15åring få bidrag så han kan flytta hemmifrån?
nu kommer ja med en fråga här så sätt er ner och koppla av och läs en stund. jag undrar om de finns några bidrag, så en 15åring skulle ha möjlighet att flytta till en egen lägenhet. kanske finns något som gäller folk som har problem i hemmet och inte kan bo kvar? jag behöver all info. gärna sidor med information och sådant. det kanske är helt omöjligt vad vet ja men vet du något om saken så blir ja glad. tack på förhand.
Sleep is the cousin of death
om du har problem i hemmet är det väl antagligen en god idé att ta kontakt med socialen annars kan du säkert söka bostadsbidrag, kolla på försäkringskassans hemsida, där finns det information samt en prelimänr-uträknare av hur mycket bostadsbidrag du kan få..
vadå? jag dyster?
Ja det finns det om du har en god anledning till varför du inte kan bo hemma, kontakta socialen. Men det är nog inte helt lätt. Dom måste ju utreda ditt fall ganska noggrant.
http://sagie.se
Gå och prata med socialen.
egen bostad vid 15 års ålder vet jag inte om de går med på... blir säkert nån form av stöd familj eller liknande
Kom igen nu Whoa, kör för fa-aan
om du bor i skogen där det är massa mil till närmaste gymnasium så får du en lägenhet nära gymnasiet.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!
Är du femton år så kommer du inte att få egen lgh. Mest troligt åker du i ngn form av familjehem eller t.o.m. HVB-hem (om utr. gör gällande att din själ hunnit ta stryk av rådande fam. förh.), sen om du har riktigt flax kanske du lyckas smida till det med typ nåt stödboende typ en fet kåk där massa slips har varsitt rum ev. kök fast personal som jobbar 24/7 o ser till att alla äter ordentligt och inte sticker ner varandra.
eller stå städar du bara ditt rum när din mamma säger åt dig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
du lar troligtvis om de ar skal till det hamna pa ett hem, alternativt sadant forsterhem, fast de beror ju pa varfor du vill flytta hemifran vid 15ars alder. dock sa kanner ja folk som bor sjalva o ar i ungefar din alder, fast dar har ju foraldrarna samtycke o faktiskt betalar lite av lagenheten vad jag vet. de ar lite av fallet som nå jåå beskriver, langt till skolan. men snacka me soc.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt
Producent
2008-01-31 11:33
Du har ingen släkting du kan bo hos då? Jag menar, att koppla in socialen i ens liv är väl inte direkt fördelaktigt.. Att ha en egen lägenhet när man är 15 tror jag kan vara svårt att klara av, sen så är det ju individuellt men oftast har man ju inte utvecklats jättemycket då och har endel sunt förnuft och mer "vuxet" tänkande som kommer med åren.. Men om du kan sköta ett eget hem så visst, vänd dig till soc, men se det gärna som en sista utväg, gör inget förhastat!
Nine.D Multifaceted Creativity http://www.INFININETY.se
Bostadsbidrag kan du nog inte få när du är 15. När du börjar gymnasiet däremot kan du få inackorderingsbidrag om du går en utbildning som är X mil från där du är skriven nu. Har du problem hemma kan socialen förmodligen hitta ett alternativt boende åt dig, men räkna inte med en egen lägenhet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Jag flyttade hemifrån när jag var 15. Hade inga problem hemma, ville bara bo i orten jag studerade. Beroende på hur långt du har till ditt gymnasium, så kan du ansöka om inackoderings-bidrag. Beroende på hur mycket problem det är i hemmet, så kan du antingen komma överrens med din mamma+pappa om att det bästa för er är att du flyttar hemifrån (dem kanske ställer upp) annars ska du som alla andra sagt, kontakta socialen.
fan styr upp ett andrahandskontrakt o becka zutt:)
Gå till soc och lipa så löser dom det säkert. Det gjorde jag, och dom uppfyllde alla mina drömmar, haha. Vet inte hur det är i alla andra län men här i kalmar kan man få soclägenhet när man fyllt sexton.
Detta var skrivet av ett proffs. enjoy..
" fan styr upp ett andrahandskontrakt o becka zutt:)" Ja va fan, hustla andra 15-åringar. Hur bra som helst ju.
njut
tack till alla som skrivit. verkar som jag får stå ut och bo kvar här då istället. för mycket jobb för att ja ska klara av det psykiskt. man bor ju hellre kvar , än att komma te nått fattigt fosterhem där ja inte kan träffa polare. såå ja de finns väl inte någon nytta för denna tråden nu så nån kan ju ta bort den lr ngt. återigen tack till alla som skrivit! pz
Sleep is the cousin of death
När du börjar gymnasiet så kan du ju säka på annan ort så blir det student lägenhet ^^ jag har några polre som har det å dom kostar ca 1-2 k i månaden fast dom är ju då 1 rum men änå ;PP man slipper bo hemma
R.I.P. Adam Eliasson 9/7-89 -25/5-08 DeepDead....
sno massa med plankor och skit från byggplatser och bygg dig ett eget hus
Heretic ,Thou Art Cast Down!
har du goda anledningar att inte bo hemma så ska du såklart ta kontakt med soc, även fast dom inte är speciellt roliga att ha kontakt med. Men du får vara beredd på att pusha på dom så in åt helvete för att någonting ska ske, och så får du självklart vara beredd på att dom kommer i första hand försöka övertala dig om ett kollektivboende
www.myspace.com/dressyourself www.myspace.com/chessurect
15 åringar kan inte konsekvenstänka än..och bör inte bo själva. soc e nog bättre.
Starnate: Det är väl ändå väldigt individuellt? Och i vissa fall är inte soc bättre, det har helt och hållet att göra med vilkets slags problem man har hemma.
Toastare
2008-01-31 20:09
magnolia_ när man är 15 är man ett barn och ska inte behöva ta det ansvaret det är att bo själv. Man ska få vara barn ett par år till... ingen mår bra av att växa upp för snabbt.
Jag skyller allt på Emma!
Bountyboo: Jag flyttade hemifrån när jag var 15 år och det var det bästa jag någonsin gjort. Jag är övertygad om att det är mycket individuellt.
Toastare
2008-01-31 20:15
magnolia, det får tiden avvisa.. du är bara 19 nu.
Toastare
2008-01-31 20:16
och då menar jag inte att du blir fucked-up.. men när du blir vuxen kommer du se på det med andra ögon kanske. ett barn ska få vara barn. sen är det ju annorlunda om man går på gymnasie och bor på internat i en annanstad.. då finns det ju ofta en "husmor" till hands osv.
Bountyboo: Jag har hunnit med mycket trots att jag bara är 19. Mina funderingar kring huruvida flytten var bra eller inte har jag redan gått igenom, jag har också varit ledsen vissa gånger och undrat om det haft med min snabba uppväxt att göra. Men jag skulle då snarare tro att min snabba uppväxt kommer från familjeproblem långt innan. Flytten har bara gett mig bra saker. Jag ser dessutom på folk i min umgängeskrets som fortf. bor hemma och ryser verje gång jag tänker på att det hade kunnat vara jag. Men jag förstår såklart ditt resonemang, barn växer upp för fort idag redan som det är, och det är jävligt trist att vissa tvingas till det.
Ah! Såg ditt andra inlägg nu. Ja, jag kommer säkert att undra om 10 år om jag verkligen skulle ha flyttat, hade jag blivit en bättre eller sämre människa? osv Jag kommer kanske aldrig låta mina barn flytta så tidigt, men varför ska man ångra saker?
mangolia: nej, det är inte individuellt, det är bevisat.. enligt vem eller vad vet jag dock inte. och jag har väldigt svårt att tro att jag själv inte hade nått konsekvenstänk i den åldern.
Starnate: Aha, så du påstår alltså att du vet hur jag var när jag 15 för att någon, du inte vet vem, har sagt det? Bra källa där! Du har väldigt svårt att tro att du inte hade något konsekvenstänk? Då måste det väl ändå vara individuellt, annars skulle du ha varit övertygad om att du inte hade något när du var 15.
mangolia: det var en kursare till mig som läst om sånt..så jag förlitade mig på henne ja, jag vet faktiskt inte..det har väll gjorts studier om det.. som jag sa så vet jag inte.
man ska nog bo hoss en släkting eller nåt isåfall. man är inte tillräkligt mogen när man e 15år att flytta till eget oavsett hur mogen man enn tror att man är.själv är ja skit omogen i sättet å tänker alltid vara det
Dr.Tr00m£y! & Dr.Tr@ckd00!
Blir alltid lika arg när man ser att barn som går till socialen som har problem hemma med sina föräldrar ofta får flytta till ett fosterhem, där barnen ska sköta sig och föräldrarnas straff blir att slippa kidsen. Hade ju vart annat om soc skickade bort föräldrarna 6 månader typ för att lära sig att ta hand om barn och kanske ha en övervakare för barnen som tittar till en gång om dagen hemma ist?
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.
rostad P19 du kan tänka när syskonen fia F14 och rasmus P15 vill ha fest hemma och föräldrarna säger nej och dom svarar 'dåååeeeee går vi tä såsialän så får ni åka härifrååååån, dahhhhh". undrar just hur många föräldrar som blivit 'bortskickade' pga deras ungar inte får mer i veckopeng.
gobbegrogg X0 Nej jag tänker på en vän jag har som hade skilda föräldrar, han/hon bodde hos sin mor som inte var kapabel att ta hand om sig själv eller sitt barn, socialen griper då in och skickar han/hon till 11 eller 12 olika hem på mindre än 2år, inte bott hemma sen hon var 11 år tror jag. När man är 11 vill man inte ha hemmafest, man vill hellre cykla. Smart? Nej, speciellt inte när det är barnet som velat ha hjälp och sedan är det han/hon som betraktas som problemet.
inte bränd, inte varm, bara rostad helt enkelt.