I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Dödsskjutning inom försvaret

Övrigt - Blandat

2007-12-06 00:55

Dödsskjutning inom försvaret

En av mina bästa vänner avled idag under en övning.
Jag ville bara skriva av mig.

Älskar dig brorsan

Länk

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-06 01:01
R.I.P
+'et!

2007-12-06 01:22
Fyfan vad hemskt. Måste vara en obeskrivbart jobbig känsla att förlora en så nära familjemedlem :/
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2007-12-06 01:23

Beklagar sorgen.

Läste i artiklen: "Sedan 1994 har 32 personer omkommit vid olyckor inom försvaret."

Det är nog dax för en förändring!

HELSINGBORGS IF!

2007-12-06 01:34
32 är givetvis 32 för mycket.

men det är en väldigt låg siffra mot andra länder.
inom värnplikt alltså.

Beklagar sorgen verkligen.
...

2007-12-06 16:01
Ja, vapen är helt klart farliga saker. Inte så konstigt med tanke på vad de skall användas till.

Jag är bara glad att jag klarade mig helskinnad genom lumpen med tanke på att det under 10 månader var mellan 20-30 vådaskott bara på mitt kompani med c:a 200 soldater.

Jag är rätt nöjd att jag inte lever med vapen i vardagen. Speciellt inte med idioter som handskas med vapen iaf.

Det är tråkigt att den här killen dog, men samtidigt så tänker jag lite:

-Vill man inte bli skjuten? Stay the fuck away from weapons!

...men alla gör sina val.

R.I.P

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-06 18:32
åh. passar på att skriva av mig med.

Polarn plockade ner skylten i måndags. Blev utslängd hemmifrån samma dag och behövde bedöva smärtan med sprit och piller, vilken ledde till överdos och död.
Samma kväll hade han sagt att han var trött på skiten och ville bli intagen på behandlinghem.

hade han bara fått en dag extra hade allt kanske ordnat sig.

Vila i frid Jonas, du kommer alltid vara saknad. du var en livsnjutare men ödet hann i kapp dig. vi kanske ses i vårt nästa liv.

taktbar. beklagar sorgen, verkligen

All makt åt Tengil, vår befriare<br>

2007-12-06 18:42
galet ..
be the change

2007-12-06 22:06

2007-12-08 01:03
Jackvegas;

Artikeln är felaktig, jag har talat med både Oskars föräldrar samt med befäl. Ambulansen körde fel, men han var död innan den anlände. I militären får man inte dödsförklara någon, utan det är ambulanspersonalens jobb. Han var en mycket stark människa, han blev förlamad från revbenen och neråt precis innan han dog, men tog det väldigt sansat och fokuserade sig på att andas.

Det som är mest jobbigt är att han inte skulle göra övningen egentligen, utan han och en annan kille drog lott om den sista platsen.

Det var ingen rikoschett utan ett vådaskott.

2007-12-08 01:08

Det var väl bara en tidsfråga. Varför kör man egentligen växelvis/ansatsvis fram-/tillbakaryckning med skarpa skott? Förstod aldrig det och var alltid livrädd över att bli skjuten i ryggen av någon som för dagen inte var i toppform. Speciellt när sådana övningar kombineras ihop med fältveckor då alla springer runt i någon slags dvala.

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-12-08 01:17
R.I.P!

Sympati till han som sköt också fan :S
http://JKIBMM.se - Vad FAN gör det om hundra år?
www.myspace.com/WenMec

2007-12-08 12:49
Han var inte död innan ambulansen anlände, han dog i ambulansen. Om dom hade kommit tidigare hade han kunnat överlevt. Dom har lagt ner polsutredningen, hans mamma ville inte veta vem det var eftersom det var ett misstag.

Detta är fakta.
Vila i frid.
NicoelRico P14 :
Jag vet inte, jag vill såklart doppa men jag vill ju typ kunna göra det ofta hajjt, så jag menar, förhållande o mycket doppa, feelin' me?

2007-12-08 12:50
polisutredningen ska det givetvis stå.
NicoelRico P14 :
Jag vet inte, jag vill såklart doppa men jag vill ju typ kunna göra det ofta hajjt, så jag menar, förhållande o mycket doppa, feelin' me?

2007-12-08 12:53
CLIF

Inte för att det finns så mycket som ambulanspersonalen kan göra förutom att pumpa honom med morfin. Alla värnpliktiga och befäl har någon form av första hjälpen utbildning, dock finns det inte mycket att göra om man blir skjuten från nära håll i ryggen. Det är för mycket som trasas sönder för att man på plats ska kunna göra någon större insats. Med tanke på att skjutfält ofta är stora och belägna en bit utanför staden så tar det också ett bra tag innan ambulansen kan forsla den skadade till sjukhus.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-12-08 13:00
övningen lät helt jävla idiotisk..

2007-12-08 13:00
beklagar sorgen

2007-12-08 13:07
Övningen är ju av en stor relevans i utbildningen. Men som sagt så utförs den ofta i förhållanden då man inte är hundra.

Beklagar förlusten.

2007-12-08 13:18
"Det var väl bara en tidsfråga. Varför kör man egentligen växelvis/ansatsvis fram-/tillbakaryckning med skarpa skott? Förstod aldrig det och var alltid livrädd över att bli skjuten i ryggen av någon som för dagen inte var i toppform. Speciellt när sådana övningar kombineras ihop med fältveckor då alla springer runt i någon slags dvala."

håller med där, ska man göra växelvis/anstatsvis övningar så får man se till att alla har sovit ordentligt och ingen är dåsig, det är då olyckor händer..

vill inte vara respektlös, men sen NBG är kända för att inte vara så jävla försiktiga på sina övningar.. när vi va på Kosta skjutfält fick vi springa efter dom och släcka en stor jävla skogsbrand efter dom skjutit P-skott fast det var den högsta brandrisken..
detta är givetvis mycket värre och sjukt hemskt, dom kanske får sig en tankeställare till nästa övning.

vila i frid.
..we can get Sting down there, he saves the whales, saves the trees, saves the orchids, how about saving the CBGB's, punk? - Vinnie Stigma

2007-12-08 15:28
jo håller med, varför skjuta skarpt i såna övningar.. var aldrig orolig direkt men inser ju att riskerna är för stora.. kändes ofta som att man bara hade skarpa övningar för att befälen gillade det..

å andra sidan tränar väl nordic battle group för riktig strid och riskerar i allra högsta grad att hamna i sån så småningom? kan ju vara relevant att se till så att man är bra på att träffa sina mål i växelvist/fram, bakåt ryckning då.. blir man yrkesmilitär är olyckor som den här saker man får vara beredd på.. är vapen inblandat är det omöjligt att det inte ska hända allvrliga olyckor då och då.. no disrespect till er som kände killen..

2007-12-08 16:02
Detta är vardagens hjältar! En sån risk som den unga soldaten tog när han sökte till Nordic Battle Group för att hjälpa andra drabbade människor!
413

2007-12-08 19:17
finns säkert de som går med för att hjälpa andra men det överlägsna antalet gör det säkerligen för spänning och äventyr och inte av empati..

2007-12-08 19:20
Har väldigt svårt att tro att de riktiga humanisterna står med ett skarpladdat vapen över bröstet vid check-point.

2007-12-08 19:20

Känner några som gör det mest pga att de inte vet vad de vill jobba med. På ett paradoxalt sätt blir insatsen i NBG en slags trygghet. Självklart många som gör det för upplevelsen i sig också, komma till ett nytt land och träffa på nya människor samt kulturer.

2007-12-09 00:31
Trashtalka inte dom som gör utlandsmissioner, morsan ska till Afghanistan i 6 månader. Dra inte alla över en kamm.
413

2007-12-09 01:27
Det är det ingen som gjort heller?

2007-12-09 16:28
muckade i fredags... har bara hört talas om brister och fel i NBG under min tid i försvaret.

R.I.P
Min bild är... för mycket naket kanske?

2007-12-09 17:42
Usch, jag minns när vi körde skarp växelvis framryckning mitt i en fältvecka. Jag hamnade med den mest komiga snubben på plutonen, han kunde inte ens låsa sitt skåp själv. Han var en skön snubbe, men inte så skön att man ville riskera att bli skjuten.