I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Paris Frankrike

Övrigt - Blandat

2007-12-30 18:31

Paris Frankrike

Hallå

Ska till Paris för att plugga franska mellan 3 januari och 2 mars.
Har varit där innan med föräldrar och gjort det mesta man "måste", a la effeltornet, triumfbågen, vesailles, notre dame, sacre coeur och sånt.

Så jag söker lite udda tips, särskilt såna som inte kräver en alltför fet plånbok.
Coola butiker och matställen, mysiga kvarter, uteställen med bra hiphop/reggae/dancehall.

Och eftersom Paris är en hyffsat stor stad bör en del feta artister komma dit och spela. Någon som vet om nån sida där man kan kolla biljettsläpp och olika akter.

Thanks people

2007-12-31 00:00
vet inte om du vart där men katakomberna är ganska coolt :)

2008-01-01 21:45
har inte sett katakomberna. tack för tipset strömbäck =)

2008-01-02 16:48
champs elysees området bjuder alltid på mycket konserter , vad är det för musik du gillar? dansmusik/house är väl störst där nere nu. var själv där med familjen så kunde inte besöka clubar hejvilt som jag ville.
lafayette (stavning), det enorma köpcentret är något du borde besöka. 3 våningar med en så stor yta att ögat inte kan se från vägg till vägg. där finns allting. runt om kring det så finns det trevliga caféer och restauranger... vet inte vad området heter men ge det en sökning så hittar du säkert det. iofs så har du säkert antingen åkt förbi med guiden eller redan besökt det.
paris är en helt magisk stad, har aldrig upplevt något liknande.

2008-01-07 02:16
jag kommer ner till paris om en vecka =)

Colette är klart den grymmaste butiken i paris!!

sen har du även killiwatch som är secondhand.

mysiga kvarter är väl marais på söndagar ska du gå dit! 

jag har inte så mycket koll på den musikstilen som du säger men WAX är väl nog det du är ute efter.

sen Fnac den butiken! där står det alla konsärter
Du är ett lat stycke mat!

2008-01-10 16:50
schysst. fnac ligger precis bredvid min lagenhet. och jag alskar marais.
var ligger killiwatch och colette?
vad ska du gora i paris da? du kanske har lite bra tips pa plats. du verkar ju kunna det har :)

2008-01-11 17:49

2008-01-18 17:28
fler tips valkomnas..

jag kanske kan svara pa fragor om paris ocksa. om nan mer ar sugen pa att aka hit.

2008-01-19 14:38

Här har du en bra karta jag hade mycket användning för:http://superfuture.com/city/city/city.cfm?city=67

2008-01-23 09:48
Vänta nu, vad är det ni säger om Fnac? Hänger det konstnärer där? Varför hänger det konstnärer utanför Frankrikes motsvarighet till OnOff?
 Varför är folk så dumma?

2008-02-05 04:10
Har bott i Paris ett bra tag och har precis flyttat tillbaka till Stockholm ett par månader.

Colette ligger på 213 Rue St Honoré och dit bör man gå minst 1 gång i veckan.

Skicka ett meddelande till mig om du har några frågor utöver sevärdheter.
Paris är långt ifrån vad du ser under en långweekend.
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-05 04:14
riennevaplus, konserter. för att fnac säljer biljetter till de flesta konserter.

2008-02-05 08:10
klockrenh P1

håller med dig

2008-02-05 17:15
marais på söndagarna är faktiskt riktigt nice, sjuuukt långa köer på de små gatorna med folk som väntar på att köpa falafel. där finns oxå ett litet kafé med massa tårtor och godaste varma chokladen, kö ut på gatan där med.

jag tänkte dra till det svenska kafét i marais idag och se om de har semlor. hoppas hoppas :D.

i clignancourt finns en marknad på helgerna, rätt så skabbigt men om man gillar hiphopkläder kan man nog hitta ett och annat där.

divan du monde, heter ett uteställe som brukar ha "b-boy night" typ första lördagen i månaden lr nåt sånt, som alltid brukar vara bra. sen finns det en bar som heter chat noir som varje torsdag gästas dj ???? (glömt namn) men det var han som "startade" hiphopen i frankrike, gammal, legendaktig för hiphopkidsen här. man går in igenom själva baren, ner för en liten trappa in igenom en dörr o där kommer man till ett litet rum som är where the magic happens. kommer grymma dansare dit.

chez george är ett annat nice hängställe, med typ vanliga franska indiekids, blir för fullt på helgerna, tis/onsdagar är det bra.

2008-02-05 23:15
trött X0

bor du i paris nu?

2008-02-06 01:48
ja corpius. och jag var för sen till caféet.... damn them to hell för att de slutat ha öppet till 21 på tisdagar.

2008-02-06 03:40
trött

vafan... du får väl höra av dig. Vi kan stå i falafel-köer tillsammans haha.
Däremot är jag ruggigt trött på Paris just nu.
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-06 04:00
haha lätt o gå till le loir för efterätt...när du otröttnat igen förståss.

2008-02-06 04:16
fumoir för vin!

Hur länge bor du där? Jag måste vara i Stockholm ett tag nu. Men kanske kommer ner, tydligen så har nåt hänt i min lägenhet........ :S
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-09 11:20
Har varit i Paris några gånger, och måste säga att de norra områdena i Paris är grymt underskattade. Många föreslår St. Germain & Latino kvarteren, visst det är bra när man är svinfull och turistig men om man letar sig uppåt så kan man hitta riktigt fina ställen i Monte Marte området.
Om du är inne på reggae/dancehall så har jag en polare som är just det också, som bor i Paris förtillfället. Spelningarna brukar vara ganska långt från centrum men väl värt om du tar dig dit.
Du måste definitivt åka till Patate Records, 57 Rue de Charonne.
Finns flera butiker i Paris, ska kolla upp vart vi var.
Annars så är ett bra tips att gå vilse!

2008-02-09 16:23
trott

haha, jag tankte iocksa dra till svenska cafet i marais i tisdags... men det blev inte av.
var i paris bor du?

2008-02-09 16:27
klockrehn

om det ar mig du menar sa drar jag hem till sverige igen i borjan av mars. men kommer tillbaka for att jobba i sommar. nar hade du tankt komma ner?

2008-02-09 19:45
kaaay, belleville (20e), du då ?

2008-02-09 20:28
jag bor i (5rr) Luxembourg

2008-02-10 02:36
niice corpius... I be hanging i parken där all day long. ^^

2008-02-10 09:20
hur fan har ni råd att leva där nere?

2008-02-10 19:05
hur har man råd att leva någonstans ?

2008-02-10 19:45
jobba, jag vet. men känns så svårt där nere med dem priserna. förstår också att ni har högre inkomst men ändå, kan inte släppa tanken haha

2008-02-11 17:44

jag har for tillfallet 5 euro 40 cent :( ar fetinghungrig och funderar pa att borja tigga som en SDF-are. bor forresten i 17:e. étoile, mac mahon. mycket motsagelsefullt!

Whoatraff?

2008-02-12 04:31
kaaay

Jag bor där och i Stockholm. Har gjort det ett bra tag men pga. vissa saker som hänt i sverige så måste jag bo här ett tag.

Aunt Jemima X0

Ja, norra delarna i Paris är ju mysiga.............................................
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-12 14:29
Aunt Jemima X0

Ja, norra delarna i Paris är ju mysiga.............................................

lol! jag tänkte med det...

2008-02-12 15:05
trött

hahaha :) Jag skriver till dig här på whoa när jag åker tillbaka till Paris så får vi styra upp lite vin.
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-12 15:35
haha oj bara för ingen nappa på din favoritbar... jeez

2008-02-12 18:53
precis, som alla andra som besöker paris och har egna uppfattningar om vilka ställen som är trevliga och vilka som inte är det. varför blir du arg för jag inte gillar norra paris och din favvobar. du borde vara glad att ditt favoställe får förbli bara ditt och du får förbli så himla originell som du verkar sträva efter att vara. istället för att helt oprovocerat kalla folk för pajas kan du försöka att svara på en 21årings mentala nivå nu.

2008-02-14 22:37
Akta dig för huvudtågstationen Point de Neurd tror jag att den heter.. Jag och en polare kom till Paris mitt i natten för att hitta hotell.. Såklart fanns det inget på grund av Rugby - VM. Iallfall så kom en snubbe med pistol o hota oss innan vi hittade ett dygnet runt öppet café.. 

Så mitt lilla tips är att akta dig för den stadsdelen ! 

2008-02-15 01:20
NMF

Antar att du menar Gare du Nord.

Paris i ett nötskal. Antar att du är en av de som kommer hit efter ha sett bilder på det "romantiska Paris". Jo sure, våldsromantikens Paris. En vän blev rånad 10 gånger på 6 månader. Öppna ögonen.
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-15 15:00
klockrenh, kan nog stämma att det är Gare du Nord.. Vi ville egentligen inte alls till Paris, men när allt boende var slut i Bordeaux så hade vi inget val, tåget till Paris fick det bli och efter att ha åkt runt i taxi efter boende i 1 timme, så släppte taxichauffören oss där.. Trodde stationen skulle vara öppen 24 h, men vakter kom med hundar runt 2 på natten.. Som tur var fann vi ett par vilsna mexikanare och ett par snubbar från Guatemala så vi hängde med dom ! Vi sov inget på hela natten o tåg första bästa tåg, tyvärr var det till Bryssel..! 

klockrenh, Paris är inte värre än någon annan storstad !

2008-02-16 12:52
klockrenh P1

Det känns det beror på vilken del av Paris du bor i.

2008-02-19 06:05
NMF

Har jag sagt att det är värre än någon annan storstad? Enda skillnaden är att Paris inte har något system som tar itu med kriminaliteten och att invandringen (som för övrigt är Frankrikes största problem) skapar det här klimatet.

corpius

Håller med dig till viss del men finns inget område i Paris som du inte kan promenera nåt kvarter och hamna i ett hårt kvarter.
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-19 13:09
Osant !

2008-02-19 22:52
NMF

Väldigt... sett Marseille?
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-19 23:34
Har inte varit där faktiskt..

2008-02-20 03:53
NMF

Invandringen ställer till enorma problem i Frankrike, du verkar inte ens insatt(?)

Franska flottans första prioritet är att stoppa invandringen till Frankrike från Nordafrika.
Natos 3:e största uppgift är att stoppa invandringen till Frankrike från Nordafrika.

Alla invandrare hamnar först i Marseille vilket har skapat en hemsk stad med en enormt hög arbetslöshet och enormt mycket kriminalitet.

Har du någonsin bott i Paris eller någon annan fransk stad? Du verkar ju ha koll...............

OBS: Jag är ingen rasist utan diskuterar bara Frankrikes brister eftersom folk påstår att kriminaliteten är låg i Frankrike.
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-20 15:09
Nej jag har aldrig varit bosatt i någon fransk stad.

2008-02-21 14:05
det var val, med all fairness, ingen som pastod att kriminaliteten var lag i frankrike?

2008-02-21 15:23
trött

Det jag blev lite förvånad över var att NMF var så förvånad över att bli rånad.. thats it.

Pratade lite snabbt med några vänner i paris igår... vädret verkar ju riktigt bra.. och jag ska vara i stockholm ett tag till.. fan :)
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2008-02-21 16:52
Användaren är inloggad klockrenh P1

för helvete, vill du diskutera sånt så dra in på politik. ge fan i att försöka starta diskussion kring invandring och arbeteslöshet i resor.

2008-02-22 02:09
det har varit skönt väder, fast jag har varit i lyon i dagarna men nu är det paris-time igen.