Seamen
Kan någon förklara för mig hur fan engelsmännen tänkte? Liksom, varför uttalas "seamen" precis som "semen" (osäker på stavningen)? Det är som gjort för feltolkningar ju! Någon har tänkt enormt fel skulle jag säga. Riktigt dumt. Men, till saken: Hur fan får man reda på vem som gjorde den här missen? Går det ens?
I tego arcana dei!
Knight - Night? Varför är 6 och knulla samma ord på svenska? Du måste fan ha riktigt jävla tråkigt xD
The Dude minds!
FatFred Men det där har jag stört mig på ett tag, så jag har frågat slumpmässiga folk jag går förbi om de kan säga "Jag älskar sjömän" på engelska. Ganska roligt..
I tego arcana dei!
I love sailors? svårt det var..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Haha, fan vad arg jag hade blivit om du frågade mig det.
The Dude minds!
ganska gay snarare tina tabbade sig, det var kul i 22 sekunder
Det uttalas inte likadant, but then again, engelska språket är inte svenskars starkaste sida :)
At the gates of Eternity...
BC99 Svenskar är ju kända för sin välutvecklade inglese annars.
The Dude minds!
FatFred : Ja men ni uttalar ord som krattor. Gramatiskt och ordförrådsmässigt är ni duktiga.
heter inte sperma salmon
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
BC99 P24 Be my guest, hur uttalas "seamen" i kontrast till "semen"?
I tego arcana dei!
Industrigatan Salmon betyder lax. BC99 Det där vet jag inte hur mycket jag håller med om. Hittils har jag inte hört något land som har ett bättre uttal när det snackas engelska än Sverige. :)
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
är seamen ens ett ord i engelsktalande länder?
http://www.kommandot.se/wp/
Det där vet jag inte hur mycket jag håller med om. Hittils har jag inte hört något land som har ett bättre uttal när det snackas engelska än Sverige. :) De skulle väl va folk från USA, England, Australien lr nåt annat engelsktalande land isf.
bperb P26 Seaman är väl ett ord? Då lär seamen vara samma ord i plural.
I tego arcana dei!
FatFred : Yeah last time I cheched, I didn't really fit the profile for the typical swede, go figure! :)Luthgr3n : Saken är den att vissa saker kan majoriteten av många svenskar fortfarande inte riktigt uttala. Och det är oftast j, g och z på engelska. Z är helt hopplöst för näst intill alla svenskar jag talar med. Z på engelska uttalas inte som s. Och även många ord på engelska som stavas med s, uttalas heller inte som s, utan återigen som z. Exempel på detta: Eyes, när svenskar uttalar det, så uttalar dem det med ett s istället och då låter det ju exakt som "ice". Vilket som vi alla vet, är en helt annan sak. Snubben som alltid säger "Prison Break" uttalar s'et fel där också. Vad fan är "Prisson" för något? Eller den vanligaste grejen som 99% av alla svenskar jag snackat med uttalar fel. As uttalas med ett z-ljud och inte med ett s. Skillnad på "ass" och "as".DizzySWE : Seamen och semen . Comprende? :)
BC99 P24 Rackarns, det känns bara som att jag har hört båda orden sägas (fråga mig inte under vilka omständigheter) av icke-svenskar och då har det låtit lika. Äsch, fel av mig. Säkerligen.
I tego arcana dei!
dizz har kollat på southpark
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
BC99 P24 Snubben som alltid säger "Prison Break" uttalar s'et fel där också. Vad fan är "Prisson" för något?
Prison Break, det känns inte som folk utalar det fel så ofta, inte vad jag hört iaf låter ju fel att utala det prisson, säkert 40+ 16- utalat det så.
RekFoto
hiccory P22 Det beror på hur du menar? Jag har jävligt svårt för det mesta som går på tv nuförtiden, men det har väl blivit något avsnitt South Park, hur så? Att de säger "semen" i South Park är visserlingen ganska troligt...
I tego arcana dei!
BC99, Du har inte tänkt på att jag kanske inte heller gör det? ;)
The Dude minds!
REB : Lyssna nästa gång han säger det, det ska uttalas "Prizon" och inte "Prisson" som han säger.FatFred : Skyll dig själv då som inte har en bild på dig själv på din sida! :P
På den gamla goda tiden när tv4-hallåan skulle presentera Arkiv X; "Nu är det dags för Malder och Skally att lösa ännu ett mysterie."
Den narkotika som vi får in i Sverige kommer ju ofta från andra länder. Laila Freiwalds
but then again, engelska språket är inte svenskars starkaste sida :)
I beg to differ.
Det kan å andra sidan bero på vilka umgängeskretsar man rör sig i. Bildningsnivån är ju som bekant väldigt olika beroende på individ ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Daviden : Som sagt, hatten av för svenskars ordförråd och grammatik när det gäller engelskan. Men uttalet faller ni på hårt på.
FatFred Knulla och siffran 6 är väl inte ett dugg lika? Därimot är Sex och siffran 6 lika..
BC99 Beror ju återigen på vem man talar med. Nu talar jag engelska dag ut och in på jobbet, och det gör mina svenska kollegor också. Kanske blir jag lite "hemmablind" här och tycker att svenskars engelska i talspråk är väldigt god då alla får "öva" varje dag, och därmed behärskar språket väldigt bra. Hur är det hos dig? När och var hör du svenskars engelska så ofta så att du kan påstå att den ...ptja, suger? :) Att nämna politiker är inte tillåtet då det är äkta ol'school svengelska. ;)
Daviden : Haha politker :D Nej men en sak jag märkte är mitt ex, som gick på IB (som bekant är engelskspråkigt) hur pass jävla kasst uttal alla i hennes klass hade. Helt sjukt med tanke på att de språkar ju det varje dag och all undervisning sker på engelska. Annars på jobbet så kommer det in många turister, alla mina kollegor låter förjävliga när de ska snacka med dem. Värst är när de försöker göra till sig och låta antingen brittiska eller amerikanska av sig, men ändå faller på att de fortarande inte kan uttala vissa ord/bokstäver. Så jag tror nog allt att du är hemmablind.
Daviden : Dags att skaffa glasögon för mig, ser inte ens att jag skriver fel :S Glömde nämna självklart alla jävla programledare och de som presenterar programmen, bland annat "Prissån Bräjk" killen hehe
s och z är en klassiker. Holländare är rätt duktiga på endelska också ville jag bara säga. och folk frå Estland av någon anledning. Sen stavas det checked och inte cheched.
BC99 En bild på mig skulle inte heller avslöja mitt ursprung =Dkrullet Om du förstod vad jag menade (vilket du uppenbarligen gjorde) så tycker jag du kan skita i att skriva dumma kommentarer.
The Dude minds!
daviden: säga vad man vill men bc99 har ju rätt, ok att dom på ditt jobb är duktiga för att ni talar engelska varje dag men svenskar i sig är inte särskilt duktiga på uttal, kanske bättre än andra medelmåttiga länder men gör ändå om samma fel hela tiden....verkar som att folk inte kan frånse dom svenska uttalen när dom snackar engelska. Fast det vidrigaste är ju när man hör från vilken del av landet dom kommer ifrån dessutom....sthlm är värst
Holländare är grymma på engelska men många av dem har så sjukt tydlig brytning/uttalsfel. De slänger in ett "sh" ljud lite var fan som helst. Ish good = It's good Men jag skulle säga att svenskar och holländare är bäst på engelska. Men många svenskar tror att de är mycket bättre än de är. Bara för att man misstagits för amerikan/britt när man snackat ett par meningar betyder inte det att man har klockren engelska.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
Får hålla med om att det talades väldigt god engelska i Holland, förvånansvärt god t o m.
I indien är väldigt många sjukt duktiga på engelska. Alltså engelsk engelska. Men det beror väl på att engelsmännen härjade och våldtog där i 300 år nån gång i tiden.U-Nas P22 På den gamla goda tiden när tv4-hallåan skulle presentera Arkiv X; "Nu är det dags för Malder och Skally att lösa ännu ett mysterie."' hahaha det där gjorde min dag
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Sen det där med att svenskar brister på engelska uttalet har jag hört anses vara oerhört charmigt i staterna bla Speciellt i musik. Som t ex vissa musiker som blivit stora där som typ jens lekman, the knife och peter björn & john har ju ett rätt kraftigt svengelskt uttal, men folk där älskar visst det haha
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Word, hört flera jänkare påstå att man kommer drunkna i fitta i USA med europeisk dialekt. Inte alla dialekter kanske men svenska dialekten är väl ganska neutral och schysst. Gäller väl främst ställen där det inte kryllar av européer, typ Texas.
Everybody's got something to hide except for me and my monkey!
bc99 jag hoppas inte du syftade på mig, jag fick faktiskt en 7a på min OE... =( fast haha, fan ball när en viss lärare skulle säga in the whole wide world och sa; in te whole wyde word... =))
Så länge min chef låtsas att jag har mycket i lön så kommer jag låtsas att jag har mycket arbete...
Jag hade en spanjorska som lärarew i Engelska B på gymnasiet. Jag blev fan sämre på engelska det året. haha. "Answer the questions yes or not" "Urin (skulle vara During) this lesson" Folk fårn Spanien har VERKLIGEN inte rätt uttal.
I stick my dick in your ear - and fuck what you heard
Nej : Stavfel kompis, jag vet att det heter "checked" heheMrsalesman : Hört en skåning bryta på engelska haha? Låter så vidrigt att man har lust att offra ett lillfinger för att slippa komma ihåg det :DFly-Fly : Naw, för att vara ärlig kan jag inte riktigt komma ihåg dig snacka engelska :S Men nej, det var inte dig jag syftade på hehe
Varför uttalas kål och kol likadant på svenska? man kan faktiskt misstolka det och lägga kål i grillen och grill kol ovanpå gallret, helt sjukt ! Ni har för mycket fritid!
Jag säger inget! Läkerol, makes people talk shiet!
ToyboY P22 ...fast det är ju inte riktigt samma grej? Det låter sjukt mycket värre om någon säger t ex "I love seamen!" och någon misstolkar det. Större chans också.
I tego arcana dei!
Jag tycker iofs att I love seamen och I love semen har ungefär samma innebörd om man tänker på det.
Som tidigare sagts... Är seamen ens ett vedertaget engeslkt uttryck? Sailor är väl motsvarigheten till sjöman så vad seamen betyder är för mig lite oklart (förutom en svensk direktöverstättning).U-Nas Håller helt med dig om programpresentatörerna i Sverige... jävla offer är dom. Dom utalar ju typ alltid engelska namn fel.. verkar inte som dom set tpå tv alls i sina liv. iaf inte på den egna kanalen.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
oj, en direktöverstätning av sjöman borde ju bli lakeman, my bad.... det låter ännu värre
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
DizzySWE : Seamen och semen . Comprende? :)Siiminn? Det om något låter för mig som ett svenskt plojuttal.
Eventuell uttalsskillnad de här aktuella orden emellan fångas inte av det
internationella fonetiska alfabetet som används i till exempel
Cambridge International Dictionary of English (
seaman ,
semen ).
Organisationen bakom det ovan nämnda alfabetet har vidare tagit fram en lista över
engelska homofoner (ord som utalas likadant men har olika betydelser). Under bokstaven S hittar vi bland annat "Seaman Seamen Semen".
Om det finns en uttalsskillnad är den i vart fall inte så stor som du gör sken av.
Ang folk som uttalar Prison Break konstigt så skulle det väl kunna bero på att de säger det i en mening som annars är helt på svenska och att de därför försvenskar uttalet.
Hur kan ni inte nämna Norge?
Vet inget (icke-engelskspråkigt) land i världen där de har bättre engelska (framför allt uttal) än i Norge.
BC99 Ursäkta men ska du leka besserwisser så måste du väl veta vad du snackar om också? :)
"DizzySWE : Seamen och semen . Comprende? :)" Vilket är jättefel.
semen uttalas ungefär.
Hittade t.o.m. ett ljudklipp, så kan du träna lite? ;)
Simon
"Den tjocka killen i Trippel Ett"