I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Recept] -Friterade lökringar-

Övrigt - Blandat

2007-12-27 15:00

[Recept] -Friterade lökringar-

2-6 portioner
1-2gula lökar

FRITYRSMET

2 msk vetemjöl
½ dl vatten
1 krm salt
½ krm socker
olja att fritera i

Gör så här
Skala och skär 1 gul lök i tunna ringar. Vispa ihop vetemjöl med vatten till en smet. Smaksätt med salt och socker. Doppa lökringarna i smeten och fritera i het olja. Låt lökringarna rinna av på hushållspapper.
Salta lätt.

Sjukt gott med friterade lökringar, dock har jag inte testat detta receptet än, men det måste väl bli bra, har glömt bort mitt andra jag hade!Så gör nu den här läckerheten & njuuut! Själv ska jag göra det inom en timme! Mums!!

Matforum nästa? ..

be the change

2007-12-27 16:46
fan vad värt, kan det vara vilken olja som helst eller ska det vara raps- eller olivolja?
...och det är det som är så fint med whoa!

2007-12-27 16:50
2-6 portioner?

2007-12-27 17:09
Personer* skulle det stå :) .. Men sen beror det ju på hur många man vill ha oxå:D .. hahaha

Det är nog godast med riktig frityr olja skulle jag tippa, men för min del blire rapsolja.. haha.. inte börjat göra än :( men fan va gött det är ..
be the change

2007-12-27 17:11
Jag orkar inte fritera, jag ska gå och göra tomatsoppa istället.

2007-12-27 19:23
köpte  lökringar på willys i tisdags..  dessa + fritösen = utlösning
AIK

2007-12-27 19:38
Fan va smarrigt det låter! Någon som har ett bra recept på kentukyfriterad kycklingfile?
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!

2007-12-27 20:29
Fast den här smeten var fan inte så bra ändå .. Måste hitta det gamla receptet, dem var mkt godare .. men den funkar, men inte mer! Men faan va gooda dom är när man får till en god smet, shiznit asså..
be the change

2007-12-27 20:48

2007-12-27 20:57
jack.. cs och lökringar
AIK

2007-12-27 21:04
Haha =)
be the change

2007-12-28 00:01
Ett tips är att dra i lite Mineralvatten. Typ Loka Naturell. så blir smeten ännu godare å krispigare!
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."

2007-12-29 14:48
då kan jag droppa efterätten :)

du behöver:

1dl socker
200g smör
1tsk bakpulver
1tsk kanel
1tsk vaniljsocker
4 och en halv dl vetemjöl
och lite sylt, helst hallon, funkar även med blåbär och lingon :D

rör om socker, vaniljsocker och smör poröst, sen häll i resten å rör ihop till en deg... rulla små kulor och lägg i muffinsformar, tryck ner tummen så det blir en liten grop och där lägger in sylt! sen in i ugnen typ 10 minuter 200 grader.. tar sammanlagt en kvart å göra det blir cock me gott

2007-12-29 23:25
Som sagt så kan man lägga i lite bubbelvatten för att få smeten lite krispigare. Man kan även vispa upp en äggvita och lägga i smeten, då blir den också ännu krispigare.
Man kan ju ha öl istället för mineralvatten för att få desssa bubblor.

Samma smet kan användas för kyckling och liknande.. Men ett tips är att smaksätta smeten lite. Om jag skulle göra kyckling så skulle jag lägga i lite cayennepeppar och använda kokosmjölk i smeten, bara testa runt för att testa lite olika smaket.

Och nej det kan inte vara vilken olja som helst. VIssa oljor är bättre att fritera med än andra. Jag skulle gissa att frityrolja är den bästa att fritera med.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-29 23:44
men asså fritera, måste man ha en sån där jävla fritös då eller?
Producent

2007-12-29 23:57
ha i kolsyrat vatten för att få dom mer frasiga.....
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2007-12-30 00:08
risfaktor
Nej,.. Allt du behöver är en kastrull. Förslagsvis en ganska tung kastrull, med metall som gör att kastrullen håller mycket värme inne. Det är då lättare att kontrollera värmen.
Vad som du sedan behöver är en slags termometer för att hålla koll på temperaturen på oljan.
Och sedan behöver du något att plocka upp de friterade bitarna med, om du nu inte vill använda händerna. Vilket jag inte skulle föreslå....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-12-30 01:39
Olivolja fungerar itne så bra, klarar inte av så höga temperaturer. frityrolja funkar nog bäst :)
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-12-30 01:43
mattheew
Jag tror vissa sorters olivolja har rätt hög rökpunkt.. Så de skulle nog klara en viss fritering.

2007-12-30 01:44
Eller då menar jag att vissa modifierade olivoljor klarar det.

2007-12-30 02:10
hur många bara råkar ha modifierade olivoljor hemma? :)
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2007-12-30 02:14
mattheew
Man kan ju köpa olika sorters olivolja i affären.. Och dom har rök punkt från 190 grader till 240 grader.

2007-12-30 02:43
Men en vanlig extravirgin olivolja har väl knappast rökpunkt vid 220 grader? Eller jag kanske har fel, har googlat lite, har endast hittat en olivolja som har hög rökpunkt.

2007-12-30 02:46
Nej extra virgin har vid 190 ser jag nu när jag kollat upp det. Men hög kvalitets extra virgin oliv olja kan ha högre rökpunkt..

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_point

2008-03-24 13:51
Ajuste, man ska ha i lite öl eller kolsyratvatten för att få en bubblig och go smak på det hela :)
be the change

2008-03-24 13:52
EN sak på receptet, först ska man vända dom i vetemjöl!!!!
be the change

2008-03-24 20:36
Ett tips, funkar säkert till lökringar också, men jag använder det till kyckling.

Krossa cornflakes
Ta några ägg, vispa ihop
En skål med mjöl

Doppa kyckling bitarna/filéerna i mjölet, sedan äggen, sedan de krossade cornflaksen, och VÓILA! Du har skitfeta chickenshits som är svingoa. Givetvis kan ni ju krydda bäst fan ni vill också!

DIP!!

Finns en underbar, simpel som fan att göra, dip!
Du tar:
Crem fraiche(stavningen är väl kuk, men ni fattar antagligen)
Ketchup
Dill (helst färsk)

Blanda ihop skiten och doppa chickenshitsen i!
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.