|
|
|
|
|
hiphopstilen
kanske inte alltför många som håller med mig här på whoa kanske, och det kanske bara är jag som börjar bli en gammal man, men det här med hiphopstilen, vad är grejen?
hiphoppare börjar bli som övervintrade punkare nu, ett stående skämt trots att ingen hajar vinken. Om 10 år kommer söderkällaren vara det nya kellys, fast med hiphopgrabbra som freestylar i rökrummet istället för headbangers som inte hajat grejen med att fylla 40. Svensk hiphop hade sin tid, vita svensson-grabbar kunde ursäktas med att klä sig som jamaal från bronx, mest pga modesvängen som gick för en 6-7 år sen, men mycket har hänt sen dess.
jag erkänner, jag har ett gäng överdimensionerade byxor och hoodies (som numera bara är bakiskläder) och det är bekvämt och så men skulle jag glida utomhus blir jag behandlad annorlunda, jag blir behandlad som om jag är 17 år och snattar folköl på ica. så det kanske är en åldersgrej, jag vet inte. och hiphopen har väl lika mycket självdistans som.... ok det kanske inte finns nånting mindre självdistanserat från verkligheten än just hiphop. t o m punkarna driver med sig själva, t o m såna där emo-kids har ju mer självdistans iom att de gör ett statement, hiphopgrabbsen och tjejsen tror ju stenhårt på det de gör verkar det som. jag vet inte.. jag hajar väl om några 17åringar från landsbygden kör på, men vi som kommit över tonårs-stadiet och kommit igång lite mer i våra liv, vad motiverar till tonårskläderna?
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
Producent
2008-01-02 15:31
|
Hahaha tycker en grej är fett kul. Har alltid gått runt med lite "större" kläder eller vad man ska säga. Lite hiphop såhär. Men har aldrig stött på snutet och shit. Sen skaffade jag en New Era-keps och två dagar senare stannade snuten till vid mig när jag väntade på skjuts vid en bensinmack och undrade om det var möte vid pumpen senare.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
|
|
|
din keps gjorde inte att dem stannade. istället att du inte har råkat ut för en uttråkad polis någon gång
|
|
|
håller med dig verbose
men jag blir alldeles varm när jag ser 2-3 killar på vagnen med slitna jeans, fula sko, en north face jacka, och en rygggsäck med lite chrome fläckar på sig här och där..dom har en påse med folköl och äter rackade färdigmackor i form av en trekant från 7/11...de får mig o minnas hur vi hade det på högstadiet, men som sagt, det var på högstadiet..
nu är det finskor, henri lloyd och jäger & redbull som gäller...
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!
Maria, många år och mil från här
|
|
|
haha känner igen det som att bli sedd / behandlad som barn... skulle ner o hämta en polare (det finns staket med lås runt min gård), och seg som man är så hade jag jeans i storlek större på mig, en kamouflage hoodie och stickad keps (!). saken blir ju inte bättre av att jag mäter 155 cm över havet. i alla fall, polaren erkände att från långt håll såg jag ut som en 12-åring, pga min klädsel.
We call them winerbrods.
|
Moderator
2008-01-02 19:45
|
Jag klär mig så baggy som möjligt. Jag tycker att det är skönt som fan (känner mig obekväm i små kläder), jag känner mig snygg i det (även fast jag vet att andra kanske inte tycker det, men jag känner mig snygg och det räcker för mig) och jag förstår inte varför man inte ska kunna klä sig på vissa sätt bara för att man börjar bli till åren.
I bleed Compton, spit crack and shit chronic Say my name, Mr Bush, say my name Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
|
|
|
jag förstår inte varför man inte ska kunna klä sig på vissa sätt bara för att man börjar bli till åren.
därför att tiderna förändras och det bör varenda vettig människa också göra. man står väl inte kvar och stampar på 14-15 årsstadiet för alltid och tur är väl det...om du inte förstår vad verbose syftar på så kan du ju ta dig en titt omkring på alla 40+ personer som kutar runt och har fastnat i någon svunnen tid...
|
|
|
jag har inte baggypants för att det är coolt, jag har det för att allt ska få plats xD
nää men skämt och sido, äkta "baggy" westside,wu-tang,2pac-byxor osv hade man ju i 5an, nu har jag lite mer av typ, levis och lite ghetto märken man hittar i jc och jackandjones osv. fast fortfarande baggy xD .. hatar när kläder är för små.. eller byxor då.. tröjor också för den delen.. att hiphop hör till när man är liten kid är ju bs? .. alla hiphop-artister är ju 25+ för det mesta?... de blir iaf det om man väntar några år :D
Get Random!
|
Moderator
2008-01-02 20:08
|
Demento Så bara för att man klär sig på ett visst sätt kan man inte förändras och utvecklas? Så länge de 40plusarna har utvecklats som människor i nivå med sin ålder ser jag inget problem med det.
I bleed Compton, spit crack and shit chronic Say my name, Mr Bush, say my name Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
|
|
|
om 20 år sitter alla kontorsnissar med baggy byxor och hoodie, och har nån gammal 50 cent låt som ringsignal på mobilen.
We call them winerbrods.
|
Moderator
2008-01-02 20:13
|
Only in my dreams.
|
|
|
-verbose- P23 definera hiphop stil? är det XXL eckö tröjor och XXL pellepelle jeans vi snackar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Det är snarare sånna som börjar "klä sig vuxet" som är tragiska. "Ah men nu e jag över 20 då ska jag klä mig i fula kläder så jag smälter in". Jag har haft samma stil hela mitt liv och jag kommer aldrig ändra den, varför skulle jag? Är bara mesar som är rädda för vad andra ska tycka och som leker vuxna som faller för trycket från majoriteten. Jag klär mig i dom kläderna jag känner mig bekväm i, varför ska jag anpassa mig till "modesvängen" bara för jag blivit äldre..
my name is xelly smelly
|
|
|
det handlar väll om mognad
|
|
|
Jag klär mig i dom kläderna jag känner mig bekväm i, varför ska jag anpassa mig till "modesvängen" bara för jag blivit äldre..
så jävla sant
Jag klär mig själv inte direkt "bagy" längre, har fått en annan stil med åren, men håller endå med till 100% Man klär sig som man VILL. Räcker inte det?
work some magic
|
|
|
Det är väl en sak om man klär sig i fubu jeans, en stor jävla hoodie och new era keps, för då ser man ju verkligen ut som en 14-åring, Straight out of högstadiet. Men man kan klä sig sjysst utan att se ut som varken Nils-Petterr "Gangzta-gangbang" Nilsson eller valfri trendkopia.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Man ska klä sig med stil nu - Inte nå baggyjeans och hoodtröja inte.
Live Hard, Die Young
|
|
|
ja glider runt me baggy kläder o sånt och tack vare de så blir ja behandlad som en jävla ligist av alla? och alla glor snett på mig som att ja har gjort något . FAST det beror nog på att ja bor i en liten håla eller något.
pz
Sleep is the cousin of death
|
Moderator
2008-01-02 21:06
|
Jag tycker inte ens att jag blir särskilt särbehandlad pga mina baggykläder.
|
|
|
Sleep is the cousin of death
|
|
|
Haha, jag trodde också att jag skulle ha baggy pants for life när jag var mellan 17-21 ;)
Just my 5..
|
|
|
Xelly P22Jag har haft samma stil hela mitt liv och jag kommer aldrig ändra den, varför skulle jag?
därför att du med tiden kommer att förvandlas till ett vandrande skämt i allas ögon. du kanske tror att det inte spelar någon roll just nu men med tiden så kanske även du fattar att såna saker som hur andra uppfattar en trots allt är ganska viktigt. potentiella arbetsgivare och partners exempelvis. sen så handlar det ju knappast om att folk som lägger ner supersize t-shirts och byxor nere vid knävecket medvetet klär sig i något som dom tycker är fult för att passa in. som sagt brukar dom flesta förändras som personer och då brukar även smaken förändras... KaptenKrok P22det sa jag inte. men som sagt, ta dig en titt i din omgivning så kanske du också kan göra kopplingen mellan stillastående stil och tragik.
|
Moderator
2008-01-02 21:12
|
Demento Ärligt talat nej, jag ser inte tragiken i det så länge de mår bra i sig själva.
|
|
|
det vikrigaste är att alla är vänner.. kläder har ingen betydelse då det blott är just kläder. Vi måste lära oss att se längre och djupare än just bara till utsidan av varandra. Kläder kan lika mycket som hudfärg slå in kilar mellan olika människor. I grund och botten är vi alla människor. Sluta vara fångade i någon slags ideal om att kläder av en viss typ endast får bäras av en viss grup människor.
Bli inte fångade i nätet bara för att det finns. Lär er se er okring och leva som ni själva vill.
//Ydebrinkarn - Frihet åt massorna!
www.myspace.com/ydetobbe
"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
|
|
|
Demento
Jag har inte hållt me om något du skrivit i någon tråd, så tror inte de är någon ideé att jag skriver något tillbaka ens, för vi har inte samma syn på saker o ting..
my name is xelly smelly
|
|
|
Bjäär P19word? kommer vi skita regnbågar också?
|
|
|
Xelly P22mig veterligen har jag bara skrivit något riktat till dig i två trådar. den här och den då du påstod att jay-z var en värdelös rappare som bara körde texter om hur bra/cool/rik han är osv. om klädstil och jay-z är de två viktigaste sakerna i ditt liv kan jag förstå att du dömer ut alla mina åsikter per automatik, annars inte...
|
|
|
Demento
Jag har läst i andra trådar oxå som jag inte har kommenterat just för att jag ser inte vittsen me att diskutera me någon som är mig helt olik, du kommer inte ändra dinna åsikter och jag kommer inte att göra de heller :O
my name is xelly smelly
|
|
|
hip hop är ju mer casual nu än någonsin. Ingen svensk hiphopare går ju runt i tält. Är ju pike skjortor, mocka loafers, cardigans och "franska skatekepor" som är dagens hiphop mode. Är ju hur vuxet som helst. Speedway butikens kunder kan ju inte ens räknas som hiphop.
|
Hangaround
2008-01-02 21:40
|
Jag klädde mig skate back in the days. Sedan så har kläderna bara minskat och minskat i storlekar eftersom. Nu sitter jag här i vad många kan tycka trånga byxor, men det kom naturligt. Kändes inte påtvingat alls. Och faktum är att jag fortfarande går till sneakers n stuff, cali och köper kläder. Blandar det bästa av två världar. Jag gillar det. Klä er som ni vill, som ni är. Ingen skall tycka annorlunda för det.
|
|
|
Ingen svensk hiphopare går ju runt i tält.
jo, och det är precis det som är poängen med tråden. att vissa går omkring och ser fossilerade ut...
|
Hangaround
2008-01-02 21:42
|
Någon som tar på sig att flytta tråden till kläder & mode ? När det nu finns så borde den brukas=)
|
|
|
Vafan, gud va tråkig attityd "va som alla andra för att passa in" Visst, man kanske downsiza lite från när man var 15-16 men tycker fan det är mer tragiskt att glida runt o vara under 30 och gå runt i gubbkläder ala brats.. fan man blir deprimerad på stan när man ser alla jävla svarta kappor och späts skor
Tråd dödadar!
|
Hangaround
2008-01-02 21:55
|
Jeppzo P19Man måste väll inte se ut som en brat vara för att man går ner några storlekar på sina kläder? Det är en rätt tråkig attityd om något, och trångsynt.
|
|
|
jesus.. vad är problemet. Tycker att det är sjukt ball när typ 30-åringar håller det Wu-Tang!
Men jag gör det inte...
|
|
|
Jag tycker det är lite tvärtom ... Det känns som stilarna bara blir slappare och slappare. Uppklätt är typ jeans och uppknäppt skjorta nu för tiden.
|
|
|
Jag håller inte med om allt som har sagt. Jag klär mig med stilren hiphop stil, dvs ALDRIG slitna byxor, ALDRIG en luffig hoodie utan ett par fräsha Nike Air Force One som jag matchar med min piké (inte en tajt) kan hända att jag har en NewEra keps som matchar och en skinjacka(OBS! inte en luffig) men aldrig så pass att det ser "yoyo wutang" ut. jag har dock nu för tiden inte sett någon som har klätt sig med en luffig hoodie och ett par slitna jeans förutom skatare. sen så börjar jag verkligen fundera över era dumma inlägg som "en 40 kan ju inte ha hiphop stil öhhh" NEHE!?!? inte?! hiphop stilen har inget att gör med åldern, inget.
Bjäär det vikrigaste är att alla är vänner.. kläder har ingen betydelse då det blott är just kläder. Vi måste lära oss att se längre och djupare än just bara till utsidan av varandra. Kläder kan lika mycket som hudfärg slå in kilar mellan olika människor. I grund och botten är vi alla människor. Sluta vara fångade i någon slags ideal om att kläder av en viss typ endast får bäras av en viss grup människor.
Bli inte fångade i nätet bara för att det finns. Lär er se er okring och leva som ni själva vill.
//Ydebrinkarn - Frihet åt massorna!
Bra sagt!
|
|
|
jag hajar väl om några 17åringar från landsbygden kör på, men vi som kommit över tonårs-stadiet och kommit igång lite mer i våra liv, vad motiverar till tonårskläderna
Vänta nu...? dvs.. de 15-17 åringar som klär sig "stilrent" nu har redan kommit över tonårs-stadiet och kommit igång med deras liv.. på grund av deras.... klädstil?
..men skulle jag glida utomhus blir jag behandlad annorlunda, jag blir behandlad som om jag är 17 år och snattar folköl på ica..
Behandlad anorlunda på vilket sätt? Ställer sig folk och pekar och skattar? Förföljer vakterna dig när du handlar? Jag spenderar större delen i stora kläder men har aldrig direkt vart med om att nån behandlar mig nå extremt annorlunda än va de gör när ja har tightare kläder på mig, så du får gärna förklara lite mer vad exakt du menar med annorlunda.
du kanske tror att det inte spelar någon roll just nu men med tiden så kanske även du fattar att såna saker som hur andra uppfattar en trots allt är ganska viktigt. potentiella arbetsgivare och partners exempelvis.
Partners på vilket sätt:S? Arbetsgivare.. sjävklart förstår väl de flesta att man kommer mer propert klädd till en intervju å till sitt arbete beroende på vad man jobbar med!? Men varför ska man behöva byta stil "på heltid" på grund av sitt jobb?
!! :)
|
|
|
men helvete va störande.. nu skrev ja skitlångt åsså försvan allt för att skit tråden bytte forum.. FAN!
!! :)
|
|
|
Alla stilar blir ju mest patetiska när man drar dem till ytterligheter. Man kan ju söka inspiration i hiphopen och göra egna tolkningar av kläderna utan att gå klädd som folk gjorde i slutet av 90-talet. Snygga tryck och coola huvudbonader mm. Halvtight "hiphopstil" är skitsnyggt!
|
|
|
iofs, hade jag fortfarande levt mitt lilla hiphopliv som ja gjordei högstadiet så hade jag antagligen fortfarande klätt mig så, men nu när jag "lämnat" det livet så är det ganska logiskt att jag klär mig efter hur jag lever nu...jag trodde dock inte att jag skulle växa i från det, men det har jag gjort och jag kan inte säga att jag ångrar mig när jag ser folk över 22 fortfarande köra hiphop stilen..det ser inte bra ut, och det ser inte representativt ut...
men kaaay sa det annars bra..
|
|
|
Låt folk va! Fan, om någon vill ha en t shirt i 3xl så är det väll upp till den individen. Jag förstår dig till viss del men tacka fan för att vi lever i ett fritt land och att folk får se ut som dom vill. Det känns ganska ytligt att döma någon efter kläderna vilket jag tycker att man borde fokusera på att dra ner på när man blivit äldre istället för att gnälla om hur folk ser ut.
yessir!
|
|
|
folk kan snacka om att respektera andra och inte döma folk efter kläder hur mycket dom vill, i slutet av dagen står ni säkert ändå där och dömer ut gothare, "emos" osv...ni hade förmodligen inte brytt er överhuvudtaget om det inte vore för det faktum att ni känner er träffade
|
|
|
Kan nämna en sak ang hur folk behandlar en, och det hände för ett tag sen nu men ändå. Jag jobbade lite extra i en butik och hade företagets tröja som de skickat till mig. Till saken hör att de hade skickat ut en XXL t-shirt när min storlek är runt M i vanliga fall, men alla de låg i tvätten. För att få det att se lite bättre ut tänkte jag att jag skulle dra fram ett par gamla baggies ur garderoben, "jag ska ju ändå bara vara på mitt skit-extraknäck", men oh mein gutt vad personalen var dryga! Varenda jävel behandlade mig som lärarna i högstadiet!
Jag har ju turen att ha fått lite perspektiv på livet iom att jag lämnat gymnasiet och högstadiet för ett tag sen nu och halvt om halvt gått in i vuxenlivet. Denna erfarenhet gjorde att jag kunde koppla logiken hos personalen och kan ju tänka mig själv hur de resonerar, slapp stil=slapp attityd i det mesta, jobbet inkluderat. Det är just denna insikt som man skrattar åt och inte tar till sig när man är i 15-16-årsåldern och tycker att alla är lika och ska behandlas lika á la Bjär. Det är absolut en verklighet att sträva efter men absolut ingen sanning.
Attityden om att alla alternativen är brat-kläder är ifrån samma ståndpunkt, världen är inte svart eller vit. Jag var hardcore-vänster förr just eftersom jag såg världen som svartvit. Kanske skum koppling men jag kan förklara om ni inte är helt med :)
|
|
|
Haha, jag tycker själv att ni är ytliga och småbögiga när ni sitter och snackar kläder som att det vore någon big deal, det känns som att den riktiga mannen håller på att dö ut.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
|
|
|
Mvh P18näe han dog inte ut, han flyttade till huskvarna och började skriva keystyles...
|
|
|
var det kanske ni själva som var överseriösa och pinsamma när ni gick på högstadiet och har ångrat er nu eller? :P låter onekligen så från vissa...
hur som helst...när jag ser någon som klär sig hiphopigt blir jag glad, det påminner ju mig om hiphop - det bästa jag vet...haha...orka ta kläder seriöst.
|
|
|
fattar inte riktigt vad ni snackar om faktiskt, kläderna är sjukt viktigt, det är ju genom det man baserar det första itrycket på bland annat..och vill man då se ut som en 16 åring? ja då får man nog räkna med o bli behandlad som en oxå..
|
|
|
och om det första intrycket av någon skulle vara att den förmodligen lyssnar på hiphop, är det fel? som om det skulle vara något att skämmas över? uppfattas man som sextonåring beror det på annat än att man skulle ha baggykläder...dessutom tror jag inte att kläderna har så stor del i det första intrycket, utan uppförandet i övrigt.
|
|
|
Jag vet att jag kan uppfattas som dryg, men vad jag märkt på de som tycker att kläder inte spelar nån roll är att åldern inte överstiger 18. Jag antar därmed att ni inte varit ute i arbetslivet, fortfarande går på gymnasiet och bor hemma med era föräldrar?
AVLY, att lyssna på hiphop är väl inget att skämmas över (iofs har jag förstått att min förkärlek att spela D4L - Laffy Taffy på efterfester inte är delad av så många) men det kan man väl göra i vilka kläder som helst - jag själv är nog ett bra exempel på det. Och självklart kan man uppfattas som äldre än 16 i baggies beroende på ens beteende, men det tar mycket längre tid och man måste ligga i bra mycket mer för att uppfattas som den vuxna person som man förtjänar att bli uppfattad som. Jag gjorde inte den här tråden pga nånting jag gjorde när jag gick i nian för åtta år sen, jag gjorde den från ett perspektiv där jag ser en stark paralell mellan övervintrade hiphoppare och övervintrade hårdrockare á la Kellys (såna som fortfarande försöker köra Joey Tempest-looken eftersom det funkade rätt bra för dem när de var runt 18-19, vilket var för 20-25 år sen.) Och är man i sina tonår så funkar det såklart med baggies, man kommer oavsett man vill eller inte, bli behandlad som om man är 17 vilka kläder man än har. Nu blev det väldigt mycket riktat just till dig, men det var för att du i princip sa allt som de andra runt 18-19 i den här tråden sagt och du sa det sist :) Inget hat, bara kärlek!
|
Hangaround
2008-01-03 12:57
|
"Kvinnor vill i regel se bättre ut än vara skärpta. De vet att männen i regel har bättre syn än förstånd."
Kan inte det sammanfatta tråden på gott och ont? Världen i dag är vad den är, och tyvärr, antingen så försöker man att anpassa sig så gott man vill eller så säger man ifrån och gör något åt saken.
|