Någon som bor i Kanada?

Övrigt - Blandat

Någon som bor i Kanada?

Antar att det är några stycken här som har åkt dit.. Jag och en polare funderar på att söka 1-års arbetsvisum man kan få som ungdom.

Men om jag har förstått saken rätt så måste man bifoga en kopia på ett jobberbjudande i Kanadad i ansökan.

Har ni några tips på jobb man kan söka som inte är alltför svåra att få? :)

http://anjaparson.istheshit.net/
Förresten.. Jag hatar MBFIMG's användare på Whoa! HATAR!
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Vad kostar det att flyga till Kanada? Hoppas ni har tänkt BC inna style.

Nu är det ju lika avancerat att byta stad som att flytta från Sverige till Norge men då skriver man bara "Manpower" under arbetsgivare. Det är säkert bättre koll i Kanada men det kanske är en bra idé att kolla upp bemanningsföretag där borta...

Var där förra vintern i 4 månader. Hade ett arbetsvisum, tyvärr så aktiverade jag det aldrig, jag hade bättre saker för mig (åka skidor, samt inte göra ett skit). Det arbetsvisum det du och din kompis pratar om att skaffa hette, då jag sökte det, Sweden Canada Youth Exchange Program och sköttes av AMS i Falun. Med detta behöver ni inte ens något jobberbjudande, dock behöver ni minst 25k sek (eller liknande) vid inresa.

Vart är det ni har tänkta att åka? Vad har ni för planer, förutom att jobba? När har ni tänkt att åka?

I och med att jag inte jobbade något har jag tyvärr inga personliga erfarenheter när det kommer till enkla jobba att skaffa. Däremot har så tror jag att det är relativt lätt få jobb på en restaurang som diskare/host/etc. Och givetvis beror det ju på var ni tänkt att vara. Baserar detta på min vistelse i Whistler, BC. Att tänka på är att fram till OS i Vancouver 2010, som även kommer att hålla till i Whistler, så byggs det en jävla massa i Whistler, så antagligen behövs det arbetare där. Att tänka på är att det är ganska mycket svenskar där, på gott och ont. Verkar bli mer och mer som hittar dit.
flyg till Kanada går lös på ca 6500 - 7500 sek t/r
Jo det är samma program vi funderar på via AMS... Men i formuläret man laddar ner så måste man fylla i "potentiell arbetsgivares adress" samt kopia på erbjudande.. Ca 17000kr måste man ha också.
Kopia på jobberbjudande som sagt..
mackanmedk P61

vad hade du för visum om du kunde stanna 4 månader?

Var det krångligt att hooka bostad under kort period?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

Qvanton P21 okok, det var inget jag behövde fylla i när jag gjorde det, dock är jag medveten om att avtalet har förhandlats om efter det.

Akka P61 hade inget visum, var där som turist, vilket man kan vara upp till 6 månader, utöver det behöver man visum tror jag. sen hade jag även arbetstillståndet, vilket jag hade kunnat aktivera genom att dra över gränsen till usa och tillbaka. om jag hade aktiverat det hade jag kunnat stanna och jobba i kanada i ett år framåt. det blev lite letande efter boende, men det var inte speciellt svårt att hitta. sen så kan det där variera en del från säsong till säsong, beroende på hur början av säsongen varit, bra/dålig snötillgång etc. är du ute efter att dra till whistler kan jag ha några tips på boende...

Vilka månader är det säsong att vara i whistler?

rätt konstigt egentligen. Världens näst största land till ytan och typ 30 mille i befolkning. Är dom så jävla hårda på att släppa in folk, eller är det för kallt därborta för att folk ska vilja flytta dit? Skulle mer än gärna dra dit dock, sitta i en bäck och vaska guld eller nåt. 
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know
Var det inte någon här på whoa som var en crip som bodde i Kanada? eller det kanske var några år sen.. Om han visar sig så kanske han kan berätta eller så frågar du honom?

är du ute efter att dra till whistler kan jag ha några tips på boende...

Är intresserad av att tagga till kanada, stad och så har jag inte funderat mycket på.
Vet du någon sida eller liknande där man kan hitta boende under kort tid?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
AgonistMusic P20 säsongen jag var där så öppnade de bergen någon gång i november, detta varierar dock lite. jag kom dit 25e januari och stannade till 25e maj. fram tills början av maj var det bra åkning, sedan blev det en del slaskåkning, men det är trevligt oxå. det är åkning på ett av berget under sommaren oxå, vet dock inte hur långt, skulle gissa på juli eller augusti. sedan på våren/sommaren blir en del av ett av bergen en bikepark där man kan ta liften upp med mountainbiken cykla ned för berget.

Akka P61 enda jag kan tipsa dig om är lokaltidningen i whistler, http://www.piquenewsmagazine.com/pique/index.php , kolla under classifieds -> long term alternativt short term. om du gillar att åka skidor/bräda så rekommenderar jag varmt whistler.
Jag ska flytta dit i augusti, kommer plugga där i höst. Blir bara fram till jul så antar att man inte behöver nåt speciellt visum, utan bara att köra på som turist?
Baserar detta på min vistelse i Whistler, BC.

Whistler.... *dregla* skiiidooor.
Look with your own eyes - See with your own mind

Jag studerade där förra året. Var i Toronto i ett års tid. Det var sjukt najs.

Jag jobbade inget eftersom jag studerade men vill man ha jobb så är det hur lätt som helst. Det finns alltid affärer som söker. Man såg sånt vart man än gick, "help wanted"-skyltor.

Boende går att hitta på http://www.craigslist.org.

De flesta skriver man kontrakt för 1 år och då vill dom ha handpenning för första och sista månaden. Det går säkert att hitta rum och temporära boenden också. Det var också något som det fanns ett överflöd av. Man kan lätt hitta feta lägenheter centralt väldigt enkelt, fast man får betala d.

Säg till om ni har några specifika frågor.

BC BUD

SHANGHAI PALMA STHLM SLÄTTARÖD

Sånt finns det gott.

As chill i kanada ju, polare sökte som undervattens borrare där eller något sådant liknande kommer inte ihåg, krävdes visst lite mer än vad han hade förväntat sig hehe.
Poet

2008-12-22 17:28
Jag flyttar nu i februari till Toronto, får se hur det blir. Åker också på youth mobility program.
www.wallyjohnson.se
BC99, vad ska du göra? Plugga eller jobba? Var du tvungen att ha jobberbjudande?
Poet

2008-12-27 16:06
Jag ska jobba. Antingen har men ett jobberbjudande eller ca 16000 svenska kronor på ens konto. Jag har redan en anställning som väntar på mig där :)
www.wallyjohnson.se
Låter sjysst, Toronto är en riktigt grym stad. Lätt ett ställe jag skulle kunna flytta till i framtiden.
Poet

2008-12-28 16:49
Ja, jag tror Kanada allmänt är ett land som vi svenskar skulle trivas i, då det inte är lika hårt socialt klimat som i USA. Kanada har ändå ett europeiskt politiskt system med höga skatter, gratis skola, gratis hälsovård osv...

Synd bara att det är så jävla kallt, men man kan inte få allt i livet :)
www.wallyjohnson.se
Äh, de har inte lika mkt höst heller som vi har, så det slår bara om fort (och senare än här) från sommar till vinter :)
Är det någon här som varit i Vancouver, jag funderar på att åka dit.
Om någon kan rekomendera något ställe o stanna förbi o titta på i Vancouver så vore de bra o veta.
Har precis flyttat tillbaks till Sverige efter att ha bott i Toronto sex år. Har mycket erfarenhet inom medel-klassens arbetsliv och studerande i gymnasie-nivå.

Det finns alltid jobb att finna i storstäderna, men det är vad många Svenskar hade klassat som skitjobb. Om du är redo att jobba under tuffa förhållanden har du inget att oroa dig för. Men jag jobbade för bemanningsföretag i åtta månader och det var inte trevligt. Hårda 10-timmars pass för minimum wage(48kr i timmen efter tax dragningen) ... Du måste vara öppen till det faktum att Canada's invandrare är mycket mål-orienterade och drivna. Det finns alltid någon pakistanier eller kines som är villig att arbeta längre pass och för mindre pengar. Därför är det svårt att ställa personliga krav om du inte har ett riktigt jobb som krävde utbildning.

Toronto kan erbjuda dig allt du söker efter. Men kom ihåg att ingen kommer byta din blöja där borta och vem som helst kan hamna på gatan!