I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Utlandsresa och rättegång!? Hjälp behövs

Övrigt - Blandat

   

2007-12-14 00:27

Utlandsresa och rättegång!? Hjälp behövs

Hej!

Torskade cirka 4 månader sedan  för skadegörelse (Början av augusti). Jag blev tagen på bar gärning, satt arresterad ett par timmar och erkände i förhör.

Problemet är det att jag tänker sticka utomlands och jobba/plugga någon gång efter vintern och undrar om detta kommer sätta käppar i hjulen?

Går det att t.ex ta ett förhör över telefon eller tillochmed en e.v. rättegång över telefon? Och om jag får strafföreläggande och man har 6 veckor på sig att betala in alla böterna (tror att det är 6 veckor det rör sig om) kan jag be tillexempel en kompis hemma i sverige föra över pengarna eller måste det synas att just JAG personligen gjort det? Det kanske går att lösa med internetbank eller liknande i och för sig...

Helt enkelt, hur kan man komma runt problemet för jag är veerkligen orolig för det här.

Jag talade med en advokat som ska försvara mig, som jag träffat sedan tidigare. Han tar allting med en klackspark, medan hans kollega tar allt jävligt seriöst.

Hans kollega på advokatfirman säger "ja det är en hel del saker som behöver ordnas innan din avresa", medan "min" advokat säger att "jäjä skit i det stick utomlands och ha kul, om du inte är delgiven kan du göra vadfan du vill. Du e inte direkt åtalad för mord"...

Men, jag pallar inte att mina päron ska ringa när jag befinner mig utomlands, säga att jag fått ett brev där det står att jag ska infinna mig i rätten ett visst datum, vill helst hålla dem helt utanför det här.

Jag sticker om en vecka och undrar helt enkelt hur jag gör när detta inträffar, vilket det med största sannolikhet gör under tiden jag är borta. Jag kommer självklart ha tillgång till telefon när jag är utomlands. Ska jag helt enkelt ringa tingsrätten eller åklagarna eller vafan det nu blir och förklara att jag är utomlands och studerar och helt enkelt inte kan infinna mig på rättegången och att den behöver skjutas upp?

Jag försöker inte fly från problemet, jag försöker bara "komma runt det" så att säga. Den första advokaten, den som var lite mer seriös, han sa att det inte borde vara några problem med utlandsvistelser ifall man inte riskerar fängelse, vilket jag inte gör. Samtidigt sa han att "en hel del saker behöver ordnas innan du åker iväg". Den andra advokaten sa å andra sidan att jag skulle skita i det och ta det som det kommer typ...

Pallar inte sitta i skiten utomlands helt enkelt. Han sa dessutom att jag inte var delgiven, men jag har ett vagt minne av att jag skrev på nåt "delgivningskvitto" under mitt första förhör. Är det rutin att man gör så eller jag minns faktiskt inte vad det var...

Det är ingen nöjesresa (enbart) utan jag ska faktiskt plugga också, vilket borde vara en starkare anledning.

Snälla jag behöver tips från någon som är insatt, om något är otydligt kan jag förklara igen. Som sagt, drar om 1 vecka så det börjar bli lite panik.

Förlåt för eventuella missförstånd