I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

Hundparning [Hjälp-Tips-Rådgivning]

Övrigt - Blandat

2007-12-15 02:27

Hundparning [Hjälp-Tips-Rådgivning]

Jag och min flickvän har en tik som är 1 år och ett halvår. Hon ska snart få sin tredje löpning, typ när som hellst.
Vi har inte planerat at para henne men inte heller att
kastrera henne. Hon har en kandidat som är en 9 månader gammal Golden som vi anser skulle vara perfekt för vår hund.

Vi har insett att vår lilla familjemedlem har bädda och visar
alla symptom på att hon vill ha "BÄÄÄÄÄÄZZ"

Frågan är om det är för tidigt?
Vad bör man tänka på innan? och "NÄR" ska man para? Under löpning eller efter löpningen?
Är det nödvändigt o gå till veterinären?(har hört att det inte är det)

Vi blir jätte tacksamma för svar? Tips? råd? och annat som kan diskutteras i denna topic

MVH// Hispanic

I need femine venoms in the system, in order to function in the rhythm
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2007-12-15 03:08
låt dom date:a då?
 http://www.youtube.com/watch?v=81y55k27dkU

2007-12-15 03:39
Ställ fram lite rödvin, ost och kex och låt dem va ifred. Ska väl inte va så svårt med unga hundar väl?
Groupie

2007-12-15 03:46
Jag antar att det är en golden som du har? Generellt så brukar man, såvitt jag vet, inte avla på tikar som är under 2 år gamla.

Gällande det här med veterinären skulle jag säga att det beror helt klart på vad du menar. Det kan vara bra att ögonlysa hunden hos veterinären för att se till att valpar inte kan råka ut för några ögonsjukdomar, detta gäller väl kanske framförallt när man är en ordentlig uppfödare dock.

Kan inte allför mkt om uppfödning tyvärr, ska försöka se om jag kommer på ngt lite mer konkret.

2007-12-15 08:59
hm..vart ska jag börja?

en så pass stor hund ska inte oavsett kön o löp avlas på så tidigt, speciellt då inte den 9 månaders hanen.

har ni gjort alla tester för rasbundna sjukdomar på hundarna? Ögonlyst? Patella? HD? AD? MH? Korad?

har ni gjort inavelsberäkning?

är ngn intresserad av din tik, på riktigt. dvs en meriterad hane med uppfödare bakom sig?

om du är intresserad av att para din tik , vänd dig till din uppfödare för hjälp innan du tar ett till steg

för övrigt. hur väl försäkrad är din tik? har hon avelsförsäkring? har ni de dryga 30 000 i cash de kostar om hon åker in o får göra akut kejsarsnitt eller om ngt annat går fel?

har själv en hane i avel så vet iaf lite vad jag snackar om..
han är renrasig, har gjort alla tester. jag har inte tjänat en spänn på det hitills eftersom alla tester och att meritera honom kostar så pass mkt.
"God, give us the serenity to accept what cannot be changed,the courage to change what should be changed, and the wisdom to distinguish one from the other."

2007-12-15 10:23
Om ni vill ha små valpar så kan ni ju bara köra på.

Va väl så man fick ram minibullterriern (kommer inte ihåg om det är det riktiga namnet) ?

2007-12-15 10:37
Hur kan ni ens tänka på att para en hund som är så ung, men en bäbis-hane till och med!
Över huvudtaget så låter ni då inte som att ni är redo att para er hund. Nu vet jag ju inte vad ni har för historia med hundar men det är fan en eller två saker att göra då man tar valpar. Tro mig. Det är inte så glamouröst som det kanske verkar i filmer etc etc.

Hur vet ni att en 9månader gammal valp är en perfekt match mot eran hona förresten? 9 månader, fan inte ens alla "dolda fel" som en valp kan ha har ju kunnat ha en chans att visa sig... För tidigt!
Om ni är ute efter en hane som är bra, kika på dem som är typ 5 år eller äldre, då vet man om det finns risk för sjukdomar osv.. Sen så bör ni ju i alla fall vänta tills nästa löpning på tiken, det ger tiken mer mognad, och även er... ni måste verkligen veta vad ni ger er in på och inte bara göra det, kolla upp fakta, ring SKK och fråga allt och be om råd. Dumt att tro att man kan få mycket råd på whoa, ring någon proffessionell.

Ja, jag tycker i alla fall att det är dumt utav er. Skaffa lite mer kött på benen innan ni funderar på att ha valpar. Det är jävligt mkt jobb. Jag har vuxit upp med att mamma har haft kennel så jag vet...
High Coast Hoes ain't nuthin' to fuck with

2007-12-15 10:51
låter som ren galenskap tycker jag. 1,5 år och 9 månader? hur kan ni ens tänka tanken är min fråga.
Rhetoric
1. the art of speaking or writing effectively
2. skill in the effective use of speech