I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Får kontrollanter verkligen hålla i en utan att tillkalla väktare?

Övrigt - Blandat

   

2008-01-12 14:19

Får kontrollanter verkligen hålla i en utan att tillkalla väktare?

Frågan har säkert besvarats många gånger förut, men jag är fortfarande osäker, så jag frågar igen.

För att göra en lång historia kort; en polare till mig som precis har fyllt 20 drog sitt kort i spärren och gick igenom, när han blir stoppad av en kontrollant som ber om att få se på hans kort. Det visar sig då att han åker på ett färdbevis som endast gäller upp till 20, och alltså inte när man väl har fyllt 20. Något sånt var det, har inte sån koll på biljettsystemet. Hur som helst så säger kontrollanten att färdbeviset inte är giltigt och att han kommer få böta. Min polare ber om ursäkt, men försöker slingra sig ur situationen lite och frågar kontrollanten om han inte bara kan få gå förbi, för att han har ett tåg han måste passa. Kontrollanten är redan i full färd med att skriva ut bötern, och min polare tänker "Fuck it, jag går bara förbi honom". Då kallar han på tre andra, även dom kontrollanter, som ställer sig i en ring runt honom. En kontrollant tar ett hårt tag i armen på honom (som han även fick ett blåmärke av) och säger att "om han inte gör som dom säger så kommer han få ett helvete". Min polare försöker prata sig ur situationen, men det är omöjligt då ingen av kontrollanterna knappt kan svenska. Så, han vågar inte göra mer motstånd och efter hot i stil med "du ska passa dig din jävel" osv. så får han ta sin böter och gå.

Dagen efter så följer jag med honom till ett SL-center dit man skulle gå om man ville överklaga boten där han får prata med en äldre man. Den första frågan som kommer upp är om kontrollanter verkligen får bruka våld, utan att tillkalla väktare. "Ja det får dom" är svaret som han får. När min vän sedan tar upp repotaget på Insider om just det här så fnyser bara mannen och säger "Jaja, Robert Aschberg, vilken jävla idiot" eller något i den stilen.
Så det enda som finns att göra, för att slippa betala bötern, är att polisanmäla kontrollanterna som gjorde det, men det blir ju en jävla process.

Nu blev det en rätt lång historia ändå, men det jag undrar är; får kontrollanter ta tag i en och bruka våld själv, eller måste väktare tillkallas? Tacksam för svar!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.