I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ett nytt gränssnitt till ett teknisk system

Övrigt - Blandat

   

2008-03-13 21:16

Ett nytt gränssnitt till ett teknisk system

Nej syftet med den här tråden är inte direkt läxhjälp eller att någon ska skicka ett klart arbete till mej, jag vill snarare ha lite idéer och förslag från er på Whoa för att kunna komma igång. Men jag börjar från början.

Jag går teknik i gymnasiet tredje året och här har vi en kurs som heter teknisk psykologi. Det är inte riktigt som vanlig psykologi utan det går in mer på människa-maskin-system och liknande saker.

Just nu har vi en uppgift några veckor framöver som ska resultera i ett tal inför klassen. Uppgiften består i att komma på ett nytt gränssnitt eller förbättra ett befintlgt gränssnitt. Men vad är då ett gränssnitt, jo det är kommunikationen mellan ett teknisk system och människan, till exempel knapparna på en microvågsugn eller skärmen och knapparna på en mobiltelefon.

Jag har idétorka och när jag försöker tänka efter i vilka stunder jag faktiskt har haft svårt att förstå ett teknisk system kommer jag inte på något. Saker som jag tycker har varit svåra har jag inte heller kommit på något enklare system på. Funktionerna har krävt gränssnittet de har.

Så jag vänder mig till er på Whoa, i vilka situationer har ni tänkt att systemet ni varit i kontakt med borde ha kunnat förenklats avsevärt, vad tycker ni är onödigt komplicerat? Har någon en idé om ett nytt gränssnitt?

Detta är som sagt inte så att jag vill ha något komplett, jag vill bara ha något att kunna bygga vidare på, tack i förhand

Tråden behöver självklart inte bara handla om nya idéer utan nu kan gärna göra inlägg diskuterandes gränssnitt osv.