I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Malaysia eller kanske Kambobja eller Vietnam

Övrigt - Blandat

2008-02-13 15:45

Malaysia eller kanske Kambobja eller Vietnam

Jag har kommit på att jag kanske vill åka till Malaysia i sommar. Är det någon som varit där? Det är än så länge bara på idéstadiet, funderar även på Kambodja och Vietnam också. Vad rekommenderar ni som varit där? Interesseområden är natur, kultur, bad och strosa runt på nya platser, är alltså inte ute efter de bästa partyområdena. 

Jag kollade lite lite just på flyg och tycker inte jag hittar nått vettigt pris. Jag var i Kina för något år sen och då hittade vi flyg för drygt 5000 per skalle tor. Vad behöver man för budget? för drygt 3 veckor. 

Så, någon som har lite tips?

Sofia är en ärkeaktivist
å i hjärtat en sann anarkist
www.fittforcefive.wordpress.com

2008-02-13 19:35
Jag vet att folk kommer bli arga på mig och tycka att jag kanske misstar mig men seriöst...åk inte till vietnam, det är verkligen inte så fett som vissa vill få det att verka. Människorna är inte särskilt trevliga, naturen kan du få bättre på andra ställen, maten är verkligen inte något häpnadsväckande (snarare åt motsatta hållet) finns kanske ngt schysst bad ställe dit jag reste var ingen hit dock. Skyttegravarna var väl rätt intressant att besöka men själva DMZ tour resan i sig sög guiden var kass som fan osv...om du nu åker dit så kan jag rekomendera två saker kanske...Saigon som ändå var en rätt cool stad, samt Halong bay som var jävligt vackert (dock var utflykten inget särskilt o där fanns inget att göra om sanningen ska fram) ett + är att det är jävligt billigt där men det är verkligen inte anledning nog...jag trivdes inte alls.

Laos o Thailand är ju jävligt schysst annars...kambodja ska ju tydligen vara lite som laos fast extremt lugnt att röka gräs om man gillar sådant.

där fick du en persons syn på saken iaf...

2008-02-13 20:21
tack för infon. hur är laos då, om du sa att det tydligen ska vara likt kambodja?
Sofia är en ärkeaktivist

2008-02-13 20:54
Ett bra tips många ger är ju annars att på måfå surfa runt lite på t.ex resedagboken.se och läsa folks dagböcker från resor i just dessa länder. Man kan sortera sökresultat på länder om man vill.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-14 10:47
Jag bor for tillfellet i Kambodja och gillar det som fan. Vacker natur, trevliga menniskor och ett bettre prislege en thailand. Jag har dock en del problem med sproket. Det e inte lika svort som thai men betydligt svorare en vietnamesiska.

Kambodja e ganska likt laos fast jag skulle sega att laos e ennu lugnare. Monga menniskor som reser i SOA har problem med att folk e po dem hela tiden (hett tips: ler dig ett par fraser av sproket) och do e Laos verkligen heaven. Vissa menniskor for dock kenslan av att deras nervaro i Laos inte e onskverd av lokalbefolkningen (vilket givetvis e sant) och pga det so har de svort att trivas i landet.

Angoende Vietnam: man moste vara mentalt forbered. Vietnam e veldigt anorlunda jemfort med resterande SOA och anledningen till att folk inte gillar det e att de forventar sig ett mindre exploaterat Thailand vilket inte har nogon som helst forankring i verkligheten. Jag har besokt Vietnam tvo gonger och tycker att det e ett sjukt coolt land. Jag skulle dock inte stanna der alltfor lenge eftersom det e veldigt utmattande att vistas der.

Av de lender jag har besokt i SOA so skulle jag foreslo kambodja eller Laos for en ny besokare. Kambodjas historia och kultur e otroligt spennande medan Laos e ett utmerkt land att oka till om man bara vill ta det lugnt.

To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-02-14 11:41
Kambodja har jag varit pepp på i flera år, men så fick jag för mig att malaysia skulle vara schyst. inte för att det ena utesluter det andra. men vad kostar saker i kambodja, tex boende, mat, resor i landet osv?
Sofia är en ärkeaktivist

2008-02-14 12:25
som jag förstått så är kambodja som laos prismässigt dvs...jävligt billigt en måltid 10kr däromkring, boende kanske 0-100kr/natt (finns gratis ställen där man endast behöver äta på ställets restaurang för att få sova där) resor kostar fan ingenting i dom länderna...tror vi åkte från vang vieng i laos till hanoi (sketen 30 timmars bussresa) för kanske 200kr eller ngt...asså som sagt, det är extremt billigt att vara i dom länderna bara dyrt att ta sig dit. Sen kan man ju spendera lite där också om man vill men det finns ju möjligheter att leva på nästan ingenting...

o coke...jag tycker fortfarande att du är sjuk som bor i Laos...kom igen, så fett är det inte o så mkt har dom inte att erbjuda....men jag håller med om naturen, den är mkt trevlig.

2008-02-14 14:22
tack för tipsen. vad kostar eg flyg? hittar bara dyra resor, fast det kanske är så det kostar. 
Sofia är en ärkeaktivist

2008-02-14 14:30
Det är nog så det kostar....runt 7 lax eller ngt

2008-02-14 22:21
Min flickvän berättade häromdagen om att de varit på en finare resturang och ätit sig proppmätta... 13 dollar för 2 personer. Detta var i huvudstaden Phnom Penh. Vanliga middagar ute går på runt 7 dollar för 2 pers., alltså lite dryga 20kr/skalle på schyssta ställen. Ingen magsjuka eller sånt än. Enda som de "snålat" på är att de inte köper in öl till maten, öl är dyrt jämfört med det andra.

Jag drar till Kambodja om 2 veckor, för den resan (enkel till bkk - flyg dagen efter till phnom penh) kostar mig ca. 3900 via kilroy. Ska man ta sig ner till dessa länder är min erfarenhet att billigaste sättet är att boka enskild resa till Bangkok och sen flyga vidare privat (dvs bokat separat) med t.ex AirAsia (asiens ryan air). Man får ändå nästan mellanlanda i Bangkok men det blir betydligt dyrare att köpa en hel flight till andra länder än Thailand.
Till Laos har jag förstått det som att enbart det nationella flygbolaget får flyga, därför dyrt att ta den vägen. Buss via Kambodja är the way to go (särskilt som de stängt gränserna mot Vietnam(?)).
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-17 06:01
bira e inte alltfor dyrt. runt 5 kr po en normal restaurant. Givetvis e det dyrare i turistdistrikten men so e det ju overallt i verlden.

resa: 1 timme= 1$ (turistbuss)
boende= beror helt po vilken standard man vill ha. Po stellet jag bor po for tillfellet so betalar man 2 $ per natt men do e det en madrass po golvet, ett myggnet och en flekt. For 5-10 $ kan man hitta bra boende med toa och annan lyx po rummet.
Finns som sagt gratis boende men do snackar vi dorms som man delar med andra menniskor och om man e i behov av lite privacy so e det kanske inte so lempligt. Men om man gillar att ligga och kramas med lite random menniskor so e det helt klart ett bra alternativ.

Mrsalesman

det var forra oret jag bodde i Laos, nu bor jag i Kambodja. Iofs so drar jag till Laos om ett par dagar men bara for att helsa po lite kompisar.

Endeavour

vilket land har stengt sina grenser till vietnam?
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2008-02-17 11:51
skitsnack, vietnam äger..se bara till att åka till rätt ställen! maten e good som fan, lite anrolunda men det är väll bara bra det..thai mat kan du äta när som helst här ju

2008-02-17 12:45
Coke: Måste ha blivit fel nånstans, hörde nyligen att gränsövergångarna Vietnam -> Laos stängts nyligen. Men enligt officiella hemsidor verkar det inte va något med det.

Förövrigt är det Laotiska visumklistermärket vansinnigt snyggt och de har en jättetrevlig ambassad i Stockholm.

Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2008-02-17 22:20
hur ser det ut rent vädermässigt i typ augusti? funkar det eller dör man av hetta eller så?
Sofia är en ärkeaktivist

2008-02-17 22:26
Kambodja vill jag lätt åka till...

Coke: hur gör du med visum när du stannar där länge? Hur länge får man stanna och förlänga osv....

Vilken del av Kambodja rekommenderar du för att stanna en längre tid (1 månad eller mer) och ha det soft...?

2008-02-19 02:57
Systemet: Augusti e under regnperioden so det regnar en hel del  (no shit) men temperaturen e  fortfarande behaglig och det oser ju inte ner 24/7 alla veckans dagar.

wacknet: turistvisum 1 monad med mojlighet till 1 monads forlegning kostar 20 dollar. Ner dessa tvo monader e slut och man vill stanna lengre so finns ett par alternativ.

nr1: visarun till thailand eller vietnam. man skuttar helt enkelt over grensen, vender sig om och drar tillbaka in.

nr2: ansok om business visa. Jag har aldrig hort talas om nogon som misslyckats med att fo ett. du kan ansoka om 3,6 eller 12 monader och sedan e det bara att kora forlegningar tills man dor. Detta kommer givetvis endras om ett par or po samma vis som har skett i Thailand men for tillfellet e det hur lett som helst att lagligt arbeta i kambodja.

business visa kostar 140 $ for 6 monader.

nr3: Detta e nogot jag inte testat sjelv men idag ner jag satt po en resebyro i phnom penh so lesta jag en lapp som forklarade att de kunde fixa ens business visa utan att man behovde lemna landet. Jag har tidigare gjort extentions po detta vis i Laos och Kambodja men aldrig startat ett nytt visa.

Om man bara vill ha strand och fest so e sihanoukville det sjelvklara valet. Jag har dock lite svort for det for tillfellet eftersom vi e mitt uppe i hogsesongen och har en del dreggiga killgeng i stan som grisar ner och e allment respektlosa mot andra resande sovel som mot lokalbefolkningen.  Sedan har du lite mer svenskar en jag klarar av. For tre dagar sedan checkade jag in 10 svenskar po vort hostel under 1 h. Detta gor dock i perioder. En vecka e det bara englesmen for att nesta vecka foljas av israeler och slutligen svenskar.

Sihanoukville e bra att ha som bas om man vill dra till kampot och kep. Checka city of ghosts (matt dillon) for att fo en bild av hur det ser ut i de trakterna.