förövrigt att jag blev dömd till skyddstillsyn fast återfallsrisken måste ansetts vara obefintlig..

cry me a river!
--> thcrew

2007-11-26 04:31
vanligast är väl förövrigt att man får övervakning 12månader och sedan 24månader prövotid efter det..
cry me a river!
--> thcrew

2007-11-26 11:42
candide P25
tur att det finns sånna som du här i världen, hjälpsamma och trevliga människor, om du visste varför bara inte förklara? Det var ju det jag bad om liksom, inte att nån jävel som tycker att caliroots har snyggaste kläderna ever och går runt med ryggsäck i tid och otid skulle skriva överlägsna kommentarer och kommentra mit intellekt som i du i övrigt inte får reda så mycket på iomed min fråga, no? Och NEJ jag har INTE åkt fast ditt geni, som sagt undrade bara vad som menades.

joda 

Tack så mycket!
it wasn´t me