I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blir hiphop bättre med hög volym?

Övrigt - Blandat

2008-02-16 20:18

Blir hiphop bättre med hög volym?

Jag har på senare tid börjat märka att nästan alla hiphoplåtar blir bättre när jag spelar dom på riktigt hög volym. Till exempel om jag lyssnar på någon låt på låg volym och tycker att den verkar rätt hyfsad, höjer jag då volymen och plötsligt blir låten 100 gånger bättre och man får nästan öronorgasm;) Är det fler som har varit med om detta fenomen eller är jag ensam?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-16 20:19
Det är väl så med vilken musik som helst? Crank it up and feel it liksom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-02-16 20:21
Det är mycket möjligt att det är så då jag nästan uteslutande lyssnar på hiphop och inte har märkt det på andra genrer..Men om man tänker sig tex jazz, blir det verkligen bättre på hög volym?

2008-02-16 20:39
jag tror att den musik man gillar blir bättre på hög volym
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Producent

2008-02-16 20:41
ja som misery säger

tror all musik man gillar blir bättre pa hög volym

för mig är det funk, electro och hiphop som gäller pa högsta volym :)
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."

2008-02-16 20:45
Misery: Ja, mycket musik som man gillar blir bättre med hög volym men det jag undrar är varför musik man bara tycker är "okej" på låg volym helt plötsligt blir jättebra när man skruvar upp volymen..

2008-02-16 20:54
blir väl mer påtagligt med hög volym, är väl så.

musiken uppskattas mest på tåget hem när man är full, och hög volym i ett par goa lurar

2008-02-16 21:12
Är också så att vid låg volym kommer inte alla frekvenser fram helt; har för mig att optimalt ljudtryck ligger på runt 78 dBA (Flether Munson-kurvan för alla som vill nörda in sig ännu mer).
It's only gay if balls are touching

2008-02-16 21:37
finns inget mer ja älskar en att pumpa volymen till riktigt rå hiphop!
tycker att musiken blir 100 ggr bättre på hög volym!

2008-02-16 21:40
De är ju soft att dra på högt somfan sedan Sjunga med och låtsat att man står på scen,haha har gjort så sen jag var liten

2008-02-16 22:02
All musik blir bra på hög volym brukar jag säga. man finner ju sig själv gungandes till vad som än spelas på klubbar bara för att det är en så härligt hög volym. Techno och Hårdrock och vad som helst.

2008-02-16 23:27
för mig blir reggae'n (om vi pratar musik vi diggar) betydligt
"bättre" om den kopplas till något sammanhang, film eller inför uppvärmning
för en fotbollsmatch när man sj lirar.
what's good for the goose is still good for the gander.

2008-02-17 00:18
Ja, speciellt om man känner basen i magen!
Would I shit you? You're my favourite turd.

2008-02-17 00:52
All musik blir bättre med hög volym och bättre blir de med bra drag i högtalarna...
-Alla Mynt Har Två Sidor-

2008-02-17 02:07
Verkligen en upptäckt ingen gjort innan dig, bra jobbat Columbus!
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death

2008-02-17 03:21

Går att urskilja sig på vissa producenter när det gäller ljudkvalite, då menar jag kända producenter.... Musik ska låta som det låter på inspelningsstudion, tyvärr håller inte dem flesta hiphop musiken samma ljudkvalite som rockmusik osv, även fast jag gillar hiphop mer.  Klangen är inte direkt lixom inte detaljerad.

Jag vet eftersom jag är en analytiker

Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.

2008-02-17 03:27
Ljudnivån spelar definitivt roll när det gäller upplevelsen och känslan. Och för min del (efter som jag är producent och ofta "studerar" andra producenters tekniker) underlättar en hög ljudnivå att urskilja ljud, effekter, mixning, detaljer osv.

2008-02-17 08:28
hiphop blir bättre på högre volym för att man hör basen bättre tycker jag.
"Wannabe? Toughguy? Want a piece of me? Here, take both of my legs and walk home peacefully"

2008-02-17 10:07
Musik ska låta som det låter på inspelningsstudion

what?
It's only gay if balls are touching

2008-02-17 11:47
Bara jag som tycker att det coolaste är att lyssna på en låt på väldigt hög volym, sen fimpa volymen och lyssna på den igen och då hitta delar av ljudet som dränks av allt det andra på hög volym, för att sen kräma på volymen igen, men ha kvar fokusen på det lilla ljudet, stämman eller what so ever man har hittat?

2008-02-17 12:21
Det beror naturligtvis helt på vad musiken spelas upp på. På vettig referensutrustning behöver man inte cranka upp för att höra hela mixen. Är man tonåring så behöver man dock dra på all musik så högt som möjligt eftersom man inte avnjuter eller ens tycker om musiken utan enbart spelar den för att andra människor ska ll tycka att man är hård med häftig musiksmak.

När du blir pensionär behöver du fortfarande inte dra upp volymen utan mest fixa en EQ-kurva för att kompensera förlusten i frekvensbanden som du har börjat uppfatta sämre.

2008-02-17 14:23
bra jobbat Columbus!
haha!!
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2008-02-17 15:03
basen blir ju mycket tydligare o hårdare, mer umf!

2008-02-17 18:23
helt klart!! känna basen kittla är ju nästan de bästa som finns :)
Men lika glad är jag för det!

2008-02-17 18:27
Jag spelar fortfarande hög musik för att folk ska tycka att jag är hård med häftig musik.
Det har fortfarande aldrig inträffat.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)

2008-02-17 19:02
höra + känna är väl det finaste

2008-02-17 20:15
Musik ska låta som det låter på inspelningsstudion

what?

Den skall allså inte förvrängas med extra basgain, eller dist upp i öronen

Förutsättning för att få samma kvalite på ljudspåren hemma som det gjordes i studion är, bra högtalare, förstärkare, bra kablar, och placering ev kalibrering på grejjerna, givitvis orginal skiva eftersom mp3 suger vad det gäller kvalite.  Låter det endå tvivelaktigt, så har producenten prioterat allt annat än ljudkvalite, så ja jag vågar påstå att vissa hihop låtar är urkassa kvalle

Glöm inte igår. Lev för idag. Be för imorgon.