I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Felparkering ala Vägverket

Övrigt - Blandat

2008-01-17 01:12

Felparkering ala Vägverket

Har fått 300kr böter och det står såhär:

Fordonet ej avlägsnat endast flyttat 1 ventiposition/er på samtliga hjul.
VF. Från 2+ Till 3+
VB. Från 12 Till 11
HF.  Från 6- Till 5-

Nu är detta en påminnelse så boten blev just 150kr dyrare, min fråga är då:

Hur långt måste man AVLÄGSNA bilen för att inte få böter?

Sjukt ju att någon går där och mäter...sen om man vägrar betala blir det bara värre :)

lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-01-17 01:15
Kvasi-tips: kolla om det är adekvat skyltning, om inte, fotografera och bestrid fakturan.

I övrigt är det svårt att svara på din fråga, det beror ju på hur långt deras ansvarsområdes sträcker sig, kan jag tänka mig ...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-17 01:27
nilsL jag menar inte inom deras ansvarsområde utan hur långt man måste flytta bilen för att det ska verka som om man har varit iväg och kommit tillbaka och hittat en "ny" parkeringsplats utan att få böter när man har flyttat bilen, den har ju liksom inte stått på exakt samma ställe hela tiden.
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-01-17 01:33
och vad menas med adekvat skyltning :)

2008-01-17 13:34

spräng regeringen! och vägverket!

och vem fan är du?

2008-01-17 16:00
Sheit, jag har haft körkort ett tag (för länge) och jag fattar inte alls vad det är för böter?

2008-01-17 16:40
Lomma vad har det för betydelse jag har inget körkort heller

2008-01-17 17:15
kan nån förklara för mig vad det är för typ av felparkering?jag förstår ingenting
Heretic ,Thou Art Cast Down!

2008-01-17 17:28
Han har parkerat på en parkering där man bara får stå en viss tid, och endast flyttat på bilen lite så att ventilerna på hjulet har ändra postiion .. .eller?

2008-01-17 18:11
Du kan i princip spinna loss på platts så ventilerna ändras...
Jag har ingen forumsignatur.

2008-01-17 18:48
Så det är Klockan lapplisan har mätt på luft ventilerna på däcket? Så du har med andra ord flyttat dig 1 dm eller inget alls?!

2008-01-18 00:40

Fordonet var parkerat på en vanlig gata, och där får man stå hur länge?, Yeeeeeah tydligen så går det inte eftersom hjulen har ändrats men ändå har man fått böter för det, hur långt bort ska man behöva flytta sitt fordon för att inte få böter? Meter / Kilometer? :D

2008-01-18 01:36
Tänk om man har oflyt, låt oss säga att man backar ut köra nåra meter bara för att ventilerna på däcket ska ändras lite gran. Sen slutar de me att man hamnar i samma position på ventilerna som man hade innan man flyttade bilen.
Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.

2008-01-18 02:50
magicfow kan ju hända, saken är den att de ventiler jag pratar om har ändrats men räknas inte som avlägsning utan bara "flytt" därför undrar jag hur långt man ska behöva avlägsna fordonet för att inte få böter, men även också vad man kan göra för att slippa böterna typ som nilsL sa

2008-01-18 09:53
Fordonet var parkerat på en vanlig gata, och där får man stå hur länge?

Du skrev att du inte hade körkort, då får du väl skylla dig själv då du uppenbarligen inte kan reglerna?
Finns inget som heter "vanlig gata". Var det huvudled? Var det enkelriktat? Var det P-förbud i början av gatan, stopp-förbud? Hur långt från övergångsställe stod du? Om det var P-tillstånd kan det ha varit tidsbegränsat, beroende på vilken dag det var osv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-01-18 10:27
P-lisorna mäter inte hur ventilerna står, dom sätter nån form av märkning på ett/flera av däcken.

Så i princip kan du köra iväg ett par meter o snurra runt lite sen parkera igen, för märkningen försvinner tydligen när den vidrör marken etc.

Jag vägrar tro att någon p-lisa i sthlm har sådant minne att hon minns exakt vart alla bilars ventiler stod sist hon var där.
Snus är de intellektuellas drog.©<br>

2008-01-18 15:04
daviden det är inte jag som kör eller parkerat fordonet, det är ingen huvudled och inte nära ett övergångställe jag ska se om jag kan lista ut vad det är exakt så jag återkommer

jay-e okej hur kan dem då skriva vilka positioner ventilerna har varit på under olika dagar?

2008-01-18 18:25
borde räknas som skadegörelse om de kluddrar på däcken.OF
Evil under Good

2008-01-18 20:59
Är väl så att dom ritar upp på ett papper tillsammans med regnummer och plats hur ventilerna står när dom lämnar platsen. Detta för att man inte ska kunna åka sen komma tillbaka och lägga samma bötespapper i rutan och påstå att man stått där hela tiden.
Armarna är för rookies. Riktiga män skär sig i ansiktet. / Th1ef

2008-01-19 01:29
är det ingen här som förstår min fråga korrekt eller? jag vet inte hur jag ska förklara det på ett lättare sätt, jag får dock ingen hjälp av vägverkets sketna hemsida