I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

besväras av "ballongmage".

Övrigt - Blandat

2008-01-05 01:15

besväras av "ballongmage".

Nu är det så att jag besväras av min "ballongmage". Har läst alla tips som finns att hitta men det funkar inte riktigt. Försöker äta regelbundet och ofta istället för sällan och mkt. Har bokat läkartid men eftersom det inte är akut så kommer man på väntelistan. Det jag undrar är om fler har detta och hur gör ni för att må bra? Ge mig dina personliga tips om hur du gör! Just nu, avstår jag från; potatis, pasta, kött (ej fisk), socker och laktosprodukter

Det är tråkigt att alltid ha en uppsvälld mage och smärta.

Info om vad det är.
http://www.apoteket.se/rd/d/5653

HELSINGBORGS IF!

2008-01-05 01:32
Laktosintollerans (stavning?) är svaret!
Rataxes..

2008-01-05 02:57
naboo: hmm, normalt sett skulle jag säga laktos, men eftersom du antagligen kollat dig mot det så skippar jag det, bästa tipset jag har är att göra ett allergitips, för det är antagligen någon sorts allergi du lider på.

2008-01-05 09:25
Om du har läst alla tips och provat men inget hjälper tycler jag du ska gå till vårdcentralen.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...

2008-01-05 09:40
Väntelistan brukar väl gå att tackla genom att uppsöka sin husläkare och få remiss?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-05 11:29
Naboo:

Kan det vara stress av någon form? Undermedveten stress eller oro?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-05 12:44
Det låter mer som glutenallergi än laktosintellerans. Testa utesluta gluten enbart i ett par dagar.

2008-01-05 13:54
precis, skippa alla mjölkprodukter och se om det blir någon skillnad, min dotter var laktosintollerant när hon var mindre och alla mjölkprodukter finns även laktosfria och smakar ungefär lika, valio har ett bra sortiment med laktosfria produkter, dvs mjölk, creme fraiche, grädde, glass you name it..nu kan hon dricka mjölk igen i.o.m. att vi tog bort allt med mjölk i och vande henne med det efter ca 2 år med bara laktosfritt
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone

2008-01-05 14:08
"Just nu, avstår jag från; potatis, pasta, kött (ej fisk), socker och laktosprodukter"

En liten reminder.

2008-01-05 18:14
eller så är du undernärd, vilket kan leda till svullen mage.
We call them winerbrods.

2008-01-05 18:26
Vid glutenallergi (mot mjöl och liknanade) så brukar det ju inte yttra sig i uppsvälld mage, men eftersom du även nämner smärta så kanske det kan vara något. Då gäller alltså att skära ner på produkter som innehåller mjöl också för att se om det hjälper.

Annars, om det inte är nån allergi eller överkänslighet, tugga inte tuggummi, ät långsamt utan stress, få i dig mer fibrer etc...

2008-01-05 18:40
Tack för råden, får ta och vända mig till min husläkare och få en remiss, hoppas jag. Gluten hgar jag faktiskt inte alls tänkt på. Kan kanske vara något. Har ett BMI på ca 22 så undernärd är jag inte och äter hälsosamt.
 HELSINGBORGS IF!

2008-01-05 20:43
käkar du mycket fiberrikt? jag tex klarar inte av det. kan det vara något sånt? har du jeans som trycker precis under magen så kan det vara det också.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2008-01-06 13:20
Jag reagerar på praktiskt taget allt jag äter och dricker. Jag har testat mig för alla sorters allergier, inga tester visar någonting. Så nu har dom konstaterat att man har kronisk irriterad tjocktarm som det heter. Jag äter knappt längre. Jag äter vit fisk och ris varje dag. Några kokta enkla grönsaker på det som morötter eller broccoli. Skittråkigt. Det låter ju som att du har något liknande, för när man har min åkomma ska man undvika just mat av den där sorten du räknade upp.

Sen att man inte är så duktig att man bara äter det man bör äta är en annan femma. Det går liksom upp och ner. Ibland blir jag bara bättre om jag smäller i mig pommesfrites och en stor jävla hamburgare. Tror det gäller att hitta någon balans, testa sig fram mellan nyttigt och totalt onyttigt. Annars pajar magen av någon outgrundlig anledning. Inte ens dietisterna förstår vad det är för knasigt, eller läkarna. Dom forskar väldigt mycket i det dock. Hoppas dom hittar något snart. Jag menar, roligt att man till och med reagerar på gurka.

2008-01-06 18:04
prova utesluta mejeriprodukter helt.
kan vara att du är allergisk mot andra ämnen i det som mjölk protein och mjölksocker.
ersätt istället med sojaprodukter.
Fy fan va häftigt, nästan läskigt
" Jag tycker du är fin.. "

2008-01-06 19:58
Har också problem med det, men inget av det jag provat hjälper, nu håller jag det i schack genom att undvika kött så mycket som möjligt, mejeriprodukter, och även gluten i viss mån.

Men det är inte så kul att se gravid ut efter varje måltid ...