Kronofogden.
Hejsan. Nu är det så här att jag har fått ett brev om en rest-skatt som jag ej har betalat som nu har gått vidare till kronofogden. Dock ligger det bara på 1230 kr men ändå. Jag skulle ha betalat detta 2006 men har aldrig fått nått brev om att jag har en rest-skatt som ligger, förens nu två år senare från kronofogden. Nu är min fråga till er: Är det någon som har vart med om något liknande och gjort vadå? Kommer detta påverka något om jag ska söka bostäder även fast det ej är en hyresskuld? Kommer det påverka nått överhuvetaget med tanke på att det bara är en rest-skatt från ett sommarjobb som ej är betalt? Jag ber er att vara seriösa!
Om du får anmärkning hos kronofogden är det ju aldrig bra. Om du ska ta lån, skaffa abonnemang eller något som kräver en kreditupplysning, så är det inte säkert att du får ta något pga. anmärkning. Låter dock sjukt att du får detta 2 år senare...
Den som säger att skönheten sitter på insidan tänder oftast på tarmar.....
En tjejkompis hade en anmärkning hos kronofogden för 3-4 år sedan och tack vare det fick hon inte lägenheten som hon hade fått om hon inte hade haft den anmärkningen.
Anmärkningar hos kronofogden är verkligen inte bra. Det kommer garanterat att ställa till problem för dig i framtiden. Låter konstigt att du får reda på det nu. De är ju annars helt perversa på att skicka ut betalningsavier. När jag hade restskatt förra året så fick jag nog 5 inbetalningskort tror jag.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Gugge F23 Nej, vet att det inte är så bra men frågan är ju om den där lilla summan gör sånna hinder? Har hört att man har en KFM-prick i 3 år sen är den borta. Vilket som blir det till att betala nu till löning.
att du ska betala restskatt står ju i deklarationen som man får varje år eller?
Who be the first to catch this beatdown?
Frågan är ju om det verkligen kan ställa till med så mycke med tanke på summan (1230kr). Och det är ju en restskatt från ett sommarjobb och ingen hyresskuld så jag undrar ju om dom kollar på nått annat än det..
Kronofogden skickar ut några varningar först. Efter det kommer en sista betalningskrav där du får tio dagar på dig att betala innan det blir en anmärkning, det står alltid i brevet om det är en sådan varning. Alltså, om det här är det första brevet du fått och det inte står något om en tiodagarsgräns så är det lugnt så länge du betalar.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
givemetheass X3 Jo men nu har jag ju inte fått nått brev förens nu..
Man kanske ska ta upp det här med någon högre makt?
"ett sista betalningskrav" ska det stå. För övrigt spelar det ingen roll på hur mycket, eller vad för typ av skuld det är. Finns det redan hos fogden så kan det bli betalningsanmärkning.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
JollyRoger X0 Dom som gör kreditupplysningar på dig kan själv välja om dom vill tex. låta dig ta ett lån,eller liknande. Vissa fall så kanske dom inte bryr sig pga. den låga summan medan andra kanske resonerar att har du en anmärkning så får du inte ta ett lån.
Finns inte pricken kvar i 5 år?
Den som säger att skönheten sitter på insidan tänder oftast på tarmar.....
Mic_Styles P20 Asså jag har fått ett brav från skatteverket och på det står der
ingående saldo 2007-12-02 -1230 0
kostnadsränta 1233 -1233
överlämnat till KFM 1233 -1233
Utgående saldo 2008-01-05
ja jolly, fråga oden hur du ska göra.
Who be the first to catch this beatdown?
Mic_Styles P20 Nja, det går först till ett inkassoföretag som skickar ut en begäran om betalning. Om man inte betalar den inom 10 dagar går det vidare till kronofogden som gör utmätning på ditt bohag och säljer av dina prylar.
Det är nog inte så vanligt att man missar allt det här och får ett brev från fogden.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Vafan jag är svin nervös! Går mitt sista halvår nu och ska ut och börja jobba samt skaffa en bostad och skit.
gugge: tre år för privatpersoner, fem år för företag.
you know i spell girl with a B
Ah tre år är ju inte så jätte farligt, men känns ju pissigt pga att jag precis ska ut i det "Verkliga livet"
candide P25 Ja ja, tro mig, jag vet. Har två betalningsanmärkningar själv. Jag menade att när det väl kommit till kronofogden så skickar de ut varningar. Man får alltså inte en anmärkning så fort de får ärendet.
För övrigt så väljer inkassoföretagen själva när de skickar vidare till fogden, vissa försöker lite längre och ger ut fler varningar t.ex. Kronofogden gör heller inte alltid utmätningar. De kan ge förslag på återbetalningsplaner o.s.v. Inte alltid heller de gör så mycket åt ett visst ärende, de kan låta det ligga ett tag också..
Fan vilken besserwisser jag lät som i mitt förra inlägg. Förlåt, det var inte meningen...
Jag ska ringa till kronofogden och förklara min situvation och berätta att jag betalar det den här månaden så kan jag kanske slippa en prick. Fick infon från ett EX. Hennes moster jobbar nämligen för djävulen själv. Får hoppas det lönar sig att ligga bra till hos deras familj.
är väll dom där uc som ger anmärkningarna och inte kronkalle. lr har jag fel?
eggerone P23 Nej, UC är ett kreditupplysningsföretag som registrerar anmärkningar. Det är dem som företag och liknande kollar med för att se i fall du har betalningsanmärkningar eller inte.
JollyRoger X0 ja ring kronofogden,för dom är inte alls omöjliga att förhandla med.
Heretic ,Thou Art Cast Down!
Du kommer ju dega om två veckor. Då är det inga problem, du får ingen anmärkning utan att veta om det. Bara för att ärendet har gått till kronofogden betyder det inte att du har fått en anmärkning, det är först när du inte betalar till kronofogden som du får anmärkningen.
HMOR
Hej på er. När det gäller statliga avgifter, t.ex. skatter, så har du en betalningsanmärkning hos UC i samma stund som ärendet landar hos KFM. Det funkar inte som med sen telefonräkning , att du får inkassokrav och påminnelser från KFM. Så du sitter nu med en betalningsanmärkning. (Been there, done that) Finns dock ett sätt att klara sig: Är det här första gången du hamnar där, betala skiten fort som fan och ring till KFM. De kan göra sin registernotering "osynlig" för UC så att det inte kommer synas på kreditupplysningar. Därefter har du en "prövotid" på två år, hamnar du hos fogden igen kommer osynligheten tas bort och anmärkningen kommer återigen att synas. Så, betala, ring och förklara läget och påpeka att det ska "osynliggöras" för UC och se till att sköta din ekonomi :)
Ja, det är sant! Det är sant!
Ah nu har jag ringt till dom och hon som jag snackade med var ganska otrevlig, men hon sa att dom skulle göra någon utredning om det skulle bli osynligt eller inte. Sen så sa hon nått om att jag hade tills den 28 på mig. Fattade inte riktigt vad hon snackade om eftersom att jag redan har hanmat hos kronofogden.
du måste ju betala ändå. även om det gått till kronofogden. betalar du inte så kommer de ju kräva in pengarna på annat sätt.
Bara jag som inte tror på att han inte hört något från någon förän nu?
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
något måste ju ha slarvats bort innan. det kan ju inte bara helt plötsligt två år senare dyka upp papper från kfm.
En skuld kan hamna direkt hos kfm. Inkasso är inget krav, utan helt frivilligt från fordringsägaren! Du kanske har fått en ursprunglig faktura ang. restskatten som du har glömt bort? De har helt enkelt skickat vidare den till KFM två år för sent, det är sånt som händer...
en deklaration måste ju ha kommit för 2006 åtminstone...?