Alkoholslagen i Danmark?
Tjena. Eftersom jag har fått olika fakta från källan internet frågor jag er på whoa vad som är anningen hur gammal måste du vara för att köpa öl (folköl i värsta fall) i köpenhamn?=
det var 16 när jag var där sist, men de va längesen :P //Ydebrinkarn - foer helvedde
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
16, men i vissa affärer är det 18 tror jag
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
16. Sexton.
du är kär i mig.
16 i affären, 18 på krogen...tror jag :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
älska dk! 16 CHEA! (du kommer in på krogen om du e 15 ändå)
16 affären & 18 krogen.. Men ibland kollar dom inte äns.. så dont wörrie
be the change
16 i affären & 18 krogen..
16, i Sverige 20 egentligen är båda fucked up!
http://www.herrbitter.blogg.se/
Palla att bli slagen av alkohol liksom, höhö
Twang System fi de werl
danskarna har en något skev folkhälsobild vill jag påstå... försökte köpa cigg på netto vid ett tillfälle i Roskilde under festivalen och fick onda ögat av tanten i kassan för att jag ville köpa tobak, men vid samma kassa sålde dom 70:or whiskey till 16åringar. (vet inte om man egentligen får lov att köpa sprit också redan vid 16år men det gick tydligen bra där).
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
360Flip > mjo det får man... 16 i butik och 18 i bar.
Det är väl bara mellanöl som det är 16 på i Danmark?
DIF!
Nej, det är 16 på all alkohol.
Walking the street of dreams
Rolig topic, alkohol-slagen i Danmark? Ja. Det är brukligt. :D
Vad kostar alkohol där då?
-You cant smell vodka, thats the beauty of it. -Being a rebel aint easy, theres rules to play by.
Tror det är 18 på sprit, vill minnas att det satt klisterlappar på Netto, med text av karaktären "ta ditt ansvar, sälj inte sprit till barn under 18".
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath A waste of breath the years behind In balance with this life, this death
Låt oss säga att man åker dit och köper, och är under 20. OCh polisen tar en(i sverige), och frågar vart man köpt det kan man säga att man köpt det i Danmark, så att inget händer?
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Vad åker man dit på? Man köper det ju lagligt liksom...
seban ja visst, men du får inte dricka det i sverige.
Varje gång jag ska göra något illegalt och får moraliska betänkligheter ställer jag mig frågan: <br>vad skulle promoe ha gjort?<br>Och sen gör jag det. - Stepfucced
Fyfan vad värdelöst.
Toastare
2008-03-12 09:07
Seban, du får ju inte föra in det i sverige... tullen är rätt bra på att känna igen små ungar som åkt över till köpenhamn och handlat sprit.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2008-03-12 09:11
det är 16 på all alkohol i danmark, även starksprit. Enda sättet att vara laglig är att handla där, dricka där, nyktra till där.
Sant som BountyBoo säger. All alkohol finns till salu i vanliga livsmedelbutiker. Och det är 16-årsgräns. Känns inte som dem bryr sig så mycket. När jag var på roskilde förra året var jag nyss fyllda 17 och ingen ville se något leg när jag köpte alkohol. :)
Toastare
2008-03-12 09:51
precis, de är inte så hårda i barer heller...tror inte ens det är en lag för att dricka på bar utan att de själva sätter den åldersgränsen och är en rekommendation.
BountyBoo F28 Det är inget brott att va full, inte ens i sketna Sverige. det går alltså bra att supa sig full i danmark lagligt för 16åringar o sen åka hem. Sen om man kanske blir tagen för att man stör allmän ordning eller att man bör bli omhändertagen för sin egen hälsas skull är ju en annan femma, men just att va full är inte olagligt ens för minderåriga.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
Toastare
2008-03-12 10:07
360Flip, de tar med största sannolikhet in dig och det hela utreds med socialsamtal. Dessutom kommer du ju ofta till Malmö från Köpenhamn Polisen har infört nolltolerans mot berusade ungdomar på gator och torg. Polisens nya order är att stoppa alla onyktra personer under 18 år, hälla ut deras sprit, kontakta föräldrarna och omedelbart skriva en polisanmälan. MALMÖ. Hittills i år har Malmöpolisen gjort över 260 sådana anmälningar om brott mot alkohollagen. Sedan årsskiftet har polisen trappat upp kampen mot ungdomsfylleriet. – Numera är vi är mycket tuffare mot ungdomar som går omkring och är berusade eller har med sig alkohol, säger Malmös polismästare Ulla Ardermark Paulsson. Det är hon som har gett order om att Malmöpolisen ska prioritera bekämpningen av ungdomsfylleriet. Men även Rikspolisstyrelsen och polismyndigheten i Skåne står bakom satsningen. Polisens mål med den nya strategin är att minska problemen med misshandel, sexuella övergrepp, skadegörelse och olyckor. Ardermark Paulsson säger också att idag blir ”betydligt fler” ungdomar omhändertagna av polisen för att de är berusade, jämfört med tidigare år. Polisen gör särskilt kraftiga insatser vid ”högriskhelger”, som nyår, påsk, valborg, skolavslutning, midsommar, halloween och luciafirandet. – Bara i samband med skolavslutningen skrev vi drygt 60 polisanmälningar och hällde ut sprit för massor av ungdomar. Så det blev ett väldigt lugnt firande i Malmö, säger polisinspektör Håkan Gustafsson, som är samordnare och processledare för alkoholrelaterade brott i Malmö. Hans jobb är att utbilda och peppa Malmöpolisen att ingripa mot ungdomsfylleriet enligt den metod som polisen använder i Kronobergs län. – Vi har infört nolltolerans mot ungdomar under 18 år som påträffas med alkohol i kroppen eller har alkohol med sig, säger Håkan Gustafsson. Han stöder sig på att det är alltid har begåtts ett brott mot alkohollagen om någon minderårig har druckit starköl, vin eller sprit. Under hela förra året gjorde Malmöpolisen ett 70-tal anmälningar om misstänkt brott mot alkohollagen. Hittills i år har polisen gjort drygt 260 sådana anmälningar. Och fler lär det bli. – Under årens lopp har vi varit dåliga på att ta tag i detta. I år har vi haft en betydligt tuffare attityd. Och tanken är att vi ska köra ännu hårdare nästa år, säger Håkan Gustafsson. Han betonar att polisen bara ska ingripa mot berusade ungdomar eller fyllerister som skriker och stör ordningen. – Om du är över 20 år, och tar en flaska vin tillsammans med din flickvän när ni sitter i parken och äter pain riche går vi inte och häller ut spriten för dig, säger polisinspektör Håkan Gustafsson. Det här året kraftsamlar Malmöpolisen också mot brottsligheten i krogmiljö inom projektet ”Trygga gatan”. Bland annat ska polisen patrullera flitigt i krogdistrikten runt Lilla Torg, Gustav Adolfs torg och Möllevångstorget. Nykterheten på legala krogar ska kontrolleras. Dessutom gör polisen särskilda insatser mot olika typer av svartklubbar. Så jobbar polisen mot ungdomsfylleriet När polisen träffar på någon under 18 år som har med sig alkohol beslagtar polisen all sprit och häller ut den. Detta förutsätter att den unge inte är misstänkt för brott, ingreppet är ”skäligt” och att alkoholen är värd mindre än 4000 kronor. Om polisen träffar någon under 18 år som är berusad eller bär på alkohol gör polisen en anmälan om misstänkt brott mot alkohollagen (langning). Den unge kallas sedan till vittnesförhör tillsammans med sina föräldrar för att frågas ut om hur de har fått tag på spriten. Om den unge pekar ut vem som har sålt spriten kan polisen jaga langaren för olovlig försäljning av alkohol. Den som är under 18 år och kraftigt berusad blir omhändertagen av polisen enligt Lagen om omhändertagande av berusade personer (Lob). Den berusade blir då hemskickad till sina föräldrar eller i allvarliga fall till sjukhuset. Som en sista utväg kan den berusade sättas i fyllecell i maximalt åtta timmar. Minderåriga får dock inte låsas in – celldörren måste stå på glänt. Polisen kan också göra en anmälan till socialnämnden om de påträffar någon minderårig som är kraftigt berusad och i farozonen för att dras in i missbruk eller kriminalitet.
Toastare
2008-03-12 10:08
detär inte olagligt att ha alkohol i kroppen, men det är olagligt att vara berusad som minderårig och har du alkohol i kroppen så har du bara fått i dig den genom att ha druckit den.
så många gånger man släpat med sig öl från damnark och hållt tummarna för att det inte skulle vara någon tull. var en skön känsla när man klarade det
SKU - SKU - SKULASON!
Alkoholslagen - är det ett nytt adjektiv man tillskriver folk som har blivit utsatta för alkoholrelaterade våldsbrott?
Toastare
2008-03-12 10:24
nej alkoholslagen är följande; vodka, whiskey, rom etc.
BountyBoo F28 Som du själv konstaterar är det inte olagligt att vara full, om du beter dig ordentligt, precis som det inte är olagligt att röka cigg när du är 16 år. Att Malmöpolisen infört nolltollerans och tar in fulla ungdommar som du beskriver har ju att göra med att de vill utreda var ungdommarna får sprit. Om polisen i Malmö hade tagit dig när du klev av öresundståget från Köpenhamn e det nog inte så mycket att sncak om då de fått tag på spriten allt innom lagens gränser. Dvs det värsta som kan hända är ju att dom skickar dig på samtal med Socialnämnden men det kan de ju va värt för en 16åring som har haft en kul fylla i Köpenhamn kanske, vad vet jag.
Toastare
2008-03-12 10:40
360Flip, jo du har rätt... tänkte mest på att man kommer till malmö från kph med nått i ryggan som fjortis eller att man blir påträffad på stan, inte vid svågetorp/malmö c. Men det är klart har man druckit i danmark så har man inte brutit mot lagen. Man blir ju omhändertagen för fylleri, men är ju ändå inte straffmyndig eftersom man är under 18. Jag tror alltid det följs upp med samtal tillsammans med socialen.
BountyBoo F28 Hehe jojo kommer man me nått i ryggan e man ju körd, då inför man ju alkohol olagligt;P
Min poäng i allt svammel är att det är inte olagligt att dricka sprit. varken för vuxna eller minderåriga.
Fylleribrottet finns inte kvar i Sverige sen typ 20 -30år men polisen får omhändertaga stökiga personer eller personer som inte kan ta hand om sig själva enligt vissa lagar, bla LOB. Man kan alltså inte straffas för att man dricker, så de kvittar om du är straffmyndig eller ej, det som spelar roll är vad du gör när du är berusad och i viss mån vart du fått sprit om du är minderårig (tex infört från danmark) =)
Nu har vi ju glidigt bort från ämnet men alltid kul att diskutera lite.
Summan av kardemumman = 16åringar får supa skallen av sig i danmark, sen får de stå för konsekvenserna av sitt handlande.
Toastare
2008-03-12 11:02
då har vi, eller du, rätt ut det...
dock kan man ju tycka att de borde va olagligt av rena principskäl, men fjortisarna ska väl få ha sitt roliga dom också hehe
och angående folköl så finns det inte där. pilsen är väl motsvarigheten...
Shame on a nigga who tried to run game on a nigga. Wu bucked wild with the trigga...
Är 20 nu men för 7 år sen när jag var 13 kundej ag köpa nästan överallt i köpenhamn och jag ser ej så storvuxen ut.
De är väldigt onoga på flesta ställen i danmark, sålänge man inte är mini så brukar man slippa visa legg elr annat, men 16 är de iaf
-----> http://www.photoshop.nu <-----
Liknande scenario; Man åker till Amsterdam och röker där. Drar hem några dagar senare, får pissa här, och det visar positivt... Vad händer då? Är det olagligt att ha cannabis i kroppen i sverige?
...och det är det som är så fint med whoa!
mögelfar ja det är olagligt.
Visste ni att... Om man röker gräs i Amsterdam och sen åker tillbaka till Sverige kan man åka dit för narkotikabrott om man blir testad och har cannabis i omloppet. Att man rökte det på en plats där det är lagligt är irrelevant.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
VA FAN! Kanske ska börja läsa hela trådarna innan jag skriver..
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
Har jag fel om jag tror att dom ändrade det med Nederländerna och Cannabis rätt så nyligen? Det där är för övrigt den värsta sortens överförmynderi...
Sittin sideways...
Du är 25 år och tycker att den värsta sortens överförmynderi är kopplat till att man inte får röka cannabis? Det finns värre saker...
Nej som Filp säger så är det inte olagligt att vara full i Sverige som minderårig. Jag vart tagen av polis på en lokalfest när jag var 16 då tog de min alkohol och beslagtog den tog mina kontaktuppgifter. De hörde av sig nån månad senare och frågade lite om festen och och droger (de hittade tydligen över ett hekto hasch på festen) och när han hade ställt sina frågor så frågade jag nåt i stil med vad som händer nu då sa han att ärendet avskrivs då jag varken hade begått eller var anklagad för att ha begått något brott.
DIF!
lifeforms: För det första är jag inte 25, jag bara låtsas. För det andra så är det jävligt illa att dom får bestämma vad jag har i kroppen eller inte, oavsett om jag intog det i ett land där det är lagligt. Och min egentliga mening är väl att det är den värsta sortens överförmynderi i Sverige...
Sittin sideways...
alkohol-slag på vikingasätt!
fullfjädrad när jag kickat en gås..