varför ?
Satt och väntade på bussen idag, så ser jag en uteliggare gå in i en kiosk. Gubben som jobbar i kiosken hälsa och var trevliga mot alla andra som kom in, men inte mot uteliggaren.Han tittade på han misstänksamt hela tiden. Tycker att det är jävligt fel att göra så. Bara för man är en uteliggare betyder inte det att man snor saker, det kan lika bra vara nån av dem som har det lite bättre som snor. Gubben tittade chokat på han när han tog upp pengar. men wtf får han inte ha pengar bara för att han är uteliggare? människor är så jävla fördomsfulla. stör mig!
Att uteliggare ofta inte har det ekonomiskt välställt är nog inte en av världens största fördomar.
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
sensation! skamt asido, sa ar det ju tyvarr. nar jag jobbade pa ordning&reda brukade det komma in en farbror som bara ville testa vara pennor hela tiden. han tyckte att vi hade coola fargkombon. och ja, han var en uteliggare/alkisgubbe. butickschefen sa till oss att han inte fick vara inne i butiken och att man skulle halla koll pa honom. f that. han var alltid snall mot mig och jag mot honom. jag forutsatte inte nagot. kunde se att han var harmlos och bara ville ha sallskap. vi manniskor har blivit sa himla avtrubbade pa empati.
I´m with stupid--->
Toastare
2008-01-25 22:13
vad vet du, han kanske brukar komma in där och hålla låda eller sno saker och kioskägaren är jättesnäll som låter honom hållas...
Jag skyller allt på Emma!
vad vet du ? är du nån jävla allvetare eller?
Toastare
2008-01-25 22:21
Jockesflicka, lugn nu... läs igen, skrev jag det någonstans? nej.. men är inte DU fördomsfull som tror att det måste vara synd om uteliggaren och kioskägaren är den dåliga killen... man ska inte ta allt för givet.. det hemska är väl ändå att välfärdslandet sverige har uteliggare..
ja, vi människor tenderar att vara fördomsfulla av oss tyvärr. men vad beror det på från första början? det är ju inte direkt den kioskägarens ensamma fel att vi har skapat dom förutsättningarna vi har här i världen, även om han är lika delaktig som du eller jag.. för övrigt håller jag med bounty, för det finns alltid 2 sidor av myntet, sen har den tillåme en kant också ;)
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
jag sa inte att kioskägaren var den dumma ? jag tog detta som ett exempel. man ser hur folk glor om det kommer en uteliggare. riktigt tittar efter dem. vad är det för mening? låt dem vara istället. menar folk överhuvudtaget. och tog detta som ett bra exempel!
Jockesflicka Det kändes mer som att du ville diskutera den här specifika händelsen än fördomar i allmänhet?
tog detta som ett exempel, men menar oxå i allmänheten
men vafan vet ni.. han kanske har snattat folle där förra veckan :D
Vad jobbigt om man ska göra trådar om livets orättvisor hela tiden.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
du behöver ju inte läsa dem om dem e så jobbiga
"Även om alla har fördomar, är vissa mer fördomsfulla än andra. En av förklaringarna finns i personligheten, menar Nazar Akrami.
En del föds helt enkelt med större benägenhet för fördomsfullhet ."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=469638 DET ÄR FÖR FAN INTE MITT FEL ATT JAG INTE GILLAR STOCKHOLMARE!
HELSINGBORGS IF!
Toastare
2008-01-25 23:23
Jockesflicka, vad gör du för hemlösa? ler mot dem?
Jockesflicka: de, dem eller kanske till och med dom? Den eviga frågan
HELSINGBORGS IF!
Toastare
2008-01-25 23:24
jag tittar snett på alkisar på spårvagnen sen jag satte mig på ett nedpissat säte och alkisen hade flyttat på sig och satt och gal på ett annat säte..
Oj då Jockesflicka. Senast jag kollade så var det faktiskt helt ok att utmynna sitt missnöje över en tråd. Särskilt när man inte är ensam.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jockes brud Jag förstår bara inte vad det är du vill diskutera? Fördomsfulla människor? Ditt första inlägg känns mer som ett dagboksinlägg. Du ställer nämligen inga frågor.
jag gör inte mycket för dem. önskar att man kunde faktiskt. men jag låter dem iallafall vara. inte stå och glo ut dem bara för att dem inte har det lika lätt som visa andra!!
satt å åt på ett iofs rätt smutsigt hak ikväll.. satt 2 alkisar bakom mig å snacka om hur äckliga håriga fittor dom brukar slicka.. ja asså.. dom sa själv att dom va håriga å äckliga.. så jafan.. ja tittar snett på dom...jo
Toastare
2008-01-26 00:00
Jockesflicka, man kan göra jättemycket.. köpa hemlösas tidning varje månad (faktum eller aluma), köpa faktums busskortsfickor (här i göteborg) varje gång man köper nytt busskort. Lämna in saker till stadsmissionen där uteliggarna får möjlighet att byta kläder.. finns kök etc där man kan jobba med servering. så det finns jättemycket du kan göra. men det är klart att det är tråkigt om folk rynkar på näsan åt hemlösa..(om de inte är nedpissade då och sitter på spårvagnen)
Känns lite väl energikrävande att lägga samma fokus på att hålla koll på alla kunder, så det känns helt okej att han kollar de mest snatteribenägna extra noga. Så länge han inte nekar en kund som vill betala för sig känns det rätt naturligt att han värnar om sitt.
BountyBoo F28 det hemska är väl ändå att välfärdslandet sverige har uteliggare..Däremot om personen ifråga ar tag i sitt liv, så finns det hjälp att tillgå som kan göra honom icke hemlös. Problemet är att vi inte kan tvinga någon att ta emot hjälp, utan personen ifråga måste vara redo att ta emot hjälpen.
Håller du med?
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
"Desperate times calls for desperate measures"
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Toastare
2008-01-26 19:17
rkellyone, det finns de som är nyktra och gör allt för att komma bort från situationen.. och kanske då säljer faktum och får bo på lägenhetshotell.. sen finns de dem som är för långt gågna, gnistan har släkts.. så jag håller med dig och inte. Vissa räcker det inte med att låsa in på avgiftning och sen ut med dem igen.. för de får ingen eftervård.
man kan liksom inte komma ifrån att det faktisk tyvärr finns de som är bortom hjälp.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Det varierar nog från personal till personal samt mellan olika alkisgubbar. Jag är alkisgubbe men får ändå ett vänligt bemötande förutsatt att jag inte har röjt sönder stället i fråga tidigare.
anfetaminpsykos Du kanske inte luktar kiss?
jag fattar väl att man kan göra något för dem, men önskar att man kunde göra ännu mer!
Man kan bjuda på folköl, då blir de oftast glada.
tåg, tåg och...tåg!
asså.... "man kan ju göra nått för dem" skärp er va fan.
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
De största tjuvarna är dem man inte misstänker. Tänk på det ni som jobbar i butik hehe.
-
Förstår inte felet här. Försök sätta er in i butiksägarens situation. Uteliggare har ju som redan konstaterat tidigare i tråden ofta inte så bra ställt. De har dessutom knappast någon social status att förlora eftersom de redan ligger på botten i den kategorin. Så om man nu tänker som en butiksägare. En uteliggare kommer in, chansen att han snor saker är rätt stor, snor han inte saker och betalar för sig så köper han nog inte något dyrt. Det finns alltså inget att vinna här för butiksägaren. Och att snacka om fördomar här, seriöst, det är ju fakta. Sen att det här är väldigt tråkiga fakta är en annan diskution. Men att klaga på butiksägarens beteende tycker jag är fel.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
och så var det det där med vad som är fakta och hur man väljer att se på den faktan i så fall. begreppet "det är fakta"gör inte handlingar försvarbara endast för att det yttras. titta illexempel på vad som rent rasbiologiskt var fakta i nazityskland, var det rätt? det var ju fakta... Men dock så är jag ändå benägen att hålla med. Uteliggare luktar konstigt... //Ydebrinkarn - bloggar fast i forumet xD
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
det är en gubbe här i min stad...han är skitsnäll..han dricker öl varje dag..men bara hemma..aldrig sett han dricka på stan eller nått...men han ser riktigt sjaskig ut...man tror inte han har pengar...samma kläder jämt...men snällare farbror finns inte...jag och min bästa vän har blivit vän med denne gubbe..jag har även hans nummer...och åtminstone en gång i veckan så brukar han ge mig och min kompis en godispeng...har varit allt från 5 kr var till 50 kr var.. det var dock helt oväntat första tiden vi såg honom..han brukar även ge pengar till dom andra fyllisarna...:) han är sjysst som fan
CH klad o dä
Bjäär P19 Att jämföra rasbiologi med att uteliggare är kriminella i högre utsträckning än ickeuteliggare är väl att ta i lite väl mycket.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
jockesflicka sitt inte där bara då... gör nått? Å sluta gnälla på alla andra
en sak till... du verkar inte veta vad du pratar om... det finns miljoner saker du kan göra. Använd båda hjärnhalvorna bara.
börja du använda båda dina så lovar jag att jag oxå ska det lilla du
Jockesflicka F18 är inte han/hon som lipar ut i en tråd på ett forum hur synd det är om kofots kent när han sover ute. gör något istället.. ge han en bärs nästa gång!
"börja du använda båda dina så lovar jag att jag oxå ska det lilla du" hehe de var den sämsta comecacken ja sett på länge!
Jag har inga exakta siffor, men jag borde väl ha ganska rätt när jag säger att de flesta uteliggarna i sverige på något sätt har valt det själva, inte helt sällan pga droger. Jag tycker inte om att tycka synd om människor, det lämnar jag åt andra. uteliggare och alkisar är ofta jävligt intressanta, därför gillar jag att stirra på dom. Dessutom älskar jag uteliggarlooken, trasiga kläder, tovigt hår, skägg och spritstanken.
nej
warriorofa F19 Tack, äntligen nån som fattar här inne
Jockesflicka F18 man fattar inte hur världen funkar förrän man har samma värderingar som en F18, som dessutom heter JocKEzFlikkah?
WarriorOfA F19 shit vilken cool gubbe! får godispeng å allt... Finns det inte typ nåt pris som ger en pengar varje år så man inte behöver jobba? Ge han det! =D
jag ger pengar till luffare,beröm tack! nemen ärligt gör något då om du brinner så mycket för uteliggares välmående..Pöyzzzzzzzzzz
jag hade snattat om jag var uteliggare
SMÅLAND!
Jag hade gjort ett mesbrott så jag fick sitta på dem bästa anstalterna där har man ju allt man behöver