I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Stadsbiblioteket fifflar?

Övrigt - Blandat

2008-04-23 16:26

Stadsbiblioteket fifflar?

Hej, betalade idag 1160 kr till stadsbiblioteket för borttappade böcker samt förseningar.
Fick en fackutra som inte gick att betala då den saknade ocr nummer vilket var otroligt irriterande så fick betala kontant. Sedan hade jag för mig att man inte behöver betala förseningsavgift om man betalar för en ny bok, någon som vet?

Det som gör mig mest irriterad är att jag får betala 300 kr / bok för böcker som kostar ca 150 kr i bokhandeln. Känns redan som att man har betalat otroligt mycket olika admininstrativa avgifter. Varifrån köper biblioteket sina böcker? tar de pengar själva ?

Vet att jag får skylla mig själv, i detta fall var det dock en kompis som lånade på mitt kort och tappade påsen med böckerna så han har givietvis betalat för böckerna men änndå irriterande att dem kräver så pass mycket pengar.

Ja, jag har dyslexi.

2008-04-23 16:34
På vilket sätt skulle de fiffla?

"Överpriset" handlar nog til lstor del om att betala administrationen av att registrera boken som "förlorad", beställa en ny, föra in den i systemet, märka den och ställa upp den på hyllan.

De köper nog oftast direkt från förlagen och statliga / kommunala bibliotek drivs med skattepengar.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-04-23 16:37
Det är ett jävla jobb med förlorade böcker ska jag säga dej.
Jobbade på stadsbibblan ett tag för ett par år sen, det är drygt att hålla på och föra in "nya" böcker till systemet.
De sinnessjukas historier är de enda värda att lyssna till

2008-04-23 16:38
Okej, men kan någon svara på huruvida man får betala förseningsavgift om man betalar för en ny bok?
Ja, jag har dyslexi.

2008-04-23 16:43
Hur menar du med "betalar för en ny bok"?
Om boken är förlorad, men du säger till innan inlämningsdatumet så borde den ju inte vara försenad, men om du dröjer med det tills utlåningstiden är över så är den ju både försenad och borttappad...

10-4, over...

2008-04-23 16:45
Mabande P31: jo jag är inte någon idiot, fattar förståss att de drivs av statliga/komunala pengar, men jag undrade bara vad det var som kostade så mycket pengar. Skulle mycket väl kunna tännka mig att dem håller på och tar mer betalt för att förbättra sin verksamhet.
Förstår att det är drygt att föra in böcker i systemet, men de anstälda på biblioteket är ju till för att hjälpa besökarna så tycker det känns aningen omotiverad att lägga på 150 kr i administrativa kostnader / bok. Dessutom så kostar väll böckerna ännu mindre än 150 kr om man köper dem direkt från förlaget. Men ni har säkert rätt, statlig och kommunal verksamhet brukar i regel vara sjukt ineffektiv.

Men frågan kvarstår, behöver man betala förseningsavgifter om man betalar för en ny bok?

Ja, jag har dyslexi.

2008-04-23 16:46
Jo, förstår naturligtvis hur du menar, men hade för mig att man inte behövde betala för förseningen om man nu betalade för nya böcker.
Ja, jag har dyslexi.

2008-04-23 16:50
hela biblotek verksamheten drivs av ryssar. det är därför.

du betalar ju förseningen för det är en administrativ grej när en bok blir försenad. visserligen sköts nog allt av datan men ändå.

annars skulle folk bara kunna låna böcker, sen betala typ 300 för boken för att dom e för lata för att köpa den.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-23 16:51
Charmed, I'm sure...

Testa att ta tid på dig själv när du simulerar de uppgifter som jag beskrev (plus registrering av betalning) så har du nog en timme eller så att fakturera för. Det handlar nog inte om att vara "sjukt ineffektiv" utan helt enkelt att timlönen för en utbildad bibliotekarie lär nog inte vara samma som för en genomsnittlig macdonaldsslav.

Om boken kostar en hundring när de köper in den så kan nog administrationen av den kosta åtminstone 150:-

10-4, over...

2008-04-23 17:04
Okej möjligt att det tar lång tid, syftade mer på tidigare erfarenhet när jag sa att verksamheten var sjuk ineffektiv. Personen som hjälpte mig idag hade en jobbig rysk brytning och det tog skitlång tid att förklara det jag ville och  ibland förstod jag inte vad hon sa. Hon var jättetrevlig och jättesnäll och sådär men sånna saker gör ju att verksamheten blir ineffektiv.
Men fakturan jag fick var ju obrukbar, skall man betala så mycket extra så tycker jag ivartfall att de skall kunna skicka ut fakturor som faktiskt går att betala. Personen på banken som försökte hjälpa mig efter att jag själv hade misslyckats skrattade åt dem och kallade dem idioter, hon försökte dessutom ringa upp men fick inget svar.
Ska man skicka ut fakturor bör man ju rimligtvis kunna skicka ut fakturor som går att betala in, jag är övertygad att jag fick lägga ner mer tid på att betala än vad de fick lägga ner.
Först försöka betala hemma, sedan besöka banken för att be dem om hjälp, sedan till biblioteket för att förklara att det är fel på fakturan, sedan till banken för att göra ett uttag, sedan tillbaks till biblioteket för att betala kontant, och förklara för en person som först inte fattade vad jag ville.
Totalt la jag väll ner en dryg timme och detta var jag tvungen att göra för att dem är så inkompetenta att dem inte kan se till att deras fakturor är korrekt utformade.
Kortfattat så tycker jag att allt är jävligt amatörmässigt och det gör mig väldigt irriterad.
Ja, jag har dyslexi.

2008-04-23 17:13
Ja, fakturan verkar ju vara ruggigt inkompetent komponerad i alla fall, kanske nån gymnasieekonom som sitter som bas för ekonomiavdelningen ;)

10-4, over...

2008-04-23 19:28
palla läsa men du kan köpa nya böcker och lämna in. funkade för mig iaf. dom rekomenderade till och med det.
Dear God give us what you gave Moses, a burning Bush.<br> <br> 413 änna!

2008-04-26 16:33
Det är bara rimligt att du betalar mer än vad boken kostar, samt att du betalar förseningsavgift trots att du även betalar för en ny bok. Det är ju en kostnad för biblioteket att de saknar ett exemplar av den boken som du lånat. Även intressant att du försöker lägga skulden på biblioteksverksamheten när det bara är dig själv du har att skylla. Det hade varit en annan femma om du blev rånad på böckerna på väg till bussen, men du har väl antagligen bara varit för lat för att lämna tillbaks dem och till slut har de försvunnit i den röran som är ditt ostädade rum.

2008-04-26 18:54
Som sagt försöker jag inte lägga skulden på biblioteksverksamheten, heller inte jag som gjort fel, var en kompis som lånade böckerna på mitt kort. Ifrågasatte bara vad alla pengarna gick till.
Ja, jag har dyslexi.