I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kändisar som valt bort alkoholen

Övrigt - Blandat

DJ

2008-03-22 00:59

Kändisar som valt bort alkoholen

Aftonbladet har idag (egentligen igår) en trevlig artikel om svenska kändisar som valt att inte dricka alkohol. Adam Tensta, Melinda Wrede, Björn Gustafsson, Dennis Lyxzén, Sibel Redzep, Christoffer Hidind, Doreen Månsson och Elin Lanto berättar varför de valt att vara nyktra.

Jag tycker det är kul att Aftonbladet skriver en positiv artikel med positiva förebilder istället för att glorifiera alkohol eller eventuellt skriva om eländet som alkoholen leder till. Kändisarna berättar lite om varför de valt bort alkoholen och ger även en del inlbickar kring hur man kan uppleva det sociala trycket och alkoholkulturen som nykter.

Läs artikeln här!

Häromdagen hade Aftonbladet en artikel av Marcus Birro om alkoholism, som också är läsvärd. Den finns här!

//NickeMannen

I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2008-03-22 01:02
Läste om det där i tidningen förut. Morsan var sjukt imponerad, haha..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2008-03-22 01:14
Känns som det inte är några kändisar man kan relatera till, närmaste är väll bara adam tensta som har tagit avstånd från den svenska hiphopstilen och kör sitt "eget" eller amerikanska race. Dock tycker jag det är lite väl extremt att vara nykterist till den graden att man inte dricker en droppe alkohol, om man tycker en dryck är god ska man väll inte avstå från den bara för sakens skull.
"Är det inte märkligt att vi lever i en värld där det är helt ok att visa bilder på vapen som dödar liv, men förbjudet att visa en bild på en penis som skapar liv?"

2008-03-22 01:17
Kul för dem

Konsertbesökare

2008-03-22 01:51
Säger som mellanöl, kul för dem.

2008-03-22 01:54
skräll att aftonbladet har något läsvärt :)
suck it up!

2008-03-22 18:18
Sjukt bra artikel enligt mig

2008-03-22 18:25
jag tyckte artikeln var intressant men jag förstår inte varför vissa av dem ändå inte kan stå för det. lanto säger att hon ändå står med ett glas champangne i handen, det tyder väl i mina ögon på att mina endera inte orkar ta diskussionen eller inte kan stå för vad man tycker, av rädsla för vad andra kommer tycka. vilket är lustigt eftersom nu alla vet att hon bara kommer stå och hålla i det där glaset hela kvällen och inte dricka något.

sen så är det som någon sa stor skillnad på vara absolutist och aldrig dricka en droppe, och att dricka måttligt, dvs inte dricka sig berusad. det är ju just grupptrycket som finns idag, att ständigt dricka sig redlös, som är ett problem, och det är tragiskt att det inte verkar finnas någon som helst tolerans för att folk kan ha roligt utan sprit, eller nöjer sig med ett glas vin...hur kan det vara provocerande???

2008-03-22 18:27
Beatles, Rolling Stones.

Kreativa javlar. Nykterister?

2008-03-22 18:28
björn gustafsson har väl aldrig rört en droppe alkohol som jag fattat det för han vill vara en såndär präktig perfekt människa.
INGA TJEJER PÅ INTERNET!

2008-03-22 18:29
medoria F26

Bra sagt.

2008-03-22 18:31
Promoe dricker väll inte heller numera.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-03-22 18:33

Kul för dem, som ett par andra sagt.

"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2008-03-22 18:35
Kul att läsa det där tyckte jag. Det känns verkligen som att det är meningen att man ska dricka i Sverige och det finns inte utrymme för så mycket annat och det är ju trist.

CiL
Lustigt att du har fattat det så för det är faktiskt inte alls så jag har fattat det när jag har läst intervjuer med honom

2008-03-22 18:36
För övrigt är många av "nykterist"-löftena en EMO grej som bryts efter ett halvår eller så.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha

2008-03-22 18:36
det är inget jävla grupptryck att dricka, fan vilken mesig teori. det är KUL att bli svinfull, annars hade folk inte blivit det!

jag anser att de missar i princip ALLT kul som kändisskap för med sig genom att inte dricka som fan och/eller knarka. väldigt tråkigt för dem.
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2008-03-22 18:38
Speciellt när kändisar får allt gratis i stort sett ;)

2008-03-22 18:41

shunare
Haha, varför skulle det vara en emo-grej bara för att det inte är ett livslångt löfte? Jag har aldrig druckit men det betyder inte att jag aldrig kommer att dricka, däremot känner jag nu att det finns mer nackdelar är fördelar med att dricka och därför avstår jag.

2008-03-22 18:46
DRKista: När jag är ute och inte dricker möts jag så gott som alltid av någon som undrar varför, och som raskt försöker övertala mig att jag väl kan ta ETT glas. Varför då? Jag vill inte. Det spelar sällan roll hur jävla många anledningar jag kommer med, jag kommer ändå bara vara en tråkig jävla fitta som förstör festen. Jag talar bara utifrån mina egna erfarnheter men jag är fullkomligt övertygad om att de personer som jag råkat ut för är rädd för vad jag kommer se och höra som nykter, som dom kommer ha glömt bort till nästa dag. Och att istället för att fråga sig själv varför man dricker, och istället anklaga mig för att vara tråkig visar på en sjuk omognad. Om man dricker ska man i alla fall ha vett att stå för att man gör det för att det är superkul att inte komma ihåg ett dugg av vad som hände kvällen innan, för att man vill släppa loss, för att döva ångesten oavsett vad de än må vara, men det sista man ska göra, om man vill framstå som en någorlunda vettig och trygg människa är att ge sig på någon som är fullkomligt på det klara med varför hon INTE dricker.

2008-03-22 18:51
Kan inte alla på Whoa bara dricka grönt te och så viker vi ut oss i Aftonbladet.

2008-03-22 19:02
Nej, för på whoa ska man röka så mycket gräs som det går och skryta hur mycket och länge man rökt, snacka om att det inte är farligt och bara en växt och borde vara lagligt och avsluta med att skriva "fuck snuten"

2008-03-22 19:11
Att vara känd innebär att man har vissa saker att leva upp till, t.ex. knarka, supa, ofreda unga tjejer och slåss innan, efter eller samtidigt som man gör detta

Sen så är såna här ämnen så jävla uttjatade att det är synd att folk inte kan låta vissa stå nyktra i ett hörn och torra om de så gärna vill
va?

2008-03-22 19:12
Adam Tensta sjönk som fan i mina ögon nu..
Tråd dödadar!

2008-03-22 19:13
...eller låta andra dricka om de vill och inte försöka berätta för en att man kan ha kul utan sprit. Klart man kan det, men blir fan roligare onykter ;)

2008-03-22 19:16
Om mentaliteten i den här tråden är ett tvärsnitt av den i Sverige så är det ju tydligt vad felet är och desto bättre att vissa artister och underhållare steppar upp och visar att man inte måste dricka

2008-03-22 19:18
jag gör ingen grej av att jag inte dricker, men när jag säger att jag inte gör det så blir det automatiskt en grej av det så då är det svårt att låta bli  att komma in i hela diskussionen eftersom vissa verkligen tar det som att man försöker få dem att sluta dricka. vilket aldrig varit tanken....

2008-03-22 19:18
Tycker det är grymt som fan när artister inte får storhetsvansinne och spårar ur som typ britney spears, utan är och lever som de gjorde innan de blev kända.

2008-03-22 20:14
Äää va fan nu hypar vi kändisar som super!

2008-03-22 20:23
Asså jag tycker hela grejjen med alkohol e ju att man blir packad?...

jag skulle inte villja leva i en värld bland en massa nyckterister å veganer kalla mig barnslig men så e de.
" Ska vi ... vad är det ni brukar säga? spöa en höna? "

2008-03-22 20:31
folk som inte supit ska inte yttra sig, samma sak med droger.. har man inte testat det och inte bara 1 gång utan några gånger så har man ingen say in the matter förutom om man säger "är inget för mig".  Man ska inte tror nått för man är nykterist och döma de som dricker, jäntelagen.

Tråkit för dig om du inte dricker, men gör ingen stor sak av de på fest
Tråd dödadar!

2008-03-22 21:10
varför blir man nykterist? jag förstår om man har haft problem med alkoholen men annars; varför? speciellt när man aldrig ens smakat. varför begränsa sig? det är som att sluta äta ägg helt plötsligt.

- varför äter du inte ägg?
- om man äter 20 st på engång så blir man sjuk
- aha, kan du inte äta ett par då och då?
- nej, man måste äta 20 st på en och samma gång, duuuuuuuuuh.

mogna till lite istället och inse att alkohol inte är bara en väg till att bli full.
din flickvän är trogen? ja, hon långtradare!

2008-03-22 21:17
jag som alltid sett Björn gustafsson som den typiska kokainsnortar-killen

2008-03-22 21:39
nå jaa: knarkar du ? varför inte? för att du gjorde det en gång och började må illa?

2008-03-22 22:36
dom har inte smakat på kvinno- samt mansfällan Candidato.

2008-03-22 22:48
medoria F26
förstår inte riktigt vad dina frågor har att göra med det som behandlas i tråden. försökte du ha en fiffig poäng med det hela som jag missade?

2008-03-22 23:03

Alltså, alkoholism är ingen sjukdom! Det är något från början man väljer att ta. Man tar inte en riktig sjukdom; Ja alltså jag tar aids där borta på hylla 4.a... va? 50 kr? aa okej. Här, tack hejdå!

2008-03-22 23:20
nåå jåå: med ditt resonemang så förstår jag inte varför inte alla provar allt både i mat, knark, sprit och underhållningsväg. jag gillar inte bungyjump, eller bergsklättring, eller älgjakt och det behöver jag inte prova för att veta att det inte lockar mig....

2008-03-22 23:25
varför blir man nykterist?

alla har väl en anledning till det. ja dricker nästintill inget för ja vill inte bli som mina föräldrar...att se dom bråka och dricka flera kvällar i veckan har satt sina spår på hur man inte vill bli...
 Haters gon' hate...

2008-03-22 23:56
bara massa jävla stolpar

2008-03-22 23:58
själv dricker jag väldigt, väldigt sällan. endast vid tillfällen då jag firar någonting... alltså med en 3-4 månaders mellanrum. varför gör jag detta? för att jag älskar att träna och äta rätt, och jag känner att alkoholen sabbar det för mig. visst kan jag känna för ett glas rött eller en öl någon gång, men jag motstår och drar ut på det istället. på det sättet så blir det väldigt speciellt när det väl sker... man värderar det på ett annat sätt.
igår drack jag för första gången sen nyår, jag fyllde år igår nämligen.

Jeppzo
Adam Tensta sjönk som fan i mina ögon nu..

snälla säg att du skämtar? du skojar?

2008-03-23 00:02
Känns för övrigt som om hälften av ovannämnda personer fått dricka i max något år eller två lagligt, så jag vet inte om löftet är så jäkla imponerande. De kan ju återkomma om de håller fast vid principen om 10-15 år.
Look with your own eyes - See with your own mind

2008-03-23 00:14
vadå björn gustavsson drack ju glögg på melodifestivalen och vart skit packad ?

2008-03-23 01:31
medoria F26
alltså... jag saknar ord. förståd du nåt? hur kan... gör såhär! ropa på din skötare så hjälper nog han dig att förstå mitt inlägg. men det är ingen garanti. rätt inveklade saker jag skrev trots allt.

2008-03-23 01:47
nå jåååå:  varför blir man nykterist? jag förstår om man har haft problem med alkoholen men annars; varför? speciellt när man aldrig ens smakat. varför begränsa sig? det är som att sluta äta ägg helt plötsligt.

vad har jag missförstått i ovanstående? jag har aldrig rökt på men likväl lockar det mig inte! hjälp mig förstå dig!!!

2008-03-23 01:52
vad har jag missförstått i ovanstående? jag har aldrig rökt på men likväl lockar det mig inte! hjälp mig förstå dig!!!

Jag tror dennes poäng är att det är onödigt att begränsa sig. Samt att yttra sig om något man inte vet något om.

2008-03-23 01:54

ja, och varför är det så svårt att greppa att folk kan avstå från något utan att veta vad dom avstår från? handlar lika mycket om att begränsa sig, som att faktiskt inte förstå lockelse i det som andra uppfattar att man begränsar sig ifrån.....har folk gjort i alla tider, och kommer förmodligen fortsätta göra av så vitt skilda anledningar att vi skulle kunna sitta här i tusen år och diskutera saken....

2008-03-23 01:58
medoria F26
att röka på och att ta en öl är inte samma sak. öl kan man faktiskt, tro det eller ej, dricka för smakens skull. hängde du med? vet att det låter tokigt såhär i början men det är sant. så sent som idag tog jag mig en öl för att den var god, inte för att jag ville bli full. däremot så röker man inte på för smakens skull, man är endast ute efter ruset och ruset är inte nyttigt så man har en vettig anledning att välja bort det. att ta en öl om dagen skadar inte dig. enligt systembolaget kan det t.o.m vara nyttigt.

så kan du ge mig en anledning till varför man vill bli nykterist? eller ska du märka lite fler ord?

2008-03-23 01:59

frankieLamps P0

bra skit, kör en rätt snarlik rutin, blir dock en intensivare fylleperiod under sommaren 

2008-03-23 02:02
att röka på och att ta en öl är inte samma sak. öl kan man faktiskt, tro det eller ej, dricka för smakens skull. hängde du med? vet att det låter tokigt såhär i början men det är sant. så sent som idag tog jag mig en öl för att den var god, inte för att jag ville bli full. däremot så röker man inte på för smakens skull, man är endast ute efter ruset och ruset är inte nyttigt så man har en vettig anledning att välja bort det. att ta en öl om dagen skadar inte dig. enligt systembolaget kan det t.o.m vara nyttigt.

Har du några vetenskapliga källor på det där uttalandet eller kommer du att hänvisa till haschboken?

2008-03-23 02:02
Nåå jååå: nä JAG kan inte ge dig en anledning till att bli nykterist. bara du kan hitta din anledning.

2008-03-23 02:12
PenDragon P23
mm, du ska väl börja jiddra om att cannabis är nyttigt osv för det finns ingen forskning blablabla. tobak rekomenderades av läkare på 50-talet; var det nyttigt då? ta en valfri person som rökt på i ett gäng år lite då och då. det är en bra källa.

medoria F26
haha, det där var ett grymt svar. bra slingrat!