I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Knölföding"?

Övrigt - Blandat

2008-03-13 23:36

"Knölföding"?

vad fan är detta för ord egentligen? typiskt kalle anka-uttryck, oftast används det ungefär som "luspudel". men jag kan inte för mitt liv luska ut någon etymologi eller förklaring till ordet. en googling gav inte heller något. kan någon upplysa mig?

Det blir något att berätta för barnbarnen i lumpen på puben!

2008-03-13 23:42
låter som typ att man föddes klumpig kanske?

2008-03-14 00:52
Ringaren i notre dame var en knölföding.
Nosferatu också.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered

2008-03-14 07:43
aldrig hört innan.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-14 07:54

2008-03-14 11:03
ja det stod ju i länken; skånska. ett påhittat sagospråk vilket både är lite gulligt samtidigt som det är lite läskigt, men framförallt totalt omöjligt att förstå med ord och uttryck utan någon som helst logik
http://www.kommandot.se/wp/

2008-03-14 11:52

Föder är ju fötter, en knöl vet ju vi alla vad det är. Helt enkelt betyder det att du är oduglig en knölföding alltså. Ungefär som söppskånk som betyder att du är grymt lat och har söpp (dynga) i föderna. En skånk är ett ben förresten om ni undrar, långskånk.

Annars kan det ha att något med mat att göra, en knöl är ju en potatis, sen kan ni ju spinna vidare på det.

Fan vad jag älskar min skånska.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-14 11:57
Jag förstod ingenting av fetlyriks inlägg.
One chapter a day

2008-03-14 11:57
haha din knölföding!

2008-03-14 11:58
Alltså det betyder att man är lite klantig, att man har knölar som fötter. Det är inte så svårt att lista ut.

2008-03-14 11:58
så det är potatisfot = klumpfot? lyteskomik är fult, dumma skåningar
http://www.kommandot.se/wp/

2008-03-14 11:59
det är för att han svamlar

2008-03-14 12:01
exakt bperp

2008-03-14 13:08
Älska skåne ord!

2008-03-14 13:12
Kalle Anka översättas väl av Lundastudenter? Borde ju vimla av skånska arkaiska uttryck i Kalle Anka, alltså.

2008-03-14 17:46
fan vad najs. tack för svaren. kunde inte ana att det var ett skånskt uttryck, trots att jag är skåning själv.

2008-03-14 17:55
Eksem

Fo' shizzle? Översätts Kalle Anka verkligen av skånska studenter?

Man lär sig något nytt varje dag. Vem myntade förresten uttrycket Läskeblask? Så jävla skönt ord.
Har man sagt A får man säga B, så man får C vad D E!

2008-03-14 17:58
Min mamma kallar mig för knölföda ibland. Jag vill inte bli äten av knölar.

2008-03-14 18:32
fader P19

ur wikipediaartikeln "Läskeblask" : "Ordet uppfanns troligen av den långvarige svenske Kalle Anka-översättaren P.A. Westrin och hans hustru Maibrit 1962 eller 1964"

2008-03-14 20:07
Kalle översätts inte av studenter, möjligtvis folk som pluggat i Lund för flera år sen...men de som översätter är i alla fall medelålders.

För att fortsätta med wikipedia:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stefan_Di%C3%B6s

2008-03-14 21:18
Jag inser att mitt inlägg är oklart och missvisande. Jag menade alltså att tidiga Kalle Anka i Sverige översattes av människor med akademisk bakgrund i Lund, vilket förklarar många av de säregna uttryck som vi i resten av landet bara upplevt genom Kalle Anka.

2008-03-14 22:50
    * Anfäkta och anamma
    * Anamma och regera alla världens andemakter
    * Amiral Nelsons alla bomber och granater och kanoner
    * Apsvansade analfabeter
    * Babian
    * Blixt, brak och dunder
    * Blåkullatomtar
    * Bomber och granater och krevader
    * Det var som topp tusen tunnor
    * Dårhushjon
    * Död och pina
    * Enögda kannibal
    * Erbarmliga plattfötter
    * Fähund
    * Fördömda kräk
    * Giftblåsa
    * Gråsuggor och spindelapor
    * Gravade oxsvansar
    * Huggormars avföda

* I alla milda makters namn
    * Jämmer och elände
    * Kanapéer och konjakskransar
    * Kloakdjur
    * Luspudlar
    * Lymmel
    * Milda makter
    * Nu blommar asfalten
    * Nu går skam på torra land
    * Pistaschgubbar och surkålsstuvning
    * Plattfötter
    * Pyromanapa
    * Rullsvansapa
    * Råttsvansar
    * Sabotörer och pestråttor
    * Sladderfågel
    * Sötvattenspirater
    * Tjockskalle
    * Vidriga apmänniska
    * Åsneskallar
    * Ärkebanditer

2008-03-15 01:22
haha, samling från Tintinalbumen? du glömde "ektoktoplasmer", "grobianer", "slavhandlare" och "vegetarianer".

2008-03-15 11:53
Knölföda heter det, det är i alla fall det jag är uppväxt med :)

2008-03-15 17:00
så kalle anka är skånsk då

makes sense, han låter ju som han gör
"I lay chicks like mother goose"

2008-03-15 17:55

"Anfäkta och anamma" och "huggormars avföda" haha det minns jag att käre Kapten Haddock svor i "Månen- tur och retur".

2008-03-15 18:25
fast jag tror egentligen att "huggormars avföda" tror jag är en av Jesus' (!) svordomar när han körde ut månglarna ur templet?