I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Min irritation över CDON

Övrigt - Blandat

2008-01-02 21:06

Min irritation över CDON

Japp, återigen är jag bitter på dess e-shops. Nog för att det var skönt att få hem mina artiklar före jul, och slippa julstressen och trängseln. Men... Då gäller det de artiklar man faktist får hem ...

CDON har ett stort utbud. Jag hittade dels en Moder Jords Massiva jag inte ens lyckats ladda ner. Nice tänker jag, samt en present jag tänkte skicka iväg till utlandet. Det var 3 veckor sedan. Nog sent innan jul, men nu börjar det bli rätt sent öht.

Jag tänkte då att jag skulle ringa deras kundtjänst, be dem plocka bort min beställning, eller åtminstonde delvis. Men icke ... Det står bara på deras sida: "Vill du veta varför du inte kan ringa CDON? -- Det är BÄTTRE för DIG som KONSUMENT med e-mail".

Jag kanske inte kan se någonting, men please, deras e-mail var för mig rätt gömd (nu får ni gärna gå in och hitta den åt mig på någon sekund) men jag lyckades inte. Därmed fyllde jag i något formulär om "hur vi ska förbättra CDON" och uttryckte mig där istället.

Jag fick dessutom ett mail där de "ursäktade förseningen" efter två veckor (3-6 dagar stod det på deras site att skivorna skulle komma). När jag tittar på den mailadressen går den till någon "noreply"-address och ja....

Ett allmänt hat har börjat gro i mig. Jag tycker inte de hållt sin del av avtalet vi slutit, jag vill enkelt kunna gå in och avbryta beställningen, men det går givetvis inte. Sedan kontakten då? Den är för mig obefintlig, om inte mitt "förbättringsformulär" läses (men med tanke på alla "förslagslådor" som öppnas en gång vart 8 år så känns det rätt befängt).

Jäkligt unket CDON. Men visst har man ju hört om alla firmor som skär ner på sin support, har någon stackars icke-utbildad praktikant stående i något lager mellan 10:00-12:00 udda onsdagar...

Någon som haft god erfarenhet av CDON/annan e-handel nu i jul?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-02 21:07
P.s. ville bara skriva av mig lite. Och ja, adlibris har gett mig ett helvete dem med (men tack och lov varit anständiga gällande frakten (som de betalat) när DE DELAT UPP min order, så nu har jag en hög på inte två, tre eller fyra fakturor, utan FEM på EN beställning.

Tack.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-02 21:18

Har aldrig krånglat för mig när jag handlar på CDON (Är en trogen CDONARE). Inte ens när jag har beställt över jul osv.

Live Hard, Die Young

2008-01-02 21:18
CDON är skumma. Fick ett mail för några månader sedan där de ursäktade sig att en skiva som jag beställt sommaren 2003 "Tyvärr har utgått ur vårat sortiment". Har även tre stycken andra beställningar som verkar ha glömts bort då det gått ett par månader sedan jag beställde senaste gången. Hittade för övrigt inte heller deras E-mail ;P
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-02 21:22
Handlat där i flera år, aldrig blivit fel förutom en gång då vi råkade dubbelbeställa. Beställt grejer från Interpunk, Merchdirect, CDON, Trustkill, FatWreck, Amazon och DefJam nu under jul/nyår och CDON samt Interpunk har kommit i tid. Alla andra är tydligen på g, så jag är nöjd :)
•pave paradise•

2008-01-02 21:34
Jag beställde en bok.. EN BOK! och det tog över 2 månader för mig att få den.
Fuck cdon..
"Jag spelar älskarinnan som mannen träffar på ett hotell, jag levde mig så in i det att jag verkligen kände mig villig. Som en prostituerad som blev uppraggad på gatan och medtagen till ett sjaskigt scandic-hotell" - Carolina Gynning

2008-01-02 21:36
Ebay är bäst vad gäller musik, folk är livrädda för att få dåligt omdöme :) Cdon bryr sig inte särskilt mycket. Har iofs handlat där typ en gång för tre år sedan men den allmänna uppfattningen är att affärer inte är så jävla bra på service.

Jag vill också gnälla lite, affärer som skickar med UPS borde fan inte finnas. UPS är det sämsta sättet som finns att få en produkt på då de uppenbarligen skiter fullständigt i om produkten levereras eller inte. MAn kan få sitta hemma två dagar och bara vänta eftersom de inte kan säga vilken tid, sen misslyckas de med att använda min porttelefon och åker hem trots att jag är hemma i lägenheten. Varför kan man inte bara få skiten på posten?
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-01-02 21:37
All heder till blenda dock, allt kommer dagen efter beställning alltid. På megastore tar det ungefär en månad.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-01-02 21:42
Hur kan man lyckas få skit så sent? Jag har aldrig fått mina grejer försenade..
•pave paradise•

2008-01-02 21:47
adlibris är bra..
beställde en bok från england via usa..
tog ett jävla tag..
jag gnällde..
jag fick tillbaks mina pengar då dom antog att den försvunnit..
nån dag senare kom boken =)

yay me.
cry me a river!
--> thcrew

2008-01-02 21:48
Är också lite sur på CDON för saker jag beställt som jag fått vänta alldeles för länge på.
Mest för att det gick ett bra tag innan jag fick det problemet.
Älskade CDON i början. Gick snabbt, smidigt och billigt...

MEN!
Du kan ju avbeställa en artikel ur ordern via deras hemsida rätt enkelt.
Det de menar med e-mail.
Gå in under "din orderstatus" sen väljer du "kontakta kundtjänst".
Då får du upp en rull-lista där du "Order (ändra/avboka)"...
Ja, sen märker du väl hur man gör?
I found a cure for cancer, but it wasn't radio friendly

2008-01-02 21:48
by the way - du har all makt i världen att bryta beställningen om de nu svarar. bara att hänvisa till distans- och hemförsäljningslagen.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.

2008-01-02 22:09
Ok, då har jag iaf förvissat mig om att de inte övergivit sin verksamhet, ute i det ofta ekande tomma sajberspejs.

F21
Vad säger den? 14 dagars öppet köp? Och då räknas köpet från att jag betalt/fått mina varor?

2008-01-02 22:16
lensway är ju också ganska dåliga på att hålla sina tider. skulle fått mina linser för snart två månader sen (började klaga för cirka sex veckor sen) men icke!

2008-01-02 22:44
cdon är keff! sist beställde kanske sju skivor..
efter nån vecka fick jag fyra av dem i brevlådan. dom resternade tre tog en jäääävla tid..den sista fick jag över en månad efter dom första kommit..så jävla värdelös sida!

no more i tell you, no more

2008-01-02 22:47
Verkar som att folk inte klarar av att läsa all information som CDON skrivit på hemsidan innan de beställer..
•pave paradise•

2008-01-02 23:17
ja, cdon är inte någon favorit. jag har endast dåliga erfarenheter därifrån - hela två stycken. men vem vill fortsätta handla där när de båda gångerna varit kassa? en cd-skiva som kommer två månader försent - utan att något "vi ber om ursäkt"-mail dök upp, jag hade t.o.m. glömt bort skivan - och en annan produkt som också var försenad ett bra tag, dock inte två hela månader. känns lite ovärt.

2008-01-02 23:17
verkar vara dumheten hos konsumenterna som ger problem. inte cdon. lär er läsa vad som står på sidan så slipper ni sånt här.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-01-02 23:37
Ja, nu hittade jag avbeställningsformuläret. Det var ju tur det...

Jag ska nog inte snacka om e-commerce och att de inte påkostar den, men samtidigt så tror jag man i längden tjänar på ett bemannat call center.

Konsumenterna är dumma, så är det, men de är vi som bekostar (åtminstone delar av) deras verksamhet, så om de inte anpassar sig efter den dumheten är det ju faktist inte vi som förlorar något på det, utan verksamheten i sig (även fast det är synd om en butik med bra sortiment får försvinna (renderar viss "förlust" även för oss)).

Sorry för min hobbyekonomiföreläsning, men jag tror det ligger i något i vad jag skriver. *idioter kan*

2008-01-02 23:58
nilsL nu har jag inte lagboken här just nu meeen det är 14 dagars returrätt från det man KAN ha varan i sin besittning (dvs när man kan hämta ut den). med reservation för att jag har fel.

fan jag har juridiktenta om sex dagar. damn it.
"Jag vill hitta någon dampad whoaklottrare på riktigt nångång och bara se om dem fungerar i verkligheten, om dem kan öppna dörrar och skala bananer och sånt." /anonym admin.
Moderator

2008-01-03 02:02
Jag beställde skivor från CDON år 2004 och jag väntar fortfarande...
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2008-01-03 04:00
Hm många här på Whoa som har haft förseningar på sina beställningar hos CDON. Aldrig jag dock. Men de kanske kommer nångång!
Live Hard, Die Young

2008-01-03 12:17
cdon har aldrig krånglat, men däremot ginza..

2008-01-03 14:56
Mhm Ginza har jag fått filmer med repor på osv, likadant med cd-skivor som jag beställde.
Live Hard, Die Young

2008-01-03 15:04
det går att hitta en mail att avbeställa/ändra sin order någon stans på sidan, jag lyckades med det. dock tog det ett tag (minns tyvärr ej var det var)

2008-01-03 17:07

Har inte heller några bra erfarenheter av CDON, nästan jämt när jag beställt har några skivor blivit redigt försenade, och det kan jag iofs ta då det är klart att de inte kan ha precis allt i lager osv. Men när de är sjuuukt dåliga på att uppdatera sin lagerstatus, och det står 3-6 dagar som leveranstid även på saker som det tar över en månad att få. Har tex beställt en Grayskul-skiva som skulle komma till jul, och även NU när jag fått ett mejl om att de inte vet när de får in den så står det "3-6 dagar" på deras hemsida. Förrvirrande och irriterande.

2008-01-03 22:52
Tänkte skicka in en telefon som jag supit sönder igen till CDON men allt var så tjorvigt med garantier och lagningar, tror inte att det problemet jag ahde går att repa riktigt.. Och då tar de säkert flera månader, så jag köper en ny, dock av en lokal butik så att man slipper alla jävla äckel emailkundtjänster.. Tur att de finns pengar på banken !
Men lika glad är jag för det!

2008-01-03 23:15
Det är billigare att beställa från USA och vänta några veckor istället, fattar inte varför ni håller på med CDON om skivorna inte är under 100.
•pave paradise•

2008-01-04 03:28
Får alltid dagen efter jag beställt från cdon

2008-01-04 11:29
använd discshop! =) ANVÄND ALDRIG WEBHALLEN. har däremot ingen erfarenhet förutom tevereklam av cdon.com.. :P

2008-01-04 13:02
Webhallen är ju helt grymma? Har beställt därifrån i flera år och aldrig haft problem med en beställning, skönt med deras "ranking"-system också där man får allt fler förmåner ju mer/oftare man handlar.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2008-01-05 00:52
Har slutat handla hos CDON, dels var majoriteten av skivfodralen alltid trasiga (visserligen inte CDONs fel, antagligen postisen som pressar ner paketet i brevlådan) när de kom, dels hade jag alltid oturen med att skivor som "finns i lager" tog över en månad att komma varvid jag alltid avbröt beställningen.

Tips på bra substitut? Ginza??

2008-01-05 00:55
BESTÄLL.
FRÅN.
USA!!!
•pave paradise•

2008-01-05 13:00
potatissuger P20

Tur för dig... jag beställde en hårddisk från webhallen förra året... väntar fortfarande...
Omae wa jowai

2008-01-05 13:00
lhabia X0

tipsa om sida istället för o sitta där o vräka ur dig massa skräp för o vara häftig på internet.
Omae wa jowai

2008-01-05 14:45
RedmoonShinobi: På vilket sätt tycker du att han försöker vara häftig?

Vi har Amazon till exempel.. annars kan man ofta beställa skivor direkt från hemsidan på den label som släpper skivan.. brukar kosta runt 10$ + frakt.. (frakt brukar vara runt 4-5$).
Annars finns det sidor som säljer skivor för olika genrer.. vill jag ha punk beställer jag till exempel från interpunk.com .. skiva inklusive frakt brukar bli runt en hundring i svenska kronor. och då pratar vi nya släpp.

I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac

2008-01-05 20:19
Hehe, två gånger när jag har beställt animerade filmer (Bambi och Hitta Nemo för den som bryr sig) har jag fått hem riktig grovporr istället. Då jävlar blir man förbannad för att det inte finns något nummer att ringa till för att skälla. Det är svårt att skälla per mail tycker jag. So I feel you! 

2008-01-05 20:50
Åh, jag är SÅ häftig som hänvisar till att handla från USA! Måste man tipsa folk nu också när de hur enkelt som helst kan skriva "google" i webbadressfältet och skriva cd+usa? Ok, som du vill:

Amazon
eBay

Sen finns det ett alternativt sätt att göra det på..det är lite häftigt, så var försiktiga så ni inte storknar nu...

Man går in på artistens hemsida...och klickar, häng med nu...på...STORE :O
Och som Filbunke skriver så hänger mycket på vilken genre man söker, Interpunk.com är väldigt bra när det kommer till modern amerikansk rock och punk. Annars kan man handla från skivbolagen, och om man har problem med att hitta det hänvisar jag till Allmusic.com eller Discogs.com för att hitta all information man behöver. Klarar man fortfarande inte av det..så får man vara som RedMoonShinobi och gnälla över internet.

•pave paradise•

2008-01-06 13:56
"två gånger när jag har beställt animerade filmer (Bambi och Hitta Nemo för den som bryr sig) har jag fått hem riktig grovporr istället." haha, nån på cdon har humor iaf! :)
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac