|
|
|
|
|
ang. vittna i rättegång
Yes..
Kan man, som vittne, i en rättegång säga att ens minnesbild av händelsen har förrändrats sen polisförhöret?...
Jaha ?
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
du skall icke begå mened det är olagligt och straffbart.
det kan du väl men åklagaren eller vem de nu e kommer ju va på dig som fan.
mhm
|
|
|
haha men dom kan ju aldrig någonsin bevisa att jag ljuger om en "minnesbild"?
aja.. ska dit på tisdag.. får se hur det går.
Jaha ?
|
|
|
i polisförhöret får du ljuga hur mycket du vill. i rätten "måste" du tala sanning
asiwouldsay AHB AHB
|
|
|
Det är klart du får ändra dig, men om det kan bevisas att du ljuger åker du som sagt på mened (vilket renderar ett fängelsestraff).
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Du bör hålla dig till det du sa i förhöret, jag var sekunder från att torska för mened för att jag sa att jag inte mindes händelsen. problemet var att jag hade berättat lite väl ingående på förhöret. De sket fullkomligt i att rättegången var ett år senare. Åklagaren sa något i stil med: "Jag har inga ytterligare frågor utan yrkar på att vittnet ska anmälas för mened, jag kommer lämna vidare fallet till mina överordnade" Jag fick helt enkelt fort som fan börja prata innan det skulle gå illa.
|
|
|
Du kan ändra din story men det minskar din trovärdighet i rätten om det du säger skiljer sig avsevärt från det du uppgivit i förhör, och finner de bevis för att du ljuger så åker du sannolikt fast för mened.
Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things: Jack and shit... and Jack just left town.
|
|
|
Tingsrätten eller hovrätten? Hur länge sen var det som händelsen inträffade.
Du kan alltid hävda att du inte minns lika klart och att du har tänkt mycket på händelsen sedan polisförhöret och börjar tvivla på om det verkligen var så som du sa i förhöret. Jag skulle inte rekomendera för dig att "ändra" historien så att det helt plötsligt var Pelle som gjorde det som du innan sa Kalle gjorde. Men du kan som sagt säga i rätten att helt ärligt har gått och ältat det så mycket och tänkt på det ur olika vinklar och glömt en del (om det har gått ett tag) och hävda att du faktiskt inte längre minns hur det var helt exakt, men att du ändå kan försöka ge din version om rätten vill det (vilket jag tvivlar på att de vill höra).
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
|
|
|
Men som sagt innan, ljug inte! Du kan lätt bevisas skyldig för mened.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.
|
|
|
Det är upp till åklagaren och advokaten att ifrågasätta varför du ändrar din historia. Domaren och nämndemännen sitter inte med utdrag från förhöret och läser. De tar hänsyn till det som sägs i huvudförhandlingen.
köpeki kelb
|
|
|
Vad gäller saken och vad är din del i det hela?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Säger domen annorlunda än din historia och du svär under ed så åker du rätt i finkan. Kanske inte fängelse ifall det är ett litet brott, men det kan hända.
|
|
|
därför man inte ska säga ett skit i förhör och vänta med att prata tills rättegången
The Only Good System Is A SoundSystem! http://www.myspace.com/thundahvibesound
|
|
|
Mened är nice..
fullfjädrad när jag kickat en gås..
|
|
|
beror på åldern. när jag som 14bast var och vittna en gång behövde jag inte lova att tala sanningen. (antar dock att du är äldre)
dock känns det väl onödigt att ta chansen och ljuga. minnet kan ju försämras iosf.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
|
|
|
Till mig sade dem att jag skulle berätta det jag kom ihåg, händelsen hade utspelat sig drygt ett år innan rättegången. Om du däremot helt har ändrat dig från ditt förhör så lär du få en del frågor om detta, då kan du ju bara säga att du har fått ett lite bredare perspektiv på händelsen när ditt minne har fått bearbeta det. Men det du självfallet skall göra är att säga sanningen. Får jag fråga varför du har ändrat din historia? är det på grund av hotelser gentemot dig?
|
|
|
ja, det skulle vara fånigt om du råkade i trubbel för att minnet har ändrats. jag hoppas att rättsväsendet tar hänsyn till att du är människa.
Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!
|
|
|
du kommer juh inte bli nått trovärdigt vittne isf :S...
|