I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hemförsäkring - vad har ni?

Övrigt - Blandat

2007-12-15 15:40

Hemförsäkring - vad har ni?

Hej hej,

i denna tragiska värld så är det mer eller mindre ett måste, så tänkte bara kolla runt vad ni har för hemförsäkring och gärna höra motivationen till varför ni har visst försärkingstyp, tilläggsförsäkringar och hos vilket bolag. Så följande skulle jag vilja ha svar på:

• Vilket försäkringstyp har ni, några tillägsförsäkringar?
  • Vilket bolag?
  • Har ni upplevt det positivt/negativt?
  • Någon som utnyttjat sin hemförsäkring?
  • Hur mycket betalar ni (om ni vill säga, hur mycket har ni försäkrat för)?

Har själv en hemförsäkring genom Nordea för tillfället, kändes bekvämast för tillfället då jag har mitt huvudbankkonto hos Nordea. Tänkte med tråden och se efter om det finns kanske försäkringsbolag där det är mer värt att ha sin försäkring.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-15 16:00
kolla insplanet där knappar du in alla uppgifter, så gör dom en koll åt dig!

tips: när det gäller försäkringssumma, välj alltid den lägsta, om du inte råkar bo i en antikvitetsbutik eller liknande.
MIXTAPES: www.djcrilloh.com
Toastare

2007-12-15 16:53
  • Vilket bolag?

-Bostadsrätt, Lösegendom, Personligt skydd, HemPlus (utökad hemförsäkring), Olycksfall under fritid, ResPlus

-Trygg Hansa

-Positivt. De är snabba med utbetalningar och inget krångel.

-Japp, fått borra upp låset till lägenheten.

-1800kr/år (exklusive bostadsrättsförsäkringen som står på min pappa)
Jag skyller allt på Emma!

2007-12-15 17:37
länsförsäkringar. jag är nöjd eftersom jag fick en ny laptop efter att någon klättrat in genom fönstret o tagit min förra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-15 18:21

- Lägenhet

- Folksam

- Har inte upplevt någonting eftersom jag inte behövt utnyttja den.

- Nej men funderar på att lämna adventsljusstaken tänd/klippa nollan så man får ut lite ersättning och kan förnya lite grejjer

- 1200kr/år tror jag.... är autogiro så jag har ingen bra koll.

- Lösöre = 200.000kr...

Ta det JÄVLIGT lugnt nu.

2007-12-15 18:23
Tror jag har Folksam? Jag vet faktiskt inte. Jag vet att jag har en försäkring, men har ingen aning om vad den täcker, hur mycket, osv.

2007-12-15 18:58
Jag plockade upp den billigaste för jag var enbart intresserad av reseförsäkringen!

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2007-12-15 19:23
Jobbar som försäkringsmäklare, skriv ett PM så kan jag kolla upp allt åt dig!

2007-12-15 20:11
  • Vilket bolag?

Osäker på tillägg och sånt, men hemförsäkring för bostadsrätt har jag iaf.

Trygg Hansa, de har inte imponerat.

Mestadels negativt, krångligare och misstänksammare bolag hoppas jag inte finns.

Jag har ett pågående case gällande överfall, som ingår i min hemförsäkring. Jag tycker de sköter detta otroligt dåligt.

Ingen aning, jag betalar en ganska beskedlig summa iaf.
Toastare

2007-12-15 20:53
Endeavou, sjukt att det kan skilja så mycket.. vad är det som krånglar?

Jag har alltid fått ut pengar snabbt. Mina glasögon gick sönder och de ville bara ha kvittonummer så kom pengarna. Sen samma sak med låssmeden när jag glömt nyckeln i Lund och åkte hem till Göteborg.

2007-12-15 21:05
BountyBoo: Jag råkade ut för en omgång spö lite random på stan. Vi upprättar en skadeanmälan och så långt är allting kosher.

Min tandläkare ber mig fixa fram ett skadeintyg från försäkringsbolaget så han kan fylla i de skador han kan konstatera. Jag ringer min handläggare och hon meddelar att ett sådant dokument inte lämnas ut FÖRRÄN POLISUTREDNINGEN ÄR FÄRDIG, jag påpekar att det kan ta gott över ett år medan jag är i behov av akut tandvård. Hon säger att det är så det funkar och frågar om jag inte har andra försäkringar att vända mig till.

I ren desperation ringde farsan Folksam, där jag har en Olycksfallsförsäkring, och förklarade läget. De skickade blanketten direkt och tog på sig tandvårdskostnaderna fram tills polisutredningen är klar för att därefter kräva TH på stålar.

Efter det att jag skickade in mitt skadeståndsanspråk och medföljande förundersökning (den las ner i brist på gärningsmän) och tillstånd att begära ut sjukjournaler har jag bara hört från dem en gång, då de skickade ett standardbrev som egentligen sa "Ok, vi har fått din anmälan, nu ska vi göra allt för att undersöka om det verkligen har hänt. Vi kommer begära ut papper från polis och sjukvård. Det här blir inte lätt".

Toastare

2007-12-15 21:17
Endeavour, sjukt dåligt av dem. Försäkringsbolag ska betala ut pengar retroaktivt vid sånna skadeanmälningar.. brukar räcka med att skicka in kopia på anmälan. Förstår att du tycker att de suger och en jävla tur att du hade Folksam också.